[balkontuin] De wildernis

In een vorige updatepost vertelde ik u over de verschrikkelijke bladluizenplaag in mijn balkontuin. Ik gebruik nu een mengsel van dreft, water en geperste look waarmee ik ongeveer om de twee weken mijn planten besproei. De bladluizen pakten hun biezen, en zijn voorlopig niet teruggekeerd!

Mijn tuin is op zijn hoogtepunt.

Tenminste, dat is wat ik hoop, want als alles nog groter en breder wordt, geraken wij sebiet niet meer buiten. De deur geblokkeerd door woekerende tomatenplanten. De buren aan het klagen over bladeroverlast. Mijn geraniums gewurgd door de tentakels van de erwtenstruiken. Ik probeer minstens één keer per week met een snoeischaar tussen de planten te duiken om hier en daar takken en oksels weg te scheren, in een poging alles gekortwiekt te houden, maar er is geen houden aan, met al die regen en zonneschijn.

Mijn minizonnebloemen zijn mijn schatjes. Als ik later een grote tuin heb, dan zaai ik er een heel veld van. Met een paar grote ertussen ook. De eerste die begon te bloeien, opende haar bloem naar de achterkant van de vierkante moestuin en die bloemen kan ik dus niet bewonderen, maar de andere gaan ook één voor één open, ik word er zowaar vrolijk van.

2014-06-23 07.02.44

Er werd bij beetjes geoogst afgelopen maand: radijsjes, boontjes, minikomkommers, spinazie – die laatste heb ik uiteindelijk allemaal uitgetrokken en weggegooid omdat de rupsen bezig waren met taking over the place en dat gunde ik hen niet.

2014-06-23 17.52.01

2014-06-29 11.01.39

Dat gebeurt er dus als ge niet omkijkt naar uw sla: die begint te schieten. Ik ga de hele bak vervangen door bloemetjes.

2014-06-25 07.15.49

Bloemetjes!

2014-06-25 07.16.03

2014-06-25 07.16.33

De peterselie is na de bladluizenplaag van kleur verschoten, dus denk dat ik die ook ga vervangen door bloemetjes.

2014-06-25 07.16.11

De aardbeien zijn geen succes: er komen meestal piepkleine bolletjes aan, die anders wel lekker zoet smaken.
De lente-uitjes, daaronder, groeien zo traag dat ik er al niet meer naar omkijk. Misschien kan ik binnenkort, na 2 maanden, eindelijk mijn eerste uitje eten.

2014-06-25 07.16.17

2014-06-25 07.16.26

De bak. Een wildgroei, zei ik al. Rechts tomaten, links vooraan de komkommerplant die stevig in de hand moet worden gehouden met touw en stokken. En die blijft maar groeien.

2014-06-25 07.16.45

En zoveel komkommers dat eraan komen!

2014-06-25 07.16.39

Tomaat en zonnebloem, lieflijk verbroederd met bonenstruikjes.

2014-06-25 07.16.55

Het patattenzakexperiment: ik meen kleine knopjes te zien verschijnen tussen de bladeren, wat wil zeggen dat het bloeien niet veraf is, wat wil zeggen dat ik denk komende maand te zullen kunnen oogsten. Benieuwd!

2014-06-25 07.17.02

Nog meer bloemen. En kruiden, als ge goed kijkt.

2014-06-25 07.17.13

En u, hoe is het met uw hof?

 

12 thoughts on “[balkontuin] De wildernis

  1. Dat ziet er echt goed uit daar bij u!
    Mijn vierkante meter moestuin is niet echt een succes (vergeleken met de volle grond moestuin) maar dat kan er ook aan liggen dat ik te vroeg ben beginnen zaaien in die bak.
    Mijn tomatenplanten doen het minder goed dan die van verleden jaar. Veel (groene) tomaten maar de planten zelf zijn al zo goed als geel ipv groen. Mijn komkommerplant, ocharme. Drie komkommertjes hangen er al aan, mijn pink is groter en dikker. Wel al veel kunnen oogsten: sla, rode bieten, bonen, venkel, radijzen en aardbeien. Mijn 3 aardbeiplanten van verleden jaar heb ik voor de winter in volle grond gezet en daar heb ik zekerlijk al 1,5 kg lekkere en grote aardbeien van gehad. Het nieuwe plantje (in pot) heeft me al 2 grote aardbeien opgeleverd en een 6tal minitjes. Volle grond is dus beter.

  2. Waow dat is de moeite,! Al is het vervelend dat de buren moeilijk doen. Wim is vandaag de hagen aan het scheren hier, t is ook de moeite, maar een moestuin houden we niet. Veel plezier ermee!

  3. Mijn hemel! Je overdrijft niet als je zegt dat het woekert!! Dit is precies de reden waarom ik er niet aan begin op een balkon, de ruimte is gewoon te beperkt……

  4. ik ben vooral blij dat ik een tuin heb. Ook staat er alleen maar gras en wat bloempotten en kruidenpotten in. Het plan is echter een volledig aangelegde tuin met blijvende struiken en geurige bloemen….ooit….:-)

  5. Ik heb peulen en aardappelen gekregen uit de moestuin van mijn vader. Mag niet klagen :):)

    Het tuintje van vriendlief en mij ligt er vreselijk bij, al dat onkruid, maar óf we hebben geen tijd óf het regent weer eens 😦

Reacties zijn gesloten.