Voor u getest: online shopping

Ik ontdekte onlangs onlineshopping. Ik weet het, ik sprong zoals gewoonlijk laat op de kar van de hype. Na MSN ben ik ergens blijven steken in het online tijdperk, gelukkig was het lief er of ik zat nog steeds bij Hotmail en had nog altijd geen Facebook-profiel, en wie weet in wat voor primitieve fase mijn blog zich zou bevinden.

Screen Shot 2014-11-06 at 19.01.52
Mijn verlanglijstje bij Zalando.be. Kent u ineens mijn kledingmaat.

Bij onlineshopping heb ik lang de boot afgehouden. Hoe kun je nu weten welke maat je hebt? En op die modellen ziet alles eruit alsof het als gegoten zit, maar mijn peervorm heeft soms vaak hulp nodig. Ik voel graag de stofjes; op een scherm zie je niet hoe zacht die bepaalde trui is. En hoe zit het met dat terugsturen, is dat echt zo makkelijk als ze het doen voorkomen? Wat een gedoe; het is toch veel makkelijker om gewoon naar de winkel te gaan, niet?

Wrong.

Ik ga al uw vooroordelen van tafel vegen. Onlineshopping is namelijk ideaal!

Omdat we het soms te druk hebben of te lui zijn om naar ’t stad te gaan.

Er moet niet van winkel naar winkel gecrosst worden om te vinden wat je zoekt. Je kan vanuit je zetel rondklikken op internet, op je gemak prijzen vergelijken, reviews uitpluizen, modellen kiezen tot in de eeuwigheid zonder dat een ambetante verkoper op je vingers staat te kijken. Voetjes op tafel, laptop op schoot, één oog op de televisie, glas wijn bij de hand, en zelfs kerstcadeautjes kopen was nog nooit zo relaxed.

Jeej, het 1e pakketje is er! #Zeb #onlineshopping

Omdat het aan huis wordt geleverd.

Een normale (fulltime werkende) mens is tijdens de werkuren van de postbode niet thuis. Gelukkig zijn er alternatieven.

  • De Belgische post biedt de mogelijkheid aan om je pakketje in een postkantoor op te pikken, maar voor mij werkt die formule ook niet: het postkantoor sluit al om 17u en op dat uur is de normale werkende mens nog aan het werk. Op zaterdagvoormiddag is het ook open, maar vrije uren moeten op een zaterdag vijf weken op voorhand worden ingepland ten huize Montis.
  • Bpost heeft sinds kort zogenaamde ‘pakjesautomaten‘ waar je, ook na de werkuren, je pakje kan ophalen. Ik heb dit zelf nog niet uitgetest aangezien er noch in Leuven-centrum, noch in mijn dorp zo’n automaat te vinden is, maar op termijn zullen er vermoedelijk meer automaten komen en dan lijkt dit systeem me ideaal.
  • Een derde mogelijkheid is op je werk laten leveren, wat ik altijd doe. We werken in een klein bedrijf waar pakjes laten leveren schering en inslag is, maar ik kan me voorstellen dat dat niet bij iedereen zo aanvaard is. Ik ben als office assistant trouwens 99% van de tijd degene die de pakketjes in ontvangst moet nemen dus zero schuldgevoel als ik dan eens iets voor mezelf laat leveren.
  • Sommige online stores hebben voor bepaalde winkelwaren fysieke afhaalpunten, zoals Coolblue of ZEB.

Online-shoppingbuit. #zeb

Omdat het snel gaat en omdat het leuk is om pakjes te krijgen, ook al zijn ze van jezelf.

Sites als bol.com staan bekend om hun snelle levering: vandaag besteld, morgen al in huis. Met de feestdagen gaat dat soms iets trager, maar zelfs dan zijn we erin geslaagd lastminute aankopen succesvol te volbrengen. Zonder te moeten staan aanschuiven aan de kassa, zonder te staan zweten in een dikke winterjas terwijl een gestresseerde verkoper je vlugvlug uitleg verschaft, zonder te moeten wringen tussen de honderden andere kerstcadeautjesjagers. De horror.

Omdat je alle tijd hebt.

Je kan op je duizendste gemakken rondkijken tot je vindt wat je zoekt, zonder dat de volgende klant in je nek hijgt, zonder dat een geïrriteerde verkoopster je het pashokje uitjaagt, zonder dat je moet aanschuiven aan kleedhokjes of infobalies. Je krijgt je pakje toe en je kan in je eigen slaapkamer passen, je kan al meteen combineren met oudere kledingstukken uit je kast, en als je twijfelt, pas je de volgende dag gewoon nog een keer. Zeeën van tijd. (Bij ZEB twee weken, bij Zalando zelfs 100 dagen.) Je kan je moeder of je beste vriendin optrommelen om hun mening te vragen. Het aantal miskopen daalt aanzienlijk!

Omdat terugsturen echt a piece of cake is

ZEB bezorgt het retourlabel al bij de levering, Zalando laat toe om snel online het retourlabel te printen. Je geeft alles af in je postkantoor, en een paar dagen later heb je je geld al terug. (Soms kan het wel twee weken duren.) Als je het slim speelt en bestelt aan het begin van je Visa-maand, dan is het geld van je terugzending misschien al teruggestort op je Visa nog voor de Visa-factuur effectief van je rekening is gegaan. Zo kan je voor 500 euro kleding kopen, voor 400 euro terugsturen en uiteindelijk maar voor 100 euro betalen zonder dat uw lief gemerkt heeft dat je voor “zó-véél!!!” geld hebt geshopt. Handig!

