Gin night

Ik ga u iets vertellen dat u misschien nog niet wist of gemerkt had (als u hier zelden komt lezen en mij niet volgt op Twitter of Facebook of mij met andere woorden nooit ziet of hoort). Hou u vast.

Ik ben tegenwoordig zot van gin.

14339320148_9d01708871_o

Gin en ik, dat is eigenlijk een Intersocverhaal, van mijn laatste zomer als jobstudent in (waar anders) Zwitserland. We spreken dus, voor alle duidelijkheid, over een tijdperk waarin ik nog braaf naar school ging en geen vriendje had dat mij in het Echte Studentenleven sleurde.

Een collega/vriendin had een fles gin op haar kamer en euhm ja. Dus ja. 

Voordien en nadien heb ik dat nooit gedronken. Tot Athena me afgelopen lente voorstelde aan DE ginbar van Leuven. Het was liefde op het eerste zicht, want het interieur is heel erg cozy om in te zitten: robuuste houten tafels en krukken, een bar vol gin (duh) en glazen kruidenpotjes, voor het raam ook krukjes zodat je kan doen alsof je op een terras zit (en dat was in deze verregende zomer wel erg nodig), mooie foto’s aan de muur, kaarsjes en, en!, glazen bokalen popcorn op de tafels. En of ge nu met twee of vier aan een tafel zit, die bokalen blijven even groot. Helemaal voor u alleen. En er zijn refills. Popcorn refills!

14628489444_2b8fd8fd7b_o

Maar dus, de gin.

Ze serveren daar niet zomaar gin tonic, nee, dan zouden ze met een post-it als menukaart wel toekomen. Je kan hier proeven van een paar tientallen (edit: 140 gins) merken en soorten, gemengd met de lekkerste tonics en afgekruid met exotische dingen gelijk gemberstukjes, vanillestokjes, steranijs, roze peperbolletjes, framboosjes. Een leek gelijk ik wist niet waar eerst kijken. Nu nog niet, trouwens. Ik heb mijn favorieten genoteerd zodat ik bij een volgend bezoek altijd weet wat kiezen.

Er zijn ook niet-gindrankjes zoals cava, frisdrank, de normale cafétoestanden, ge gaat er niet met dorst naar buiten. 

Het lief heeft mij de toegang tot de ginbar ontzegd; zo erg was onze bankrekening gekelderd in juli door mijn ginbarfanatisme, want met een gemiddelde prijs van boven de 10 euro is zo’n godendrankje niet goedkoop.
U wilt niet weten wat voor drama daarop volgde. Maar hij won, en de rede met hem, natuurlijk, want ge kunt niet leven op water en brood omwille van gin. Zoals in elke discussie die wij hebben, werd het perfecte compromis gesloten om alles in vrede af te ronden: we kochten een fles gin.
Simpele Bombay blue sapphire, met een ginglas erbij, een reusachtig ding dat we de eerste keer veel te vol schonken waardoor ik mottig ging slapen en totaal niet doorhad hoe dat kwam. Tja. Nogmaals. Niet veel drankervaring, die LJ.

14571767017_57d3869a3f_o

De fles was op die manier natuurlijk rap leeg.

2014-08-21 21.06.24En toen kwam er een uitnodiging binnen voor Beefeater, een Londense gin die in een zaal in centrum Leuven een reclamespot zou opnemen op een echte Londense party. En daarbij gratis gin uitdeelde. Gratis gin! Een feestje! Dat moeten ze mij dus geen twee keer zeggen. En het lief, die inmiddels ook voor de volle 100% overstag is gegaan voor gin (jaja mensen verslaafd maken kan ze dan weer wel, die LJ), ook niet.

En. Tja. Het was wel een gezellig feestje. Met halve vuurspuwers. Engelse vlaggen en telefoonhokjes. Bizarre kostuums. Een camera-, licht- en geluidsman. Een dj en een saxofonist. En dan mensen gelijk wij, in ons kantoorkleren. Of net in heel erg glitterende glitterjurkjes. En zij die wilden opvallen om toch maar zeker in beeld te komen, die types, u kent ze wel.

2014-08-21 19.43.54

En gin. Ginnnnnnnn. Op een doordeweekse avond, alsof het water was.

Loki, die we op het nippertje optrommelden en de party kwam crashen, blijkt een natuurtalent in het fixen van gin terwijl wij eigenlijk onze maximum al hadden behaald, en mocht zelfs acteren (en kreeg daarbij een extra gin in zijn pollen geduwd). Dus wie weet spotten we hém wel in het reclamespotje, binnenkort in elke Vlaamse huiskamer.

14805904218_febd102f61_z

Ginnnnnnn.

Dat het een fijne avond was en dat wij vaker moeten buiten komen, staat vast.

En u? Hoe drinkt u uw gin het liefst?

8 thoughts on “Gin night

  1. Gin, hmmmm niet echt my cup of tea zeg maar, of ik moet echt een slechte introductie in dit drankje gehad hebben. Want als ik deze bokalen zie…. (jemig boven de 10 euro is wel heel veel!) dan ziet het er heerlijk uit. Misschien in Turkije eens proberen 😉

  2. Ik heb het thuis nooit leren drinken aangezien Pa geen Gin lust. Maar ik heb het wel al in cocktails gedronken. Met gini, met tonic, … En vorig nieuwjaar Gin met Blue Curacao, Wodka, sinaasappelsap, shaken (not stirred) en een maraschino kers in het glas. Heel lekker, maar niet voor meerdere want ie viel vrij diep…

Reacties zijn gesloten.