LJ op de rommelmarkt

Ooit, ik spreek van een jaar of vijftien geleden, gingen mijn zus en ik op een rommelmarkt staan met al ons oud speelgoed. Het was een rommelmarkt die jaarlijks begin augustus plaatsvond in een wijk bij ons in de buurt. Ons speelgoed verkocht als zoete broodjes. Het was zo’n succes dat ik het spijtig vond dat al onze rommel weg was, en we er het jaar nadien niet terug konden gaan staan.

Met dat succes in mijn achterhoofd, was ik ervan overtuigd dat het nu, vijftien jaar later en op een rommelmarkt in Oud-Heverlee aan ’t Zoet Water, alleen maar kon tegenvallen. (In mijn hoofd waren de opbrengsten van toen namelijk aangezwollen tot het tienvoudige.) Bovendien waren mijn compagnons op deze donderdag en nationale feestdag Maa en deBomma, jawel, en zou ik dus negen uur aan één stuk door met hen moeten doorbrengen.

De horror.

Het was dus met véél tegenzin dat ik donderdagochtend om zes uur opstond. Gelukkig was er een schone zonsopgang, ja, dat dan weer wel.

2013-08-15 06.06.48

Het lief bracht mij met onze rommel ter plaatse – de koffer en de achterbank helemaal vol. Maa en ik kregen een plaatsje toegewezen op de hoek onder een boom, in het midden van de ‘markt’ feitelijk dus een perfect plaatsje want iedereen moest er wel passeren. Toen deBomma arriveerde, zag die onmiddellijk in dat zij haar eigen 4 meter nodig had want bij onze 3 meter ging haar rommel niet meer bij, dus zij ging een straat verder staan.

Het werd een succes.

Bijna al mijn oorbellen en kleren, de helft van mijn boeken, de helft van mijn prullaria, was verkocht. Veel heeft het niet opgebracht aangezien de maximumprijs 5 euro was (voor een driedelige pottenset) en de oorbellen aan maximum 50 cent de deur uit gingen, maar ik mocht toch met 130 euro (excl kostprijs stand) naar huis. Woehoew!

Het volk dat naar zo’n rommelmarkt komt, varieert enorm, wat wijst op hoe “in” tweedehands spullen eigenlijk wel niet zijn. ’s Morgens nog voor de markt officieel open is heb je de koopjesjagers die op uw auto afschieten nog voor je goed en wel bent uitgestapt. Je hebt de oude-munten-verzamelaars die gedurende de eerste uren van de dag aan je kraam opduiken. In de voormiddag waren het vooral (sorry voor het woord) allochtonen en dan vaak groepjes vrouwen die ons standplaatsje bestormden en dan vooral mijn kleren en juwelen, om vervolgens schaamteloos de reeds belachelijk lage prijzen af te dingen – mijn beste klanten, I tell you.

En dat contact met mensen – “klanten” – eigenlijk vind ik dat heel leuk.

Op den duur werd ik zelfzekerder en bedrevener in het hele afdingen-spel. Goed er waren veel mensen die gewoon wegliepen als ze de prijs hoorden, maar de “echte” rommelmarktgangers deden met plezier mee tot zij en ik allebei een prijs hadden waar we content mee waren. Op het einde gaf ik alles bijna gratis weg, onder het motto hoe meer rommel er weg is, hoe minder last we er straks nog van hebben.

’s Namiddags was het al veel rustiger, veel mensen met kinderen; ook Mommie, Tante en Zus kwamen eens langs. ’s Middags kwam het lief met boterhammetjes ons gezelschap houden. Tussendoor had ik tijd om zelf een keer over de markt te lopen maar buiten een ring en oorbelletjes – en dan nog geeneens tweedehands! – kocht ik niets want uiteindelijk heb ik alles al (en zelfs te veel, anders zou ik het niet moeten wegdoen).

In de hoop dat zo de aandacht wordt afgeleid van mijn puistengezicht.

Om vijf uur pakten we de overschot weer in. Daarna gingen we nog eten in onze favoriete brasserie, op kosten van deBomma (voor “Moederkesdag”, wat ze in Antwerpen immers op OLV Hemelvaart vieren). Het heeft gesmaakt!

Conclusie: het was een fijne, maar inspannende dag. deBomma en Maa gaan dat meer doen. Ik ga gewoon proberen geen rommel meer te kopen. Iedereen was content. En ik heb geslapen als een roosje.

En u? Stond u al eens op een rommelmarkt? Of bent u een fervent koper van tweedehandsspulletjes?

