De foute kant

Ik stak het op de verhuis: die zorgde er immers voor dat de diepvries moest worden leeggegeten wat resulteerde in veel eten met weinig vitamines, bovendien aangevuld met (vettig) afhaaleten wegens tijdstekort en vreetbuien door de stress. Ge wilt het niet weten.
De weegschaal – nochtans nooit mijn beste vriend geweest – wijst weer richting de 75kg, dus die hele verhuis en het twee maanden lang ongestoord eten wat en wanneer ik wil, heeft me 2kg extra bezorgd.  

Als zelfs mijn tanden beginnen te klagen door het te veel aan suiker, is het tijd om aan de alarmbel te trekken.

Start to run was door de hitte stilgevallen. 30 graden is immers veel te warm om te gaan lopen, en ’s morgens de wekker drie kwartier vroeger zetten om vóór het ontbijt – op een lege maag! zot! – te gaan, of ’s avonds laat in het donker in mijn eentje zeker, nee nee, niet met LJ. Het vier weken later oppikken waar ik was gebleven, leek me niet haalbaar en ik begon dan ook met les 19. (Ik had pas achteraf gezien dat daardoor de gevreesde les 20 weer op het programma kwam.) Een redelijk vlakke route vinden hier in Ons Dorp die ook nog een beetje aangenaam is, blijkt onmogelijk. Ik testte een paar routes:

1. De heuvel

Dit was veruit de leukste want met veel groen. Half verdwaald waardoor ik sneller terug was dan gepland. De steile bergop op de heenweg is moordend, maar eens je die bent gepasseerd is het wel heerlijk joggen tussen het groen van bomen en velden. Helaas is het overgrote en groene deel onverlicht wat dit een no go maakt eens de herfst aanbreekt.

2. De velden

Ik dacht zeker te weten dat het daar wel vlakker zou zijn: heen over de aangelegde asfaltweg langs de spoorweg (verboden voor auto’s) en terug door de velden. Heen ging verrassend goed maar terug bleek de veldweg continu stilletjes te stijgen, ‘vals plat’ zoals ze dat noemen, ofte ‘stilletjesaan sterven’. Nochtans had ik van bergaf op de heenweg niks gemerkt. Deze venijnige route gaat het hem niet worden, hoewel de weg langs de spoorweg veilig verlicht is voor de lange avonden die eraan komen.

Ik ben realistisch: zelfs als ik er vóór het korten van de dagen in slaag om het 5km-doel van starttorun te halen, dan nog weet ik dat ik dat in de winter niet volhoud. Kou en regen zijn de perfecte excuses om de loopoutfit in een hoekje van de kast te laten verkommeren. Veel liever breng ik de donkere avonden in de gezellige cocon van mijn zetel-bij-kaarslicht door. Vorige winter hadden we daarom een beurtenkaart bij de plaatselijke fitness genomen om toch minstens één keer per week te gaan cyclen, wat we vrij goed volhielden behalve als het sneeuwde want nog steeds gold: alle excuses zijn goed om uit te stellen wat je kan uitstellen.

Wij zijn uitstellers, wij. En cocooners, een schoner woord voor ‘couch potatoes’. Dodelijke combinatie voor de lijn.

Mijn goede voornemen voor het nieuwe schooljaar is: een fitnessclub zoeken en écht gaan fitnessen. Liefst begeleid zodat ik met een doel voor ogen kan trainen, want zomaar wat in het wilde weg gewichtjes heffen en op de step gaan staan, leidt op den duur tot verveling en dat wil ik vermijden, want verveling = excuses zoeken om niet te gaan. Een fitnessabonnement is helaas veel te duur om laksheid te veroorloven.
In onze nabijheid is een fitnesscentrum maar daar kunnen we enkel naartoe per fiets (20 minuten fietsen en dan is slecht weer meteen een excuus om niet te gaan) of per auto (en dan moet ik wachten tot het lief thuis is aangezien ik geen rijbewijs heb dus voilà excuus extra om niet te gaan als hij laat of later thuis is). Een ander fitnesscentrum in de buurt biedt geen begeleiding aan. En het derde, waar we met de bus naartoe zouden kunnen (echter slechts één per uur) en niet met de fiets wegens officieel te ver, is hetgeen waar we afgelopen winter gingen cyclen en dat ziet er wel degelijk uit (maar de prijzen zijn er ook naar).

Dio, een vriend van het lief, zoekt ook een fitnesscentrum en misschien dat Loki dan ook wel af en toe meekomt. Zo is de kans alleszins groter dat er op het moment dat ik wil gaan fitnessen, iemand is die ik ken die me dus kan motiveren om mee te gaan. Want het liefst van al sport ik samen met iemand… niet alleen. En het lief maakt vaak langere dagen waardoor er, als het van hem afhangt, niet veel van sporten in huis zal komen tenzij ’s avonds laat.

