[recept] Vier makkelijke appelreceptjes

Het is volop appelseizoen, bij uitstek hét Vlaamsch herfstfruit. Mij doet dat altijd denken aan die keer dat we tijdens of vlak voor oogsttijd op de Wezemaalse berg gingen wandelen, waar de boomgaarden niet zijn afgesloten van de wandelpaden en men dus naar believen fruit kon plukken. Vroeger. Nu zijn de boeren wat strenger geworden. Moet ook, als ze nog wat appels willen overhouden. Trouwens, in bloesemtijd is het er daar even schoon op die berg. Eén van mijn favoriete wandelplekjes in Vlaams-Brabant.

Maar ik wijk af. Appels!

2014-10-22 19.00.33

Ik wou het eigenlijk hebben over bakappels, die meestal als niet zoet genoeg worden beschouwd om rauw of uit het vuistje te eten. Boskoop is het bekendste merk, of toch hetgeen ik ken, ahum. En omdat ik u natuurlijk niet wil onthouden van het lekkerste fruit dat de herfst te bieden heeft, bied ik vier supermakkelijke en razendsnelle receptjes aan.

  • appelmoes
  • het bliksem
  • appelcakejes
  • gebakken appels

Appelmoes

Omdat ik thuis nog een berg van die appels heb liggen, en er gaten loeren in mijn diepvries, is het eerste wat ik jaarlijks maak, appelmoes in kleine porties die makkelijk te ontdooien zijn. Klaar op vijf minuten!

Ingrediënten (één portie voor twee personen)

  • kaneel en 2 bakappelen, een potje-met-deksel dat in de microgolfoven mag, een microgolfoven, een vork.

2014-10-04 16.37.34

Bereiding

  • Schil de appels en snijd ze in kleine blokjes. Doe ze in het microgolfovenbestendige potje en doe er een titske water bij, echt niet te veel want dan krijg je appelsap in plaats van moes.
  • Het is altijd een beetje afmeten hoe rap je appels in moes veranderen; de ene soort gaat al sneller plat dan de andere. Ik zet meestal om te beginnen het potje (met deksel erop) 1 minuutje op 500W om te peilen hoe snel het zal gaan. Daarna kan je al eens proberen te pletten. En zo telkens 1 minuutje laten opwarmen. Meestal heb ik maximum 2 minuten nodig.
  • Het is aan te raden om appelmoes die je gaat invriezen, net niet helemaal plat te laten worden, omdat bij het ontdooien nog wat extra vocht vrijkomt die je moes sowieso platter gaat maken.
  • Meng tot slot een snuifje kaneelpoeder onder de moes, et voilà, klaar om bij pensen te serveren, bij de boterham, of in een ovenschotel.

Hete bliksem

Mijn favoriete herfstovenschotel is dit kindvriendelijke gerecht. Op vijf minuten klaar of alleszins, zo rap klaar dat ge er niet al te lang voor uit uw zetel moet komen. Zeker als er nog een portie rul gebakken gehakt en een portie appelmoes in uw diepvries zit. 1-2-3, zo:

  1. 100g per persoon gehakt rul bakken met wat peper en oregano (maar niet te veel kruiden).
  2. 1 dikke patat per persoon gaar koken en pletten met een klein beetje boter, nootmuskaat en peper tot puree.
  3. In een kleine ovenschotel een laag appelmoes, een laag gehakt en tot slot een laag puree, eventueel af te werken met schijfjes appel. Een minuutje of 10 op 170 graden of zo, tot de appeltjes een beetje bruiner en zachter zijn en voilà, ge zijt aan het eten. Duimen en vingers!

Appelcakejes

Sinds wij verhuisd zijn is er nog niet veel aan (gelukte) baksels uit mijn oven gekomen. Of ik ben mijn magic touch kwijt, of onze oven is een merde. Ik ga uit van het laatste. Zelfs mijn appelcake, die nochtans niet zo moeilijk te maken is, durft al eens mislukken. Mini-appelcakajes daarentegen die kunnen bijna niet mislukken. Het soort waar je van kan blijven eten, minder goed voor de lijn misschien maar altijd een succes op verjaardagsfeestjes.

