[balkontuin] The good, the bad and the ugly

Enkele weken geleden zette ik alle planten buiten. Misschien iets te vroeg nog, want de temperaturen haalden die week ’s nachts maar vijf graden.

Het was héél gauw aan de tomatenplanten te merken wat zij daarvan vonden…

Hier zijn de bladeren ‘verbrand’ door de zon – ja, van het klein beetje dat ze toen heeft geschenen!

2013-05-26 13.54.24 

En hier hangen de bladeren en takken slap door de koude ofte de plotselinge schok van een temperatuursverschil van 15 graden! Het kan óók zijn dat ik de wortels heb beschadigd toen ik bij elke plant een nieuwe, grotere stok in de pot heb gestoken. Oepsie.

2013-05-26 11.54.40

Mijn radijzen zien er zo uit; en ge moet weten dat die al twee maanden geleden gezaaid werden dus ik denk niet dat het nog iets wordt.

2013-06-05 19.19.48

Onder een muntblad vond ik deze eitjes; wat zou daaruit voortgekomen zijn? Ik heb er alleszins niet op gewacht…

2013-05-30 06.53.48

Verder kreeg de oregano last van een geheimzinnige ziekte; ik dacht eerst dat hij last had van uitdroging maar toen het zich ook naar de kervel en de peterselie vlakbij verspreidde, heb ik alles buiten  gezwierd (en later in de groene bak).

2013-06-05 19.20.12

De kervel, een flinke bos intussen, had ik zelf gezaaid en was een onvoorzien succes, ik liet het lief speciaal courgettes halen en was van plan er een overheerlijk soepje mee te maken, maar de plant bleek VOL bladluizen te zitten; er was gewoon geen beginnen aan dus… de vuilbak in. Wat kan je eigenlijk tegen bladluizen op kruidenplanten doen? Ook sproeien?!

Ik heb alle planten (behalve de kruiden dus) gesproeid tegen luizen en witte vliegen; ik houd mijn zonnebloemen met argusogen in de gaten, ze gaan me niet hebben van ’t jaar!

Er gaan ook dingen goed op het balkon, gelukkig…

De aardbeiplantjes vertonen eindelijk bloemetjes, maar nu vraag ik mij af hoe die bevrucht moeten worden, zo zonder bijen? Is het voldoende als ik de bloemetjes tegen elkaar wrijf? Of hoe zit dat?

2013-06-05 19.17.32

De pepers geven wel bloemetjes… maar er komen geen vruchten uit voort, tot nu toe.

2013-06-05 19.19.24

Ondanks hun lijden zijn er ook al ienieminiminitomaatjes te zien… How cute!

2013-06-05 19.18.13

Dus je ziet, hier nog géén oogst (behalve kruiden).

En hoe zit het met die van u?

12 thoughts on “[balkontuin] The good, the bad and the ugly

  1. Wat jammer van de deel mislukte oogst! Ja je moet er eigenlijk heel veel energie in steken hé! En ik vrees dat plantjes nog het beste groeien in vaste grond. Hier heb ik ook maar vier pompoenplantjes over, en het lijkt of ze niet meer groeien, Jammer maar helaas!

  2. Oei de tomatenplant….de mijne zien er eigenlijk ook niet erg gezond uit alhoewel er al veel groene tomaatjes aanhangen (varierend van de grote van een erwt tot een kleine knikker). Ze staan nog steeds binnen maar de onderste bladeren zijn geel. Teveel water? Te weinig?
    Mijn gezaaide aardbeien groeien goed maar dit jaar verwacht ik er geen aardbeien van. De aangekochte: ik ken er niets van maar ik heb zo de indruk dat eens de bloemblaadjes weg zijn er automatisch een aardbei komt…zonder bijen die voor bevruchting zorgden en zonder dat ik de bloemen tegen elkaar wreef. Momenteel zijn er al twee groene frezen te zien.
    Mijn paprikaplanten zien er uit zoals de uwe, dat zit dus goed 🙂 Veel bloemen, als iedere bloem een paprika zal worden….benieuwd 🙂

    1. Da’s niet erg ze als die onderste takken geel uitslaan. Je kan ze zelfs best snoeien dan omdat de plant anders energie in die afstervende takken blijft steken (ipv in de aangroei van tomaten).
      Aan mijn paprikaplanten is nog NIKS te zien… Het zijn peperplanten op de foto 🙂 Maar idd zien er een beetje hetzelfde uit.

  3. Ja tis altijd een verrassing hé of er iets uitkomt en wat…
    Ik heb denk ik mijn winterhibiscus vermoord door hem naar een betere plaats te willen verhuizen… 😥
    Maar ik geef het nog niet op! Elke dag 2 keer een stevige scheut water.
    De blaadjes hangen slap. 😦
    O en ik praat ertegen.

    De planten die ik vorig jaar had gezaaid: aardbeien, bosbessen, appelboom, salie, tijm, munt,… doen het goed.
    Het is wel veel moeilijker om iets binnen te groeien dan in denhof.
    En naart schijnt krijgen ze van binnenstaan rapper allerlei ziektes en problemen.

    1. Ik praat er ook tegen! Aanmoedigen die handel!
      Ik denk ook dat als je ze binnen laat staan het eigenlijk verwende en dus veel te zwakke plantjes worden zeker als ze daarna toch buiten worden gezet. En zelfs binnen kunnen er beestjes komen, of kunnen ze ziek worden, mijn halve kruidentuin is immers uitgeroeid en die stond binnen!

  4. *tilt het lui lijf uit de stoel om een rondje te maken door vaders moestuin*
    Wel, er is hier gesnoeid aan de haagbeuk. Maar dat heeft niks met oogst te maken natuurlijk.
    De aardbeien staan hier evenzo in bloei. In de druivenplant zit tweeëneenhalf bloemetje.
    De eerste kersen kleuren rood en ook zijn er al mini-appeltjes, mini-pruimpjes, groene framboosjes en groene rode besjes te vinden.
    Er piept hier ook iets dubieus uit de grond, het zouden bietjes kunnen zijn.
    En één zielig tomatenplantje in een stuk plastic gewikkeld…?
    De peulplanten zijn nog heeeeeel klein. Bij de stokbonen is zelfs nog helemaal niks te zien.
    Distels hebben we als gewoonlijk in overvloed. Net als brandnetels (gewoon doen alsof dat voor de brandnetelsoep is) en winterpostelein trouwens *knaagknaag, dat kan je zo eten* maar die laatste staat in bloei en is daarmee eigenlijk al te oud.
    Verder zie ik vogelkers en pluksla. Die lijken me consumeerbaar. Maar de oogst is dus nog niet om over naar huis te schrijven 😉

  5. zoals je al hebt kunnen zien beperkt onze tuin zich tot gazon, een zonneterras en plantenbakken. Veel problemen hebben we daar niet mee… 😉

  6. Ik heb een tuinman met de naam Jer die keurig iedere dag de plantjes op het balkon bewatert. Onze framboos en braamstruik doet het prima in groen blad maar echt bloeien wil hij niet, ook onze munt en koriander is weer keurig opgekomen maar de basilicum weigert . Ik zeg dat wij hetzelfde als jij zitten; half good half bad 😉

Reacties zijn gesloten.