[Italië2013] De reisroute

Zoals u weet gaan wij binnenkort op vakantie naar Italië. Ik heb al veel van Italië gezien en ik moet toegeven vooral steden. De meeste mensen die ik ken huren een huisje of villa met of zonder zwembad in de heuvels om dat als uitvalsbasis te gebruiken voor uitstappen naar dorpjes en steden in de buurt, maar op die manier heb ik Italië dus nog niet leren kennen. Het is dan ook vooral de oude cultuur van ginds die mij aanspreekt; ik ben een Romeinengek en laat dat nu hun heimat geweest zijn. Komt daar nog eens bij dat esthetica mijn favoriete vak was op school dus als ik een oud(er) gebouw zie moet ik meteen kunnen analyseren in welke stijl en periode het werd gebouwd. Beroepsmisvorming, noem ik het lachend, en de mensen die al met mij op reis zijn geweest die halen er eens hun schouders voor op en laten me mijn gang gaan. Ik kan begrijpen dat het niet voor iedereen zo interessant is te weten wat het verschil is tussen bijvoorbeeld renaissance en gotiek.

Italië staat VOL met oude gebouwen, waar ik mijn hartje aan kan ophalen. Feest!

Mijn eerste trip door Italië (en meteen ook mijn eerste echte kennismaking met het land want even snel de grens oversteken tijdens een wandeling door de Zwitserse of Oostenrijkse Alpen telt natuurlijk niet mee) was in het vijfde middelbaar met ’t school in een autocar. Exact tien jaar geleden dus. In nog geen twee weken tijd bezochten we alle Italiaanse hoogtepunten: Venetië, Verona, Ravenna, Firenze, Assisi, Orvieto, Roma (Stad der Steden), en niet te vergeten het indrukwekkende Pompeï en Herculaneum.

De tweede trip was vijf jaar geleden met Dubia en de trein: Pisa, Firenze, Siena, Lucca en San Gimignano werden toen op tien dagen tijd afgewerkt.

Het lief vergezelde me op de derde trip, twee jaar geleden, eveneens met de trein en qua route vergelijkbaar met de trip van drie jaar voordien. Het leven is te kort en de wereld te groot om altijd maar hetzelfde te zien, ik weet het.

Dit jaar was het tijd voor iets nieuws.

Ik wilde eerst nog Siena in de planning slepen omdat ik dat zo’n fijne stad vind, maar het zou ons dwingen tot een te grote omweg en dan zou ik Siena al voor de derde keer gaan bezoeken. Als ik bleef vasthouden aan reisgidsen die we in de kast staan hadden, zou de keuze op Umbrië moeten vallen maar die regio trok me qua steden niet zo aan. Op naar het noorden dan maar… naar onder andere de streek Emilia-Romagna. Zoveel interessante steden daar! Het heeft me veel moeite gekost om op tien dagen tijd rond te geraken; langer wou het lief geen verlof nemen en het zou ook een beetje te extravagant worden dan, zeker met ons ‘beperkt budget’.

Wat het geworden is…

We kozen opnieuw voor een trip met de trein omdat dat als je enkel steden wil bezoeken de makkelijkste manier is om je te verplaatsen in Italië. Hun treinen zijn nieuw, met airco, rijden regelmatig en, niet onbelangrijk, meestal op tijd. Bovendien ken ik het systeem daar nu wel zo’n beetje waardoor het me meer op mijn gemak stelt, ik ben en blijf immers een autist die vasthoudt aan gewoontes. Onze overnachtingen op voorhand boeken dat was dus ook een must; ik wil ter plaatse geen tijd verspillen met zoeken naar een kamer. Om toch nog een béétje flexibiliteit in ons reisschema te houden, koos ik voor 5 overnachtingsplaatsen van waaruit er dan eventueel uitstappen kunnen worden gemaakt naar andere steden als we tijd te veel hebben. Of ook niet. Lekker los en zo. (Monica style.)

