Voornemens 2014

Ik deed het vorig jaar niet, voornemens maken, hoewel ik wel een aantal pogingen ondernam om een beter mens te worden, onder andere door het ‘healthy’ project maar ik kreeg er mijn suikerverslaving niet mee overwonnen. Dat kan beter.
En u zal zeggen: ach dat is toch allemaal opgeklopt, ge gaat er just niks van waarmaken, wel beste mensen over 1 jaar spreken we elkaar weer!

1) In 2013 wandelde ik volgens Endomondo 322 km, maar tel er daar gerust nog wat bij want de gps van mijn domme foon doet het niet altijd. Dus in 2014 zou ik graag de kaap van 500 km halen. We moeten trainen voor onze Zwitserlandvakantie dus mijn doel is om vanaf de lente af en toe naar Dardennen te trekken en daar wat heuvels te beklimmen, en tussendoor als het even kan elk weekend in de buurt te gaan wandelen.

november [566/500]

2) Hoort eigenlijk bij nummer 1: te voet naar het werk gaan. Het is nog geen 3km van mijn deur dus op een half uur zou ik er kunnen staan, en ik vermoed dat de bus er in de spits even lang over zou doen. Met de fiets is natuurlijk ook een optie: heen zou waarschijnlijk nog geen 15 min duren want bergaf, maar terug zou een lange lijdensweg worden waarbij ik waarschijnlijk alsnog te voet zou moeten gaan. En dan moet ik mij in zo’n kei onsexy regenpak wurmen – nee bedankt. Ik ga voor de combinatie bus-te voet. Maar de eerste week toch maar bus; ik wil mijn nieuwe collega’s nog niet direct met mijn rare gewoontes of wandelschoenen confronteren. En ik moet eigenlijk nog een leuke route zoeken want de kortste gaat voor een deel langs de drukke baan.

Geen mogelijke wandelroute gevonden. Wel geprobeerd om wat vaker de fiets te nemen. November: 774 km

3) In lijn met nummer 1 en 2 wil ik vóór die Zwitserlandvakantie succesvol Start to Run hebben afgesloten voor de 5 km (wat ik vorige zomer nét niet haalde) en als het even kan al bezig zijn aan het vervolg, de 10 km. Het plan is om in maart hiermee te beginnen (omdat ge mij zo ’s winters ’s avonds in den donker echt niet in mijn eentje buiten krijgt; mijn buurt is geen aangename loopbuurt ten eerste door de slechte verlichting op het enige aangename en platte looppad, en ten tweede door de scheve stoepen en de vele bergop in de wel verlichte buurt).

GEFAALD (definitief opgegeven in september wegens overbelaste knieën)

4) Maandelijks afspreken met Zus. Naar de film, shoppen, het moet allemaal niet zo ingewikkeld zijn, maar toen ik haar op het familieverjaardagsfeestje van het lief tegen Maa hoorde zeggen dat ze mij “nee, niet zo vaak” zag, voelde ik mij schuldig. Zeker omdat ze single is en daarnaast geen vrienden heeft, en ze het in haar vrije tijd vooral moet zien te kunnen uithouden met mijn ouders. Ze heeft haar rare trekjes waardoor het niet evident is om samen met haar iets te doen, maar hier wil ik echt mijn best voor doen want ze is en blijft mijn zus.

november [7/12]

5) De uitgescheurde tijdschriftenartikels opruimen – het zijn grotendeels recepten maar daar wil ik een soort catalogussysteem voor aanmaken, idem voor die in mijn kookboeken, zodat ik ze effectief kan gaan gebruiken want nu haal ik mijn inspiratie op internet wegens gemakkelijk opzoekbaar met een paar trefwoorden.

6) De keukeneilandverbouwingen tot een goed einde brengen zonder dat we daarvoor een jaar lang droog brood moeten eten of deBomma niet meer met ons spreekt. Zoals het er nu uitziet, zal tegen de zomer beslist zijn wat het wordt en hebben we hopelijk tegen oudjaar ons afwasmasjien.

UITGESTELD: hopelijk in 2015.

7) Over rolluiken wil ik het niet meer hebben. Hoewel die eigenlijk belangrijker zijn dan een afwasmachine, hoewel, de meningen daarover zijn verdeeld. We zullen zien wat daarvan in huis komt.

UITGESTELD; de zomer was uiteindelijk niet zo heel erg heet dat we het nodig achtten.

