[healthy] Revisited

Ge kunt tegenwoordig uw kont niet meer keren of het woord ‘gezond’ springt u van alle kanten tegemoet: op tv, Twitter, Facebook, men smijt met foto’s van op kots lijkende ontbijten en maaltijden met enkel biogroenten, zaden en als ge geluk hebt een stukje vegetarisch euhm nepvlees.

Ik geef het toe: ik ben nogal ontvankelijk voor massameningen. Toen Maa enkele maanden geleden besloot op dieet te gaan en alle koolhydraten en granen af te zweren, en zich op Pascale Naessens en consorten stortte, was ik sceptisch. Ex-collega Ipe sloot zich ook aan bij de Naessens-fans, waardoor ik besloot toch één van haar boeken te kopen, en wat ik daar toen van vond, las u al hier. (In ’t kort: te veel tomaat. En dat in het winterseizoen. Ik had duidelijk het verkeerde boek uit haar reeks te pakken.)

Toen kwam ik op een nieuwe werkvloer terecht, eentje waar er niet geleefd wordt van cafetariamaaltijden en veel te grote broodjes, want er zijn een paar collega’s die gezond doen en slaatjes en wraps en dergelijke meebrengen.
En op Facebook heb ik één bepaalde ‘friend’ die minstens dagelijks iets post over voedsel, gezond of ongezond.

Al die zaadjes werden zo ongemerkt geplant en de radartjes in mijn hersenen begonnen te draaien. Wat als…

  • Al die artikels nu eens gelijk hebben?
  • Je echt een grotere kans op kanker hebt & heel zeker diabetes krijgt als je weinig beweegt en veel vetten en suiker eet?
  • Je massa’s chemische brol binnenkrijgt alleen al door een appel niet goed af te wassen in azijnwater?
  • Een mens echt niet gemaakt is om granen te verteren?

Niet dat ik meteen alles geloof van die ‘wetenschappelijk bewezen’ beweringen; maar dat al dat lekkers dat men Twix, Bickyburger, Nutella en Lay’s noemt, niet gezond is, dat beseft het kleinste kind.

Overschakelen op een ander eetpatroon is echter niet simpel.

Als je al meer dan 27 jaar graag uw patatjes met groentjes en een (goed) stuk vlees eet, en af en toe een stevige spaghetti bolognaise of frieten met stoofvlees, of als uw favoriete ontbijt bestaat uit bokes met choco, dan schrapt ge dat niet graag van uw menu. (Om nog maar te zwijgen van de overdosis suiker en vetten en chemische brol in de vorm van snoep, koekjes, chocolade en chips die hier wekelijks, zo niet dagelijks door de maag passeren. Mijn bokes met choco heb ik trouwens jaren geleden al opgegeven.)
Dan hebt ge niet veel zin om over te schakelen op zaden en noten en rijstmelk en fruit en groenten.

De mens is een gewoontedier.

Giet er nog een beetje autisme overheen en ik ken al zeker 1 iemand in ons huishouden die niet zal willen wijken. Nu ’s avonds bepaal ik wat er op tafel kom en hij zal eten wat de pot schaft. Gelukkig is hij zelf halfenhalf op dieet, dankzij de feestdagen die hem richting de 3 cijfertjes duwden, maar “minder vlees” zijn woorden die ge niet hardop moogt uitspreken in zijn buurt.

Dus, tijdens de wat ik noem ‘Overgangsperiode’, eten we eerst onze diepvries leeg. Is trouwens nodig, want er zitten dingen al in van vorige zomer. Ik moet toegeven dat ik dat ergens wel leuk vind, diepvrieseten, want dat wil zeggen: pakje of doosje uit de vriezer halen, oven in of op het vuur en… wachten. Héérlijk, die kookpauze. Al kriebelt het intussen van al de lekkere receptjes die ik tegenkom en die ik graag wil uitproberen.

Ik ga vanaf nu wekelijks proberen mijn weekmenu te posten, als onderdeel van de nieuwe blogplanning. Want ik vermoed dat het Healthypad bezaaid zal zijn met stenen en rotsblokken om over te struikelen; ’t zal een ontdekkingstocht worden en die wil ik graag met jullie delen.

En u? Hoe gezond bent u?

23 thoughts on “[healthy] Revisited

  1. Ik heb een hekel aan heel die gezondheidsmanie (ik heb geen behoefte om oud te worden) en ik ben een notoir dwarsligger. Ik eet dus zeker niet gezond als je de leer van al die “goeroes” volgt. Zonder granen zou ik verhongeren trouwens. En een appel afwassen in azijnwater? Wtf? Je merkt het, mijn eetpatroon radicaal aanpassen zal niet vlug gebeuren. Al is het wel al een keer gebeurd, nl. toen ik vegetariër werd (niet om gezondheidsredenen) en misschien word ik nog wel ooit veganist (eveneens niet om gezondheidsredenen). Maar … ik probeer wel met niets te overdrijven en ik ben in de frituur overgeschakeld van een grote portie naar een kleine portie (met een “standaardportie” als tussenstap) en al enkele maanden las ik een frisdrankvrije dag per week in.

