[healthy] Van sugar high naar sugar (bijna) zero

Het is intussen enkele weken geleden dat ik met mijn ‘dieet’ begon. Dat ik de klik kon maken, dat ik toegaf dat ik verslaafd was en dat het dagelijks eten van bijvoorbeeld twee Twixen, een frangipaneke en een stuk of tien paaseieren, mijn gezondheid ernstig in gevaar bracht.

Ik voelde mijn aders dichtslibben terwijl ik van de ene sugar high naar de volgende afgleed. 

Toen op een bepaalde blauwe woensdagweegdagochtend na de gebruikelijke BMI-uitrekening bleek dat ik dikker was dan het lief (die ere wie ere toekomt 18kg is afgevallen sinds begin 2014), met 0,1 punt ofzo, gebeurde de klik. Het was of ik de knop ook echt hoorde omdraaien in mijn hoofd:

KLIK. Het is genoeg geweest. Dit moet stoppen. Hier en nu.

Honger

De basis van elk dieet is HONGER. Ik ben een HSP, dat wil zeggen dat ik compleet zot word van honger. Ik functioneer niet meer, ik kan niet meer nadenken, mijn concentratie is weg, mijn hele zijn concentreert zich op eten.
Vreemd genoeg trad er na een week, wat zeg ik, na een paar dagen al gewenning op. Ik aanvaardde simpelweg het hongergevoel.

De ‘knagende honger’ – dat is eigenlijk niks meer dan een klein monstertje dat aan uw vetrolletjes zit te knagen, en ze langzaamaan wegvreet.

Ze zeggen wel dat het tijdens een dieet juist ongezond is om honger te lijden, omdat je lichaam dan denkt dat je in een netelige situatie zit en bij de eerstvolgende voedselinname juist zoveel mogelijk reserves zal opslaan, waardoor je zogezegd verdikt in plaats van afslankt.
Ge moet er natuurlijk niet mee overdrijven. Eet een keer of vijf, zes per dag – de drie hoofdmaaltijden in kleinere porties en dan tussendoortjes. Gezonde tussendoortjes, welteverstaan: een stuk fruit, een wortel, minikomkommertjes, noten (al die dingen die ik niet graag eet).

Fruit & groenten

De basis van een gezond eetpatroon zijn groenten en fruit.

Ik ben geen fruiteter, nooit geweest, want appels, kiwi’s, bananen, ’t is allemaal zo afgezaagd. Ik gooide er wat passievruchten tussen, een peer, wat druiven, en voor ik het wist at ik toch dagelijks fruit. Hoewel ik er soms ook gewoon geen zin en heb en dan maar liever honger lijd tot het middageten.
Maar het zomerfruit ligt in de rekken: aardbeien, bessen, binnenkort meloenen, en laat zomerfruit nu mijn favoriet fruit zijn… er gaat geen dag voorbij zonder een portietje aardbeien ten huize Montis.

Laat de vitamientjes maar komen!

Een mens zou dagelijks 300g groenten moeten eten. Als je dus, zoals de gemiddelde westerling, enkel ’s avonds (warme) groenten eet, kom je er niet aan. (Patatten, for the record, tellen niet mee als groente.) Tegenwoordig eet ik zowel ’s avonds (meer) groenten, als ’s middags door een soepje of slaatje. Men beweert (in de wandelgangen) dat je van groene groenten als selder, broccoli, sla, sneller zou afvallen. Test het anders gerust eens uit!

Koolhydraten, de boemannen: brood, patatten, pasta schrappen

Ik was al een tijdje gestopt met boterhammen te eten ’s morgens; ik at al een jaar of twee havermoutpap (havermout met melk in de microgolf). Dat heb ik nu vervangen door voornamelijk fruit, met één of twee lepels havermout en een potje Griekse yoghurt. Het is wel volle yoghurt, maar eentje met een grote dosis eiwitten, wat je lichaam zeker nodig heeft. Gewone, magere yoghurt is eigenlijk meer water dan yoghurt en zal je dus niet bepaald gezonder maken.

2014-04-18 07.16.46

’s Middags was het ietsje moeilijker en heb ik al mijn inventiviteit en keukencreativiteit moeten aanspreken. Want geef toe, elke dag sla, dat klinkt saai en als iets gaat vervelen, dan laat je dat algauw vallen. Maar boterhammekes met saucis of cervela was ik ook al een tijdje beu. Dus nu wissel ik af.
Als ik soep maak, bijvoorbeeld, dan vries ik een paar porties voor één persoon in, die ik dan makkelijk kan meenemen naar het werk om daar te ontdooien & op te warmen in de microgolfoven. Daar eet ik soms een paar sneetjes brood bij, of ik maak er een maaltijdsoep van met extra veel groenten en soms een handje pasta.
Op andere dagen maak ik een slaatje, meestal op basis van jawel sla, en tomaat, en avocado (omdat dat een lekkere en supergezonde groente is). Dan doe ik eventueel radijsjes, lente-uitjes, erwtjes, maïs, rode biet, een restje geitenkaas of gerookte zalm erbij. Tot slot werk ik altijd af met zaadjes: sesamzaadjes, zonnebloempitten, gojibessen, pompoenpitten.