8) 52 boeken lezen, dus elke week gemiddeld 1.

november [62/52]

9) Mijn vierkante moestuin opzetten, en nu voor echt, met radijsjes, wortels, pastinaak, tomaten, kruiden, sla, boontjes en wat ik nog meer tegenkom als er dan nog iets inpast. Grootse plannen!

DONE (april 2014)

14016550465_42625462d2_o

10) Mijn rijbewijs halen. Ik heb dat al bijna jaarlijks als goed voornemen opgeschreven, maar ik heb er nog nooit zo dichtbij gestaan als nu. De deadline is sowieso juni 2015 want dan vervalt mijn voorlopig rijbewijs.

GEFAALD: uitgesteld naar 2015

11) Parapente springen. Het blijft een grote droom van mij en ik weet niet of ik het effectief ga durven als het zover is, maar komende zomer in Zwitserland is de ideale gelegenheid.

GEFAALD

12) Het is ook al meermaals als voornemen gepasseerd, maar dit keer meen ik het: minstens één van mijn manuscripten opsturen naar uitgeverijen. (Ik wilde dit eigenlijk in de ‘kerstvakantie’ doen maar ik was al blij dat ik af en toe vijf minuutjes had om te ademen, laat staan dat ik in staat was om alles nog een keer na te lezen, bepaalde tekstjes te schrijven die veel uitgeverijen als toemaatje vragen, enzovoorts.)

13) Wafels bakken. Ik heb dat nog nooit gedaan hoewel ik een wafelijzer heb en het toch echt niet zo moeilijk kan zijn. Waarop wacht ik eigenlijk?!

14) Een afspraak maken bij een oorarts of hoorcentrum. Zeg ik ook al jaren dat dat eens moet gebeuren. Ik weet dat ik niet goed hoor, maar ik wil weten hoe slecht precies en of dat snel erger gaat worden.

DONE (juni 2014)

15) Loopbaanbegeleiding volgen. Ook al verander ik nu van job, ik weet dat het niet mijn droomjob is (hoewel ik goed ben in administratieve taken) want dat stilzitten achter een bureau 24/7 daar wordt een mens ziek van. Stiekem wil ik iets in de buitenlucht doen, maar postbode of vuilnisman bijvoorbeeld zie ik dan weer niet zitten. (Dat ik een ochtendmens ben, reikt maar zó ver hé.)

DONE (augustus 2014)

16) Maandelijks een uitstapje maken met het lief, just the two of us: een weekendje weg, naar de bioscoop, naar de opera, een dagje naar zee of op trot in een Belgische stad… Mijn ideeën zijn eindeloos. (Ik ben benieuwd hoeveel initiatief hij zal nemen op dit punt.)

oktober [9/12]

  • Januari: weekendje Gent
  • Februari: half dagje Mechelen ofte bezoek aan Kazerne Dossin
  • Maart: uitgebreid uit eten
  • April: citytrip Kraków
  • Mei: dagje wandelen in Dardennen
  • Juni: niets
  • Juli: niets
  • Augustus: vakantie Zwitserland
  • September: citytrip Parijs
  • Oktober: niets
  • November: date night en dagje Ieper/Passendale

17) Als de line up meevalt, een dagje naar Rock Werchter gaan. De teasers zien er alvast veelbelovend uit. Of Werchter Classic, misschien is dat meer voor mijn leeftijd.

GEFAALD

18) Naailessen volgen bij ons mama en zelf een rokje naaien. (Als alles meezit, kan volgende week of de week daarna de eerste les starten.)

DONE (februari 2014)

1798804_10202048828715165_681355196_n

19) De kerstsfeer gaan opsnuiven in Londen Düsseldorf.

Voilà. Een schoon lijstje, met niks dan goeie vooruitzichten, zoals het hoort.

En u? Maakt u nog goeie voornemens op of gelooft u niet meer in uw eigen mooie/valse beloftes?

