[healthy] Over combinatiediëten en ander wetenschappelijk onderzoek

Aangezien vorige week een rare week was op het vlak van eten – leven op yoghurt, banaan, wit brood en confituur met hier en daar een Twix kan je immers nauwelijks gezond noemen – sla ik het weekoverzicht voor één keer over.

Het was collega Ipe, en haar sinds kort opgestarte obsessie met gezonder te gaan leven inclusief fitnessabonnementaankoop en tonnen goede voornemens, die me de kookboeken van Pascale echtgenote-van-de-enige-echte-Jambers Naessens aanraadde. Zij maakt naar eigen zeggen gezonde én makkelijke gerechten klaar, een combinatie die mijn nieuwsgierigheid prikkelt want zoals u wel kan opmaken uit mijn weinig gevarieerde weekmenu’s heb ik daar wel wat moeite mee aangezien de meeste recepten die ik vind wel makkelijk zijn, maar vooral een overload een vettigheden bevatten.

’t Moest maar niet zo lekker zijn allemaal.

Ik had nog een paar boekenbonnen liggen van mijn verjaardag en omdat ik een heel moeilijke ben in het aankopen van romans hoewel ik niets liever doe dan lezen, richtte ik mijn aandacht voor één keer op de nonfictieafdeling en daar sprong, bijna hand in hand met Jeroen Meus, de reeks van Pascale meteen in het oog. Ze heeft intussen vier kookboeken uit en ik kocht haar eerste Puur genieten. In de uitgebreide inleiding legt ze uit hoe ze eet. Haar recepten zijn allemaal gebaseerd op het combinatiedieet – ook al noemt zij het geen dieet, neen, ze is tégen diëten, maar dat kan iemand met een lijntje als zij natuurlijk makkelijk zeggen.

Het wátdieet?

De gewone eetdriehoek zoals je die op de lagere school aangeleerd krijgt wordt in elk Vlaams huishouden nog steeds dagelijks toegepast: groenten met patatten en vlees. Ik ben daarmee opgegroeid en alle generaties voor mij zijn er ook oud mee geworden; hell, mijn grootouders hebben nog nooit spaghetti of pizza laat staan loempia’s en kebab van dichtbij gezien, laat staan dat ze het nu plots op de menu zouden zetten.

Het combinatiedieet gaat ervan uit dat het menselijk lichaam niet gemaakt is om bepaalde dingen te eten. Want in de prehistorie – u weet wel die periode dat wij in grotten leefden, halfnaakt en behaard rondliepen, op mamoeten jaagden en bessen recht van de struiken geplukt aten? – waren er nog geen patatten, stonden koeien nog niet op elkaar gepropt met hun uiers continu aan de melkmachine  en werd er nog geen brood gebakken. De mens is in tegenstelling tot onze technologieën maar langzaam geëvolueerd (ook weer volgens niet nader bepaalde onderzoeken) dus geen wonder dat er zoveel mensen allergisch blijken aan gluten en tarwe en die zaken: ons lijf verdraagt net als dat van onze voorouder dat spul niet en moet heel veel moeite doen om dat te verteren, zodat je, terwijl je net energie uit je maaltijden zou moeten halen, helemaal futloos wordt van het eten van een simpele boterham of een potje yoghurt.

Nu ik neem aan dat dat van mens tot mens afhangt; de ene heeft een sterker spijsverteringsstelsel dan de ander, de één zal dat dan ook sneller merken dan de ander. Ik heb de laatste jaren geen klachten daarover; als ik uit de buurt blijf van rode paprika’s en een overdosis tomatensaus en me beperk tot maximum één keer per trimester kaasfondue, dan marcheert alles naar behoren. Voor zover ik weet.

Het dieet, of deze levenswijze, of hoe je het ook wil noemen, gaat ervan uit dat je bepaalde soorten voedsel niet met elkaar mag combineren omdat de stoffen die ze bevatten, tesamen niet goed worden verteerd door ons systeem. In de combinatiedriehoek vind je een onderscheid tussen koolhydraten (pasta, patatten, uweetwel), vlees/vis/kaas en groenten, waarvan je er altijd maximum twee mag combineren. Vlees met koolhydraten (dus ook nen boterham met saucis), of groenten met fruit is sowieso not done.