2014-04-18 13.38.59

’s Avonds lukt het verrassend makkelijk om vooral groenten te eten, zonder iets bij behalve dan een mager stukje vlees (zoals kip of kippengehakt) en eventueel linzen of quinoa.

Tijd

Ik hoor u denken:

Boterhammetjes smeren om mee te pakken naar ’t werk, dat duurt ’s morgens nog geen vijf minuten, maar een slaatje maken? Daar ga ik niet vroeger voor opstaan, hoor!

Ik maak mijn lunchpakket de avond op voorhand klaar. Terwijl ik toch in de keuken sta te wachten tot de groentjes voor het avondeten gaar zijn, vul ik een Tupperwarepotteke met mijn gezonde slaatje. En dat duurt echt maar tien minuutjes hoor. ’s Morgens potje uit de frigo halen, in de sjakosh steken et voilà.
Hetzelfde voor het ontbijt: ’s avonds meng je de havermout met de yoghurt, ’s morgens snijd je er rap wat aardbeitjes en een banaan bij en voor je ’t weet ben je aan het eten genieten.

Afwisseling

De sleutel tot een gezond eetpatroon is variatie. Je gaat niet elke dag frieten halen in ’t frietkot, toch, dus ga je ook niet elke dag broccolisoep en vis met erwtjes & worteltjes eten. Voor mij werkt dit het best met een uitgebreid en gedetailleerd weekmenu, op basis waarvan ik mijn boodschappenlijst opstel. Een boodschappenlijst die trouwens veel langer is dan vroeger, omdat ik nu drie maaltijden in plaats van eentje per dag moet bereiden. Als ik aan de kassa sta met mijn kar vol groenten, fruit en andere gezonde dingen, dan voel ik me geweldig. Gezond!

Het is niet omdat pasta u dikker maakt, of omdat frieten des duivels zijn, dat ge dat nooit meer moogt eten.

Meer nog: ik plan één keer per week een pasta/frieten/pizzadag in. Als het kan, zelfs twee: eentje op de avond na de woensdagweegdagochtend (als ‘beloning’ zeg maar) en eentje in het weekend (onder het motto ‘vettige zaterdag’). En tussendoor snoep ik al eens een paaseitje (hoewel ik de eerste drie weken echt clean was!). Als je op restaurant gaat met vriendinnen moet het gezellig blijven en dan kunnen een goei stukske vlees en een dessertje echt geen kwaad.

Maar weet je wat?

Het smaakt niet meer gelijk vroeger. Mijn lijf reageert ook meteen & anders op die vuiligheid: mijn ingewanden laten duidelijk merken absoluut niet akkoord te gaan met een plotseling suikershot. Mijn lichaam is nu een gezond eetpatroon gewoon en dwingt mezelf me daaraan te houden.

Een jaar geleden…

… had niemand mij moeten komen vertellen dat ik zo zou genieten van een slaatje met sla, tomaat, avocado en pitjes – pitjes, begot! Een jaar geleden, nee zelfs een maand geleden, propte ik mij nog vol met alles wat er aan eten in mijn buurt kwam, en hoe meer suiker, hoe liever.
De weegschaal klom triomferend omhoog elke keer ik erop ging staan. Foto’s van mezelf werden erg confronterend, en de te krappe kleedjes ook, zodat ik op den duur fotografen, kleedjes en weegschaal gewoonweg vermeed en me door het schuldgevoel nog dieper in de snoepjeskast ging ingraven.

Vicieuze cirkel, right.

Vandaag ben ik sinds het begin van dit jaar al meer dan 5kg kwijt, zit mijn BMI in ‘matig overgewicht’ in plaats van in ‘overgewicht’ en is mijn suikerhonger tot een minium gereduceerd. Als bewijs daarvan, hierbij een foto van mijn geheime snoepjesvoorraad (inclusief bijna 4kg paaseieren) waar ik met geen vinger meer ben aangeweest. Enfin, ik heb sinds Pasen welgeteld drie (of vier?) Milka-eitjes gegeten. Drie of vier stuks, in plaats van drie of vier kilo.