En u? Bent u een online shopper? Wat is uw favoriete ‘winkel’? Of aarzelt u nog om de eerste stap te zetten?

24 thoughts on “Voor u getest: online shopping

  1. Niets voor mij! Gisteren op zoek geweest naar een wintertrui met rolkraag! De ene prikte en kon ik geen minuut aan houden; De andere was te kort, hoewel ik die heel mooi vond op zicht. Ik vrees dat ik om de haverklap terug naar het postkantoor zou moeten. Reizen boeken online doe ik dan wel, of andere produkten, zoals mijn laptop is ook online aangekocht. Kids helpen me dan de prijzen te vergelijken, handig.

  2. Ik ben ook fan van bol.com, zoooo handig. Zalando werkt ook prima vind ik, zal trouwens eens kijken of ik daar een bruin vestje vind want ze zijn de herfsttypes weer vergeten met al dat grijs en zwart 😉

  3. Kleren durf ik niet online kopen, of het zou al moeten een wijde pull zijn of zo. Ik heb ook geen gemakkelijk figuur :p. Juwelen heb ik wel al online gekocht, en ik ben vaste klant bij bol.com – hoewel ik mij altijd voorneem om de volgende keer weer de onafhankelijke boekwinkel te steunen, volgens mijn principes :p. Vanuit je bed bestellen is toch zo handig, en dan de volgende dag iemand aan je deur vinden met een cadeautje…

  4. Ik koop al jaren mijn kleren bijna altijd online… bij Esprit, WE Fashion, Zalando, Zalando Lounge (heel interessant!)… echt ideaal!
    Bij Zeb heb ik nog niet online gekocht… zal daar ook eens moeten piepen 🙂

  5. Ow ja big fan van online shopping, ben vaste klant bij Zalando en Bol.com puur en alleen omdat het mij zo vaak overkomt dat ik iets wil hebben en het gewoon vergeet te kopen als ik in de stad ben. En daarbij, online is het soms nog goedkoper ook, win/ win noemen we dat 🙂

  6. Ik heb de laatste keer niet goed gevaren bij cosmox. Meer dan drie weken moeten wachen op mijn beselling. Zonder uitleg of compensatie. Bol is wel ok . Ik bestel ook vaak online bij alles van colruyt, ook heel tevreden over!

  7. “Na MSN ben ik ergens blijven steken in het online tijdperk.” Oh, I love you… Haha!!
    En heeft Leuven geen pakjesautomaat?! Driewerf hoera, wij staan in Tienen toch met iets voor op Leuven, want wij hebben er wel 1! (Waar zo altijd als ik er langskom wel een oud vrouwtje ofzo voor staat met een blik van “Wat is dit in godsnaam?” (Ik ben er heilig van overtuigd dat oude mensen geen What-the-fuck-gezicht hebben, dat is voor de jongere generaties))

    1. O er zijn wel pakjesautomaten, of toch minstens 1, maar niet in mijn buurt. Dan was op het werk laten leveren toch iets makkelijker!
      Haha ja ik probeer bij te benen zodat ik over 40jaar niet net als die oudjes daar sta te gapen!

  8. Online shoppen, ik vind het super handig. Het liefst winkel ik bij H&M en Esprit maar schoenen aanschaffen via het wereld wijde web heb ik nog nooit gedurfd. Als ik niet thuis ben doe ik gewoon een briefje op de deur: “Beste bezorger, Het pakketje mag in de schuur, ik ben zo terug. Vast bedankt!”

  9. Online Shoppen is za-lig en doe ik bijna wekelijks, maar dat kan ook aan het feit liggen dat ik fulltime webshops ontwerp, dus het er wat ingebakken zit 😉 (en ik koop de belachelijkste dingen online, zoals batterijen, keukenmesjes,…).

  10. Ik shop online vooral boeken (waarvan ik nu een enorme stapel heb liggen en geen tijd om te lezen) en af en toe kleren. Nooit schoenen, die wil ik absoluut kunnen passen.

    1. Schoenen heb ik ook ooit één keer gedaan en dat is toen tegengevallen. Zeker nu ik steunzolen heb, moet dat eerst gepast worden. Dus ga ik ook nooit meer doen!

  11. Ik shop a jaaaarrreeeen online, niets zo gemakkelijk. Mijn favorieten zijn bol.com – zooplus.nl – asos.com – notonthehighstreet.com – vente-exclusive :-).
    Ik heb er buiten bij Bol eigenlijk nog nooit miserie mee gehad. Enfin, bol lost het altijd zeer netjes en correct op hoor.

  12. Pingback: brol.com |
  13. Mijn ex bestelde soms ook bij Zalando, haar truc was dan bv een blouse
    te kopen in haar maat, en nog een maatje meer en minder te bestellen, zo
    kon ze de best passende houden en de andere terugsturen.

Reacties zijn gesloten.