[DIY] Maak je eigen agenda!

Ik liet eens vallen dat ik mijn eigen agenda maakte. Jullie waren blijkbaar nieuwsgierig naar het hoe en het waarom. Ik ben een brave blogger, ik antwoord graag op jullie verzoekjes, dus hierbij heel graag!

LJ & agenda’s

Wij hebben een negeer-liefdeverhouding; elk jaar opnieuw koop ik mij een agenda omdat dat zo leuk is, papier, een nieuw jaar in zicht, nieuwe voornemens, beginnen met een schone lei. Ik werk er enthousiast enkele weken mee maar de lente is nog niet in zicht of de agenda belandt ergens in een schuif.
Mijn hoofdagenda is (en zal dat ook blijven) mijn digitale agenda van Google Calendar. Ik gebruik die zowel privé als professioneel voor al mijn to do’s in op te lijsten per dag. Zo handig om een vakje van dag of tijdstip te verslepen – zo hang ik nergens echt aan vast – terwijl ik in een papieren agenda algauw een tipex zou moeten bovenhalen.

Screen Shot 2014-11-03 at 19.54.06
Dit is een voorbeeld van een vakantieweek. De blokken staan uiteraard niet vast-vast, ze dienen meer als een uitgebreide todolijst, als een tijdsaanduiding.

Mijn papieren agenda gebruik ik om dingen langer op voorhand te plannen, geheugensteuntjes te noteren, boodschappenlijstjes post-itgewijs in te kleven, weekoverzichten te maken op vlak van bloggen, weekmenu’s en afspraken. Mijn papieren agenda zorgt voor het overzicht, mijn digitale agenda voor de details.

Waarom zelf je agenda maken?

Omdat ik mijn zin niet vond tussen de tientallen mogelijkheden in de winkel. Ofwel was de kaft veels te saai – ik wil kleur! opvallen! een agenda moet schreeuwen om vastgepakt en gebruikt te worden! – ofwel was de binnenkant, de indeling, niet naar mijn zin – te veel plek per dag, te weinig plek voor de weekends, geen plaats voor lijstjes, enzovoort.
Uiteindelijk kocht ik, eerder in een vlaag van wanhoop, een schriftje met harde kaft in de Hema, het walhalla van de papierwaren.

2014-11-03 19.39.34

Ik had in mijn hoofd gestoken dat ik een A5-formaat wou met op de linkerpagina telkens het weekoverzicht met voor de zeven dagen evenveel schrijfplek. Elke rechterpagina zou dan blanco blijven om daarop todolijstjes, weekmenu’s e.d. te kunnen noteren. Ik had voor 2014 de Flow-agenda en die had dat, een systeem waaraan ik vlug gewend raakte en voor mij heel goed werkte.

2014-11-03 19.37.47

Met mijn Ultieme Agenda bracht ik dat systeem to the next level.

Ik integreerde er namelijk ook mijn blogplanning in, én het schriftje dat ik gebruik(te) voor allerlei lijstjes en boodschappen e.d. Drie schrifjtes in één, als dat niet ruimte-, milieu- en tijdbesparend is!

  • Het leuke aan zo’n schriftjesagenda is dat je ermee begint (en eindigt) wanneer je wil.
  • Staat de lay-out of indeling je na een paar weken niet meer aan, dan begin je op de eerstvolgende witte bladzijde bij de aanvang van een nieuwe week gewoon opnieuw.
  • Tussen de weken laat je zoveel lege pagina’s als je wil – dat vind ik het grootste voordeel, de flexibilteit, want de ene maand heb ik al meer plek nodig voor lijstjes dan de andere maand.
  • En met stickertjes, washitape en andere kleurtjes fleur je alles op zoveel je zelf wil.

Ga zelf aan de slag!

2014-10-20 17.20.40

Wat heb je nodig: een schriftje in het formaat en met het soort lijntjes dat jij wil, stickertjes, washitape, of andere dingetjes om het geheel op te fleuren.
Op voorhand bekijk je voor jezelf wat je allemaal in je agenda wil bijhouden, en bekijk je hoeveel pagina’s je voor elk onderdeel denkt nodig te hebben. Ik heb twee onderdelen:

  1. blogplanning. Ik heb genoeg aan 2 bladzijden per maand, maar het kan zijn dat je ook plek wil voorzien om korte notities en ideeën voor postjes neer te krabbelen.
  2. agenda. Per week voorzien ik 2 bladzijden, en per maand voorzie ik zeker zes bladzijden extra. Twee daarvan gaan al zeker naar de grote maandelijkse boodschappenlijst, twee andere naar extra to do lijstjes (die over een langer tijdsbestek dan 1 week lopen en daarom niet op de weekbladzijde thuishoren), en dan hou ik er graag 1 of 2 in reserve.

Eens je het aantal bladzijden per onderdeel hebt bepaald, kan je aan de slag met de indeling van je agenda. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je voor de komende 12 maanden elke week al volledig gaat uitschrijven. Tenzij je een lamme pols wilt. Ik schrijf meestal 1 maand vooruit, dan kan ik ook korter op de bal spelen over de ruimte die ik die maand zal nodig hebben. Voor december voorzie ik bijvoorbeeld een extra bladzijde (of twee) voor de kerstcadeautjeslijstjes. Als we op vakantie gaan, heb ik graag een extra bladzijde voor een meeneem- of todolijstje. Dus het is wel zo handig dat ik die ruimte niet 12 maanden op voorhand al hoef te gaan bepalen.