51 thoughts on “Voornemens 2014

  1. Je leeftijd voor Rock Werchter? Hou oud ben je? Toch nog maar in je twenties? Bestaat er trouwens een leeftijd voor Werchter? I don’t care …

      1. Ok, wijt het maar een twitter 😉 Die wandelingen vind ik een mooi voornemen. En start to run ook. Deed dat ook ooit volledig uit. 27 lessen maar deed er een maand langer over o.w.v. verkoudheden en zo. Is ook alweer 5 jaar geleden. Bij zo’n hoorcentrum ben ik ook ooit geweest. Blijkt dat ik beter hoor dan ik dacht 🙂

  2. in 4 / 5 /8 /19 kan ik me ook helemaal vinden.
    Ik spreek mijn zus quasi dagelijks, maar we spreken zelden af. Dat ligt deels aan mij, want ik moet altijd alles betalen. Dat stoort me geweldig, wetende dat zij de oudere zus is.
    Ik heb dezelfde ziekte, ik scheur uit de Flair, Libelle, … alle recepten die me aanstaan, ik neem boekjes mee van de Carrefour, Delhaize en Albert Heijn. Ik maak ook wel degelijk veel recepten uit die dingen. Maar het slingert in stapels. Ik neem nu recepten en denk, er is zoveel eten, elke dag iets andrs en het recept in de vuilbak. Maar soms is het dan zoooo lekker en hou ik het ergens bij … ergens.
    Ik denk dat dat me ook wel zou lukken nummerke 8.
    En ik roep al jaren dat ik tijdens de kerstperiode eens naar Londen wil gaan. 😦

  3. Leuke voornemens heb jij! Ik heb er eigenlijk geen! Ik pluk de dag zoals hij komt en ik zie wel wat ik elke dag presteer. Maar ik wil ook wel af en toe de sleur doorbreken, want daar heb ik heel veel nood aan! Fijn jaar gewenst!

  4. Fijne voornemens. Ik heb er eigenlijk maar een., de beste mama worden die ik kan zijn.
    En die rolluiken.. ik vind die eerlijk gezegd veel belangrijker dan een afwasmachine. En ik heb allebei, dus ik kan vergelijken. 🙂

  5. Ik hield me ook altijd aan een 50-tal boeken per jaar, maar dit jaar wil ik er maar 40 lezen omdat ik aandachtiger en trager wil lezen. Ik onthoud momenteel veel te weinig van de boeken die ik lees en daar moet iets aan veranderen.

    Veel succes ermee!

  6. Een goed gevuld lijstje: over 3. is het zo dat Liefste nu ook is begonnen aan S2R en het liefste ’s morgens vroeg in het donker loopt. Dan ziet niemand hoe ze strompelt of haar figuur (haar eigenste woorden). En in het donker lopen heeft zijn charme. En 4. is ook belangrijk als je dat kan onderhouden. En 8. vind ik onvoorstelbaar dat je daar tijd voor hebt.
    Succes !

  7. Aan voornemen (goed of slecht) doe ik niet mee (behalve misschien proberen niet meer te hopen, maar dat zou me te ver voeren). I.v.m. jouw voornemens:
    1. Ik kwam net niet aan 890 km. (http://wandelaar3680.skynetblogs.be/index-2.html), maar ik heb dan ook geen leven. Zeker doen dus. Vermits je in de omgeving van Leuven woont (?) heb je al enkele interessante wandelgebieden in de buurt: het Hageland en Waals-Brabant kennen veel mooie wandelroutes.
    3. Niet doen! 🙂 Hardlopen is ongezond (zoals zoveel sporten)! Er zijn betere activiteiten om iets aan je conditie te doen.
    8. Hoe vind je daar de tijd voor?
    16. Zou ik zeker doen.
    17. Waarom zou je te oud zijn voor Rock Werchter. Ik overweeg om zelf voor de 2de keer in mijn leven te gaan (voor The Pixies), als de datum wat uitkomt (moet ik dringend eens nakijken) en het nog niet uitverkocht is.

    1. 1. wauw dat is veel! Ik wou dat ik meer tijd had… Idd Leuven, en de heuvels van het Hageland, ik vind het heerlijk om daar te wandelen 🙂 Waals-Brabant hebben we eigenlijk nog niet zo verkend, waarschijnlijk omdat we er nog geen kaart ofzo van hebben. Onlangs de wandelknooppuntenkaart gekocht van het Pajottenland, aan de andere kant van Brussel. Benieuwd of het iets is.
      3. aan welke activiteiten dacht je dan? 🙂
      17. dat te oud zijn is uiteraard een grapje 🙂 wie weet komen we elkaar nog tegen!

