[opreis] Krakau, dag 5: van winkeltjes doen en terugkeer naar huis

vrijdag 25 april

Om 8:30 opgestaan, gedoucht en onze valiezen ingepakt. Ik had totaal geen honger – ’s nachts wakker geworden van buikpijn en duizeligheid maar ik heb mijn maag in het gareel kunnen houden, foei zo over mijn grenzen gaan, maar nu zat ik dus met een serieuze kater. Ik nam dan ook genoegen met een paar lepeltjes magere yoghurt als ontbijt.

Ik wilde eigenlijk de Maria-kathedraal op het Rynek Główny bezoeken, maar die ging pas om half 12 open, dus hebben we de winkeltjes in de lakenhallen gedaan, ik ben ze alle 586 afgelopen tot ik een armband met amber had gevonden! Het lief zijn oog viel intussen op het houtsnijwerk (dat je ook in de hele stad terugvindt) en meerbepaald op een schaakbord. We kochten er uiteindelijk eentje dat niet al te lelijk was (want eerlijk het zegt me niets maar als hij het op de kast wil dan moet het oog ook tevreden gesteld worden hé) en met ‘Kraków’ erop, dan hadden we ineens een mooi souvenir, voor 37 zloty alstublieft.

2014-04-29 17.41.44

Op de markt stond een schilderijtjesverkoper (die beweerde alles wat er hing zelf geschilderd te hebben, zowel in zwart, sepia als in kleur). Ik ben een sucker voor schilderijtjes van de steden of plaatsen waar we zijn geweest, dus ik had niet veel overtuiging nodig om er eentje uit te kiezen. 40 zloty, vrij duur naar Poolse normen.

2014-04-29 19.25.05

Aldus geladen keerden we rond 11:30 terug naar ons appartement om definitief de valiezen te sluiten en de deur achter ons dicht te trekken. Sleutel in de brievenbus, sms naar de verhuurder en op naar onze laatste Poolse maaltijd! 

We gingen terug naar de vegetarische bar Green Way waar ik een groene-groentesoepje nam met opnieuw een wortelgembersapje, en het lief een grote salade. Zo gezond dat het enorm goed smaakte!

Langs de groene gordel naar het station, door het shoppingcenter slenteren, en de bus nemen naar de luchthaven. Om 15:35 hadden we onze vlucht. De luchthaven is piepklein, de gates liggen zo dicht op elkaar dat het drummen is in de vertrekhal. Met ons laatste geld kocht ik nagellakpotjes, want beter dat dan geld dat ge in België niet meer kunt omruilen hé. 

Et voilà, na twee uur rijden/file/rijden/file waren we terug thuis…

8 thoughts on “[opreis] Krakau, dag 5: van winkeltjes doen en terugkeer naar huis

Reacties zijn gesloten.