[tips] Groene LJ

Ik maak mij al eens zorgen over het milieu. Of over de toestand van onze overbevolkte, vervuilde aarde in het algemeen. Maar ik geef toe dat ik daar niet meer of minder wakker van lig dan de gemiddelde Belg. Dan u, bijvoorbeeld.
En toch. Af en toe moet ge eens wakker geschud worden. Denkt aan uw kinderen en kleinkinderen: wilt ge ze echt opschepen met een gat in de ozonlaag, stijgende zeeniveaus en megastormen? Dus lieve lezertjes: hierbij een kleine wake up call, inclusief milieu- en geldbesparende tips om groener te leven.

Goedkoper, jaja, dat leest u goed, want wat in het dagdagelijkse leven goed voor het milieu, is dat vaak ook voor uw portemonnee!

Hier kan je je ecologische voetafdruk uitrekenen. Niet verschieten!
Mijn ecologische voetafdruk: 4 ha, tegenover 7 ha voor de gemiddelde Belg en 1,8 hectare voor een duurzame voetafdruk. Ofte de oppervlakte waarop ieder mens recht zou hebben als je niet méér wil verbruiken dan wat de aarde jaarlijks produceert. (bron: ecolife.be)

Wat kan helpen om je ecologische voetafdruk te verkleinen?

Milieubewuster leven kan je in het extreme trekken door bijvoorbeeld op een vierkante meter te gaan wonen en geen elektriciteit te gebruiken of te stoppen met ademen, maar feitelijk is het heel realistisch om in je dagelijks leven een paar dingen toe te passen die een klein beetje helpen én je leven goedkoper maken!

  • Verse groenten en fruit ipv diepgevroren
    Check. Ik durf wel eens zondigen met rood fruit (zeker buiten het seizoen) want dat is gewoon goedkoper dan verse frambozen of blauwe bessen. Ik probeer bij het opstellen van de weekmenu rekening te houden met de seizoenen zodat ik geen asperges in september ga eten of witloof in de zomer. Bepaalde groenten zoals tomaten en wortelen eet ik wel het hele jaar door maar ik merk bijvoorbeeld dat de tomaten die je nu koopt, veel beter smaken dan die van enkele weken geleden.
    Kortom, seizoens- en lokale groenten zijn gewoon lekkerder.

14531333122_8143af7594_o

  • Reclame uit de brievenbus weren door de “neen”-sticker erop te plakken
    Check. Het enige wat dit helaas niet buiten houdt is de verkiezingspropaganda. Want dat is blijkbaar feitelijk geen reclame.
    Vóór de sticker kregen wij wekelijks een stapel reclamefolders binnen, folders die je makkelijk via mail rechtstreeks bij de handelaar of via sites als Promobutler kan opvragen. Minder gesleur bij de maandelijkse papierophaling, minder rommel in huis én minder gesneuvelde bomen. Win-win all the way, zeg ik.
  • Groene stroom
    Tja ons abonnement bevat hoofdzakelijk groene stroom (volgens Eni dan toch). En ik geef toe dat we dit hebben gekozen omdat het het goedkoopste was; dat het ook nog eens groen is, was mooi meegenomen. (Denk trouwens niet dat het nu nog het goedkoopste is. Binnenkort wonen we hier een jaar en is het tijd voor een herziening.)
  • Geen papier meer kopen
    Blocnotes, post-its, dat is allemaal overrated. Houd enveloppen bij van de post die je krijgt, de achterkant van reclame- of andere brieven die je anders weggooit, agendablaadjes die je niet hebt beschreven, enzovoorts. Ik heb al een hele schuif vol ‘kladpapier’ dat ik gebruik voor boodschappenlijstjes, snelle notities, andere lijstjes en noem maar op. Zeer handig, goedkoop én geen bomen verspild.
    (Maar mijn schriftje en dagboek geef ik niet af. En stoppen met boeken kopen, nee. Nooit. Ga er misschien wel op letten om volgende keer gerecycleerd papier te kopen, maar bij de meeste papierwaren is dit automatisch het geval: let op het FSC-label!)

12973693365_c54a9573ac_o

  • Minder vlees & vis eten
    Elke dag vlees of vis eten is totaal niet nodig. Ge kunt dit perfect vervangen door kaas. Of niks. Een groenteschotel met (duh) groenten, kruiden en linzen is even lekker zonder een stukje vis. Vlees en vis zijn trouwens duurder dan groenten. Dus voilà. Win-win, zei ik toch!
    Wij eten ’s avonds één keer per week vis, een keer of drie vlees en de rest vegetarisch. Het lief merkt daar niks van, en dat wil wat zeggen want dat is een notoire vleeseter. Maar geef die mens af en toe een stevig biefstukske of een hamburger met frietjes, en hij klaagt niet.