13896314490_a834659610_o
De paaseieren, voor u ’t vraagt, liggen verstopt onder de wafels, M&M’s en Maltesers.

Ik zeg: victory!

Twittersteun

Ik wil hierbij eervol alle Twitteraars vermelden die ook met gezond eten en beweging bezig zijn: de updates van jullie eigen vorderingen steken me een hart onder de  riem en jullie aanmoedigen houden me weg van suikerbonen en door collega’s zelfgebakken cakes.

Een heel dikke merci daarvoor!

Levenswijze

Wat niet wil zeggen dat ik durf beweren dat ik zweer dat ik hoop dat ik dit voedingspatroon ga volhouden. Ik heb een diepgewortelde hekel aan rauwe groenten – sla, tomaat en avocado gaat nog net, maar kom niet af met geraspte wortelen, radijsjes kan zo af en toe als het seizoen er is – en mijn maag verteert warme ook gewoon beter. In de winter is het aanbod verse groenten & fruit een pak kleiner (tenzij je graag Spaanse aardbeien of melige peren eet) en zorgt de vroeg ingevallen duisternis er doorgaans voor dat ik sneller naar comfortfood grijp.

Ik moet mezelf niks wijsmaken: dit hou ik nooit vol.

Overnight oats gaan op den duur vervelen, al helpt het wel om af te wisselen in welk fruit je erbij doet, én het smaakt me beter dan bokes met choco, én minstens één keer per week eet ik dus nog bokes met choco, gewoon, omdat het kan. Ik hoor/voel veel duidelijker de signalen van mijn lichaam als ik iets ‘ongezonds’ eet, vandaar dat ik ook veel minder geneigd ben om naar een zak chips te grijpen of naar het frietkot te rennen; ik weet dat ik me achteraf lichamelijk slecht tot mottig ga voelen, en heb ik dat daarvoor over?

Nee.

Ik voel mij beter, heb meer energie, minder last van mijn darmen, mijn zelfgemaakte rokje zakt af; genoeg redenen voorlopig om door te blijven gaan.

En u? Hoe gezond is uw eetpatroon?

17 thoughts on “[healthy] Van sugar high naar sugar (bijna) zero

  1. Eerst en vooral chapeau! Het is niet niks je hele eetpatroon veranderen. En zo te lezen is het je goed gelukt om gevarieerd en gezond te eten, heel smakelijke foto’s :). Goed bezig!!
    Mijn eetpatroon kan misschien wel gezonder maar valt goed mee: elke dag verse soep – fruit – 1x week iets vettigs – veel groentjes – enkel in het weekend chips (kan ik echt niet laten!!)… en de te-veel-calorieën sport ik er in de week wel af 😉
    Mijn ontbijt kan beter, meestal is dat een koekje of eens een boterham met choco of helemaal niks. Ik moet er echt eens werk van maken, tips zijn meer dan welkom ;).

  2. Ik moet zeggen dat ik heel goed bezig was. Zeven kilo zijn er al af, maar ik voel toch na mijn emotionele klap van verleden week ik aan het wankelen ben; Het lange weekend heeft er voor gezorgd dat we weer alcohol verbruikt hebben, want we drinken alleen in het weekend, maar als dat weekend vier dagen duurt………. Ik heb het niet moeilijk om snoep te laten, hoewel ik gisteren twee chocotoffs gegeten heb, wat ik voor het slechte nieuws niet ging doen. De behoefte is groot aan troostvoedsel. En eerlijk, ik verschiet daarvan, hoe een mens ineens kan wankelen . Het zou nu heel gemakkelijk zijn om de vettige kant op te gaan, maar we gaan ons inhouden en ons stevig herpakken!

    1. Ik vind het vooral gek hoe de mens (of toch jij en ik) naar voedsel (en hoe vettiger of hoe meer suiker, hoe liever) grijpen als troost. Terwijl je je daar net slechter van gaat voelen he. Blijven doorgaan Christa, we kunnen het!!

  3. Momenteel zit ik een beetje in jouw stijl,……en het bevalt me prima, hoewel ik soms gewoon megaveel zin heb in een boterham met preparé of krabsalade,……ik probeer mijn excessen te beperken en dat lukt me tot op heden prima,…..vanmorgen tikte de weegschaal af op -4.5kg,…..goed hé,…..nog 2 kg en ik ben tevreden, kwestie van wat reserve te hebben 🙂 :-). En ook mijn lichaam reageert op minder gezond eten van de frietjes die ik op paasmaandag at heb ik een nacht en dag misselijk geweest, dat is het me echt niet meer waard,…..maar soms is de honger wel heftig vooral zo ’s avonds,….

