[recept] croquejes

Ik ben een grote croquefan. Het is zo simpel en zo lekker: twee sneetjes brood, boter, beleg, kaas, altijd kaas!, de pan in en vijf minuten later zijt ge aan het eten. I-de-aal voor als je weinig tijd of zin hebt om echt te koken en nog wat restjes uit de frigo wil wegwerken.

Een paar algemene opmerkingen:

  • Ik heb standaard een toastbrood in mijn diepvries zitten, omdat dat de perfect grootte en vorm van croquesneetjes heeft, zodat ik bijna altijd croquejes kan maken als ik daar zin in heb. Een restje al wat ouder, uitgedroogd brood van door de week is natuurlijk ook prima hé!
  • Ik bak mijn croquejes in de pan omdat het voor 1 of 2 personen niet de moeite is om het schoonmaakintensievere croquemachien boven te halen.
  • Je kan met restjes uit de frigo heel wat verschillende variaties herhalen op het thema. Of als je geen restjes hebt, kan je met de restjes van croquereceptjes ook nog verschillende kanten op.
  • Kortom, er is geen excuus om croquejes links te laten liggen!

Hieronder mijn drie favoriete receptjes!

Croque met pesto, tomaat en mozzarella

Ingrediënten (1 persoon)

Vier sneetjes toastbrood, twee schijfjes mozzarella, twee schijfjes tomaat en een twee koffielepels groene pesto.

Overschot

Met de overschot van de tomaat, mozzarella en pesto kan je de dag nadien nog een lekkere boterham beleggen voor je lunch, of verwerken in een slaatje met een beetje pasta.

13196877964_c0757d6eab_o

Bereiding

Besmeer twee sneetjes langs één kant met boter en leg opzij. Besmeer de andere twee sneetjes met groene pesto en leg hierop een schijfje mozzarella en een schijfje tomaat.
Leg het met boter besmeerde sneetje (met de boter naar boven) er bovenop. Verhit een pan met (bak)boter en laat je croquejes hierin een paar minuten bakken (met de onbesmeerde kant naar beneden) en draai daarna om zodat beide kanten mooi goudbruin bakken.

Croque met geitenkaas, appel en gerookte zalm

Ingrediënten (1 persoon)

vier sneetjes toastbrood, een kuipje smeergeitenkaas, 50 à 75 g gerookte zalm en een halve appel

Overschot

Met de overschot kan je de dag nadien een wrap beleggen voor de lunch. Of de halve appel kan je als dessert opeten, de gerookte zalm in een slaatje verwerken (of invriezen, maar kijk op de verpakking of de zalm niet al een keer is ingevroren) en de geitenkaas gebruiken om Buggles in te dippen.

13012899555_d3ee3c89ba_o

Bereiding

Besmeer twee sneetjes langs één kant met boter en leg opzij. Schil de appel en snijd de helft in schijfjes. Besmeer de andere twee sneetjes met geitenkaas en beleg met stukjes gerookte zalm en appel.
Leg het met boter besmeerde sneetje (met de boter naar boven) er bovenop. Verhit een pan met (bak)boter en laat je croquejes hierin een paar minuten bakken (met de onbesmeerde kant naar beneden) en draai daarna om zodat beide kanten mooi goudbruin bakken.

Croque met spek, chesterkaas, appel en mosterd

Ingrediënten (1 persoon)

Vier sneetjes toastbrood, twee sneetjes spek, vier schellekens chesterkaas (bijvoorbeeld Ziz), een halve appel en mosterd.

Overschot

De appel kan je opeten als dessert. Chesterkaas blijft belachelijk lang goed (zie vervaldatum) en is ook lekker tussen de boterham.

Bereiding

Besmeer twee sneetjes langs één kant met boter en leg opzij. Bak het spek krokant (zoals je het zelf graag hebt). Besmeer de andere twee sneetjes met mosterd (eveneens naar smaak) en beleg ieder met twee sneetjes chesterkaas, stukjes appel en tot slot het gebakken spek.
Leg het met boter besmeerde sneetje (met de boter naar boven) er bovenop. Verhit een pan met (bak)boter en laat je croquejes hierin een paar minuten bakken (met de onbesmeerde kant naar beneden) en draai daarna om zodat beide kanten mooi goudbruin bakken.

Et voilà.

13606367853_f5f50ce1f0_o

En u? Wat is uw favoriete croque-receptje?

9 thoughts on “[recept] croquejes

  1. Ik ben ook een fan van croque’s,…..en ik gooi er tussen wat ik in huis heb,……maar de klassieke versie vind ik nog steeds een topper met een eitje over en een klot mayonaise 🙂 :-),……uiteraard is dit sinds lange tijd not done voor mij, maar het neemt niet weg dat ik het nog steeds geweldig vind.

  2. De eerste heb ik al geleerd van vriendlief 🙂 Hij heeft overigens het talent om zich dan lelijk te branden aan de tomaatjes (als je er halve cherrytomaatjes tussen doet barst het hete sap eruit als je erin bijt… waarschuwing! ;))

    Met appel klinkt interessant 🙂 Eens proberen!

Reacties zijn gesloten.