14232338180_838afdbb2b_o

  • Douchen
    Een zeer precaire kwestie, ook ten huize Montis. We hebben een halve douche (i.e. kunnen onze douchekop niet ophangen, zeer onpraktisch). In de winter durf ik al eens een bad nemen (i.e. in mijn eigen vuil liggen weken, er bestaat niks heerlijkers). Een douche bespaart heel wat water, zeker omdat ik tussendoor de kraan dichtdraai (als ik mij was staat dat ding toch maar wat op mijn voeten te sproeien aangezien ik de kop niet kan ophangen). Ik douche mij om de twee dagen (er zijn natuurlijk uitzonderingen, zeker in de zomer).
    Het lief springt heel wat kwistiger om met water: hij doucht élke dag (ook als hij nog moet gaan sporten, dan doucht hij namelijk gewoon nog eens) en hij draait de kraan al open terwijl hij op het toilet zit zodat het water kan opwarmen. Roloog. En hij staat er ook een pak langer onder dan ik. Tsss. Dreigen met een timer (die automatisch het warm water afsluit na laat ons zeggen 10 minuten) zorgde bijna voor een relatiebreuk dus ik heb het maar opgegeven. Slechte punten voor het lief.
  • Kiezen voor een alternatieve manier om naar je werk te gaan: carpoolen, het openbaar vervoer, de fiets
    Ik heb altijd al het openbaar vervoer genomen om naar school of mijn werk te gaan (of de fiets), maar dat is natuurlijk niet voor iedereen even evident want er is niet altijd een station of bushalte in de buurt. Maar als je kan kiezen tussen 1u file of 30 min trein + 15 min wandelen om naar het Brusselse te raken, dan is mijn keuze vlug gemaakt. Bovendien betalen veel werkgevers wel zo goed als 100% het openbaar vervoer terug, maar als je geen bedrijfswagen hebt is de kilometervergoeding niet voldoende om alle kosten aan je auto te dekken.

14045256187_36f4b0ebbc_o

  • Korte afstanden met de fiets of te voet doen
    Als je ergens op een half uur met de fiets of te voet kan raken, en het giet geen pijpenstelen of je moet geen 10 kg patatten gaan halen, waarom zou je dan de auto nemen? (Dat heb ik nooit begrepen: van die mensen die op zondagochtend de auto nemen om verse pistoleetjes te halen bij de bakker… die letterlijk 1 straat verder is.) Het is natuurlijk anders als je niet goed ter been bent hé, maar anders: een beetje beweging kan nooit kwaad!
  • De airconditioning in de auto niet gebruiken
    Niet is overdreven. Maar als kind hadden wij geen airco in de auto (en jullie ook niet, durf ik wedden). Ik herinner mij daarvan die ovenhete autoritten nadat de auto een dag in de zon had gestaan. Ja zo’n snikhete auto dat hoorde gewoon bij het vakantiegevoel. Bovendien krijg ik na een tijdje koppijn en een loopneus van die koude lucht. En verbruikt het best veel van je auto. Dus als je niet op de autostrade rijdt, zet dan de airco uit en draai je raampjes open. Zalig, zo’n fris windje, en spotgoedkoop! Cruisin’…

13902410922_7802bfd32d_o

  • Koken met het deksel op de pot
    Voor mij een verrassing, deze, want je staat daar niet bij stil: door bijvoorbeeld je spaghetti te laten koken met het deksel van de pot (want anders kookt de boel toch over) verspil je heel wat energie. Met het deksel erop kookt alles sneller dan wanneer je de warmte gewoon laat wegwaaien. (Tip tegen overkoken: olijfolie in het water of een houten lepel tussen deksel en pot.)
Hoe het niet moet.
Hoe het niet moet.
  • Apparaten uitschakelen in plaats van op stand by zetten
    Het grootste voorbeeld hiervan is de televisie. Je moet er een gewoonte van maken om na het uitschakelen via de afstandsbediening op te staan en de tv zelf ook af te zetten. Heel simpel, en bespaart (naar het schijnt) massa’s. Het enige dat wij op stand by laten staan, is de digicorder, want als je die helemaal uitschakelt, neemt hij ook niks meer op. Idem voor de modem. Als we op vakantie gaan, denk ik wel dat ik dat ga doen.
    Sta er eens bij stil: hoeveel elektrische apparaten in huis staan er bij jou aan of op stand by, die gerust uit mogen?
  • Je thermostaat zo instellen dat hij een half uur voor je vertrekt of gaat slapen de verwarming uitschakelt
    Niemand heeft een warm huis nodig tot je de deur achter je dicht trekt, toch? Naar het schijnt is het wel beter om een ondertemperatuur in te stellen van rond de 15 graden, want als je ’s avonds thuiskomt en de chauffage moet een huis van 10 graden opwarmen dan kost dat natuurlijk ook een pak extra energie.
    Chauffage in de slaapkamer is bij mij helemaal not done; dat droogt u uit, dat haalt de zuurstof uit de lucht, kortom het is ongezond. Venster open, ook bij vriestemperaturen, niks slaapt beter!

