Boekenshoplog

Er wordt niet alleen gelezen deze herfst, maar ook gekocht. Veel gekocht. Nog nooit kocht ik zoveel boeken op één maand tijd. Aanschouw!

Boekenbuit! #happybookwurmIk kreeg voor mijn verjaardag een aantal boekenbons en verkocht een paar boeken in de Slegte. In ruil kocht ik een aantal nieuwe boeken.

  • Julian Barnes – Flauberts papegaai. Ik las van hem Alsof het voorbij is, waarvan niet veel is blijven hangen, dus ik vraag me af of dit me beter gaat bevallen.
  • Gabriel Garcia Marquez – Kroniek van een aangekondigde dood. Volgens een collega is dit Marquez’ mooiste boek(je). Ik houd van zijn schrijfstijl dus het kan bijna niet misgaan.
  • Elsa Osorio – Luz: van een aantal mensen hoorde ik wat voor een pareltje dit is.
  • Griet Op de Beeck – Kom hier dat ik u kus: Griet zou in haar tweede boek de belofte van haar prachtige debuut Vele hemels boven de zevende helemaal waarmaken. Mijn verwachtingen zijn hooggespannen.
  • Dimitri Verhulst – De laatste liefde van mijn moeder. Ik las intussen drie boeken van hem, dus waarom dan geen poging ondernemen om al zijn boeken te lezen, waar. Dit schijnt een schoontje te zijn.
  • J. Abrams en Doug Dorst – S. Een héél speciaal boek, een verhaal-in-een-verhaal. Ik was er zo nieuwsgierig naar na het lezen van deze blog, dat ik er een groot deel van mijn boekenbons aan spendeerde. De lay-out alleen al!

Ik durf geen onderschrift typen want niets kan de happy adrenalinerush uitleggen die mijn innerlijke boekenwurm voelde. #happybookwurm

We gingen naar Amsterdam. Met voorbedachte rade, want ik wist hoeveel boekwinkels daar zijn. Uiteindelijk deed ik er maar twee aan: de Waterstones en de Scheltema (vroeger Selexyz). Meer kon mijn portefeuille en het lief niet aan. De cijfers: 13 boeken, iets meer dan 190 euro.

  • Harry Mulisch – De ontdekking van de hemel: omdat deze klassieker nog ontbrak in mijn boekenkast, al heb ik hem tien jaar geleden al eens gelezen. Ik kocht hem op de uitgebreide tweedehands afdeling van Scheltema, die ik pas op het einde van ons winkelbezoek ontdekte. (En misschien maar goed ook.)
  • Dave Eggers – Wat is de wat en David Nichols – One day: Ik heb nu al zoveel gehoord van deze twee schrijvers dat het hoog tijd wordt om zélf te ontdekken wat voor vlees ik in de kuip der boekenland heb.
  • A.F.Th Van der Heijden – twee boeken uit de reeks De tandeloze tijd, waarvan ik al één deel in mijn bezit heb. Ze behoren tot de Blufboeken en zijn onlangs opnieuw uitgegeven, want voordien kon ik ze nergens vinden.
  • William Golding – Lord of the flies: opnieuw een klassieker uit de wereldliteratuur, dat ik al twee keer las; één keer als schoolopdracht en één keer in het kader van de Blufboeken.
  • Brett Easton Ellis – American Psycho: opnieuw een Blufboek en eentje waarnaar ik erg nieuwsgierig ben omdat het bij uitgave zoveel stof heeft doen opwaaien.
  • Margaret Mitchell – Gone with the wind: Pulitzerprijs gewonnen, verfilmd en die film won verschillende Oscars, enfin, hoog tijd dat ik het boek lees (en daarna de film kijk).
  • James Baldwin – Go tell it on the mountain: opnieuw een Blufboek, waarnaar ik al een tijdje op zoek was (want noch in de bib, noch in een Nederlandstalige uitvoering was het te vinden bij ons).
  • George Orwell – 1984: eveneens gelezen als schoolopdracht maar sommige klassiekers moet je gewoon in je kast hebben staan (en nog eens opnieuw lezen, nu we wat ouder en wijzer zijn).
  • Haruki Murakami – 1Q84 book three: ik heb ooit boek 1 gekocht (in het Nederlands) maar tegenwoordig kan je enkel de versie met 3-in-1 nog vinden. Nu moet ik enkel deel 2 nog zoeken, en dan kan ik beginnen lezen. Ik ben benieuwd naar de Engelse vertaling want tot nu toe las ik Murakami altijd in het Nederlands.
  • Jonathan Safran Foer – Everything is illuminated: ik was zo overdonderd door zijn Extremely loud and incredibly close dat ik zéér benieuwd was (en ben) naar ander werk van hem.

Middagpauze well spent. #openboekdagen

Eind oktober waren het ‘Openboekdagen’ in de Standaard Boekhandel en ik had nog juist genoeg boekenbons om deze twee boeken te kopen. (Het zakagendaatje kreeg je er gratis bij.)

  • Woesten – Kris Van Steenberge: ik las al een aantal lovende dingen over dit Vlaamse debuut, maar zoals altijd met debuten die iets té veel (goede) reclame krijgen, verwacht ik mij niet aan een wereldwonder.
  • Kaddisj voor een kut – Dimitri Verhulst: zijn laatste nieuwe roman, dus ik ben heel benieuwd.

Tot slot ging ik naar de Boekenbeurs. Ik geef eerlijk toe dat een lange rij aan de kassa me ervan weerhield minstens drie boeken te kopen. Uiteindelijk kocht ik één boek (in een ander standje).
Boekenbeursbuit.

Dat maakt in totaal 22 boeken.

En u? Welke boeken kocht u zoal onlangs?

12 thoughts on “Boekenshoplog

  1. American Psycho is echt een zalig verhaal met zoveel verborgen kantjes. Elke keer ik het lees (en de film zie) ontdek ik nieuwe twists die ik ervoor nog niet door had…

  2. Bij mij is het omgekeerd: ik heb veel boeken op de Boekenbeurs gekocht, maar niet echt in de winkel. Ik zit trouwens met een reeks boeken die ik niet meer nodig heb, maar ik wist niet wat ermee te doen, merci voor de tip van de Slegte.

  3. Dat is een hoop boeken! Je weet wat lezen de komende weken… maanden 🙂
    Ik kocht geen enkel boek… maar vrijdag gaan we naar het Boekenfestijn, ik ben benieuwd wat er daar te rapen valt!

    1. Boekenfestijn is bij ons in het begin van het jaar… Dus binnenkort. Voor het eerst twijfel ik of ik ga gaan, zoals je zegt ik heb nog leesgerief voor de komende jaren 🙂

Reacties zijn gesloten.