• Dag 1
    Vlucht Charleroi-Pisa (A). Treinen naar Firenze – stad van het leder (B).
    Firenze beetje doorwandelen; ik heb het daar nu wel gezien maar er zijn een paar leuke winkeltjes waar ik langs wil en slenteren over de drukke markt is ook gezellig. Ben een grote fan van Muranoglas 🙂
  • Dag 2
    Rond de middag van Firenze treinen naar Bologna – de studentstad (C).
    Eerste kennismaking met Bologna, waarover de meningen op de reisfora nogal verdeeld zijn dus ik wacht af.
  • Dag 3 & 4
    Bologona bezoeken, in combinatie met (halve) daguitstappen naar Verona – stad van Romeo & Julia, Ravenna – stad van mozaïeken of Ferrara – stad van marmer.
    Verona bezocht ik in het vijfde middelbaar al en daar is niks méér te zien dan een mooie arena en het zogezegde balkon van Julia, dus daar zullen we rap rond zijn. Ravenna is vooral mooi als je een mozaïekgeek bent, en herinner ik me maar héél vaag van de schoolreis dus veel soeps zal het daar ook wel niet zijn, dus naar Ferrara ben ik het meest benieuwd.
  • Dag 5
    Van Bologna verkassen naar Parma – stad van duhuh de ham (E).
    Timing eveneens afhankelijk van hoeveel we in Bologna nog willen zien. Parma is naar het schijnt een charmant stadje, vandaar dat ik dit heb gekozen om te overnachten.
  • Dag 6
    Uitstap naar Modena – stad van het Ferrarimuseum (D).
    Ik weet nog niet of we wel naar het museum gaan want auto’s interesseren ons geen van beiden heel erg dus als Modena zelf leuk is, blijven we daar gewoon rondhangen.
  • Dag 7
    Parma in de voormiddag. In de namiddag verkassen met de eerste trein naar La Spezia – stad bij Cinque  Terre (F).
    La Spezia zelf lijkt me niet veel soeps maar denk dat we onze tijd vooral gaan nodig hebben om Cinque Terre te bezichtigen, één van de schilderachtigste (en toeristischste) plaatsen in Italië.
  • Dag 8 & 9
    Cinque Terre bezoeken.
    Voornamelijk te voet omdat er naar het schijnt een mooi wandelpad langs de kust is – er mogen trouwens geen auto’s rijden, een treinverbinding is er wel. Als er nog tijd over is, kunnen we misschien nog meer wandelen in de buurt want het is daar tenslotte een ‘nationaal park’.
  • Dag 10
    Naar Lucca – stad binnen de omwalling (G), voor de laatste overnachting.
    Door de supergezellige straatjes slenteren, winkeltjes doen, lekker eten, kortom ons laatste geld opdoen!
  • Dag 11
    Van Pisa (H) naar Charlerloi naar huis.

U ziet, een planning om “u” tegen te zeggen maar er is veel ruimte voor improvisatie. Voor mijn doen dan toch. Minimum 5 steden plus de 5 dorpjes van CT, maximum 9 steden plus CT. Moet te doen zijn!

En nu nog een maandje tijd om te dromen…

Tips voor must see’s, must do’s of must eats zijn meer dan welkom. Achteraf mag u op uw beurt een uitgebreid reisverslag van mij verwachten. (Een belofte waar ik me dit keer echt aan ga proberen te houden!)

En u? Waar trekt u heen of bent u al heen mogen trekken van de zomer?

23 thoughts on “[Italië2013] De reisroute

1. Heel leuk. Ik vind het zelf ook heel fijn om zo’n roundtrips te plannen. Dit wordt echt genieten! Hier eet ik haast mijn vingers af, want ik heb al maanden het lijstje klaar van al onze to do’s, maar ik moet wachten tot Shannon zaterdag haar werkschema krijgt, om alles in de juiste volgorde te zetten en dan pas zal ik weten wanneer ik nog een overnachting moet boeken en wanneer we een auto moeten huren. Wordt allemaal last minute, terwijl ik alles graag snel regel. Maar uiteraard kijken we er naar uit, maar dat wist je al hé!

2. O, ik krijg al zin om dat ook eens te doen. Ge brengt mij op ideeën. Misschien voor binnen een jaar of 2 (eerst Stockholm!). Ik heb weinig ervaring met Italië buiten wandelen in de Dolomieten.

