[50days] Geleerd in 2013

Via Koekjesenthee kwam ik terecht op de ‘zelfhulpblog’ van Lianne. November en december zijn donkere maanden waarin het soms moeilijk is om een lichtpuntje te vinden en met o.a. dit project hoop ik om de laatste weken van het jaar mijn hoofd boven water te kunnen houden. Dit project staat los van mijn andere postjes, om te vermijden dat het eigenlijke doel van deze blog – een verzameling van herinneringen en indrukken – verloren gaat.

[2/50] Wat ik leerde in 2013

De bedoeling van deze opdracht is om te kijken naar je fouten en problemen van het voorbije jaar, en daaruit lessen te trekken. Het jaar is nog niet om en eigenlijk is dit al een eerste jaaroverzicht. Wat ik heb geleerd…

  1. Autorijden is fokking moeilijk. Nee, het is niet mijn gewoonte zwaar te vloeken op mijn blog of in het echte leven, maar een scheldkannonade scheldwoord is hier wel op z’n plaats. Ik weet niet of ik dat nog effectief geleerd ga krijgen in 2013, maar tot nu toe heb ik alvast leren schakelen en remmen en gas geven maar niet te veel (en dat niet iedereen even sociaal is op de weg). Enfin. Ik ben nogal een broekschijter.
  2. Ik ben bezitterig, egoïstisch en jaloers. Het was voor mij dus een hele opoffering om het lief een nacht naar Koninginnedag in Amsterdam te laten gaan. De andere optie die ik had, zijnde meegaan, sprak me nog véél minder aan, nee laat maar al dat feestgedruis, niet aan mij besteed. In 2014 gaan we nog een stapje verder hierin, namelijk als het lief een week – 9 nachten! – gaat skiën terwijl ik thuisblijf. Als dat maar goedkomt. Maar ik besef dat ik het hem moet gunnen, want skiën is zijn leven. We hebben nu eenmaal niet veel overeenkomstige hobby’s en het is onmogelijk (en egoïstisch) om van hem te verwachten dat hij mee wil gaan in mijn hobby’s en favoriete vakanties, en omgekeerd geldt dat ook. Al zou hij natuurlijk het liefst hebben dat ik ook leer skiën zodat we samen, o zo romantisch, zwarte pistes af kunnen zigzaggen.
  3. Ik moet meer me-time inplannen. Ik merk dat ik wekelijks minstens drie avonden voor mezelf nodig heb, om batterijtjes op te laden, met mijn favoriete dingen bezig te zijn – zoals bloggen, lezen, of simpelweg tv kijken en intussen nagels lakken. Ik heb geleerd “nee” te zeggen tegen afspraken, voor mezelf, hoe egoïstisch dat ook mag klinken. Je hebt altijd van die mensen die vragen “Wat heb je dan te doen?” en niet bij iedereen kan je afkomen met “tijd voor mezelf” dus soms durf ik ook te liegen. Ik geef dat toe.
  4. Ik heb ook geleerd om “nee” te zeggen tegen dingen die ik niet wil doen, omdat ik ze niet leuk vind of omdat ze te veel energie vreten. Opnieuw: zeer egoïstisch, maar anders functioneer ik niet (goed). Daarbij haal ik opnieuw het voorbeeld van Koninginnedag aan, waarbij ik 100% voor mezelf koos.
  5. Ik heb me erbij neergelegd dat je niet altijd dingen kan vermijden die je niet graag doet: een gynaecologisch onderzoek, een tandartsbezoek, een weekend met vrienden – het enige wat je kan doen, is er het beste van maken. (Wat ik in het laatste geval met succes heb gedaan want het was gewoon een supertof weekend.)

En zo blijven we mooi evolueren… al kan het nog altijd beter. In 2014 bijvoorbeeld!

Enneuh ik waarschuw jullie alvast voor morgen… want dan las ik in het kader van opdracht 3 een internetvrije dag in! Ben benieuwd hoe dat gaat verlopen!

