Readathon: de afloop

10941832

Vorige week moest er op 7 dagen tijd zoveel mogelijk worden gelezen. Iedereen die deelnam had zijn eigen doelen gesteld. Mijn idee was: 1400 pagina’s lezen, dus gemiddeld 200 per dag. (Ik lees aan een gemiddelde van afhankelijk in welke taal en hoe moeilijk het boek is geschreven, 60 à 75 pagina’s per uur dus dat moest mijns inziens lukken.)

Ik vond het zalig; van de eerste tot de laatste letter die ik las.

Toegegeven, er zijn momenten geweest dat ik mezelf heb moeten dwingen om te lezen. Dat ik weer te diep in mijn zetel voor den tv zat weggezonken en de kracht niet had om hem uit te zetten en een boek op te pakken. Andere (niet-readathon)weken heb ik daar het karakter niet voor, dan kies ik voor de makkelijke weg van het hersenloos tv kijken. Dan vergeet ik voor het gemak hoeveel voldoening ik haal uit het lezen van een (goed) boek.
Zondag, bij het laatste boek, o dat was een afschuwelijk boek, ik geef alle boeken een kans maar dit had ik gewoon na de eerste bladijzde aan de kant moeten gooien, maar bon, ik heb keihard doorgebeten, ik moest wel want ik had nog maar een paar uur, en toen ik aan 1403 pagina’s zat heb ik er een streep onder getrokken; ik had de fut niet meer om de laatste 50 pagina’s van het boek nog te lezen. Het enige moment dat ik echt heb zitten aftellen!

Mijn 1400pagina's voor de #readathon volgende week.

Tijdens de readathon moest alles wijken voor het lezen. Het had niet veel gescheeld of ik had me in de hel van het buspendelen gewaagd om er dagelijks een extra half uur lezen uit te pitsen, maar dan zou die gewonnen leestijd verloren zijn gegaan aan het opgefokte sardinegevoel na de busrit en bovendien is het tegenworidg altijd rechtstaand te doen wat niet zo handig is in de bochten. Spreek ik uit ervaring.
Het is spijtig dat ik drie dagen moest gaan werken, hoewel dan was ik misschien tureluurs geworden. Mijn ogen kloegen nu al van een overload aan lettertjes. Het lief mopperde dat hij geen aandacht meer kreeg, maar ter compensatie bezorgde ik hem minder afwas want ik maakte snelle maaltijden klaar die bij voorkeur kant-en-klaar in de diepvries zaten. Die ik dan opat terwijl ik verder las of bij wijze van pauze.

Of er ook iets anders werd gedaan dan lezen (en eten en werken)?

Ik nam tv-pauze. Een half uurtje per avond maximum, probeerde ik. Het lukte me wonderwel om me daaraan te houden en daarna met hernieuwde moed verder te lezen.
Ik  voelde me schuldig, ja schuldig!, als ik mijn vrije tijd met iets of iemand anders doorbracht dan een boek. Ik wees komen eten en andere dates af, alle ten voordele van het lezen. Anders had mijn agenda twee keer zo vol gezeten en was ik bijlange niet zover geraakt. Asociaal for the win.

De voldoening om iedere avond mijn vooruitgang te noteren en de grafiek gelijkmatig te zien stijgen, dat was onbetaalbaar.

Ik las (een beetje andere boeken dan voorzien):

The end. #readathon

  • dag 1: ‘De Witte’ uit (was er voordien al in begonnen) – 180 pagina’s
  • dag 2: Murakami gecombineerd met ‘Freedom’ – 328 pagina’s
  • dag 3: Murakami uit en een stuk uit ‘Freedom’ – 248 pagina’s
  • dag 4: een stuk uit ‘Freedom’ en het dunne ‘De abbacadora’ uit – 213 pagina’s
  • dag 5: een stuk uit ‘Freedom’ – 140 pagina’s
  • dag 6: een stukje uit ‘Freedom’ – 27 pagina’s
  • dag 7: een stuk uit ‘Light Years’ – 267 pagina’s

Dus in totaal 1403 pagina’s en 4 boeken (bijna 5)!

Ik was compleet uitgeput na die 7 dagen mijn hele leven rond ‘lezen’ te laten draaien. Lichamelijk én psychisch. Wat ik eruit geleerd heb: dat het loont om ipv dagelijks een half uurtje leestijd te voorzien, beter wekelijks één of twee leesavonden in te voeren. Zo krijg ik alle tijd om in het boek onder te duiken zonder de tijdsdruk van “sebiet moet ik aan het eten beginnen/gaan slapen/de strijk doen/tv kijken/het lief entertainen”. Ik ga proberen me aan twee zo’n leesavonden te houden per week, maar dat is niet makkelijk met een tv-verslaafde als het lief in huis.

En u? Deed u al eens mee aan een readathon?

7 thoughts on “Readathon: de afloop

  1. Amai, dat is veel gelezen! 🙂
    Ik deed er niet aan mee… maar ik heb eens gekeken hoeveel ik gelezen heb afgelopen week en ik kom aan… 973blz, totaal van 3 boeken. De volgende keer doe ik zeker mee 🙂

  2. Ik heb niet mee gedaan, ik heb het te laat gezien. Het leek me wel een leuk idee. Intensief, dat wel. Wat vond je Murakami? Ik heb dat boek onlangs gelezen. Het was iets helemaal anders dan ik gewoon ben, maar ik heb er wel van genoten.

Reacties zijn gesloten.