De CM, uweetwel de ziekenkas, heeft op haar website een onderdeel met fabels over voedsel, en het combinatiedieet wordt daarin aangeduid als een fabel. Wat de volgers daarvan bewijzen met allerlei wetenschappelijk onderzoek, wordt door andere instanties dus ontkracht met eveneens wetenschappelijk onderzoek:

Zulke theorieën spruiten vaak voort uit de zogenaamde combinatiediëten. De voorstanders ervan beweren dat het samen innemen van bepaalde voedingsstoffen verteringsproblemen veroorzaakt.
Deze visie is onjuist omdat ze zich baseert op een verkeerde interpretatie van de spijsvertering. Onderzoek toont immers aan dat de vertering van koolhydraten, eiwitten en vetten los van elkaar plaatsvindt, zodat foute voedingscombinaties niet kunnen voorkomen.
Bron: http://www.cm.be/gezond-leven/voeding/gezond-eten-en-drinken/feiten-en-fabels/Kfeiten-en-fabels-fruit.jsp

Het doet mij allemaal denken aan Maa, die één of andere voedingsleercursus volgt, omega 3 slikt, enkel nog bio eet en zich tegenwoordig plotseling doodmoe voelt na het eten van één hap plattekaas. En dat laatste is een directe quote van haarzelf dus ik overdrijf niet. Volgens mij is er dan wel meer mis dan je spijsvertering en zit het vooral in je hoofd.

Combinatiedieet, de voedselzandloper, noem maar op: allemaal beweren ze de wijsheid in pacht te hebben, maar wie heeft er nu eigenlijk gelijk?!

Ik denk dat je niets van dit alles zomaar op iedereen kan toepassen. Je moet eten waar jij je zelf goed bij voelt. En als dat wil zeggen dat jij elke dag vbij de McDo stopt, dan moet je dat vooral doen. Het leven is te kort om iets te eten dat je niet graag lust. En ’t is jouw lijf waarmee je speelt. Ik houd het bij veel groenten, stiekem minder vlees (sjjt, don’t tell het lief!), niet te veel pastatoestanden meer (want het is algemeen geweten dat pasta dikmaakt, maar een goeie stevige spaghetti moet regelmatig kunnen), en een beperkt aantal boterhammen op een week (want daarin moet ik die prehistorieleer volgen: ik schijn beter te reageren op een lunch van weliswaar warme groenten dan op de gebruikelijke boterhammendoos en ook mijn havermoutontbijt wordt vlotter verteerd). Meevaller dat er in Pascales kookboek een heleboel lekkere gerechtjes staan, alleen jammer dat 90% procent ervan met tomaten wordt bereid en dat is soms toch teveel van het goeie.

En u? Hoe eet u? 

24 thoughts on “[healthy] Over combinatiediëten en ander wetenschappelijk onderzoek

  1. Dat van dat algemeen geweten dat pasta dik maakt is ondertussen ook al achterhaald leerde ik van mijn dieetiste. Je kan niets veralgemenen op iedereen. Ik kan elke dag pasta eten en geen gram bijkomen. (Het was daarmee dat ik het haar vroeg), maar eet ik elke dag aardappelen dan gaat de balans overslaan. Het heeft allemaal te maken met je verbrandingssysteem heeft zij me toen geleerd. Ze was ook absoluut geen voorstander van algemene eetregels omdat iedereen dus anders reageert. Wat voor de ene werkt, werkt voor de andere totaal niet.

    Maar je bent goed bezig meid! Echt waar!

    1. Aha, dus ik hoef niet te minderen met pasta 0:-)
      Maar ff serieus, ik geloof ook dat je niet mag veralgemenen, iedereen heeft een ander lijf he. Dus ik word echt hoorndol als Maa begint te zagen over haar o zo gezonde combinatie- en biodieet. Ze doet maar, maar daarom moeten wij het nog niet doen. Punt.

  2. Drie maaltijden per dag en voldoende aan sport doen, meer moet dat niet zijn. En vooral, wat zeer belangrijk is, als je ’s avonds honger hebt, op je kin kloppen, je kunt beter met honger naar bed gaan. Want chips of nootjes of weet ik veel wat, dat zet zich direct om in vetten.

