Solden!

Een vrouwenpost!

Vroeger deed ik geen solden, want vroeger had ik een hekel aan solden. Solden, dat was de hel voor mij: die drukte, dat graaien, dat duwen, dat trekken, de hitte, en uiteindelijk kocht ik mijn kleren sowieso al in goedkope winkels zoals de H&M dus véél bespaard hoefde er niet.

Nu kan ik mij intussen niet meer herinneren wanneer de laatste keer was dat ik nog iets bij H&M kocht. Ondergoed, ja, want dat is er spotgoedkoop en zit het lekkerste van al het ondergoed dat ik al ooit heb gekocht. Neen het gaat geen eeuwen mee maar om het half jaar een nieuw stapeltje, bij voorkeur zwart, en we kunnen weer voort. Soms vestjes ook, en die gaan al lang mee, hebben zelfs al enkele wasmachinebeurten overleefd, tegen het principe van de strenge wasvoorschriften in, en hun broeken passen me meestal wél in tegenstelling tot veel andere winkels.

Mijn favoriete doorsneewinkels zijn Promod en WE, omwille van hun leuke kleedjes en bloesjes aan schappelijke prijzen.

Anyways. Afgelopen winter verschoof mijn winkelvoorkeur nogal, toen ik tijdens een korte soldenshoppingtrip in januari met Zus de Leuvense boetieks ontdekte. Zus heeft zich toen suf gekocht aan leuke kleedjes, ik keerde zelf met veel minder naar huis maar wél met het goede voornemen niet meer te gaan shoppen tot de volgende solden, zodat ik dan meer zou kunnen uitgeven aan kwaliteitsvollere en minder doorsnee kleding aan kortingprijzen.

Dat helemaal geen geld meer uitgeven buiten de solden is uiteraard niet gelukt, want ik blijf een shoe addict.

Ik had toch een budget van tweeëneenhalve maand bijeengespaard en maandag om 9u30 stonden Zus en ik al in de Leuvense winkelstraat! (Iets met ochtendstond geeft goud in de mond, of eerder: ik wil voor de drukte weer naar huis kunnen.) We waren eerst van plan pas halverwege juli te gaan, zoals in januari, maar ik had gehoord dat de winkels met grote kortingen begonnen, en effectief.

We deden eerst een paar winkels in de Diestsestraat die al open waren (Six, Bodyshop, Promod) en schoten toen naar de Mechelsestraat waar ze een paar heel leuke boetiekjes hebben. Pas bij Queens op de Vismarkt, waar op alles 50% korting was, heb ik me laten gaan: ik kocht er een volledig nieuwe outfit van broek, hemd, shirtje en vest aan € 67. De verkoopster heeft mij die outfit aangesmeerd; nu maar hopen dat ik daadwerkelijk het lef vind om ermee buiten te komen want het is een iets andere stijl dan ik gewend ben.

Korte samenvatting: veel kortingen, weinig volk!

’s Middags aten we snel – letterlijk! op een half uur stonden we weer buiten! – iets bij Bar Louis, want Zus moest onverwacht naar huis omdat ze haar medicijnen was vergeten en die moet ze bij elke maaltijd nemen. Daarna had ze een doktersafspraak dus ik had het soldenrijk voor mij alleen. Begrijp me niet verkeerd: als ik graag met iemand ga shoppen dan is het met haar, maar het liefst van al shop ik alleen omdat je dan geen tijd hoeft te verspillen met wachten op de ander.
Ik deed nog de Diestestraat en de Bondgenotenlaan – Inno, L&L, Esprit, H&M, …) maar na de WE had ik gehad; het was 15u intussen en ik was OP en bovendien geladen gelijk een muilezel, ’t was tijd om naar huis te gaan…

Dit is de buit: twee broeken, drie vestjes, drie sjaaltjes, één sjakosh, één ring, en zeven bloesjes/shirts.

2013-07-01 16.16.48

Mijn missie “meer kleur in de kleerkast” is alvast geslaagd.

In totaal heb ik dankzij de kortingen € 153,27 bespaard. Ik heb trouwens maar twee artikelen van de nieuwe collectie gekocht. Applaus!
(Het effectief betaalde bedrag ga ik niet verklappen; u mag er gerust achter raden.)

Het lief zijn vertrouwen in mij en mijn budgetten is bij deze hersteld. (Hij was er namelijk absoluut niet gerust in en heeft zeker me drie keer gebeld gedurende de dag.)

En u? Hoe was uw soldenervaring of bent u nog niet tot in de winkelstraat geraakt?

21 thoughts on “Solden!

  1. Wel ik werk net achter den hoek van Hopland, Meir, Schuttershofstraat, …. dus ik kan voor de solden als solden meepikken. Er zijn effectief maar 2 winkels ofzo die voor de solden niet aan solden doen. Soms heb ik dan meer solden dan in de solden zelf. Volg je nog? Ik probeer me te beheersen, maar makkelijk is dat niet.

  2. Ik heb enkel maar schoenen gekocht. Een paar waar maar 10% korting afging.
    Ik haat solden en koop sowieso liever uit de nieuwe collectie. 🙂 Dus neen, ik laat de solden volledig aan mij voorbij gaan.

  3. Nog geen solden gedaan en ben het eigenlijk ook niet van plan daar ik genoeg zomerkleding heb om het seizoen deftig te doorstaan 🙂 De enige reden dat ik het toch aan mijn been zou hebben is als dochter vraagt om haar te vergezellen, dat kan ik niet weigeren 😦 Maar tot nu toe had ze het er nog niet over….nog 22 dagen mijn hart vasthouden en dan kan ik weer rustig verder leven 🙂

  4. Oh wow! Geweldige buit. Ik probeer mezelf momenteel in te houden qua kleding kopen. (mn kasten kunnen niet meer dicht) Ik moet eerst weer wat kleding weg doen voor ik nieuwe mag kopen

  5. Ik ben ook gaan shoppen, maar beperkt. Ik heb een broek, t-shit en een beestje gekocht bijde we, was nog geen 50 euro :-).

    Normaal ga ik in de solden naar de duurdere winkels om dan kleedjes van over de 200 euro te kopen die in de solden rond de 100 euro kosten, maar daar was nu geen budget voor :-).

    1. Het is die tactiek die ik nu heb toegepast. Ik ga proberen vanaf nu enkel in de solden te shoppen tenzij ik echt iets nodig heb… We zullen zien of dat lukt 🙂

  6. Wat een leuke buit!
    Ik ben alleen nog maar in de Desigual geweest. Ik wou daar al zolang iets kopen maar moest van mezelf wachten tot het solden waren: een grote tas en een portemonnee zijn mijn buit. Ik denk niet dat ik kleren ga kopen tijdens de solden, onder de middag is daar te weinig tijd voor en op zaterdag is het veel te druk in de stad.

  7. Wat een gekke wezens zijn vrouwen toch =)
    Het laatste van kleding dat ik gekocht heb is geleden van december vorig jaar, een jeansbroek van 60 euro. Ohnee, een paar weken geleden heb ik in de C&A boxershorts gekocht want ik had er al enkele met gaten in =) Dus op vlak van kleding zit ik voor 2013 nog onder de 10 euro van uitgaven.

  8. Ik heb ook een hekel aan de solden, maar gisteren heb ik uit noodzaak, ja u leest het goed, uit noodzaak wat zaken aangeschaft, omdat ik vorig jaar veel heb weggegooid omdat het versleten was,…..3tops, 3 shorts, 2 kleedjes,……ik kan er weer tegen 🙂

Reacties zijn gesloten.