Zwitserland – preview

cropped-088-leen-op-rand-van-de-afgrond1
Foto van onze laatste gezinsvakantie in Zwitserland, zeker tien jaar geleden. Met op de achtergrond Eiger, Mönch en Jungfrau.

Ik ga hier niet verklappen wanneer we juist naar Zwitserland gaan, want je weet nooit wie welke inbreker er meeleest, maar omdat ik zelf sta te springen om te vertrekken, en het lief groen licht heeft gekregen van de kinesist, ga ik wel al een paar tipjes van de sluier oplichten.

De reis

Het is de eerste keer dat we met de auto op vakantie gaan. (Poging 1, naar de Westhoek, viel in het water door het heengaan van Jack.) En dan meteen zo ver: onze eerste bestemming is 900 km rijden. Mijn vader kon dat vroeger in één trek door: om 3 uur ’s nachts vertrekken en rond 16 uur aan onze chalet arriveren. Maar het lief heeft nog nooit langer dan 2 uur gereden en aangezien ik het stuur niet van hem kan overnemen, hebben we uiteindelijk besloten om de reisweg in twee te kappen. Daardoor verliezen we één dag van de vakantie omdat we dan een dag later aankomen, maar het zal veel stress wegnemen.

Op de terugweg overnachten we in een Frans natuurpark waar we als we niet zo snel mogelijk naar huis willen, nog even kunnen uitrusten en een laatste wandeling maken.
In het heengaan overnachten we in een klein Duits dorpje, het dichtste dat ik vond bij de Zwitserse grens, zodat we die ’s morgens kunnen oversteken en hopelijk de meute voor zijn. Naar het schijnt en naar wat ik mij er zelf van herinner is het een ware hel om in de verkeersstroom rond Basel te zitten met al zijn splitsingen en halve tunnels, dus hout vasthouden dat we heelhuids het land binnen raken en liefst zonder al te veel verkeerd te rijden.

Rond de middag maken we een tussenstopje in Montreux aan het Meer van Génève omdat ik Freddie Mercury wil gaan bezoeken. Ben er met mijn ouders ook al eens gepasseerd, maar toen hadden we net genoeg tijd om een foto te nemen van het standbeeld en dan weer in de auto te springen. Nu zou ik graag ook even ontspannen en een wandelingetje langs het water maken.

Bron: blog.lefigaro.fr – Montreux aan het Meer van Génève met op de achtergrond de eeuwige sneeuw als bloemsuiker op de toppen van de Dents du Midi.

We hopen dan in de late namiddag Maa en Vriend te kunnen vervoegen in het bergdorpje Grächen, in het kanton Wallis. Ik ken het dorpje niet maar het ziet er alvast veelbelovend uit, en is niet ver af van Zermatt, en op een uur rijden van Europa’s langste gletsjer. Ideaal, zeg ik.

Bron: MySwitzerland.com

Voor week twee boekte ik een studio (want voor iets groters betaal je je er blauw) in het idyllische autovrije Wengen aan de voet van mijn berg, de prachtige Jungfrau, die ik na acht jaar zal terug zien. Ik noteer een pakje zakdoeken voor in de handbagage want er gaat gebleit worden. Als het er echt nog zo schoon is als ik mij herinner, en zoals op de foto, toch.

Bron: MySwitzerland.com – Wengen op zijn plateau aan de voet van ’s werelds mooiste berg.

Op de planning

  • Rivella drinken, met liters tegelijk en een koffer vol terug naar België.

DSC_1284

  • Zoveel mogelijk wandelen; duimen jullie mee dat onze benen en knieën het uithouden?

2014-07-19 08.58.05

  • De Grächen Mountain Trail, van 16km en 1140m stijgen.
  • Een dagtocht door het Aletschwald, over de Eggishorn en langs de Märjelesee, met zicht op de Aletschgletscher.
  • De Eiger Trail aan de voet van de dodelijke noordwand.
Bron: MySwitzerland.com – De Eiger, met rechts de Eigergletsjer.
  • Staren naar de Jungfrau.
  • Haar willen meenemen naar huis.
  • Niet naar huis willen gaan. Of toch wel, want den hof!
  • Interlaken en Thun bezoeken, en misschien een boottochtje maken op de Thunersee.
Bron: fr.wikipedia.org – Thun, met daarachter de Thunersee.
  • Hopelijk – want dit hangt 100% van het weer af, aangezien het enkel de moeite is als het helder weer is – het treintje nemen tot op de Jungfraujoch, op 3454m.
Bron: MySwitzerland.com – De Jungfraujoch met zicht op de Aletschgletscher, and beyond.
  • Mijn avonden vullen met lezen. Veel lezen.

14511742989_cbb146fcc7_o

Kortom. Ik kijk er naar uit. 

En u? Wat zijn uw vakantieplannen?

22 thoughts on “Zwitserland – preview

  1. Whoah, zalig… Gingen ook vroeger vaak naar Zwitserland en de laatste bestemming was Wengen. Ga het lief verplichten je blogpost te lezen in de hoop dat hij dan ook eens naar Zwitserland wil met mij 😉 geniet ervan en ben benieuwd naar je verhalen!

  2. Mijne Wim is raar maar waar, totaal geen fan van de bergen! Als kind ben ik een paar keer in zwitserland geweest en vond het meer dan de moeite! Maar ik gun het jullie zo omdat het zo belangrijk voor jou is! Heel veel plezier!

  3. Wanneer jullie ook gaan… veel plezier!
    Wandelen (allee véél wandelen), mooie natuur, veel lezen… leuk! 🙂
    Wij gaan naar Normandië voor een paar daagjes en we kijken er enorm naar uit!

  4. Mijn vakantie is voorbij … 900 km. op een dag is vrij veel, zeker als je dat niet gewoon bent en al helemaal niet als je nog niet zo lang rijdt. Ik vind het dus een heel verstandige beslissing om de reis in twee dagen af te leggen. En dan nog is het aan te raden om de twee uur minstens eeen kwartier te stoppen. Veel plezier!

  5. Na het bekijken van de foto’s staat bij deze op de planning van volgend jaar : de bergen !
    Dit jaar gaan we voor het eerst in jaren eens naar de kuststreek. Naar Ile d’Oleron.

    1. Het is ongelooflijk maar alle mooie uitzichtpunten zijn uitgerust met liften of treintjes. Zelfs de minder mobiele mens kan op 3000m van een uitzicht op vierduizenders en gletsjers gaan genieten!

  6. En, Basel goed doorgeraakt? 🙂 Ik weet er ondertussen wel al ongeveer hoe ik moet rijden, maar de allereerste keer, toen we hier juist toekwamen, was ik héél blij dat mijn moeder toen op kop reed mét gps!

    1. Wel het grappige was dat de gps ons vanuit Steinen (waar we hadden overnacht) helemaal niet via Basel stuurde maar een plaats er naast. Niks geen tunnels of files. Op weg naar huis zijn we er wel langs gereden maar idd thank God voor gps!

Reacties zijn gesloten.