  3. Ik eet gewoon, dat wil zeggen zoals mensen al een eeuwigheid eten: brood, vlees, groenten, pasta, aardappelen, noem maar op. Laatst had ik het met iemand over eten en diëten. Zoals ze nu bezig zijn, ik geloof er niet in. Het loopt de spuigaten uit met de regeltjes van wat mag en niet mag en de ene spreekt de andere tegen, onnozel word ik er van. Onze ouders, grootouders en al wat er nog voor kwam aten ook van alles en bleven toch relatief gezond. Volgens mij is de verandering gekomen toen de mens begon te snoepen, veel te snoepen. Limonades (en andere gesuikerde dranken) doen er ook geen goed aan (nog altijd volgens mij). Daarmee dat ik (momenteel) zo goed als niet meer snoep en liters water naar binnen giet. Ik heb geen overgewicht, ik voel me goed en dus vind ik dat ik gezond eet 😉 Wat denk je? Zou ik ook eens geen dieetboek schrijven? 🙂

  4. Ik volg geen diëten, ook geen voedselzandlopers of driehoeken of wat dan ook. Ik eet veel groenten die in seizoen zijn, en dan komt daar iets bij: soms pasta, patatten, rijst, en soms mager vlees soms vettig vlees soms vis soms niks. Soms ook enkel soep met brood en veel goei boter. Ik eet elke dag 1-2 stukken fruit.
    Ik snoep veel te veel (maar nu al niks meer sinds 5 dagen en ben al een kilo afgevallen, scary), ben verslaafd aan lekkere kaas, drink enkel water of koffie of thee en heel soms wijn en champagne, ik tel geen punten of caloriën. Ik eet wanneer ik honger heb, ook als dat s avonds net voor bedtijd is maar dan is t wel enkel een yoghurtje of een banaan.
    Ik doe bijna alles te voet en met openbaar vervoer wat me per week gemakkelijk 40km stappen oplevert, en ga soms ook nog eens ‘echt’ sporten ook (2 keer per maand of zo…), maar dat geeft me precies wel een goed metabolisme.

    Dit gezegd zijnde ben ik wel benieuwd naar de recepten van Pascale Naessens, k heb toch al veel gehoord dat ze lekker zijn.

    1. Ik wil haar andere kookboeken ook wel, als daar meer variatie in voorkomt toch. Want altijd maar tomaat… En in hetgeen ik had stond een heel hoofdstuk over garnalen, wat ik niet graag eet, dus da’s dan ook jammer.
      40km stappen is best wat! Ik doe ook alles met openbar vervoer maar kom dagelijks (als ik ga werken) maar aan 4km of zo denk ik.
      Ik denk dat jouw eetgewoontes keigoed zitten. Jaloers, want bv 2 stukken fruit dat lukt mij echt niet. Seizoensgroenten daar hou ik mij ook zoveel mogelijk aan, is ook beter voor ’t milieu.

      1. Ik ga nu effe mijn slecht karakter tonen. Weet je hoe je gemakkelijk aan 40km stappen per week komt? Kindje kopen, kindje naar een crèche op 1.2 km van thuis doen, elke dag te voet weg doen met buggy, terug naar huis, en s avonds nog eens heen en terug. Verder op 500m van een bushalte wonen, en bovenop de 5km crèche dagelijks, ook nog eens voor jezelf tot de bushalte stappen s morgens en s avonds terug. En dan een kleine die t zo leuk vindt buiten, dat er in t weekend dikwijls nog een lange wandeling bovenop komt.
        Verder helpt kindje ook om gezonde eetgewoontes aan te houden, ge wilt dat prutske toch niet elke dag pita, pizza en frietjes geven – neen, kindje verdient lekker gezond vers eten en dan eet ge hetzelfde maar mee als ouders.

        (oh ja, en k ben dan nog helemaal verzot van dat klein monster ook – ge ziet, niks dan voordelen!) 😀

        Slecht karakter mag nu terug weggestopt worden, dan kan ik eerlijk toegeven dat ik je gewoon op de kast wil jagen omwille van je blogpost van een tijdje terug. Ik vind dat elk voor zichzelf mag uitmaken of ze mama wil worden of niet, en hopelijk maakt elk voor zich dan ook de juiste keuze en is iedereen gelukkig :-).

        1. Hahahahaha 😀 maar je hebt gelijk een kind houdt je gezond.
          Ik denk dat ik eerder voor een hond zou opteren, die moet elke dag uitgelaten worden 😉
          Bij mij is de bushalte voor de deur. Ik ga wel regelmatig shoppen, telt dat niet als beweging? 0:-) Station op 800m van huis en werk schat ik. We moeten dringend weer eens met onze dagtochten beginnen!