  8. Whooo zoveel goede voornemens. Ik heb er maar 3… die ik dan hopelijk wel haal! Uw nummer 3 zit er bij mij trouwens ook bij.
    (en ik zou ook veel liever naar m’n werk stappen ipv fietsen. Fietsen: ieuw 😉 )

  9. Vergeet je kruiden niet in je tuintje he! En dat zijn allemaal groentjes die goed groeien. Allee bij ons vorig jaar toch. Rucola en aardbeien zijn ook de moeite 🙂
    Wij gaan dit jaar ons mini terrasje ook weer volzetten met plantjes. En aan onze plannen te horen, gaan we zelf nog maar net op ons terrasje passen 😛

    1. Juist, aardbeien was ik nog vergeten!!! Kruiden zet ik in aparte potten, lalala het gaat hier lekker vol komen te staan als ik mijn goesting krijg 🙂

      1. hetzelfde hier: een grote pot laurier, nog een extra plantje tijm en rozemarijn. Peterselie en bieslook. Courgette, komkommer, paprika, tomaat (3 soorten) aardbeien, pepers, rucola, snijsalade, radijzen, …
        Ik hoop dat het daarbij blijft, anders kunnen we ECHT niet meer op ons terrasje.
        Oh ja, ook nog munt 🙂

          1. courgette hebben wij niet gzet vorig jaar, wegens een plaatsgebrek toen en het was ook ons eerste jaar 🙂 Dit jaar zou ik het wel graag zetten omdat ik dat gewoon heel graag eet. Onze komkommer deed het vorig jaar ook heel goed tot hij plots een ziekte kreeg en dan hebben we hem moeten wegdoen, jammer genoeg. Tomaten zijn ook geen lachertje,heb je ook veel werk aan hoor!

              1. Wij hadden 3 verschillende soorten staan. De kerstomaten deden het inderdaad super, de andere deden het ook goed, maar de tomaten werden wel niet heel groot. Het was vooral heel veel werkmet water geven vorig jaar! Zo heet dat het was! Wij gaven elke ochtend en avond water. En soms hingen ze in de dag dan nog slapjes…

                1. Inderdaad… ik heb al schrik voor als wij twee weken op vakantie gaan, net in het hoog- lees heetste seizoen! Hopelijk vinden we een balkontuinsitter.

  10. Wauw! Wat een lijst van voornemens! Veel succes daarmee! Als je een boek uitgeeft laat je het toch weten he?
    Ik heb als voornemen om dit jaar geen boeken te kopen en dan op het einde van het jaar misschien een e-reader en nog een aantal voornemens op het gebied van vermageren. Ik ben nu al de 6de dag gestopt met cola light drinken en wil dat volhouden en zou ook graag onder een bepaald gewicht geraken.

    1. Dan ben je serieus aan het afkicken van frisdrank! Ik ben zelf geen frisdrankdrinker eigenlijk, bij mij is het vooral snoepen :p Veel succes gewenst met je voornemens… ik weet hoe moeilijk het is om géén boeken te kopen 😉

  11. Maar LJ toch, jij had beter een jaar loopbaanonderbreking genomen, om dit allemaal voor elkaar te krijgen,…..ik heb geen voornemens gemaakt,…wegens gebrek aan tijd en andere prioriteiten,…good luck, ik steun je volledig want het zijn leuke projectjes!!!

    1. Och wat gaan we anders met onze weekends doen?
      ahum.. juist ja… de veeleisende familie tevreden houden en P zijn vrienden 586 keer zien… dat dus.

  12. Ik doe niet aan goede voornemens, of eigenlijk meer: ik maak ze en voer ze uit gedurende het hele jaar, niet alleen met de jaarwisseling.
    Het is een mooi lijstje!

  13. amaai, ik zou nooit op zoveel dingen kunnen komen. Ik kan zelfs niet op één ding komen…voortdoen zoals ik bezig ben misschien? 🙂 succes!

  14. Mijn voornemens zijn redelijk beperkt. Dezelfde van elk jaar eigenlijk. Meer studeren, afvallen en een goed lief vinden :p. En meer boeken lezen ook, maar ik ga nooit aan 1 per week geraken :p. En minder geld uitgeven. Oei, het zijn er toch meer dan ik dacht :p.

  15. We hebben er een aantal in overeenkomst 😉 maar de grootste is toch wel project Multare echt tot daadwerkelijke uitvoer brengen, time for change!

  16. Pingback: De gehoortest | LJ

Reacties zijn gesloten.