Weekmenu 4

Gedurende de laatste week van januari en de hele maand februari eten wij onze diepvries leeg. Alleen al maar om te bewijzen dat die echt een nut heeft én dat we daar vijf, zes weken van kunnen leven. En natuurlijk omdat ik dan geen poot meer moet uitsteken ’s avonds. En omdat we met de ruime overschot van het boodschappenbudget van deze maand uit eten kunnen gaan!
Ik beweer niet dat ál het diepvrieseten gezond is. (Pizza zal je in de onze bijvoorbeeld niet vinden, frieten dan weer wél.) Ik gebruik de diepvries vooral om restjes in te vriezen of extra porties spaghettisaus en dergelijke, zodat we af en toe een ‘makkelijke’ maaltijd kunnen eten zonder naar het frietkot te moeten rennen.

weekmenu 4 – zaterdag 15 februari tot vrijdag 21 februari

zaterdag

Ontbijt
Drie sneden brood met korreltjes. Dat moet af en toe kunnen.

Lunch
Een sandwich en een paar sneetjes rozijnenappelbrood besmeerd met verse geitenkaas met tijm en honing, en waarschijnlijk ook nog wel een sneetje chocoladehazelnootbrood. Als dessert waren er verschillende taartjes: appel, krieken, frangipane, rabarber, bosvruchten. En thee!

Avond
Een beetje macaroni (met tv-worstjes, kerstomaatjes en prei) en een beetje lasagne, allebei 100% vers uit de diepvries. De bizarre combinatie verklaart zich in het feit dat er maar één portie van elk voorhanden was.

Tussendoortjes
Taartjes. Ge kunt dat toch niet weggooien he?

zondag

Ontbijt
Twee sneetjes appelrozijnenbrood met geitenkaas, en twee minisneetjes chocoladehazelnootbrood.

Lunch
Gelijkaardig aan het ontbijt.

Avond
Rijst met tomatensaus (enfin bechamelsaus met tomatenconcentraat) en fishsticks. Bijna 0 voedingswaarde maar o zo lekker als comfortzondagavondfood.

Tussendoortjes
Een Ferrere Rocher bij oma. 4 neuzen (ook van oma, die dat nog in mijn handen duwde bij het vertrek).
En taartjes – de overschot van gisteren.

maandag

Ontbijt
Overnight oats met 1 banaan, 2el magere yoghurt, wat kokosschilfers, een tiental (verse) blauwe bessen en natuurlijk havermout. Het ziet er totaal niet uit maar o boy, zo lekker!

DSC_0126

Lunch
3 sneetjes grijs brood met boterhamworst, en 2 minisneetjes chocoladehazelnootbrood.

Tussendoortjes
Een ‘rocheke’ maar zeg gerust ‘roche’ want hij was nogal uit de kluiten gewassen. Een paar uur niet goed van geweest; ik vergeet telkens dat ik die dingen niet goed verteer.
Een handjevol druiven. Een kiwi.
Bij thuiskomst een beetje chips (om de honger te stillen tot aan het avondeten).

Avondeten
Sushi met een ‘Social Deal’, een soort van Groupon maar dan met iets minder debiele promoteksten, waardoor we met 50% korting konden gaan eten. Het was mijn eerste keer en ik verwachtte er niet veel van want ik en rauw voedsel… Het lief is geen fan van vis en al zeker niet van rauwe vis, maar we wilden het toch graag eens uittesten temeer daar iedereen daar zo enthousiast over is.
We boekten bij Sushi Lounge op de Oude Markt en kregen een menu voorgeschoteld, te beginnen met een soort erwten die we uit de peul moesten keuteren – zo hadden we al meteen door dat Japans eten niet noodzakelijk met stokjes hoeft, maar ook met de handen mag, oef – en daarbij een vissoep die qua smaak bij de eerste hap aan Rice Crispies deed denken. Niemand aan onze tafel was er zo’n fan van en ik heb de helft laten staan. Vervolgens miniloempia’s, wel 4 stuks per persoon, met een zachtpikant sausje; daar had ik gerust de hele avond van kunnen eten!

12597415414_e3785d022a_o

Toen kwam de boot, hij vulde de hele tafel, er waren zoveel sushihapjes dat we al op voorhand wisten dat we ze niet zouden opkrijgen, jammer voor het vele handwerk dat er in het maken van die dingen kruipt. Er lag een hoopje gembervelletjes tussen de vis, zeer speciaal want ik had gember tot nu toe enkel in poeder- of theevorm gezien, en de smaak was ook veel frisser. De sushi zelf vond ik nogal flauw.  Je kon hem ‘kruiden’ met wasabi maar dat is zo pikant, en van sojasaus ben ik geen liefhebber. Dus nee, ik denk niet dat we het nog eens zullen eten.

dinsdag

Ontbijt
Overnight oats met blauwe bessen, één banaan, magere melk en kokosschilfers.

Lunch
Slaatje met sla, 2 tomaten, 1 avocado, een beetje geitenkaas, een beetje pijnboompitten.

Tussendoortjes
1 kiwi. Een thee (met vanalles, onder andere appel, bosvruchten, kardemom etc).
Snoep van ’t Kruidvat – ik moest een boodschap gaan doen voor ’t werk en kwam er praktisch langs, net toen mijn suikerhonger het grootst was, tja.
1 ministukje (goddelijke) brownie van een collega.

Avond
Butternutsoep met geitenkaas, gevolgd door rode kool (met appeltjes) en ieder 2 kippengehaktballetjes. 100% diepvries (behalve de geitenkaas).

12616938585_544f821848_o

woensdag

Ontbijt
Overnight oats met magere melk, 2 bananen en kokosschilfers.

