Anti-hittefront

Het is u misschien opgevallen maar ik ben zowat de enige mens die NIET heeft geklaagd toen het heel april en mei en ook nog een groot stuk van juni “slecht weer” was. Ik ben immers fan van alle weersomstandigheden tussen de vijftien en de drieëntwintig graden. Zo’n weer waar ge kunt kiezen of ge een broek of een rok aantrekt. Zo’n weer waar ge niet verplicht zijt om uw lelijke tenen te laten zien in open schoenen omdat ge uw door de hitte opgezwollen voeten niet in gesloten schoenen geperst krijgt. Zo’n weer dat altijd spannend is omdat de “het gaat plaatselijk misschien een buitje regenen” voorspellingen er zelden boenk op zitten waardoor constant een paraplu op zak hebben geen overbodige luxe is. Zo’n weer dus.

Mensen die temperaturen rond de twintig graden en af en toe een beetje regen ‘slecht’ noemen, dat zijn mierenneukers. Mensen die ALTIJD klagen over het weer, die moet ge defrienden en op een enkeltje hoge noorden trakteren, of naar orkaangebied deporteren.

Eens zien of ze dan nog zagen over wat typische Belgische motregen.

Enfin. Ik heb enkel geklaagd toen een regelrechte stortbui die precies zolang duurde als mijn route tussen kantoor en station mij in twee seconden tijd doorweekte tot op mijn ondergoed en daarna het overtillige water plasjes rond mijn voeten liet vormen. Gezellige boel, anders.

Ik floreer bij het weer dat door de doorsnee Belg “slecht” wordt genoemd.

Ik moet tijdens een hittegolf immers op elkaar gaan plakken in een snikhete want de godganse dag in de brandende zon rondtuffende boemeltrein; ik moet me verplaatsen in de auto waar ik mijn billen verbrand aan de door de zon gloeiend hete lederen zetels, of met de fiets waarbij ik al na één trap op de pedaal het zweet uit poriën voel gutsen waarvan ik het bestaan niet af wist; de melkflesbleke benen in flodderige jurken gehesen om nog min of meer gemakkelijk te kunnen voortbewegen – strompelen, zo je wil – over het smeltende asfalt; en in ons appartement is geen spatje, geen vlekje, geen hoekje, geen vierkante millimeter koelte meer te vinden, dank u enkele ruiten en slechte isolatie, waardoor ik niet meer stop met zweten vanaf het moment dat ik ’s avonds The Company verlaat tot het moment dat ik er de volgende ochtend arriveer. Thank god for airco.

Als er een siësta was zou ik op het heetst van de dag in mijn diepvrieskast van 277l kunnen kruipen. Of ik moet ambtenaar worden want die – I kid you not! – mogen al om 14u naar huis als het “te warm” is.

Volgens mij zijn de enige mensen die níet zeuren over de hitte, zij die overdag werken op een bureau met airco, daarna naar huis kunnen in een geäircoode auto of trein (bij voorkeur eersteklas, waar ge geen last hebt van op elkaar geplak of zweterig vel aan de bank geplak dankzij stoffen zeteltjes), een van zichzelf koel huis bezitten, en zich met een frisse cocktail in de hand in een strandstoel aan hun zwembad kunnen laten neerploffen op één van de 586 barbecues of pool party’s waarop ze worden uitgenodigd, ja minstens één of twee per dag.

Dus als het morgen onweert, dan kan u mij buiten vinden. Dansend in de regen.

Hoe doen ze het? En hoe doet ú het, de hitte doorstaan?

PS: bij deze heb ik mijn niet-gezaag van de lente ruimschoots goedgemaakt, denk ik. Waarvoor mijn excuses. Het moet trouwens gezegd: de mensen lopen er een pak goedgezinder bij als de zon schijnt. Ik ook. Zolang ik er niet in hoef te zitten.

 

32 thoughts on “Anti-hittefront

    1. Jaaa dat helpt echt – als ik daarna heel stil blijf zitten, duurt het wel een half uur voor mijn lichaamstemperatuur weer het zweetniveau heeft bereikt.

