Goede voornemens – mei

We zijn vijf maanden ver. Het begint stilletjesaan te vorderen – enfin, ik ben content met mezelf.
(De oorspronkelijke lijst vindt u trouwens hier.)

1) 500 km wandelen: 149,51/500

In mei werd er – hou u vast – 64,15km gewandeld. Dit dankzij het mooie, zachte lenteweer in de (verlengde) weekends en omdat ik mijn angst om alleen te gaan wandelen overwon. Als ik dit volhoud dan haal ik effectief de 500. Maar we weten allemaal dat dat héél moeilijk gaat worden want als het regent kom ik al niet buiten. Luxewandelaar, als dat woord bestaat.

14071586960_9c2c16d6e8_o

Ik heb besloten ook mijn loop- en fietskilometers op te tellen, want ook op dat vlak ben ik, vind ik zelf, heel erg goed bezig:

  • fietsen in mei: 72,74 km (inclusief of eerder grotendeels woon-werkverkeer)
  • lopen in mei: 2,28 km (namelijk één starttorunloopsessie)

Ik vind het héérlijk om zoveel te bewegen en hoop dat ik het volhoud om elke week toch iets van sport te doen, al is het een wandelingetje de ‘berg’ op en weer af.

Doelen

  • fietsen in juni: 100 km (inclusief woon-werkverkeer)
  • lopen in juni: als het mag van de steunzolendokter 20 km (gegokt op 2,5 km per start-to-run-sessie en twee maal lopen per week)
  • wandelen in juni: 70 km (op voorwaarde dat het lief zijn blessure genezen is, anders zal ik al blij zijn met 50 km)

2) Te voet/met de fiets naar het werk gaan

Ik nam zes keer de fiets naar het werk, op 20 werkdagen, dus het kan nog beter, maar het wisselvallige weer van de laatste 1,5 week ontmoedigde me voldoende om me op de sardinebus te proppen. Volgende maand zou ik graag 80 kilometer woon-werkverkeer halen; dit wil zeggen 8 keer met de fiets naar het werk gaan.

14045256187_36f4b0ebbc_o

3) Start to run

Zo’n twee à drie keer per week deed ik spierversterkende oefeningetjes voor onder andere mijn bovenbenen. Eind mei heb ik het aangedurfd om opnieuw te beginnen met start to run. Hopelijk hou ik, of beter mijn knie, het vol, maar ik ga sowieso op dag 1 lopen, op dag 3 oefeningetjes doen, op dag 5 pas nog eens lopen, enzovoorts zodat er voldoende tijd tussenin zit.

4) Maandelijks afspreken met Zus: 5/12

We hebben geen tête à têtes meer gehad, maar ik ben wel met haar, mijn moeder en tante een dagje naar Luik geweest, en toen mijn ouders eind mei op weekend waren is ze op een avond bij ons komen eten. Ik durf dat dus als twee dates tellen, ziezo.

8) 52 boeken lezen: 20/52

Ik las maar 3 boeken in mei, een absoluut dieptepunt, want daardoor zit ik één boek achter op schema. De schuldige is De elzenkoning waar ik al twee weken mee worstel; ik geraak niet in het verhaal en dan heb ik ook minder de neiging om zomaar mijn boek te pakken om wat te lezen.

10) Mijn rijbewijs halen

Het vlot niet, ik ga daar eerlijk in zijn. Van zodra er andere weggebruikers opduiken schiet de stress de hoogte in. Doe er nog wat manoeuvres bij en ge hebt een recipe for disaster. Terwijl ik echt wel kan rijden als ik kalm ben. Vandaar dat ik mezelf voor juni een nieuwe uitdaging opleg: minstens 200 km rijden (dus 50km per week). We zullen al maar wat geld opzij leggen voor benzine!

Tips voor leuke bestemmingen zónder autostrade, mét ruime parkeerplaatsen zijn altijd welkom, want ik kan niet altijd naar examenroute-Heverlee tjolen.

15) Loopbaanbegeleiding volgen

Ik ging op kennismakingsgesprek bij twee loopbaanbegeleidingscentra en koos voor het kleine, persoonlijke dat bovendien middenin de velden ligt, in ons dorp. In juni heb ik mijn eerste sessie.

Checkt dees, hoe chill!
Checkt dees, hoe chill!

16) Maandelijks een uitstapje maken met het lief, just the two of us: 5/12

We gingen een dagje naar Dardennen om te wandelen, en bezochten het maandelijkse avondmarktje in ons dorp. Niet echt uitstapjes-uitstapjes, daarom tel ik ze samen als één. Hopelijk is er in juni meer quality time!