Lunch
Soep van wortel met gember, limoen, citroengras en kokos met een half broodje.

Tussendoortjes
Een peer. Gemberthee. Druiven. ER WERD NIETS GESNOEPT!!

Avond
Spaghetti à la Zus.

donderdag

Ontbijt
Overnight oats met magere melk, kokosschilfers en 1 banaan, met een passievrucht on the side.

Middag
3 sneden zevengranenbrood met gekruide geitenkaas.

Avond
Rijst met een groentemengeling (boontjes, wortel, etc) in een straffe currysaus die ik wat afgezwakt heb door er kokosmelk en ananas bij te doen. (De currygroentemengeling was 100% diepvries, een creatie van Maa.)

Tussendoortjes
Een kiwi. Snoepjes van ’t Kruidvat. Bij thuiskomst een handjevol chips. Al bij al viel het nog mee, al ben ik tegenwoordig veel sneller ‘high’ van de suiker, een teken dat ik er niet meer zo veel eet als vroeger. Het is een begin.

vrijdag

Ontbijt
Aangezien de bananen op waren en eigenlijk het enige rijpe in de fruitmand een mango was, heb ik gewoon vier sneetjes zevengranenbrood gegeten met… korreltjes. En eerlijk dat smaakt niet meer zo lekker als vroeger, meer naar suiker en smaakstoffen dan naar chocolade. Geef mij maar ‘echte’ chocolade!

Tussendoortjes
Nog geen halve tas appelthee (want ’t was echt niet lekker). Snoepjes van ’t Kruidvat (de zak is gelukkig bijna leeg).

Lunch
Meidenlunch bij de spiksplinternieuwe en bovendien vegan broodjeszaak V-rex. Ik nam een broodje Italiaans met iets van tomaat en olijf enfin ik ben (nog) niet zo thuis in de termen, ik had het beter opgeschreven. Ben er niet wild van.

Avond
Ovenfrietjes met stoofvlees, 100% diepvries en het stoofvlees was zelfgemaakt. (Alles wat uit die diepvries komt, is zelfgemaakt, behalve dan frieten, fishsticks en die zaken.) Met mayonaise. Ahja hé.

Het niveau van de diepvries begint serieus te slinken… De helft is al leeggehaald, en ik ben blij dat volgende week de laatste volledige diepvriesweek is, al zal ik dan terug meer tijd moeten besteden aan koken (en het lief aan afwassen). Maar eerlijk, het kriebelt om nog eens nieuwe dingen uit te testen in de keuken…

14 thoughts on “Weekmenu 4

  1. Sushi, éénmaal gegeten en ik ben er ook geen fan van! Geef me maar een gekookt of gegrild stukske vis met een goei sauske. Ik ben ook heel bang om rauwe vis te eten, heb ooit een gruwelijk verhaal gehoord, en dat is voldoende voor mij;

      1. bah, iets van lintwormen en zo, na het eten van rauwe coquilles. Van , lang ziek zijn, vermageren en de lintworm de kop moeten afsnijden, om er eindelijk vanaf te raken. brrrr

  2. Terug weer veel lekkers gegeten en zo gevarieerd, ik wou dat ik zo inventief was!
    Mijn weekmenu (willekeurige volgorde)
    – kalkoenschnitzel met groentjes en gebakken patatjes
    – halve kip met frietjes
    – spaghetti (diepvries)
    – vogelnestjes met puree
    – witloof uit de oven met puree (uit eten – superlekker)
    – beenhesp met frietjes (op een eetfestijn, zo lekker)

    Tussendoortjes (meestal in het weekend): chips, pralines, cake, frangipane, truffels…
    Oh, de tussendoortjes kunnen zo lekker zijn! 🙂

    1. Gevarieerd! Was het maar waar! Ik ben dat diepvrieseten zo beu als iets 🙂 Blij dat we er bijna vanaf zijn!
      Kalkoenschnitzel, ik schrijf dat op, ik eet graag schnitzel (alleen heb ik een probleem met dat paneermeelgoedje dat errond zit, dat wil niet blijven zitten)! En ja die tussendoortjes… zucht 🙂

  3. Onze weekmenu van deze week:
    Zaterdag: Preistoemp met tongscharfiletjes
    Zondag: frietjes van de frituur (wegens te lang blijven plakken op een familiefeestje)
    Maandag: een beetje pasta die Michael opwarmde. Wegens te veel tranen, te erg in shock… maar er moest iets binnen blijven.
    Dinsdag: een overschotje van de piadini van vorige week
    Woensdag: kipkrokantjes met erwtjes en wortelen en verse rosti
    Donderdag: chili con carne
    Vrijdag: verse pizza met geitenkaas

  4. Ik ben blij dat jij ook geen liefhebber van Sushi bent, ik vind het vreselijk,…..maar iedereen schijnt er wild van te zijn :-).
    Weekmenu: Maandag brocolli met varkenshaasje en petjatejs
    Dinsdag: Chattheo pizza ( pedagogisch verantwoord) – quiche ( die te zwaar en te vet was)
    Woensdag: luiwijvenkip met gebakken petatjes, sla, tomaat, komkommer, radijs,…
    Donderdag: Tajine bij de paps
    Vrijdag: escargots met stokbrood en wijn, veel wijn 🙂

    1. ’t Is omdat er zoveel mensen enthousiast over deden dat ik het wel eens wou proberen! (iets met peer pressure zeker :p)
      Ben heel benieuwd naar de luiwijvenkip… Zoals je weet ben ik ook een lui wijf namelijk 😉

Reacties zijn gesloten.