[recept] Overnight oats

Overnight watte?

‘Overnight oats’ wil zoveel zeggen als: “havermout (oats) die je een nachtje (overnight) laat staan”. Je maakt het de avond voordien klaar en je kan ’s morgens meteen beginnen eten. Ideaal voor wie ’s morgens weinig tijd heeft om te ontbijten of geen zin om boterhammen te zitten smeren.

De basis is (vanzelfsprekend) havermout. De meeste mensen doen er fruit en yoghurt of melk bij, en eventueel noten of zaden. Doordat het gerechte de hele nacht heeft om te ‘trekken’, is tegen de ochtend al het vocht opgeslorpt door de havermout, die daardoor niet meer droog is. Zelfs mensen die niet graag gewone havermout eten, zouden overnight oats wel eens heel lekker kunnen vinden!

Hoe het kwam

 Ik heb een hele tijd zowat elke (week)ochtend een bord havermout met melk in de microgolf een tweetal minuten laten warmen zodat de havermout al de melk kon opnemen en ik een vrij smakeloos papje kreeg. U begrijpt dat ik dat na twee jaar wel beu was en dreigde terug te grijpen naar mijn ouwe trouwe bokes met speculoospasta of korreltjes, of allebei.
Mensen zeiden wel: doe daar dan een stukje fruit bij in. Maar warm fruit, eikest, of koud fruit in combinatie met warme havermout, eikest tot de tweede macht.

Gelukkig is de blogwereld intussen in de ban van alles wat gezond is, en kwam ik regelmatig ideetjes voor gezonde ontbijten tegen, waarbij overnight oats algauw bovenop mijn ‘uit te proberen’ lijst terechtkwam.

Het is lekker, gezond, makkelijk én snel – wat wil een mens nog méér?

Ik ga u mijn favoriete samenstelling geven, maar voel u vrij om te experimenteren met allerlei frigo-, diepvries- of andere restjes!

  • Men neme een diep bord, uweetwel, soepformaat.
  • Snij één banaan overlangs in de helft en dan in kleine stukjes.
  • Haal de zak rood fruit (bosbessen, rode bessen, blauwe bessen, aardbeien) uit uw diepvries en strooi hier nog wat van bij de banaan.
  • Dan is het de beurt van de havermout, die voeg je toe naar eigen goesting (of naargelang de grootte van uw maag en uw honger ’s morgens).
  • Hierna strooi ik meestal nog een beetje kokos- en/of amandelrasp erbij, voor de fun.
  • Tot slot 2 à 3 eetlepels magere yoghurt (of Griekse, da’s naar ’t schijnt ook good stuff), naargelang de hoeveelheid havermout, en dan meng je alles door elkaar tot alle havermout verdwenen is in het yoghurtfruitmengsel.
  • De ijskast in en voilà.
  • Vergeet ook niet de zak fruit terug in de diepvries te steken.
  • Omdat de overnight oats ijskoud zijn als ze uit de frigo komen, zet ik ze meestal een half minuutje in de microgolf om ze op kamertemperatuur te brengen.

Zei ik al dat ik grote fan ben? 

Laat mij uw favoriete overnight oats receptje weten… of heb je andere gezonde-ontbijttips?

21 thoughts on “[recept] Overnight oats

  1. Ik heb onlangs ook overnight oats leren kennen en ik vind het lekker maar ik wissel toch graag af: een paar weken warme havermout, dan weer koude etc. Als ik overnight oats maak gebruik ik vaak gedroogd fruit en noten. Als je van kaneel houdt, dat is ook heerlijk bij havermout.

  2. Ik eet het heel regelmatig maar ik wissel af.
    Banaan, chocolade en kokosnoot.
    Gedroogd fruit met nootjes.
    Kaneel, rozijntjes, appel.
    Zot ben ik ervan!

  3. Op werkdagen of andere dagen dat ik vroeg (= voor 11 uur ’s morgens) uit mijn bed moet, ontbijt ik heel sober: enkele droge zgn. Zweedse beschuitjes of iets dergelijks, met een (of enkele) stukken chocolade en een glas water (ik heb nl. ’s ochtends niet zoveel honger). Als ik kan uitslapen, wordt ontbijt en middageten gecombineerd en dan worden het meestal (belegde) boterhammen, sandwiches of iets in die aard (de chocolade zal weer niet ontbreken). Oei, maar je vroeg gezonde ontbijttips … 😉

  4. Ik raak niet overtuigd, mss dat ik ook gewoon verslaafd ben aan mijn 2 geroosterde boterhammen, ene met kaas en ene met confituur/korreltjes/speculoospasta/pindakaas enz,…….mss moet ik het toch eens proberen, maar dan warm 🙂

  5. Ehm het lijkt me echt helemaal niets…….. sorry hoor maar koude pap…… ieuw! Maar misschien moet ik het eerst maar eens proberen 😉

  6. Ik eet eigenlijk al tiental jaren havermout. Maar koud heb ik het nog nooit gegeten. Om eens mee te zijn met de hype heb ik het al twee keer ‘overnight’ gemaakt. Veel verschil vind ik er eigenlijk niet in. Maar ik zet het dan ook altijd in de micro tot het bijna kookt. Dan wat rozijntjes erbij en/of gedroogde banaan (ook een aanrader!), en een lepel honing!
    Als ik het ’s avonds maak voor een ‘hongerke’ dan is het gewoon havermout en melk. Dit echt heel warm maken, een lepel honing en een scheutje rum (dan slaap je goed 😉 )

  7. Ik heb nog nooit van mijn leven havermout gegeten maar als ik normaal gesproken zie, denk ik niet meteen, hmmmmm lekker. Ik eet ’s ochtends sinds een paar weken cruesli. Anders had ik om 9 uur alweer trek in iets. Ik merk wel door een goed ontbijt, heb je minder behoefte om te snacken.

Reacties zijn gesloten.