Mijn blogplanning ziet er ruwweg zo uit:

2014-10-20 17.42.31

Een week in mijn agenda zo:

2014-11-03 19.28.56

Ik hou het, zoals je ziet, graag toch een beetje simpel; het moet voor mij in de eerste plaats overzichtelijk blijven.

Et voilà. Zo simpel (en goedkoop) is het dus om je eigen op maat gemaakte en volledig gepersonaliseerde agenda te maken.

En u? Hoe ziet uw agenda voor 2015 eruit?

22 thoughts on “[DIY] Maak je eigen agenda!

  1. Ik weet gelijk wie je wil zien op de boekenbeurs. 😉 Leuk plan zo’n eigen agenda maken. Ik vrees alleen dat ik het nooit zou volhouden omdat ik het te veel werk vind.

    1. Tis helemaal niet veel werk, 1x per maand een paar weken ‘invullen’ en je kan weer voort… En jep ik heb al wat opzoekwerk verricht 😉

  2. Ik heb een agenda gekocht voor 2015 in de Hema, een familieplanner, waar ik nu alle zaken van de parttime dochter heb ingestoken, wanneer het schooltoestanden, rapporten en dergelijke zijn. Ik zou er ook weekmenu’s in willen schrijven, to do’s, … . Het probleem is dat ik meestal eind februari vergeten ben dat ik een agenda heb. Nochans, ik werk met stempelkes, stickers, alle prullaria die je kan vinden om het leuk te maken.

    1. Hahahaha allez ik vind mijn handschrift niet speciaal dat wisselt ook heel vaak en toegegeven hier heb ik mijn best gedaan om mooi te schrijven 🙂

  3. Ik krijg voor de job altijd een agenda, zo een 13 in een dozijn exemplaar met een skai cover. Het enige dat er opwindend aan is dat moet de kleur zijn die elk jaar verandert. Vermits ik op onregelmatige uren werk (ziekenvervoer) staan in die agenda ook alle privé-afspraken (kapper, tandarts, oudercontacten, …) om te verhinderen dat ik op twee plaatsen tegelijk zou moeten zijn uiteraard.
    Mooi systeem het jouwe, maar ik zou na twee weken al afhaken vrees ik.

  4. Ik koop sinds enkele jaren de flair-agenda omdat ik dat formaat handig vind en er achteraan ook genoeg plaats is voor noities. Dit jaar ging ik hem dus ook weer halen maar… nu ontdekte ik vandaag (toen ik al enkele dingen voor volgend jaar noteerde) dat ze de indeling veranderd hebben… DRAMA!! Ik ben dus benieuwd of ik eraan zal kunnen wennen. Op dit moment lijkt het mij minder praktisch.

  5. Ik zou vooral al gewoon zo schoon willen schrijven als u!! Hoewel ik eigenlijk ook niet echt te klagen heb over mijn geschrift… Het ziet er heel ordelijk uit, ik had er zo op die manier nog niet aan gedacht,die vormgeving. Ik ga het zo ook eens proberen. Schriftjes heb ik in elk geval al genoeg liggen!!

  6. Mijn agenda is er wederom één van Boekenvoordeel voor 3,99 euro. Hij wordt het hele jaar door gebruikt en is in feite onmisbaar met mijn wisselende uurroosters en alles van de zoon/echtgenoot dat erbij komt kijken. Ik zweer bij papier. Ook al heb ik een smartphone, tablet en laptop.

  7. Dit is dus wat ik vreesde en hoopte tegelijk… In de zin dat ik ook al aan het denken was aan gewoon zelf een agenda in een notitieboekje te maken en dus inspiratie daarvoor te vinden, maar dat ik ook gigantisch opzag tegen het werk en daarom hoopte dat jij misschien nog iets anders gevonden had 😉
    Je hebt wel gelijk dat je niet per se een gans jaar op voorhand moet voorzien en zo het werk wat kan spreiden. Om een of andere reden was dat nog niet in mij opgekomen, waardoor het teveel werk leek. Ik ga je voorbeeld dus vermoedelijk volgen 🙂

    1. Ja het is waar dat het veel werk lijkt. Maar je hoeft idd niet alles meteen uit te schrijven, dat houdt de agenda flexibel. Ik noteer nieuwe afspraken die ver op voorhand zijn altijd in mijn Google calendar. En dan als ik de maand aanmaak ik mijn papieren agenda dan schrijf ik e afspraken ook daarin op.

  8. Goed gedaan seg! Dit moet ik in gedachten houden voor volgend jaar… Ik ben al om de flairagenda geweest en hopelijk gebruik ik hem volgend jaar het hele jaar… is dit zo, dan maak ik ook eens mijn eigen agenda.

  9. Wat een gaaf idee zeg, dan wordt het wel een persoonlijk iets zeg maar, heel erg tof! Moet eerlijk zeggen dat ik spontaan hartkloppingen krijgen van jouw g-mail voorbeeld……. meisje wat deel jij een hoop tijd op voorhand al in. Laat het leven lekker lopen zoals het loopt, is zoveel relaxter lijkt mij…… Aan de andere kant als het voor jou werkt, wie ben ik dan? 😉

Reacties zijn gesloten.