En u? Wat is uw ecologische voetafdruk, en wat doet u eraan om die te verkleinen/klein te houden?

27 thoughts on “[tips] Groene LJ

  1. op het werk deden ze vorig jaar “energiejacht”. Twee groepen moesten tegen elkaar zoveel mogelijk elektriciteit besparen. Werd opgemeten door de technische dienst. ONGELOOFLIJK wat sommige kleine inspanningen teweeg brachten op jaarbasis. Zelf ben ik daar soms wel over aan het nadenken. Zeker als ik de droogkast tegelijkertijd met de afwasmachine en de broodoven aansteek. Er draaien drie toestellen om het mij gemakkelijker te maken…Van dat koken met de pot dicht had ik ook al gehoord.

    1. Ik ga me toch een afwasmachine aanschaffen zodra dat mogelijk is, het lief dreigt in staking te gaan als ik nog een keer van kook- of bakzondag wil doen!

  2. Bleh voetafdruk link werkt niet. Maar k vind de tips wel goed, en pas er zelf nog een heel deel meer toe die goed zijn voor zowel milieu als budget: menstruatiecup in plaats van tampons (op termijn goedkoper, minder afval, geen stinkende vuilbakjes op toilet, geen gedoe met tampons overdag op kantoor want moet je maar elke 12 uur legen); koud water van de douche opvangen om planten water te geven; enkel wassen met volle wasmachine en vuile kleren (een jeans kan gemakkelijk wat langer gedragen worden, hoeft niet na 1 keer in de wasmachine); geen droogkast gebruiken; tweedehands kopen en verkopen (kledij, boeken, …); je haar eraan laten wennen om wat minder gewassen te worden – en in t algemeen zo weinig mogelijk zeep, shampoo, poetsproducten, wasmiddel, wasverzachter gebruiken; losse rijst kopen in plaats van rijst in zakjes (is ook nog eens lekkerder, geen plastieksmaak). Ik vind dit een leuk blogje, fijn dat je er wat tijd aan besteedt!
    PS: wat geen goed idee is, is grote pakken koeken en snoep kopen onder het motte ‘minder verpakking’. Bij mij komt het erop neer dat ik dan gewoon meer snoep 😀

    1. Die cups, ik dacht niet dat iemand die gebruikte eigenlijk, maar jij dus wel, en content van ook precies!
      Ik koop mijn rijst ook los. Mijn droogkast gebruik ik enkel voor handdoeken en lakens, ik heb maar weinig plaats voor een wasrek… Tweedehands kleren heb ik eigenlijk nog nooit gekocht, ik zou eerlijk gezegd niet weten waar te beginnen…

      1. Heel content van de cup! Je woont in de buurt van Leuven he? Kan je altijd eens bij Doekjes en Broekjes in de Diestsestraat binnenspringen om er meer uitleg over te krijgen of het ook iets voor jou zou zijn (of er zijn ook talloze webshops, een Facebook groep wasbaar maandverband, er zijn meer vrouwen dan je denkt die t gebruiken). Ik ben zelf ook (nog) geen expert in tweedehands kleren kopen voor mezelf, wel voor de kindjes maar daar zijn genoeg beurzen van Bond Grote en Jonge gezinnen die dat organiseren. Maar ik vind mezelf ook nog een beginner en ben vanalles aan t uitzoeken en vind het leuk om blogs en publicaties te lezen met haalbare tips (want ik houd toch ook wel van gemak en luxe en lekker eten en reizen… dus k zal wel nooit heel erg donkergroen en extreem ecologisch worden maar ik hoop dat alle beetjes helpen).

