Budgetteren, budgetteren, wie z’n best doet…

Dankzij de warme maar vooral enthousiaste aanbevelingen van deze blogster testte ik een maand lang YNAB uit. Y-watte?! You Need A Budget: een simpel maar leuk ontworpen programmaatje dat je helpt met het bijhouden van je uitgaves.

Ik ben een organisatie- en planmens. Sinds ik het ouderlijk huis verliet, en ook toen ik er nog woonde maar toen natuurlijk met een beperkt zakgeldbudget, hou ik mijn uitgaves bij. In Excel, want een beter (gratis) hulpmiddel is er op dat vlak niet. Die Excel is met de jaren uitgebreider geworden, met hier extra kolommen, daar een extra sheet, tot ik op den duur door de bomen het bos niet meer zag. Ik werkte al met budgetten maar de maximumgrenzen daarvan werden zelden gerespecteerd. Dus op papier was het een geweldig systeem, maar in de praktijk was ik al blij als er op het einde van de maand nog een paar euro op de zichtrekening stond.

Begrijp me niet verkeerd: wij sparen. Mijn god hoe sparen wij. Ik wilde drie verschillende spaarrekeningen (want voor drie verschillende spaardoelen) maar mocht er maar twee aanvragen van de bank. Bummer! 

Aan het begin van de maand wordt er steevast een vast bedrag overgeschreven voor

  • het gewone langetermijn ‘we sparen voor een huis of een appeltje voor de dorst’ sparen
  • vakantie; met vakantiegeld alleen komt ge immers niet ver als ge veel op reis wilt gaan
  • de jaarlijkse facturen zoals kadaster, huis- en autoverzekeringen, schuldsaldo, wegentaks, enzovoorts
  • pensioensparen

De rest van het geld wordt dan gespreid over de verschillende budgetten maar zoals ik al zei, hielden we ons daar niet aan.

YNAB moest daar verandering in brengen.

Ik was sceptisch. Dat ben ik altijd tegenover fancy vernieuwingen die ook nog eens geld kosten – 40 euro is niet weinig – want diep vanbinnen ben ik een klein autistje dat alles graag bij het oude heeft. Maar na wat rondsurfen op hun website dacht ik: “ach, waarom niet, laat het ons eens uittesten!”

YNAB heeft vier regels (die je hier op hun geweldige website uitgebreid kan bekijken):

  1. give every dollar a job
    Elke euro moet toegekend worden aan een budget. Dat is leuk. Vind ik elke maand opnieuw 🙂
  2. save for a rainy day
    Zorg voor een appeltje voor de dorst.
  3. roll with the punches
    Het is niet omdat je je budget voor kleren hebt overschreden dat je moet gaan panikeren. Je mag van het ene budget overzetten naar het andere om rode cijfertjes weg te werken. Geen probleem!
  4. live on last month’s income
    Het uiteindelijke doel van YNAB is om te kunnen (over)leven op het loon van vorige maand. Zottekes, vind ik dat. Een tip die ik kreeg: begin met de kleinste budgetten aan te vullen tot je daar je buffer hebt opgebouwd. Ik denk dat ik daar in september mee ga beginnen, als de Visaschuld (hopelijk) volledig is weggewerkt.

De lay-out van YNAB is leuk. Het is heel makkelijk om in te vullen. Alles is enorm overzichtelijk. Je ziet direct alles met een paar klikken van de muis. Op hun site vind je video’s en teksten om je op weg te helpen. Ik was fan vanaf de eerste minuut.

En toch.

Ondanks dat alles eindigde ik de maand juli met bijna 500 euro te kort. YNAB lost dat op door het ‘overspent’ deel simpelweg over te dragen naar volgende maand. Maar het verdwijnt natuurlijk wel déze maand van onze rekening. En als dat een klein bedragje is bij één budget dan kan het brandje nog geblust worden. Maar in juli waren er onverwachte dokterskosten (waarvoor we geen appeltje hebben ha neen we zijn nog maar 2 maanden aan ’t YNAB’en), te veel shopping, te veel gin en te veel mooi weer met bijbehorende terrasjes.

En voor ge al uw honende pijlen op mij richt: het lief is even schuldig. Hij klaagt ofwel dat we te veel uitgeven en niet genoeg sparen (want hij wil een huis kunnen kopen zonder ons appartement te moeten verkopen en aan dit tempo gaan we daar nog let’s say 15 jaar mee bezig zijn, tja), ofwel dat hij niet genoeg geld heeft voor zichzelf (want hij wil op skivakantie en een laptop kopen en een nieuw kostuum of twee en elke dag lunchen op het werk en games kopen en op café kunnen enenenenenen). Hij spreekt zichzelf tegen, dus.

Venten. Roloog.