18 thoughts on “[50days] Geleerd in 2013

  1. “neen” zeggen tegen iets waar ik gewoonweg geen zin in heb: mijn verdienste sinds enkele jaren. Dit heeft me zoooo vrij gemaakt, echt gewoon “neen” zonder reden te geven waarom wel of niet. Tupperwareparty waar je helemaal geen zin in hebt “neen, ik kom niet”, een babyborrel van iemand die je niet leuk vindt “we komen niet”, echt selfish en zoooo zalig om je niet druk te moeten maken over iets dat nog komt waar je absoluut geen zin in hebt.

  2. Tijd voor jezelf nemen is inderdaad belangrijk, maar ook iets dat er vaak tussenuit schiet, dat merk ik zelf ook.
    En ik en mijn vriend hebben ook zeer verschillende interesses. Hij ging bijvoorbeeld ook graag skiën en ik heb het nog nooit gedaan en ben dat ook niet van plan. Maarja als hij dan ooit nog eens zou gaan skiën, dan boek ik wel een vakantietje naar de zon met een vriendin ofzo, haha! En wat andere hobby’s betreft. Ik ga mee naar de voetbal kijken als hij mee naar het paardrijden komt kijken. Dus dat valt niet zo heel erg vaak voor 😛

    1. Ik wou dat ik een vriendin had die eens zonder haar vriendje op vakantie wou, dan had ik ook een bezigheid 🙂 De zon spreekt mij meer aan dan de sneeuw!

  3. Toch iemand die het durft toegeven,…momenteel jaag ik me door het leven en blijft erover wat ik graag wil doen,…..en als ik dat dan opeis zoals dit weekend voelt het gewoon stukken beter aan,…..een relatie is geven en nemen,…..en had hij ook kunnen kiezen voor 5 dagen ipv 9 dagen,…….ik zie mezelf noch Big dat doen, oh wat zou ik hem missen en langs de andere kant, mijn week is zo druk met Chattheo, dat het voorbij zou vliegen, :-). Komt goed girly!!!

    1. Nee die pakketten werken met 8 dagen door de nachtbus enzo. Een shortski wilden ze niet doen dusja dan maar het andere uiterste. Als straf sleur ik hem 17 dagen mee naar Zwitserland volgende zomer!!

  4. Nee kunnen zeggen en tijd nemen voor jezelf is inderdaad heel belangrijk. Goed dat je dat dit jaar geleerd hebt. En autorijden is – zoals zoveel dingen – vooral een kwestie van ervaring opdoen en dus oefenen, dan krijg je wat meer zelfvertrouwen en dan lukt het allemaal wat beter. Ik dacht ook dat ik het “nooit” zou kunnen, maar nu durf ik overal te rijden.

  5. Toen ik het nog kon vond ik skieën geweldig. Ik zie echt niet waarom je het niet ziet zitten om het te leren. Dat zou natuurlijk de optie zijn om toch samen op skie-vakantie te gaan. Best dat jullie zulke compromissen kunnen sluiten. Eerlijk, mijne Wim zou het daar geweldig moelijk mee hebben, moest ik alleen op reis gaan! Maar misschien kan jij ook iets plannen met vriendinnen of zo. dan heb je ook iets leuks om naar uit te kijken.

    1. Ik heb geen vriendin die zonder hare vent weg wil gaan. En skiën nee echt niks voor mij, ik sta graag met beide benen stevig op de grond. En o ja ik haat sneeuw.

  6. Je kan nummer 2 en nummer 3 mooi combineren. Door je lief meer vrijheid te geven komt er automatisch ook meer tijd vrij voor jezelf. In het begin niet leuk, maar geloof me wanneer ik zeg dat het echt lekker is na verloop van tijd

    1. Die vent komt nog minder buiten dan ik hoor 🙂 maar die skiweek ga ik proberen vrij te houden door de week savonds, weinig koken en veel me-time!

  7. Awel, ik vond al dat gij voor een HSP wel heel veel onder de mensen komt als ik soms uw weekverslagen lees, ik zou het echt niet kunnen! Dat nee zeggen aan de andere kant ook nog altijd niet, manieren om mij zover te krijgen mogen altijd in een lijstje gegooid worden 🙂

    1. Ge zet een blok “bezet” in uw agenda of eender wat en dan hoef je niet te liegen als je “Ik heb al iets te doen” moet zeggen. 😉

Reacties zijn gesloten.