  1. Hier eentje die niet klaagt over het weer, punt. Ik werk niet op een airco bureau, heb airco in de auto maar krijg daar sinusitus van en staat dus niet op. Ik zweet heel makkelijk, ik kijk nog maar naar een fiets en ik begin al te zweten. Maar ik klaag niet over het weer, ik mis zonlicht als het er niet is, dat wel.
    En diegenen die om 14u mogen stoppen: dat heet zomerdienst, die mensen beginnen dan ook al om 7u (of zo), of hebben zoveel overuren staan dat dit wordt toegelaten…

    1. Meer specificaties heeft die vriendin niet gegeven, ze wou het gewoon onder onze neus schrijven dat ze dat op haar dienst mochten – net zoals wanneer het sneeuwt of als de treinen staken. Just saying – dat ik overweeg te solliciteren bij de overheid 😉
      Ik heb ook mijn portie zonlicht nodig, de duisternis van de winter maakt mij depri, maar niet als ik erin moet staan, rondlopen of zitten.
      Ik ben een moeilijke op het vlak van weer 😉

  2. Haha, grappig en treffend geschreven. Mij hoor je momenteel niet klagen over het weer, wetende dat 1) het een lange winter was (zit nog vooraan in mijn gedachten) en 2) zo’n periode als nu in Belgie toch altijd zeer tijdelijk is. Bovendien hou ik van alle seizoenen en kijk ik stiekem ook al uit naar de koudere periode (vroeg donker, open haard aan,..).

    1. Ik stiekem ook… ook al word ik depressief van de duisternis en het tekort aan zonlicht… Zei ik al dat ik een moeilijke ben…

  3. Ik heb een hekel aan dit weer, mij hoorde je ook niet klagen in de lente 🙂 , alleen met het communiefeest van Big zijn petekind, toen was het bevriezen,…..mijn produktiviteit daalt enorm met deze temperaturen,……en dat zweten, ik haat het, omdat ik in mijn gezicht zweet en er is niks onvrouwelijker,……en op den duur ruik je gewoon niet fris meer,……om over het slecht slapen nog maar te zwijgen 🙂 :-),……ja nu gaan we door met zagen hé 🙂 :-),…..ik dans morgen met je mee in de regen,……..zo zalig!!!!

  4. Ik hou van die hitte maar haat het zweten dat daar mee gepaard gaat. Ik beweeg zo weinig mogelijk (voor zover dat dit mogelijk is), eet massa’s ijs, drink liters water (dat even snel uit alle poriën komt als aan het tempo dat het naar binnen wordt gegoten), rij met alle autoramen open en als ik thuis ben vertoef ik in den hof (in de schaduw) tot het bedtijd is. Bijkomend voordeel daarvan is: het huis blijft (redelijk) proper wegens zo goed als niet gebruikt en moet er (bijna) niet gekuist worden want daar is het nu echt wel te warm voor 🙂 .

    1. Verdorie toch, wij hebben geen tuin met of zonder schaduw. Ons nieuwe stekje is nu al een sauna… Dat wordt nog leuk met de verhuis.

  5. Ik vind tot de 28 graden en geen al te hoge luchtvochtigheid ideaal. Ik heb ook enkele beglazing en ’t is idd ne sauna, maar dat was ik van het vorig appartement al gewend. Daar was wel dubbele beglazing maar doordat het een hoekappartement was waar heel de dag de zon op scheen een behoorlijke sauna. Van mijn bonus volgend jaar ga ik in ieder geval een nieuw raam laten plaatsen. Het voordeel bij mij is wel dat ik tot nu toe nooit heb moeten stoken. Zelfs bij koud weer is de studio aangenaam als de zon schijnt 🙂

    1. Ja da’s waar, in de winter hebben wij ook heel weinig de chauffage moeten opzetten in ons appartement. Think positive 🙂

  6. Ik zeur niet over het weer en ik zal je moeten teleurstellen. Ik werk niet in een bureau met airco… op dit eigenste moment is het zelf 33,2 graden op mijn bureau. Ik ga ook naar huis met de oververhitte bus of met een auto waar je het stuur niet kan vastpakken van de hitte. Ik heb geen airco thuis dus ja het is daar belachelijk warm. Maar ik geniet van elke minuut. Want wij leven verdorie in onze tuin. Als we vrij zijn dan brengen we elk minuut door in openlucht. Vrijen met dit weer vind ik trouwens ook zalig. En slapen doe ik als een marmot. Ik floreer gewoon. Langst de andere kant, ik zeur nooit over het weer. Elk seizoen heeft zijn charmes en jammer genoeg hebben veel mensen dat nog niet door in België. 🙂

    1. De enige charme aan dit weer vind ik dat je onbeschaamd ijs mag eten en cocktails mag drinken tot je erbij neer valt 😉 Hehe.
      Moest ik een tuin hebben, ik zou het ook draaglijker vinden. Ons balkon ligt ’s namiddags en ’s avonds in de schaduw en ik heb daar dus al veel tijd doorgebracht, maar zelfs dat gaan we op ons nieuw appartement niet hebben.
      Blij dat er nog positieve mensen zijn he!

