Readathon: de voorbereiding

10941832

Reada-watte?

Een readathon ofte leesmarathon wil zeggen zoveel mogelijk (boeken) lezen binnen een bepaald tijdsbestek. Via de ‘Verbeelding bookclub‘ op Goodreads (van trouwens deze geweldige collega-blogster die ook de geweldige readathon-header hierboven maakte) kreeg ik voor het eerst te horen over dit fenomeen. Ik aarzelde dan ook niet om mij in te schrijven voor de readathon die loopt van 22 september tot en met 28 september oftewel over 7 dagen.

Het ideale excuus om me op te sluiten en al mijn vrije tijd exclusief aan lezen te wijden. Aaaaah…

Aangezien ik tussendoor ook nog moet gaan werken, ahja tot nader order bestaat er nog geen ‘leesverlof’,  en in het weekend twee verjaardagsfeestjes voor mezelf moet organiseren, geef ik toe dat het misschien niet op een veel ongelukkiglijker moment had kunnen vallen. Maar bon.

Mijn drie doelen

Doel 1: heel de week geen tv. Dat zal mijn leesgedrag enkel gunstig beïnvloeden.

Doel 2: heel de week geen afspraken, behalve dus de twee reeds vastgelegde verjaardagsfeestjes want: cadeautjes! (Prioriteiten stellen, noemt men dat.)

Doel 3: minstens 1400 bladzijden lezen, dat zijn er gemiddeld 200 per dag. Gezien ik elke dag gok op een uur of drie leesplezier, moet dat zeker lukken.

Mijn boekenlijstje

Ik heb een aantal boeken klaargelegd die in totaal aan 1600 bladzijden komen, maar dan heb ik wat afwisseling. Wat niet wil zeggen dat er geen andere kanshebbers in mijn boekenkast staan, ik zal alleszins niet zonder vallen moest ik plots zin hebben in iets totaal anders. Aanschouw!

Mijn 1400pagina's voor de #readathon volgende week.

  • Harry Potter and the philosopher’s stone – J.K. Rowling: 223 pagina’s
  • Light years – James Salter: 308 pagina’s
  • De accabadora – Michela Murgia: 159 pagina’s
  • Bonita Avenue – Peter Buwalda: 543 pagina’s
  • De kleurloze Tsukuri Tazaki en zijn pelgrimskaren – Haruki Murakami: 361 pagina’s

Ik ben er klaar voor. U toch ook?!

15 thoughts on “Readathon: de voorbereiding

  1. Oef, zeg. Dat is wel heel veel dat jij wil lezen in 1 week. Als ik een goede week heb, lees ik ongeveer 2 boeken wat dan weer ongeveer 600 à 700 bladzijden is. En de voorbije 3 dagen heb ik nog maar een 125 pagina’s gelezen. Het kriebelt wel om mee te doen aan die readathon moet ik toegeven. Ik denk er nog even over na.

    1. Gewoon doen!!! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd 😉
      Ik lees veel te weinig naar mijn zin; ik heb elke dag ongeveer 1 u leestijd ingepland maar altijd komt er wel iets tussen: een afspraak, maar vooral tv eigenlijk. Het doel is een week geen tv kijken en al mijn vrije tijd aan lezen te spenderen. Hopelijk kan ik mij dan na de marathon ook vaker aanzetten tot lezen!

  2. Ik ben er klaar voor maar doe het wel wat rustiger aan dan jij. Ik ga echt blij zijn als ik tijdens mijn vakantie 100 pagina’s per dag kan lezen. Ik heb zoveel andere dingen die ik wil en moet doen en lezen is altijd maar een bijzaak maar dat wilt niet zeggen dat ik blij ga zijn als ik een week lang 100 pagina’s per dag lees. Ik heb hier al een stapeltje boeken klaar liggen maar twijfel nog.

    1. Ik heb nog andere boeken die ik wil lezen ook, dus als het stapeltje niet voldoet dan heb ik nog wat ‘reserve’ 😉
      Meer proberen te lezen kan ik als mede-boekenworm alleen maar aanmoedigen!

  3. Geen tv dat is een makkie,…..ik kijk zelden nog tv,….maar heb wel veel werk met het voetbal, sporten en huishouden,…dus ook te weinig tijd om te lezen en ik heb veel blogs te lezen :-). Succes met de uitdaging!!

  4. Veel succes met de challenge. Ik zou het alleen wat moeilijk hebben met dat “moet-dedoe”, zou me daarom nooit inschrijven voor één of andere challenge. Ik ga alleen een challenge aan met mezelf. 😉
    Heel veel plezier en heel veel succes ermee!

    1. Tis ook niet van moeten hè, je stelt de grenzen zo hoog of zo laag in als je wil, dat is het leuke aan deze challenge, je hebt enkel jezelf om op te letten!

  5. Succes!! Ik heb de afgelopen dagen nog niet anders gedaan dan gelezen, sinds vorige week donderdag heb ik er al 3 uit en de 4e bijna… ik ben er zelfs moe van!

  6. Ik ga meedoen: ik dacht 1000 pagina’s als doen te stellen, maar ben er nog niet helemaal uit of dat niet net té uitdagend is. ‘k Heb nog het weekend om erop te broeden hé. 🙂

  7. Oh, ik lees er nu pas over, jammer! Al zou ik natuurlijk wel nog kunnen meedoen, maar ’t is er eigenlijk helemaal niet de goede week voor: mijn broer en zijn vriendin zijn hier op bezoek, dus overdag = activiteiten met hen; avond = samen zijn met hen en Johan. En dan is het misschien wat asociaal om uren in een boek te gaan kruipen :p
    Misschien moet mijn challenge dan maar worden dat ik überhaupt iets lees deze week :p

Reacties zijn gesloten.