De grootste fout die ik denk ik gemaakt heb, is onze persoonlijke budgetten niet onderverdelen. Nu had ik bedrag X om uit te geven aan shoppen, drankjes, weggaan, noem maar op (en het lief dan hetzelfde voor zichzelf), maar eigenlijk geen idee wat ik waaraan op deed. Aan het begin van deze maand dacht ik: o solden! En ik heb nog het volledige bedrag X om daaraan uit te geven! Daarbij vergetende dat ik met dat geld wekelijks wat met collega’s ga eten en af en toe eens iets met vriendinnen wil doen. Oeps.

Dus nu heb ik ons persoonlijk budget X opgeplitst in subbudgetten zoals shopping, boeken, F&B, en noem maar op. Het belangrijkste is dat ik nu ook een paar spaarcategorietjes heb aangemaakt: bijvoorbeeld voor hem voor zijn skivakantie en laptop, voor mij voor een nieuwe gsm over twee jaar.

Nu is de vraag: gaan we ons eraan kunnen houden?

Ik weet één ding: die Visakaart verdwijnt in de diepvries.

En u? Hoe runt u uw budget(ten)?

Voor zij die (net als ik) geïntrigeerd zijn geraakt door YNAB: je kan het hier een maand lang volledig gratis uittesten! Als je het daarna wil aankopen, kan je via deze link 6 dollar korting verkrijgen. Spread the love!

10 thoughts on “Budgetteren, budgetteren, wie z’n best doet…

  1. Ik ben niet goed in budgetteren… Ik heb het zo vaak geprobeerd maar alles in het detail opschrijven geef ik al snel op (vb. ook bij een eetdagboek). Ik kom toe met mijn geld per maand maar er blijft niet veel geld meer over om op mijn spaarrekening te zetten. YNAB ziet er interessant uit maar jammer dat het in het Engels is.

    1. Ik denk idd niet dat je het op NL kan zetten. Het helpt wel al heel wat om een vast bedrag te sparen aan het begin van de maand, ipv de overschot aan het einde.

  2. Ik durf niet bij te houden wat ik uitgeef en binnen krijg. Hoewel ik tot nu toe altijd toegekomen ben en al mijn rekeningen gewoon kan betalen, vrees ik toch dat er veel maanden rood zouden kleuren.

  3. Ik heb ook een app die bijhoudt hoeveel ik al uitgegeven heb.
    Elke maand spaar ik een vast bedrag, stort ik een vast bedrag naar onze gezamenlijke rekening voor onze vaste kosten, daarnaast ‘geef’ ik mezelf elke maand ‘drinkgeld’ die ik vrij kan uitgeven per maand. Zo heb ik nog wat extra over om te sparen of als er eens een onvoorziene kost zou zijn.
    Na de koop van mijn nieuw Vwke, ben ik er eerlijk gezegd heel intensief mee bezig, die spaarrekening moet terug de hoogte in!

    1. Inderdaad, na de aankoop van onze auto was er plots ook een hele hap uit ons spaarpotje, ik weiger dus nog te ontsparen, wat vroeger al eens makkelijker gebeurde.

  4. Bij mij is het vrij simpel, mij invalidegeld is elke maand op en elke maand moet ik in mijn spaarvarken zitten als ik iets extras wil als een vakantie, etentje of een weekendje. Ik hou geen lijstjes bij, zou daar alleen maar depressief van worden!

  5. Ik doe het nog met Excel. Daar zet ik mijn inkomsten op en de vaste kosten van het vorige jaar. Zo weet ik hoeveel ik nog kan uitgeven. Vroeger werd de eindejaarspremie en het vakantiegeld overgeschreven naar mijn spaarrekening voor extra uitgaven of gewoon extra’s. Nu niet meer omdat er al genoeg op staat en ik ook nog een andere rekening heb waar mijn schat zijn deel van het levensonderhoud op zet en waar ik normaal gezien niet moet aankomen.
    Ja, ik voel me (eindelijk) rijk. 😉
    Jullie tijd komt ook nog wel.
    Al moet ik zeggen dat een appartement afbetalen en nog sparen voor een eigen huis toch veel is voor jullie jonge mensen, die nog op reizen gaan ook.

    1. Ja het is soms puzzelen! Ik wil vooral ruimte om te leven, het is het lief die een huis wil zonder ons appartement te moeten verkopen 🙂 maar we zullen nog wel zien!

  6. Ik hou mijn uitgaven bij in een zelfgemaakt Excell-bestandje. Ik wijs mezelf op voorhand geen budgetten toe maar gebruik het meer om te zien of ik maandelijks toekom met mijn loon. Moest ik dan op een bepaald moment merken dat ik in de problemen kom kan ik zien in welke posten er gesnoeid kan worden. Wat ik op het einde van de maand over hou gaat dadelijk naar de spaarrekening.

Reacties zijn gesloten.