    1. De avonden zijn t moeilijkst zeker als ze wat langer duren of we vroeger hebben gegeten… Ik blijf dan zo ver mogelijk uit de buurt van eten, desnoods kruip ik al in bed met een boek!!

  4. Ik kan me voorstellen dat een eetpatron veranderen heel moeilijk is. Buiten het vegetariër worden (zonder problemen gelukt), heb ik dat ook nooit geprobeerd en ik zie het voorlopig ook niet gebeuren, hoewel mijn eetpatroon wellicht te omschrijven is als “nogal ongezond”. Ik heb wel het geluk dat ik geen overgewicht heb (als je de BMI als norm gebruikt), dat ik van te veel te vettig eten nogal eens buikpijn krijg en dat ik niet zo gemakkelijk bijkom, behalve … Voor mijn 28ste zat ik tegen het ondergewicht aan (en dat lag niet aan te weinig eten), tussen mijn 28ste en (ongeveer) mijn 30ste ben ik dan naar een normaal gewicht “gegroeid” (helaas zijn de extra kilo’s niet geheel gelijk verdeeld), zonder er iets voor te doen. Het enige dat ik doe is een frisdrankvrije dag per week houden en maximum 4 dagen per week chips eten (en daar probeer ik nog een dag bij te doen).

    1. In ons nieuwe eetpatroon zit weinig vlees, wel handig voor mij want ben slecht in biefstuk, koteletten e.d. te bakken 😛
      Erg gezond kan je 4 dagen chips per week idd niet noemen…

  5. Ik heb het je al verteld, dat ik een grote bewondering voor jou en je dieet hebt of je aangepaste voedingsstijl. Ik ben er ook mee bezig, maar heb dus bv een serieuze relapse gehad met het verlengde weekend. Ik probeer deze week extra op te letten door mezelf op te vullen met vooral soep en fruit. De mineola appelsienen zijn en de blauwe bessen en die vind ik heerlijk. Ik realiseerde dat ik iets moest doen toen ik echt vethoopjes over de broek kreeg, niet meer in kleedjes geraakte en een foto zag waarvan het niet kon dat ik dat was. Het gaat trager dan ik zelf zou willen, maar het gaat. Ik lees heel graag hoe jij ermee bezig bent. Het is een extra steun.

    1. Ik ben blij dat je steun ondervindt van mijn postjes! We strijden samen tegen de rolletjes, we kunnen het!!
      Mmm blauwe bessen… 🙂

  6. Wauw, jij bent goed bezig!!
    Ik ben echt jaloers op jou! Ik blijf maar “sukkelen”. Het ene moment gaat het goed en dan weer minder, met ups en downs dus. Ik probeer altijd van alles uit maar hou het niet lang genoeg vol.

    1. Denk aan wat alle suikers en vetten met je lichaam doen… hoe ongezond het is… je lijf moet nog een aantal decennia mee he…!

  7. Dit postje geeft idd perfect weer hoe dit traject verloopt, en het is een kwestie van doorzetten en vooral de eerste paar weken doorkomen hierna accepteer je het idd. Vind je idee van dat monstertje wat je vetrollen weg eet geweldig 🙂 En LJ jij ook bedankt voor de steun via Twitter, het helpt echt big time!! Keep up the good work!

  8. Die quote over knagende honger moet ik onthouden! Ik eet ongeveer zoals jij. Ontbijten doe ik met havermout maar dan wel uit de oven, zo lijkt het meer op een koek (mengen met noten, gedroogde vruchten, twee eieren en een scheut melk, afbakken op 200°C). Mijn lunch bestaat uit rauwkost, mijn favoriete slaatjes zijn rode bieten met balsamico-azijn en geitenkaas en witloof met gorgonzola en balsamico-azijn (tja, ik ben verslaafd aan die azijn ;-)). Dat vul ik meestal aan met kerstomaten, komkommer, rode paprika, lente-uitjes en zaden. ’s Avonds veel groenten, beetje vlees en zo weinig mogelijk koolhydraten. Van frieten voel ik me net als jij verschrikkelijk slecht, die eet ik amper één keer per week. Ik vind deze levensstijl heerlijk, ik voel me er zo goed bij en ik ben van plan dit lang vol te houden. Helaas wil de weegschaal niet echt meewerken.

    1. Dat slaatje met rode bieten klimt heeeerlijk….. 🙂 koolhydraten mijd ik zoveel mogelijk maar ik kan niet zonder pasta minstens 1x in de week. Ik hoop echt dat ik het kan volhouden.

Reacties zijn gesloten.