Ingrediënten voor 20 cakejes

  • 2 eieren
  • 100g kristalsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 80g zachte margarine (dus tijdig uit de frigo halen!)
  • 100g zelfrijzende bloem
  • 1 appel

Bereidingswijze

  • Doe de eieren en de suiker in een beslagkom en klop minstens tien minuten op tot het mengsel witter en schuimiger wordt. Je deeg moet luchtig zijn want anders rijst de boel niet.
  • Meng de boter eronder.
  • Voeg als laatste de bloem toe.
  • Je kan kleine stukjes appel eronder mengen, maar je kan de cakejes eigenlijk ook zonder maken.
  • Je kan hiermee normaal 12 vormpjes vullen: per vormpje zo’n 3tl.
  • 30 minuten in de oven op 175°, zeker niet langer, en opletten dat de korst niet te bruin wordt.
  • Eenmaal afgekoeld kan je ze garneren met bloemsuiker of ander lekkers.

100% garantie dat het lukt! 🙂

Gebakken appels

Ik verklaar de herfstkeuken voor geopend: vandaag lunch van gebakken appels met confituur en bruine suiker. #yummie

Gebakken appels is een recept dat ik meekreeg van thuis. Ik ben in de verste verte geen koffiedrinker en zelfs uit tiramissu of petit-beurretaart ban ik het liever, maar bij gebakken appels hoort het gewoon. Het is geen moeilijk recept, het is alleen elke keer afwachten hoe goed het lukt. Veel hangt namelijk af van je pan, je vuur en de appelsoort.

Ingrediënten (voor 2 personen)

  • 1 dikke bakappel, of 2 kleinere, bijvoorbeeld een Boskoop (die zijn namelijk net goed van stevigheid)
  • 1 kop sterke koffie (ik gebruik altijd oploskoffie omdat wij verder geen koffie drinken, en omdat hij wel echt sterk mag zijn)
  • donkerbruine suiker
  • een paar lepeltjes confituur, liefst zoete, bijvoorbeeld aardbei of andere rode vruchten

Voorbereiding

  • Zet de koffie.
  • Maak de appel schoon en haal het klokhuis eruit met een appelboor. Snijd in dikke schijven.
  • Laat de appelschijven langs beide kanten kort aanbakken in de pan met een beetje boter.
  • Giet de koffie bij in de pan; de appels mogen maximum voor de helft onder staan. Ik zet het vuur meestal op 4 (van de 6 standen).
  • Vul de openingetjes van elke schijf met eerst een lepeltje confituur, en daarna met een lepeltje bruine suiker. Het is mij één keer per ongeluk gelukt om de koffie te doen karamaliseren, wat ervoor zorgt dat je appel wel gaart, maar dat de koffiesmaak niet alles volledig doortrekt.
  • Laat de appelschijven zachtjes sudderen tot ze zacht geworden zijn; bij de ene appelsoort duurt dat al langer dan bij de andere. Let op dat het geen volledig platte moes wordt ook weer niet hé.

Serveer met een stuk brood en eventueel wat extra confituur. Smullen!!

En u? Wat is uw favoriet appelrecept?

20 thoughts on “[recept] Vier makkelijke appelreceptjes

  1. hoh, uw pot van uw gebakken appels…ik heb er al geen zin meer in als ik zie welk “frotwerk” ik er achteraf aan over zou houden 😀 Zelf hou ik enorm van appelflappen. je gaat naar AVEVE of naar Aldi. Je koopt bladerdeeg. Je rolt dat uit, je legt daar een beetje warme appelstukken op, snijdt dat in porties en overgooit die met kaneel en rozijnen. Je rolt ze dicht, doet dat in den oven en hup, lekker!

    1. Mmmmm ik heb er al direct goesting in!!
      Och met een houten lepel krijgt ge dat direct uit die pan, geen problemen mee gehad hoor! 😉

  2. Lekkah Lekkah!! Wij maken hete bliksem trouwens nog met een laagje rode kool erbij. Dus alles wat jij zegt + rode kool. Ook heel lekker en gewoon uit ne pot, dus heel simpel.
    Ik maak mijn appelmoes altijd op mijn vuur, nognooit in de microgolf geprobeerd, ga ik zeker is doen!!

Reacties zijn gesloten.