        1. Wel dan ga ik eens op onderzoek! Ik neem zelf de minipil waardoor ik nog amper mijn regels heb dus voila ook afvalbesparend. Maar er zijn veel bijwerkingen dus ben niet 100% content. Ik weet n paar tweedehandswinkels zijn in leuven of toch zeker eentje… Maar eigenlijk heb ik kleren genoeg 0:)

  3. Carrie is eerder roze dan groen, maar als ik dit lees doe ik het zo slecht nog niet,….diepvriesgroeten daar heb ik een trauma van, komt er niet in,..ik doe alles of zoveel mogelijk met de fiets ook naar het werk,…..zet al mijn apparaten uit, probeer zo weinig mogelijk verpakt te kopen, heb er een hekel aan,…..douchen is 5 min hier, maar ik beken, af en toe blijf ik wel wat langer staan,…..verwarming staat hier ook goed geprogrammeerd en airco in de auto vind ik geen fijn gevoel en gebruik het ook zeer weinig, want ik neem dan liever de fiets,…hier wordt altijd met deksel op de pot gekookt en van zodra het water kookt gaat de intensiteit hier resoluut naar beneden, wij gebruiken ook al kokend water (waterkoker) om minder energie te verbruiken ( alle beetjes helpen), groene energie check het enige waar ik zwaar aan zondig is papier, ik ben gek van blocnotes, agenda’s ( ja nog steeds :-)), post-it’s, daar moet dringend toch eens verandering in komen 🙂

  4. Rijden met de autoraampjes open zorgt ook voor extra brandstofverbruik! Een tip om brandstof te sparen: als je een rood licht nadert, laat de auto dan ‘uitlopen’ (in neutraal) waar/als dat veilig kan.

  5. Vooral de verliesstrome,n beperken , de wachtstanden uitschakelen , ook de koel en ijskast zoveel mogelijk vol te houden en ook soms indien die niet vol is met dozen op te vullen , hoe voller hoe minder die aaanklikt en bij het openen alles die je nodig hebt in één keer uit te halen ! Met de fiets meer op boodschap gaan , nog meer isoleren , sleepmatjes aan de deuren hangen zodat de wind uitblijft .van onder de deur . Kan niet geloven hoeveel koude er uit komt.
    Verder heb ik geleerd als kind dat we niks mogen weggooien , de appels die van de boom gevallen zijn , appelmoes en confituur gemaakt , soms gemengd met ander kleinfruit.uit de tuin. Heb er tot volgend jaar meer dan genoeg .
    Ook belangrijk (brandgevaar ) de oplaadsnoeren van tablet en GSM uit de stekker halen , soms komen deze gloeiend heet !
    En juist maar eten tot je honger over is en proberen dan te stoppen ! Minder vlees en vis , meer groenten eten ! Is ook heel lekker als die goed klaargemaakt is en je kan veel combineren !

  6. Hier staat ook een grote emmer in de douche. Ik leg er de douchekop in tot het water warm is. Dat water gebruik ik om de wc door te spoelen (van een plasje). Ik probeer al zeer lang om ‘besparend’ te leven omdat het goedkoper is ! Dat het nu ‘groener’ is, is leuk mee genomen. 😉

  7. Ik doe mijn best enfin toch een beetje , maar owee de jeugd die hier in huis loopt. Die douchekraan blift maar lopen terwijl ik er al zoveel keer een opmerking heb over gemaakt. Die denken dat het hier en wellnesscenter is, waar ze met hun lief een uur naar de badkamer verdwijnen. Zelf douch ik heel snel. Kraan op temp brengen, mij volledig inzepen en afspoelen en gedaan. Ik koop veel voedsel in promotie, en bewerk het dan zelf om in te vriezen. Maar owee stekkers en zo, en lampjes, dat is een ramp hier!

  8. Ehm ja……. ik ben hier redelijk slecht in als ik heel eerlijk ben. Zeker het lange douchen…… ik vrees dat ik het nooit helemaal op kan gaan geven….. erg he?