Een andere ‘sport’ die we beoefenen is wandelen, maar ook dat het liefst bij goed (zijnde droog) weer. Denk niet dat je er zoveel calorieën mee verliest en dat het vooral mijn uithoudingsvermogen is dat daarmee wordt getraind, maar het is wel de bedoeling om vanaf februari (let’s say) echt te gaan trainen voor Zwitserland in de zomer, i.e. minstens één keer om de twee of drie weken naar Dardennen bergop wandelen om wat hoogtemeters in onze kuiten gepompt te krijgen, conditie kweken zodat ik niet weer als een astmatisch watje om de twee meter moet stoppen om niet door zuurstofgebrek in een ravijn te tuimelen.

U ziet, niets dan goede voornemens. En u, beste lezer, kan me helpen die voornemens waar te maken!

Ik ga vanaf nu wekelijks een update geven over mijn ‘gezonde’ leven, dit zodat jullie kunnen supporteren en me kunnen motiveren om ermee door te gaan. Het is echt nodig om het gezonder aan te gaan doen, want mijn lichaam moet nog wel een tijdje mee en zoals ik nu bezig ben, heb ik het gevoel dat mijn aders aan het dichtslibben zijn en mijn tanden massaal en synchroon gaan uitvallen rond mijn dertigste. En dat zouden we niet willen zien gebeuren hé.

En u? Hoe zou u uw levensstijl quoteren op de gezondheidsschaal? En wat doet u om gezond te leven?

29 thoughts on “De foute kant

  1. Op schaal van tien een 1 ben ik ! Vroeger een nul , maar ik ben gestopt met roken ! Ik ben geen grote eter en alles blijft aan me plakken ! Ook zit ik meer dan 12 uur achter de pc. ’s Avonds ben ik doodmoe van de stress en leef ik me even in de tuin uit. Lopen of fitness komt er niet van ! Eten doe ik gezond , snoep niet en eet veel fruit en drink heel veel ‘zelfgemaakte’ soep. Enkel , de pintjes zouden achterwege moeten blijven ! Maar ik doe echt mijn best.

    1. Och een pintje af en toe kan geen kwaad he! Het gezond eten heb je al mee, je bent gestopt met roken chapeau!! en ik zit ook heelder dagen achter de pc, daar wordt een mens lui en dik van, bewegen moeten wij doen!!

  2. Na Ollie’s reactie gelezen te hebben ga ik mijzelf op een schaal van 10 een twee geven, pintjes zijn een zeldzaamheid bij mij 🙂 Bij stress is de tuin ook mijn toevluchtsoord waar ik me uitleef, meestal al zittend en kijkend en terwijl bedenkend wat ik zou kunnen doen (Een 1,5 op de schaal van 10 zou passender zijn). Geen sport, gezond eten, weinig snoep en 2 liter water per dag. Volgens mij leef ik gezond maar het zou veel beter kunnen….ware dat gesport zo lastig niet.

    1. Ja je wordt daar zo moe van he van sporten, en dan dat zweet, en dat andere mensen u zo bezweet zien! Het is dat ik bang ben in het donker anders zou ik dan gaan joggen, dan ziet niemand me 😉

  3. Een 3 of een 4. Ik probeer gezond te eten, maar dat lukt maar moeilijk. Ik ben een veel te grote lekkerbek. Er zouden wel wat kilootjes af mogen, want ik ben door onze eigen verhuis 5kg bijgekomen…

    Om met stress om te gaan, ga ik wel fitnessen, maar dat zou zeker en vast vaker mogen. Is nu gemiddeld 2x per 3 weken ofzo. Nu heb ik weinig tijd omdat ik pas laat thuis ben van het werk, maar vanaf oktober veranderen mijn uren en dan zou ik graag 2x per week gaan fitnessen.

  4. Ik ben ook een grote nul ! Niets, geen, nul beweging ! Snoepen doe ik weinig maar of ik daardoor gezond eet ? I think not ! Ik rook als een ketter en wanneer ik drink, zou ik me te pletter zuipen, wat gelukkig niet vaak meer voorkomt omdat ik de chauffeur ben.
    Ik lees met bewondering van jouw voornemens en zal je zeker aanmoedigen … vanuit mijn luie zetel. 😉

  5. Ik ga hier strijk met al die reacties, ik durf mezelf toch een 7 geven, ik sport 3 keer per week, rij zo vaak ik kan met de fiets naar het werk, toch 3 keer per week en ik eet gezond, behalve mijn gesnoep, alcohol drinken doe ik weinig buiten die ene keer per jaar 🙂 en roken, het blijft bij heel af en toe en dat mag vind ik,……en zetelhangen daar word ik ambetant van,……:-)

  6. Ik doe geen sport (zoals ik al vaker gezegd heb is sporten ongezond) en let amper op mijn eten. Ik heb wel het geluk dat ik op mijn werk wat beweging heb en ik probeer minstens een keer per week een wandeling te maken van minstens 10 km., liefst minstens een keer per maand in een streek met wat meer reliëf. Voor korte verplaatsingen neem ik bovendien bij voorkeur mijn fiets (en ik kan niet langzaam fietsen).

