[superfoods] bessen, linzen en omega 3

Naast pitten en zaden bevatten ook gojibessen, blauwe bessen en linzen heel wat gezonde krachten voor je lichaam. Het is bovendien een kleine moeite om ze op te nemen in je weekmenu.

gojibessen

… zijn afkomstig uit de Himalaya en vind je hier bij ons gedroogd. Lekker als extraatje in een slaatje. Een bron van vitamine C, ijzer, en andere essentiële vitamines en mineralen. Ze bevatten stoffen die:

  • meehelpen om kanker en hart en vaatziekten te voorkomen
  • meehelpen aan de preventie van (cardiovasculaire) chronische ziekten
  • een positief effect hebben op de ziekte van Crohn en andere inflammatoire darmaandoeningen
  • menstruatiepijn verlichten
  • je nagels versterken
  • het verouderingsproces vertragen, en niet alleen van de huid: er zijn onderzoeken gebeurd en nog lopende om uit te zoeken welk effect de dagelijkse consumptie van gojibessen op het voorkomen of genezen van de ziekte van Alzheimer heeft. Men beweert dat de bessen de gezondheid van de hersenen stimuleren en beschermen tegen Alzheimer.

MAAR in grotere hoeveelheden kunnen de bessen gevaarlijk zijn:

  • bij mensen die allergisch zijn aan pollen, kunnen ze die allergie triggeren
  • ze werken bloedverdunnend
  • de plant behoort tot de nachtschadefamilie en bevat daarom de stof atropine, die in hoge concentratie kan leiden tot hartritmestoornissen, een droge mond, verminderde zweetproductie, duizeligheid en slapeloosheid.

Helaas zijn er weinig websites die deze gevaarlijke bijwerkingen vermelden, meer nog, verschillende sites vermelden dat je er zelfs soep van kan maken, of er thee met sloten tegelijk van moet drinken “zoals de Chinezen”. Toch is het oppassen geblazen!

omega 3 vetzuren

Ik moet tegen mijn schoonmoeder niet beginnen over eten of ze gooit er wel ergens de term “omega 3” tussen. Net omdat zij daar zo pusherig over doet, weiger ik mee te gaan in de hype. (Natuurlijk doorzag ik haar poging om ons omega 3 te doen binnenkrijgen tijdens haar laatste bezoek, toen ze sprotjes kocht, maar daar stond dan ook in het groot “omega 3” op de verpakking. En eigenlijk is dat wel lekker, sprotjes. Yummie zelfs.)

Maar wat is dat nu, omega 3?

De verzamelnaam voor een groep onverzadigde vetzuren die helpen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, artritis en depressies en je cholesterolgehalte verlagen.

Van de hele verzameling is enkel  alfa-linoleenzuur essentieel omdat het menselijk lichaam dit niet zelf kan aanmaken maar het wel nodig heeft. De andere zuren kunnen vervolgens uit dit zuur worden gemaakt.

Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken gebeurd naar de werking van deze vetzuren, maar wat de ene zegt (bijvoorbeeld dat kinderen die geen omega 3 binnenkrijgen, ADHD krijgen) wordt door het volgende onderzoek weer ontkracht (zo is men het er nog niet over eens of deze zuren een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer).

Met andere woorden: laat u niks wijsmaken, omega 3 is echt geen wondermiddeltje waar je elke dag een lepel van kan nemen om nooit meer ziek te worden, of zo.

Omega 3 vind je bijvoorbeeld veel in vis, maar vis heeft aan populariteit moeten inboeten door de zware zeevervuiling – denk maar wat er in Fukushima is gebeurd, en aan de tonnen afval die dagelijks ergens in zee worden geloosd – en bevat naast omega 3 dus ook veel niet zo gezonde stoffen.

blauwe bessen

…zitten boordevol vitamines en antioxidanten. Ze:

  • verbeteren het nachtzicht
  • versterken de immuniteit: verkoudheden krijgen veel minder kans
  • verminderen het buikvet
  • verminderen de kans op de ziekte van Alzheimer en herstellen beschadigde hersencellen
  • ‘kan wonderen verrrichten’ bij het voorkomen en genezen van kanker
  • hebben een positieve werking op de spijsvertering

linzen

…behoren tot de peulvruchtenfamilie en zijn rijk aan vezels, vitaminen en mineralen. Ze zijn een goede eiwitten- en koolhydratenbron. Linzen zijn goed:

  • voor je hart: de vezels en o.a. magnesium zorgen voor een betere bloeddoorstroming en verminderen de kans op hartziektes.
  • voor je darmen: de vezels zorgen voor een goede spijsvertering en gaan constipatie tegen. Ze zouden zelfs helpen tegen het prikkelbaredarmsyndroom.
  • tegen diabetes: linzen zorgen voor veel energie en tegelijk voor een langzame, gelijkmatige spijsvertering waardoor de bloedsuikerwaarden na een maaltijd niet te snel stijgen.

 En u? Hebt u nog tips die u superkrachten geven en u door de dag heen doen vliegen?

8 thoughts on “[superfoods] bessen, linzen en omega 3

  1. En ik maar gojibessen eten omdat ze zo super gezond zijn niet wetende dat ze allergie versterken. Ik snotter en schraap mijn grauwe keel als een volleerde.
    Bedankt voor het delen van die info !
    (ik heb trouwens een gojiplant in mijn tuin staan, vorig jaar heb ik van de meterslange ranken 1 ! bes kunnen oogsten)

  2. Geen tips want wondermiddelen bestaan niet (en er is geen enkel voedingsmiddel dat bijvoorbeeld kanker kan voorkomen, laat staan genezen). Maar met mate zullen al deze middelen wel vallen onder “baat het niet, dan schaadt het niet”, denk ik …

  3. Alles met mate hé, ik gooi wat gojibessen over mijn havermout of in mijn thee, laten we zeggen 1 eetlepel per dag, chiazaadjes, dezelfde hoeveelheid en men spreekt ook veel over spirulinapdr, maar zo van die sapjes maken en drinken, ik weet het niet,……het is niet mijn ding vrees ik,….

  4. Het enige van pitten en zaden dat ik in huis heb is een zak ‘mengeling’ die ik in mijn brood doe als ik er ééntje bak. In die mix zit: tarwe, gerst, rogge, haver, mout, lijnzaad, soja en zonnebloempitten. Bij het kneden van het brood doe ik daar een fikse schep van bij. 🙂

  5. Ik haal iedere week een half kilo superfood mix, waar echt werkelijk van alle soorten zaden en bessen inzitten. Of het echt zijn meerwaarde heeft? Geen idee, vind het vooral heel erg lekker!

Reacties zijn gesloten.