    1. Ik snap heel dat gedoe over granen ook niet. Niets zo lekker als meergranenbrood met speculoospasta en hagelslag….. mmm 🙂
      En dat je zonder granen honger zou krijgen, is zever hé, ik krijg veel minder rap honger als ik ’s morgens havermout eet ipv een boterham.
      Voor alle duidelijkheid: ik doe dat met azijn niet hé. Volgens mij zit dat gif al verder dan de schil en helpt het dus gene zak om die met wat dan ook af te spoelen.

  2. Ik vrees dat ik ook moet passen :-), brood is me HEILIG,..en hier wordt ook een goed stuk vlees, met groeten en petatjes gegeten of pasta, rijst,……maar waar ik wel op sta is dat we veel groeten eten en ook fruit,…..maar ook wij eten te vet, te rijk en teveel suiker,…..ik beken!!!

  3. Ik geloof er niet al te hard in, vaak is het allemaal omslachtig en een heel gedoe. Ik denk dat minder suiker, veel water, brood en fruit al voldoende zijn. En soms iets waar je een lepel mayonaise bij kunt scheppen 🙂 🙂

  4. Na jaren dietistes en allerlei dieeten, weet ik dat granen, brood en aardappelen enz schrappen totaal niet werkt en zelf ongezond is. Het enige wat echt helpt op lange termijn is minder vet eten, gebalanceerd eten en minder suikers eten. En vooral alles blijven eten.
    Voor mijn zwangerschap ben ik zonder enige moeite meer dan 20 kilo afgeslankt met weight watchers en ik mocht alles eten.
    Na de borstvoeding ga ik hier terug weight watcheren!

    1. Ik denk dat het van persoon tot persoon afhangt. Bij mijn schoonmoeder werkt het bijvoorbeeld wél om de Pascale Naessens theorie te volgen. Ik vind het nog altijd dikke zever dat we geen graan zouden kunnen verteren maar kom… ik ga er mijn brood niet voor opgeven 😉 Ik ben het dus met je eens qua minder vet & minder suiker!

      1. Begrijp me niet verkeerd he. Elk dieet werkt, als ik morgen alleen nog worst eet dan val ik ook af. Het gaat erover wat de gevolgen zijn als je ermee stopt of wat de gevolgen zijn als je het heel lange tijd doet. (Tekorte aan vanalles en nog wat) Mensen denken dat omdat ze afvallen een dieet werkt, maar dat is dus niet het geval.

        1. Ik zou ook alleen op snoep kunnen gaan leven en sporten en waarschijnlijk afvallen :p maar idd dan mis je idd een hele hoop vitamines etc!

  5. Ik ben nu ook op dieët. Ook met een boek. Zelfs met doketers enal, haha!
    En uw diepvries leegeten, wij doen dat ook wel is, maar, kunt gij een maand leven van wa er in uw diepvries steekt?! Da zou hier nie goekomen ze!

  6. Eum, dieten, aheum, ik zou moeten! En eigenlijk eet ik niet zo veel ,weinig vlees, een halve portie is altijd genoeg voor mij. Maar die extraatjes hé; Die kaasblokjes en olijfjes s avonds of stukjes salami dat doet he! En ook het slaapmutske, wijntje of een goei bierke, want dat zijn uiteindelijk ook caloriebommen. Moeten we ook eens bij stilstaan!

    1. Ik vermeld mijn tussendoortjes expres niet, ge zoudt achterover slagen van wat ik naar binnen steek op een avond, ik word er zelf misselijk van. Enfin, het gaat beteren, bijna al het snoepgoed is het huis uit, en dan komt het er ook niet meer in! (zeg ik nu)

  7. Ik drink veel water (soms citroenwater), eet fruit, yoghurt, elke dag verse soep (een tas of 2), eet graag veel groentjes (zelf maak ik die altijd vers klaar), ik ben geen grote vlees/patat-eter, snoepen doe ik enkel in het weekend, 1x/maand frietjes van de frituur (mmm zo lekker!)… zo ongezond klinkt dit toch niet?
    Het kan altijd gezonder, maar lekker eten hoort ook bij ‘genieten van het leven’ :).
    Enne iedere ochtend mijn boterhammetje met choco… ik zou het niet kunnen laten!

  8. eetgewoontes veranderen is inderdaad niet zo makkelijk. Misschien eraan beginnen wel, maar volhouden?
    Ik denk dat als je gewoon alles met mate eet, je doorgaans wel gezond kan eten. We eten nu eenmaal véél te véél met z’n allen!

  9. Er zit een enorme kern van waarheid in, sinds ik flink minder brood ed. ben gaan eten val ik af. Meer groenvoer en kip dat werkt prima. Maar of ik echt heel gezond eet, hmmmz nee daarvoor hou ik te veel van vette dingen zoals kaasjes en een lekker wijntje op zijn tijd. Suikers daarentegen kan ik prima weerstaan 😉

Reacties zijn gesloten.