Weekmenu 1 – the freezer editions

Gedurende de laatste week van januari en de hele maand februari eten wij onze diepvries leeg. Alleen al maar om te bewijzen dat die echt een nut heeft én dat we daar vijf, zes weken van kunnen leven. En natuurlijk omdat ik dan geen poot meer moet uitsteken ’s avonds. En omdat we met de ruime overschot van het boodschappenbudget van deze maand uit eten kunnen gaan!
Ik beweer niet dat diepvrieseten gezond is. Vers is altijd gezonder. Ik gebruik de diepvries vooral om restjes in te vriezen of extra porties spaghettisaus en dergelijke, zodat we af en toe een ‘makkelijke’ maaltijd kunnen eten zonder naar het frietkot te moeten rennen.

Weekmenu 1 – 27 tot 31 januari

Maandag – 100% diepvries

Rode kool met balletjes.
Zonder patatten, ik geef toe, dat was niet helemaal dat, maar denk aan de koolhydraten die we daarmee gerateerd hebben! (En minder werk voor mij want zo kwam alles uit de diepvries.)

Dinsdag – 100% diepvries

Groene kool met appelmoes en spekjes.
Ook de appelmoes was diepvries; ik maakte die afgelopen herfst met 1 Boskopappel, een snuifje kaneel en een ieniemini beetje suiker (wat ik nu niet meer zou doen want eigenlijk is dat niet nodig). De kool was dan weer bio, want kwam recht uit den hof van Maa. En het spek ja dat is gewoon ongezond, daar kunnen we niet omheen. Maar: weer geen patatten!

Woensdag – 2/3 diepvries

Kipfilet met pompoenpuree.
Toch maar eens het aardappelmesje bovengehaald want puree zonder patatten is een beetje moeilijk nietwaar. Het was verrassend lekker!

Donderdag – 100% diepvries

Vidé met frietjes.
Zelfgemaakte vidé, benadruk ik even, met veel balletjes, een nog vrij mager sausje (want zonder room, maar wel met bloem en boter alsikmehetgoedherinner), sappige kipstukjes, versgebakken champignons en verse peterselie. (Vers als in: vers toen het werd ingevroren.) En ovenfrietjes, yummie.

Vrijdag – 0% diepvries

Pasta arabiata van het lief. Geen diepvries want het was à l’improviste omdat we op ’t onverwacht een gast hadden want normaal zouden we wraps met chili con carne eten.
Dus in plaats daarvan een blik tomatenblokjes, spekblokjes, een ajuintje, en een berg kruiden. Niet erg gezond hé.

En u? Wat at u vorige week?

21 thoughts on “Weekmenu 1 – the freezer editions

  1. Diepvries is niet noodzakelijk ongezond en soms zelfs beter als vers of toch zeker voor wat als voor vers moet doorgaan. Diepvriesgroenten worden altijd vers ingevroren terwijl zogenaamde verse groenten lang niet altijd zo vers zijn. Maar dat was de vraag niet zeker? 🙂
    Wat ik at? Ik weet het niet meer van buiten, ik herinner me frieten, pizza, spaghetti (deels zelf gemaakte saus – lees: ik heb quorn en champignons toegevoegd aan kant-en-klare pikante spaghettisaus), brood en de rest schiet me niet zo direct te binnen.

    1. Ik heb dat ook al gehoord ja, zo koop ik bijvoorbeeld liever zo’n mengeling rode vruchten in de diepvries dan verse frambozen want die zijn peperduur en meestal overrijp!
      Dat klinkt als een typisch mannenmenu 🙂 🙂

        1. Da’s waar. Het lief zou dat eten als ik niet voor hem kookte. In fact dat is wat hij al de hele week aan ’t eten is op skivakantie. Roloog 🙂

          1. Schitterend toch, die mannen en hun eetgewoontes 🙂 En ik wou eigenlijk dezelfde reactie als Corvus neerschrijven: diepgevroren is niet noodzakelijk minder vers/goed. Algemene regels, altijd weer gevaarlijk.

  2. Wij aten brocolli met boomstammekes, zalm met geitenkaas en gebakken petatjes met sla, witloof met kippen cordon bleu en donderdag lamsburger met bloemkool en kaassaus en vrijdag croque monsieurs en rauwkost,……allemaal vers gemaakt,……;-).

  3. Wij aten… en nu moet ik al goed nadenken zenne 🙂
    M: italiaanse gehaktballetjes met gnocchi en rucola salade
    D: Zalmfilet in kreeftsaus en tagliatelli.
    W: Verse lasagne uit de diepvries
    D: Zelgemaakte kipsnitzels met geroosterde ovengroentjes (wortels en pastinaak) en verse rosti
    V: home made pizza

  4. Van de inhoud van onze vriezer kun je misschien 2 dagen eten. Er ligt een half brood, ingevroren nasi en heel veel ijsklontjes haha. En dat terwijl we een aardig grote vriezer hebben, hij wordt alleen vooral gebruikt om in de zomer waterijsjes in op te slaan.

  5. ik herinner me dat we ; maandag picon met hapjes hebben gegeten ( huwelijksverjaardag) en dan een kraaiebiefstuk, met rode wijnsaus, en sjalotjes en frietjes. De salade werd niet aangeraakt!
    Dinsdag was er gegrilde cotelet met ratatouille en de rest van de frieten;
    Woensdag terug kraaiebiefstuk, want het was zo’n groot stuk dat ik er deel van had afgesneden. ( niet veel variatie dus! )
    Donderdag gegrilde verse hamburger met aardappelen, pepersaus en boontjes
    vandaag versgemaakte ( uit de diepvries ) spaghetti, met veel groenten in.

    Vanavond komen de kinderen en dan wordt er veel meer vers voedsel gegeten, we eten in onze kidsvrije week veel overschotjes uit den diepvries.
    Deze week op het menu, worst met appelmoes, gewokte kippereepjes met groenten en noedels, Ardeens gebraad, , en de rest week ik nog niet.

      1. Haha neen, dat is een bepaald stuk uit de koe, dat heeft een An naam, maar k kan er begot niet opkomen.Is heel draderig vlees, maar heel lekker van smaak. Wij eten geen arme kraaien, ljken, , haha.

  6. Mmmm… kipfilet met pompoenpuree!
    Onze diepvries zit vol met verse soepen (van de schoonmoeder)… mmm!
    Ik eet meestal op het werk, niet altijd zo gezond, maar wel gemakkelijk met mijn druk leventje.
    M: varkenshaasje met jagersausje, slaatje, kroketten – ik had het beter verwacht
    D: gevogeltebrochette met currysaus, wokgroenen, rijst – zonder de groeten (die zagen er niet te eten uit!) de rest was echt lekker
    W: (verse) vol-au-vent met frietjes – bij de schoonmoeder, altijd superlekker!
    D: stoofvlees met appelmoes en frietjes (alweer) – normaal gezien eet ik maar 1x/week gefrituurd maar deze week was dat precies ietsjes meer 🙂 (gelukkig heb ik genoeg beweging!)
    V: nog geen idee, daarnet een broodje gegeten – vanavond wellicht verse soep (drink ik elke dag!)
    En morgen ga ik verse spaghettisaus maken (een beetje meer om in te vriezen ;-)), ik heb er al zin in!

  7. Dat vind ik zo leuk aan jou, jij doet iets in de diepvriezer en eet het daarna ook op…. Kan ik wat van leren haha. Wat ik vorige week at? Veel gewokte groenten met kip of witvis. Thaise biefstuk salade en twee keer erg ongezonde maar ow zo lekkere pasta met blauwaderkaas, mjammie

Reacties zijn gesloten.