20 thoughts on “LJ op de rommelmarkt

  1. Ik stond nog nooit op een rommelmarkt maar heb er dikwijls ene bezocht, gewoon voor de fun. Ik ben dus ook geen koper. Ik vind het gezellig om daar tussen de massa te lopen en naar de rommel van anderen te kijken om mij dan af te vragen hoe het mogelijk is dat ze het verkocht krijgen 🙂
    Als ik dat hier zo lees moet het eigenlijk best plezant zijn om er te staan met een ‘kraampje’ en het brengt dan nog op ook 🙂
    Toffe oorringen heb je gekocht!!

  2. Ik heb het al twee jaar gedaan hier vlak aan mijn deur op de kermis, en éénmaal in een parochiezaal (winter) waar ik heel veel CD’s en vinylplaten heb verkocht van de echtgenoot.
    Ik moet zeggen, ik doe het NIET graag, maar verminderde rommel en de opbrengst zijn wel meegenomen !

    1. Het was bij mij ook goed voor ene keer, hopelijk stop ik nu gewoon met rommel/onnodige spullen te kopen zodat het niet meer nodig is maar nu we volledig verhuisd en uitgepakt zijn, merk ik toch dat er opnieuw veel dingen zijn waarvan ik denk…. wat gaan we ermee doen…

  3. Ik zou er liever over zo’n markt wandelen dan er zelf te staan. Mijn theorie over dit is: iedereen heeft rommel te verkopen en feitelijk verschuift die rommel dus gewoon van de een naar de ander om later weer terug op zijn plaats te komen. Liefste zit trouwens al lang te zeuren of ik mijn elpee’s en single-tjes niet van de hand wil doen. Niet dus, pure nostalgie om die bij te houden..

    1. Hahahaha die theorie kan wel eens kloppen! Recyclage he! In ons appartement is niet veel opbergruimte, dus we hebben geen plek voor overbodige rommel, gelukkig zijn we beiden niet erg sentimenteel want ’t zou hier rap volstaan anders!

  4. ik vind het wel eens tof om op een rommelmarkt rond te lopen en te zien wat een grote verscheidenheid er allemaal is bij de verkochte spullen.
    Maar ik zou er zeker niet wekelijks naartoe gaan (zoals sommigen wél doen)

    Groetjes!

  5. Zal ik eens wat zeggen, dacht toen je die foto van de zonsopkomst op Twitter zette dat je speciaal daarvoor zo vroeg opgestaan was hahahaha. Klinkt als een geslaagd dagje en die omzet is zeker niet verkeerd. Of het iets voor mij is? Nou nee….. ik vind tweedehands winkels erg leuk vooral omdat ze vaak alternatieve kleding hebben. Maar om zelf op zo een markt te gaan staan gaat me te ver, Ik ben niet zo graag op die manier onder mensen, verplicht vriendelijk moeten zijn is iets wat mij niet best af gaat. Zoiets moet spontaan gaan vind ik.

    1. Bij mij gaat dat spontaan, als de Ander ook vriendelijk is toch 😛 Zot nee ik zie de zon nu bijna elke dag opkomen, op vrije dagen sta ik daar niet vroeger voor op zulle 😀

  6. Mooie zonsopgang. Het antwoord op vraag 1 is nee. Het antwoord op vraag 2: ik ben geen fervent koper van 2de hands dingen. Zo uit het hoofd denk ik dan aan 2 auto’s en wat boeken. En veel van mijn huisraad en sommige van mijn kleren zijn gekregen, dat is ook een soort 2de hands, vind ik.

  7. Ik heb het nog niet gedaan en ga er ook niet naartoe. Toch zou ik zo graag eens opruimen en dan misschien …
    Blij dat je het toch leuk vond en (bijna) alles kwijt bent. Het heeft toch iets opgeleverd en alle beetjes helpen, hé. 😉

  8. Sodeju, dan heb je aardig wat verkocht als je er 130 euro voor hebt gekregen.Ik wilde in het najaar ook al een keer zoiets doen, maar toen ik hoorde dat inderdaad de prijs allemaal tussen de 1 – 5 euro waren dacht ik, dan geef ik mijn kleding liever weg aan het leger des heils. Maar dit klinkt nog best wel leuk!

    1. Het valt te zien hoeveel je wil verkopen maar ik had toch een aantal kledingstukken en ook al is alles 1 of 2 euro per stuk het telt gauw op zoals je ziet.

Reacties zijn gesloten.