  7. Ik ben een fan van tussenseizoenen.
    Dus toen ze de lente hebben overgeslagen heb ik gevloekt.
    Nu zitten we inderdaad met het zweetweer opgescheept en ik heb een bloedhekel aan zweten dus ik snap je volledig!
    Slapen is ook al verloren moeite laat staan productief zijn.
    Gelukkig heb ik lang vakantie en kan ik lamlendig in de zetel liggen.
    Nog even en dan is het herfst ❤

    1. Ik zou er een moord voor geven om nu in de zetel van het ouderlijk huis te kunnen chillen bij een kamertemperatuur van ergens tussen de 20 en de 25 graden! Luxe!

  8. Ik vind het net een tikkeltje te warm. Je kan gewoonweg niets doen zonder kletsnat te zijn van het zweet. Maar ik ben wel heel erg blij met die zon, want ik heb ze ongelooflijk gemist. En ik ben geen wintermens, dus ik hoop dat die gewoon nooit meer komt. 😉

  9. In de zomer heb ik toch liever deze hitte dan dat gemiezer en < 20°, maar ik probeer niet of zo weinig mogelijk te klagen over het weer, dat lost helemaal niks op nl. Als je warm/heet weer zoveel mogelijk probeert te negeren, heb je er volgens mij al (iets) minder last van. Het zit voor een deel in je hoofd, denk ik. Voor de rest genoeg drinken (meer dan anders dus) en wat meer rust nemen dan anders en hevige inspanningen op de heetste momenten van de dag proberen te vermijden. (En nee, ik heb op mijn werk noch thuis airco, alleen mijn auto heeft het wel.)

  10. Ik hou vooral van de lente en de herfst maar ik ben… Ik ben een klager en zager.
    Als het zo warm is douche ik veel en durf zelfs in mijn badpak rondlopen thuis, ’s nachts schuifdeur/raam (heb niets anders) laten openstaan zodat het goed afkoelt en ja hoor, zagen kan ook wel eens helpen 😉

  11. Ik vind dit weer echt verschrikkelijk. Ik slaap slecht en ben zo mottig als ik dan wakker word. Ik zweet, ben moe, loom, kregelig. Op het werk is het zweten (geen airco) in een dik hemd met lange mouwen (mijn uniform voelt nu aan als een dikke juttenzak!). Mijn auto heeft ook geen airco, en thuis heb ik het ook niet. Als dit tijdens mijn verlof zo blijft dan sluit ik me drie weken op in mijn kelder denk ik. Ik verlang al naar de herfst en de winter, hoe lang nog?

  12. Ik geef je maar 1 raad : plafontdraaiers ! Die wieken maken je huis/slaapkamer in een mum van tijd koel. Echt waar ! Hang er een waar de lamp moet komen en probleem opgelost. 🙂
    Ook nog : in de winter laat je het anders draaien en de warme lucht komt terug naar beneden.

    1. Merci voor de tip!!! Tegen volgende zomer (als er terug budget is he :-P) gaan we alle opties s bekijken om de hitte buiten te houden.

  13. Ik kan redelijk goed tegen de hitte maar niet tegen de felle zon want ik verbrand vanaf ik een kwartier erin zit. Dus ik moet me enorm goed beschermen. Mijn werkt speelt zich soms buiten af waardoor ik me al moet insmeren na mijn douche ’s morgens, en niets is meer demotiverend dan douchen en meteen plakkerige zonnecreme aanbrengen…Geef mij ook maar 20 graden, lijkt me ideaal

  14. Airco op ’t werk, of een minispijkerbroek aan en dan in de schaduw, ijsjes, zwemmen. En snotverkouden worden zodat al het gezweet in bed tenminste nog de hoop brengt dat dat goed is voor de keel en longen. *hoest*

    Ik vind het eigenlijk allemaal wel best, warm, koud… Als ik maar niet door de regen hoef te fietsen!

  15. Hahahahaha dat stukje over mensen die niet klagen: ok ik geef toe ja zo doe ik het ook. tijdens het werk is het continu een graad of 20 dus opwarmen in de pauze in de volle On is dan heerlijk. De laatste dagen was het echt te heet op de motor in dat pak: dus lekker met de auto waar idd de airco lekker koelt. Thuis gekomen bikini aan en een ijskoud drankje… Voila zo ben je hitte proof 🙂

  16. Welke ambtenaren mogen naar huis als het 14u is? Ik ben nu ambtenaar en mijn vriend ook en wij mogen dat niet! Mijn vriend heeft tijdens hittegolf enkel toestemming om een korte broek aan te doen. 🙂 (Voor de rest zijn heel veel mopjes over ambtenaren wél waar hoor. Maar dat wilde ik toch even corrigeren!)

Reacties zijn gesloten.