          1. remember: kindjes zorgen in eerste instantie voor overgewicht (vlak nadat je ze eruitgeduwd hebt namelijk). Ik volg vooral Bea in deze discussie. Ik voelde me loom, futloos en te dik. Door te sporten en weinig tot niet te snoepen is dat gevoel omgezet naar energiek. LJ’ken als ik jouw weekmenu’s lees dan moet ik toch echt heel veroordelend zeggen dat je veel smoefelt, :-), pas op: ik snoepte minstens evenveel hoor, daar niet van, maar nu ik dat heb weggelaten of toch drastisch heb teruggeschroefd ben ik toch vermagerd.

            1. Smoefelt, wat een geweldig leuk woordje 🙂 Ja ik beken, dat snoepen dat blijft een verslaving. Weet je wat zou helpen? Als ze al dat lekkers zouden verbieden of megaduur maken. Zou alle obesitas heel rap uit de wereld helpen.

  5. Ik eet waar ik zin in heb 🙂 en momenteel zelfs slecht bezig wat sport betreft en eerlijk ik voel me beter dan ooit, hoewel die vitaminenshots ervoor iets kunnen tussenzitten, de enige regel die ik hanteer is, als ik voldoende heb, stop ik,….en ja, soms al eens met honger naar bed, maar dan smaakt het ontbijt dubbel zo goed,…..en ik probeer ’s middags soep te eten,……en zeker voldoende groentjes,…….maar als ik heel eerlijk ben, ik denk dat er in onze menu nog veel ruimte is voor verbetering zeker wat vet betreft ( ik ben niet vies van een serieus klont boter en van een goed stuk vlees),……..ik denk dat je je snoepgewoonte al drastisch verminderd je al heel goed bezig bent!!!

    1. Voilà al die regeltjes dat is aan mij niet besteed, zeg me wat ik wel mag eten, steek een gezonde menu in elkaar en ik zal dat moeiteloos volgen. Als we terug zijn van Dardennen ga ik me een fitnessbeurtenkaart aanschaffen!!

  6. Ik denk dat ik zeker niet heel ongezond eet, maar gezond eet ik ook zeker niet. Maar ik eet wel al bijna dertien (of twaalf?) jaar geen vlees of vis meer. Gelukkig reageert mijn lichaam soms op “slecht” eten: als ik te veel te vettige dingen eet, krijg ik vaak buikpijn (of erger).

  7. Ik weet dat eigenlijk niet. Niet echt ongezond, maar wss ook niet altijd even gezond. Ik vind al die nieuwe trends wel fascinerend, maar vaak vind ik bepaalde maaltijden of te lang que bereidingswijze of te moeilijk (duur) qua ingrediënten.

    1. Dat probleem heb ik vaak ook: dan wil ik eens iets keigezonds maken en dan moet je net zo’n specifiek ingrediënt hebben dat niet te vinden is in een gewone supermarkt of keiduur is. Ja dan grijp ik maar al te gauw naar vettig gehakt 🙂

  8. Ik lust de bessen nog altijd graag direct van de struik! Maar vooruit, ik geef eerlijk toe dat ik niet op mammoeten jaag.

    Maar het is precies wat je zegt: het feit dat evolutie zo langzaam gaat zorgt ervoor dat we dicht bij onze natuur zouden moeten blijven. De grootste boosdoeners in ons dieet zijn waarschijnlijk de synthetische vetten en geur-, kleur- en smaakstoffen. Deze worden door het lichaam niet herkend. Helaas zijn ze bijna niet meer te vermijden tegenwoordig, maar de boosdoeners vind je vooral in fastfood en zoetigheid.

    1. En het wordt enkel erger, zolang fastfood en alle andere brol goedkoper is dan bio en echte, verse groenten dan blijven we ongezond bezig. Ik wil ZO graag een tuin dat ik alle groenten zelf kan kweken, dan kan je het bio maken zoveel je wil 🙂 maar ja ik wil niet weten wat er allemaal in vlees zit, of in pasta en van die dingen.

  9. Ik denk dat er veel waarheid in dit blogje schuilt. Ik heb gemerkt dat bij mij koolhydraten gewoon minimaal moeten zijn. Eiwitten prima, vetten ook nog redelijk ok maar zodra de koolhydraten erbij komen is het mis. Daar wordt ik echt zwaarder van…. Dus ik zit veel aan de vis en wit vlees. Rijst en brood is minimaal en weet je het werkt!

Reacties zijn gesloten.