3. Zal een prachtige reis worden! We zaten ook in die streek en genoten enorm van de reis! (Doet me er meteen aan denken dat we dringend weer moeten schrijven, maar de huisjeszoektocht en geregel vergt veel van de vrije tijd ;))
    La Spezia is geen typische Italiaanse stad vol kleine straatjes, maar de brede lanen hebben ook zijn charmes. Cinque Terre is pràchtig! Bij ons was het snikheet en er was maar 1 trail open (de andere waren afgesloten), wij deden dus alles jammer genoeg met de trein. Hopelijk hebben jullie dus meer geluk! De stadjes zijn super gezellig, de uitzichten subliem!
    En voor Firenze komen er nog toffe eettips aan!
    Geniet er van en ben enorm benieuwd naar je verhalen!

4. Lol dat eerste stukje zou geschreven kunnen zijn door mij. 🙂 Ik sta ook altijd bouwstijlen te analyseren en dergelijken. Gelukkig heb ik een ventje die dat allemaal razend interessant vind.
    Verona moet je zeker doen. Ik heb een tijdje in de streek rond Venetië en Verona gewoond en Verona gaat mij altijd en eeuwig bijblijven denk ik. Zo een leuk stad vond ik dat.

5. Eén woord: jaloers =)
    Italië leek me nooit niks, maar sinds ik enkele jaren geleden veel geschiedenis te weten kwam in Assassins Creed (ask Teamo) ben ik er meer en meer over beginnen lezen. En buiten op de pc en in boeken zal ik het nooit zien waarschijnlijk; damn my body… =)

1. Dave, als je dat écht wilt is dat volgens mij wel haalbaar. Zelfs voor jou. Al is het dan misschien op een andere manier. En ik denk ook dat je het best doet nu je nog jong bent. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt. Kom verdorie eens écht uit je comfortzone! Dat moet ik ook doen, hoor (iedereen trouwens). Hoe denk je dat ik er anders in slaag om op mijn eentje op verlof te gaan. Denk je dat ik dat niet spannend vind? Ge verdient een trap onder uw kont! Nah! 😉

6. Ik ben jaloers:-) Het klinkt super! Ik ben ook iemand die gebouwen ontleed, maar ik studeerde dan ook kundtgeschiedenis. Ik moet het toch een beetje blijven oefenen… vriendlief kent er intussen ook al wat van. Kunnen we lekker discussiëren.

1. Ik hoop steeds dat Teamo ook iets oppikt maar gotiek is het enige dat soms nog een belletje doet rinkelen omdat ik dat erin peper elke keer we het stadhuis passeren 😉

7. Hahaha wat hebben wij een hoop overlap in onze reizen LJ, zeker wat je noemt bij La Spezia en Luca willen wij ook gaan doen. Wil eigenlijk ook een dag met de auto echt de bergen in want dat vind ik zo ontiegelijk mooi en leuk rijden 😀 Wat we bij onze tweede locatie allemaal gaan doen weet ik eigenlijk nog niet. En ik deel je mening over Verona…… vond er weinig aan eerlijk gezegd, had er veel meer van verwacht…..

8. Een heel programma, alvast veel reisplezier. Mijn vakantie, naar gewoonte zonder op reis te gaan (daguitstapjes niet meegeteld), zit er al een tijdje op. Gelukkig heb ik nog wat vrije dagen staan om in het najaar nog wat vrijaf te nemen.
    PS: Het is DE school en niet ’t (of het) school (net zoals de stad bijvoorbeeld). Ik kon het echt niet laten dat te schrijven.

9. Stikjaloers ben ik dus hé, want dat zijn de reizen die ik wil doen,…maar ik vrees dat Big ne geweldige partner is, maar niet op gebied van reizen 🙂 :-),….geniet ervan ook al is het met een beperkt budget, de beelden blijven hetzelfde!!!

1. De mijne zou ook liever aan een zwembad gaan liggen ze, hoewel, als hij geen vrienden heeft om wildwaterspelletjes of voetbal mee te spelen, gaat hij zich snel vervelen. Hem maakt het niet uit waar we op vakantie gaan… LJ mag dus altijd alles plannen.