  9. De laatste maanden probeer ik ook wat milieubewuster te leven maar is niet altijd even makkelijk. Ik heb stoffen boodschappentassen gekocht ipv al die plastieke zakjes, herbruikbare maandverbanden en watteschijfjes, sodastream ipv petflessen maar toch blijft het gemakkelijker gezegd dan gedaan, zeker een douche nemen ipv in bad gaan. Ik kan zo ontzettend genieten van in bad gaan en doe dat echt te veel.
    Interesse webblog: http://levenzonderafval.blogspot.be/

  10. Ik denk niet dat ik nog groener of goedkoper kan zonder al te grote kosten te maken (met zonnepanelen laten installeren bedoel ik of dergelijke). Op de badkamer heb ik een ligbad met douche mogelijkheid, maar toch heb ik het nog nooit gebruikt. Ik zou er nooit meer uit geraken denk ik. Nooit een bad, en ik neem ook geen douches, ik was mij oldschool aan de lavabo met het washandje. Mijn toiletten krijgen hun water van regen/putwater. Van elektriciteit is er niks op stand by. De tv gaat altijd direct uit als ik er niet naar kijk.

    1. Als ik ooit een huis heb zou ik ook graag regenwater gaan gebruiken voor toilet, wasmachine en dergelijke. Zonnepanelen daar zou ik over moeten nadenken gezien de grote kost.

      1. Voor het wasmachine is het niet echt aangeraden omdat er ‘roest’ in het grondwater kan zitten… Maar voor toiletten en een kraantje buiten (voor de auto te wassen en planten/groenten te wateren) wel natuurlijk.

  11. Ik ben aan het denken om de modem af te zetten wanneer ik ga werken. Ik hou mijn elektriciteitsverbruik goed bij, en sinds ik internet heb is het verbruik gestegen, maar dat kan ook zijn omdat ik in 1 van mijn armaturen geen spaarlamp heb zitten (en is net de verlichting die het meeste aangaat, eens een spaarlamp gaan kopen dus). In de auto rijdt ik 110 ipv 120 op de autostrade, scheelt een liter per 100km als dat metertje klopt.

    In de winter zet ik de verwarming niet té hoog en kruip ik desnoods onder een dekentje als het wat fris wordt. Ik doe dan ook snel de gordijnen toe, die houden veel koude buiten.Overal tochtstrips aanbrengen en isolerende folie achter de chauffage plakken heeft ook een groot verschil gemaakt.

    En voor de rest eraan proberen te denken van geen opladers in te laten steken als dit niet nodig is. En ik probeer mijn gsm zo veel mogelijk op ’t werk op te laden ipv thuis :p. (op zich niet ecologischer, ik verschuif het verbruik gewoon van mijn rekening naar dat van ’t werk :p).

  12. Ik heb sinds kort zonnepanelen. De reclame laat ik al jaren niet meer leveren. Ik ben tevreden met een klein stukje vlees. Douchen doe ik ook om de 2 dagen. Ik ga met de trein naar het werk. Als ik in mijn week zit zonder kids, zet ik de verwarming volledig af. Ja, ik ben wel goed bezig.

  13. Tiens, ik ben beter bezig dan ik dacht; ik doe ongeveer alles wat hier staat. Het enige wat ik echt niet wil laten, is elke ochtend mijn douche. Op dat vlak zijn uw lief en ik aan elkaar gewaagd, ook op dagen dat er gesport wordt 🙂

  14. Wij hadden in Brussel zo’n “geen reclame”-sticker, maar hier in het begin natuurlijk nog niet. Dat heeft dus anderhalve week geduurd en toen heb ik gewoon een prioriteit gemaakt van het vinden van zo’n sticker; zót werd ik van al die blaadjes en rommel!
    Bijkomende tip: droogkast vervangen door een wasrek. In Brussel hadden we een combi, maar ik weet nu nog niet hoe het droogkastdeel ervan werkt 😉 Hier hebben we de wasmachine en droogkast overgenomen van de vorige huurders en eigenlijk had ik al na een paar dagen spijt dat ik niet gewoon direct gezegd had dat we enkel de wasmachine wilden, want dat ding neemt gewoon plaats in. Gelukkig wilt Johan zijn zus een droogkast (zij heeft met binnenkort twee kleine kindjes er ook wel meer reden toe), dus binnenkort gaat ze mee naar België. Wij hebben wel plaats voor een wasrek, maar vb. lakens enzo hang ik gewoon over twee stoelen, want dat lukt ook niet op het wasrek.

    1. Ik heb 3 jaar zonder droogkast gedaan met 2 wasrekken en dat was altijd puzzelen, ook nu hebben we geen ruimte om die te zetten in ons appartement, die droogkast is een schandalige luxe en ik probeer ze niet te veel te gebruiken maar 2x per week moet ze toch op want anders geraak ik niet door mijne was :p

Reacties zijn gesloten.