DSC_0370

En u? Hoe staat het met uw goede voornemens?

17 thoughts on “Goede voornemens – mei

  1. Ik had geen echte voornemens dit jaar, op de “standaard” dingen na, zijnde gewicht verliezen en meer sporten. Dat eerste ging eerst compleet de verkeerde kant uit met 2,5kg erbij tegen maart, maar sindsdien ben ik wel 6kg kwijt. Meer sporten begint sinds onze verhuis ook weer te lukken, dus hopelijk ben ik nu voor beide vertrokken…
    Hoeveel tijd heb je nog voor je je rijexamen moet afleggen? Misschien komende maand een citytripje plannen met je zus naar een niet te verre stad (Hasselt, Mechelen…), waarbij jij rijdt langs binnenwegen. En dan ook nog met je vriend naar vb. de streek rond Namen of Huy rijden voor een wandeling. Et voila, 3 voornemens in 1 😉 Waarom wil je eigenlijk niet op autostrade rijden?

    1. Ik heb heel veel schrik op de autostrade, de snelheid, dan heb ik nog veel meer het gevoel dat ik totaal geen controle heb over de auto. Mijn zus mag niet meerijden met mij; er mag 1 iemand mee die z’n rijbewijs heeft, en dat mag zij niet halen (ze heeft een lichte vorm van epilepsie). Dus ze gaat nog ff moeten wachten – ik heb nog iets minder dan een jaar!

  2. Nog steeds geen echte voornemens, dus op dat gebied ben ik nog altijd goed bezig 🙂
    Autosnelwegen zijn toch veel gemakkelijker om te rijden dan “gewone wegen”: er zijn weinig tot geen onoverzichtelijke punten, er zijn geen tegenliggers, geen drempels of plotse wegversmallingen, slecht zichtbare kruispunten met voorrang van rechts, enz. Tips: bij sommige of alle (?) GPS-toestellen kan je bij het plannen van de route ook kiezen voor een route zonder snelwegen. Kies gewoon een leuke bestemming in een niet te dicht bevolkte streek (Ardennen, Condroz, Haspengouw, enz.) (of er ruime parkeergelegenheid is vaak op G***** Maps goed te zien) en rijden maar … Het enige dat helpt om zelfvertrouwen te krijgen in het rijden is nog altijd veel oefenen.

    1. Je hebt gelijk he Corvus en ik weet het! We moeten deze zondag naar Turnhout en als ik de Antwerpse ring aandurfde zou ik rijden!

      1. De Antwerpse ring is misschien wel niet aan te raden voor beginnende chauffeurs. Zelfs ik, met toch al vrij veel rijervaring, rij daar niet graag (ik vond de Parijse périphérique of de London Orbital (ring van Londen) veel minder erg en dat meen ik).

        1. Vooral het moment dat je erop moet rijden (vanuit Brussel) en dan ineens helemaal naar links moet over een rijvak over vier, vijf op vrij korte tijd. Dat gaat nog voorkomen in mijn autorijnachtmerries, dus voorlopig laat ik dat aan het lief over (die de rit over de Antwerpse ring al maakte toen hij nog maar net z’n voorlopig rijbewijs had).

  3. Ik moet Corvus hier bijtreden, je gaat alleen beter en fijner rijden als je het vaak doet,….en hou mijn verhaal in je achterhoofd,….wat de goede voornemens betreft ben ik nog goed bezig, nog 1kg – 1.5kg verwijdert van mijn doelstelling, sporten doe ik nog steeds veel ( 3 keer lopen- 3 keer krachtoefeningen en zoveel mogelijk met de fiets naar het Paradijs),….komt wel goed LJ, heb vertrouwen, maar het vraagt wel wat discipline ik moet het toegeven,……

  4. Het lukt je precies wel goed om je goede voornemens vol te houden, enkel meer rijden met auto… gewoon doen en durven, dan gaat het vanzelf.
    Mijn goede voornemens… ik ben nog steeds aan het sporten (2 tot 3u/week), ook wandelen we terug meer, dankzij het goede weer.
    Gezonder eten lukt ook en het ontbijten hou ik ook vol… me happy 🙂

  5. Je zit goed op schema hoor als je het mij vraagt 🙂 En ik had het al gezegd: ik doe niet aan voornemens hahahahaha dus het gaat goed met de mijne 😉

  6. Je hebt dat heel goed gedaan Lj-ken! Zelf maak ik geen doelstellingen, ik kan wegens mijn gezondheidstoestand, niets vooropstellen. Ik doe gewoon mijn best op de goeie momenten!

Reacties zijn gesloten.