    1. Ik denk dat sporten gezond is zolang je daar niet mee overdrijft. Ik zit de hele dag achter een bureau en daarna op de trein, als ik dan in mijn vrije tijd ook helemaal niet zou bewegen sterf ik binnenkort nog aan een bloedklonter. (heb ik schrik voor) Wandelen staat in de winter sowieso op een lager pitje, dat heb ik de afgelopen winter gemerkt omdat het dan meer slecht (nat) weer is en ik geloof zelf dat dat de gezondste manier van sporten is, doet de mens dat immers niet sinds hij kan lopen? 🙂

  7. … maar mijn geheugen heeft blijkbaar wel wat training nodig. Iets vergeten dus. Ik let amper op mijn eten, daar moest nog iets bij. Ik let er wel op dat er geen vlees (vis is ook vlees trouwens) bij zit. Ik ben m.a.w. een vegetariër, maar niet om gezondheidsredenen. Voor het overige eet ik te eenzijdig en soms te vettig enz.

  8. Sounds like a good plan!
    Ik kocht mij onlangs een koersfiets om samen met het lief in de weekends te gaan koersen. En nu verhuizen we binnenkort naar een appartement waar we enkel onze fietsen in de straat, midden in ’t stad kunnen parkeren (niet ideaal met een koersfiets, waar ze zo met je wielen kunnen gaan lopen). Die laten we thuis, ik zie het dus ook al snel gebeuren dat onze nieuwe hobby gaat verwateren. Dat van die excuses enzo, snap ik dus heel goed 😉
    Voor binnenkort staat er wel een proefles roeien op het plan, misschien wordt dat iets?
    Maar, ik zou mezelf – helaas – ook wel een couch potato kunnen noemen.

    1. Dat probleem hebben wij ook met onze fietsen, hoewel mijn model te oud is om gepikt te worden denk ik 😉 want wij hebben geen plaats om die te zitten behalve op ’t straat. Nu ik denk persoonlijk dat ik die fiets nog heel weinig ga gebruiken, met de bus is zoveel makkelijker…
      “Echt” roeien zou niks voor mij zijn, maar ik wil wel zo’n roeimachine proberen bij de fitness, voor mijn rug- en armspieren te trainen.

  9. ik eet teveel en af en toe is mijn alcoholverbruik te hoog. Op het werk eet ik nu ook regelmatig een snoepje, iets wat ik vroeger nooit deed. En sporten doe ik minder dan vroeger.
    Gelukkig blijft mijn gewicht wel op peil.. 😉

  10. Ik supporter in elk geval. En ik doe een beetje met je mee. Ik MOET en ZAL terug joggen. Ik kijk er echt naar uit. En ik heb je beloofd om er morgen mee te beginnen. 😉

  11. Sporten doe ik niet, en kan ik ook niet trouwens lichamelijk. Bier drink ik zelden en ik denk wel dat ik voldoende gezond eet.
    De één week drink ik zo goed als niks van alcohol, maar de andere week dan elke dag. Ik heb een buikske, maar vrij gespierde armen omdat ik me daarmee moet behelpen ipv mijn benen. Lopen en fietsen zal ik nooit kunnen en ik kan me wel al langzaam daar bij neer leggen. Nog niet helemaal, maar het is aan ’t komen 😉

  12. Ehm nou ja een half jaartje terug sportte ik 3 keer in de week, netjes toch? Alleen deed ik dat lekker rustig aan, half uurtje crosstrainer en als ik geen zin meer had soms wat korter. En ja ook wat spieroefeningen. Zumba was het enige wat ik fanatiek mee deed maarja met zo een groep om je heen wil je ook niet achterblijven. En nu….. Tja je weet het…trainen tot het gaatje. Ik heb ook echt iemand nodig die mij pusht verder te gaan want ik kan heel erg lui zijn als ik geen doel heb 🙂

  13. Veelbelovende plannen als ik dat lees. Ik geeft mezelf een 5, maar het zal eerder daaronder liggen. Ik heb ondervonden dat als je een hond neemt, je automatisch meer beweegt. Ik bedoel dan uiteraard een van normale postuur, niet zo’n swiffer-model dat niet mee kan. Daardoor wandelen we op een week toch wel zo’n 70 – 90 kilometer bij elkaar, met op zondag steeds een stevige 15+-km wandeling.

    1. Bahahahahhaa ik krijg hier hardop een lachstuip bij het “Swiffermodel” omg geweldig!!!!!
      Mijn ouders hadden vroeger ook een hond en inderdaad dan beweeg je veel meer want dat beest wil dan gaan wandelen, weer of geen weer!
      Helaas (en ik steek de schuld weer op ons appartement) geen ruimte voor een hond – zelfs geen Swiffer…

  14. Ik ben een nul. Ik ben al helemaal buiten adem als ik de trappen op mijn werk oploop maar dan denk ik, ik neem in ieder geval de trap. Moehahaha… Ik wil wel weer sporten. (alhoewel weer inhoudt dat ik ooit actief sportte) maar ik moet nog even kijken wat ik wil gaan doen, want met mijn enkel kan ik niet alle sporten beoefenen..

Reacties zijn gesloten.