Buigen of breken

Voor het geval de weddenschappen tegen mijn persoontje en mijn sportieve inspanningen nog lopen en u zich afvraagt wanneer u uw geld kan incasseren… een kleine update.

De fitnessoefeningen van Let’s get fit heb ik van mijn drukke programma geschrapt omdat de filmpjes niet meer marcheerden en na die eerste keer hield ik er toch geen spierpijn meer aan over en wij doen niets voor niks hé.
Het wandelen staat eveneens op een laag pitje, maar dat komt enkel en alleen door het gruwelijke herfstweer dat ons land en blijkbaar heel Europa teistert, maar eigenlijk mogen wij nog niet klagen: in mijn favoriete Zwitserse dorp ligt er op dit eigenste moment zijnde drie weken voor de officiële start van het zomerseizoen een paar cm sneeuw in het dorp. Me dunkt dat ze beter de skipistes kunnen heropenen in plaats van de wandelpaden.
Om terug tot mijn punt te komen: de eerstvolgende vrije dag met mooi weer laat ik alles vallen en graaf ik mijn wandelschoenen op uit de kast voor een fatsoenlijke dagtocht.

Smeert uw beentjes al maar in.

Het derde op mijn ambitieuze goede-voornemen-planning was joggen. In de hoop het langer vol te houden begon ik begin april met start-to-run, dat je met een strikt schema langzaam je conditie leert opbouwen waardoor je  na exact 10 weken een half uur ofte 5 km aan één stuk zou moeten kunnen lopen. Zou moeten kunnen zeg ik bewust, want:

  1. Het schema stelt dat je drie keer per week gaat lopen. Ik heb geen tijd of oké ik geef toe meestal geen goesting om me drie keer per week in het zweet te werken want dan regent of waait het en mijn haar zit net goed en ik moet mijn nagels nog lakken en dat komt niet uit met mijn doucheschema. Of zo. Dus twee is een maximum maar dat zorgt er wel voor dat je 1/3 trager vooruit gaat.
  2. Om 5km te lopen op 30min zou je 10km per uur moeten lopen. Ik kom nauwelijks aan de 8. Nadat ik het schema heb afgewerkt, zal er dus nog moeten getraind worden in sneller lopen.

Dat opbouwen gaat redelijk langzaam. In het begin één, twee, drie, vier minuten lopen, vijf, maximum zes… Lekker chill. En ik merkte dat mijn conditie er echt wel op vooruit ging: plots raak ik zonder problemen weliswaar met véél gehijg inclusief een bijna-doodervaring de steilste hellingen in de buurt opgefietst, ik kan al twéé trappen oplopen zonder buiten adem te raken, enzovoorts.
Maar dan is er ‘week 7’. Tot dan toe ging ik bijna zingend lopen, ik kon de hele wereld aan, dit was een makkie. De ene keer ging al vlotter dan de andere, toegegeven, het hing er vanaf hoe vol mijn maag was meestal en of mijn kuiten zonder vuur mee wilden.

Les 20 was een hel: vier keer acht minuten lopen.

Mijn kuiten brandden al na twee minuten, ik had het al lang niet meer zo erg gehad, en vooral in de stijgende stukken dacht ik dat ik elk moment in de berm kon terechtkomen en het lief moest bellen om mij te komen halen of nee beter ineens een ambulance, en warm dat ik het had, wárm, met die regenjas aan, wat heeft een regenjas eigenlijk voor nut, je wordt sowieso nat, van ’t zweet dan, en mijn benen, mijn benen, of zijn het mijn voeten die zo zwaar zijn dat ik ze amper opgehoffen krijg, sebiet struikel ik erover, lomp als ik ben, godverdorie LJ ge zijt een zwakkeling, blijven lopen nu komaan, tot daar aan de top, ge kunt het kerkhof al zien, tot in de bocht nu, ah even verlichting tijdens bergaf maar niet voor lang, daar is de volgende helling alweer, ik ga doooooood…

De laatste 8 minuten heb ik niet uitgelopen, ik ben rond 5 of 6 gestrand, het ging gewoon niet meer want ook al was het branden in mijn kuiten na zo’n 20 minuten geminderd, mijn benen waren loodzwaar en ik geraakte gewoon niet vooruit. Nog nooit voorgehad!
Mijn motivatie voor de volgende les, twee keer 10 minuten en één keer 12 minuten lopen, is gedaald tot onder het vriespunt. Het lijkt mij wijs dat ik eerst de vier maal acht minuten nog eens probeer, en blijf proberen tot het me zonder problemen lukt, want ik heb schrik dat ik er anders het bijltje bij neerleg en het lopen definitief opgeef!

Dus de 5km ligt nog net buiten handbereik, maar we komen er wel, op ons eigen tempo.

En u? Hoe gaat het met uw sportieve uitspattingen?

13 thoughts on “Buigen of breken

  1. Zeer goed : ik ben al 4 weken niet uit mijn zetel gekomen en amper buiten geweest. Om maar te zeggen : jij bent zeer goed bezig ! Doe het vooral op je eigen tempo. Die start-to-run tapes spreken niet over hellingen, hé.

  2. Ik WIL en MOET terug beginnen! Volgende week! Echt! Want ik was zoooo content over mezelf toen ik vorig jaar heel die start-to-run-podcast had uitgelopen! Maar ik hoop toch ook eens in het zonneke te kunnen lopen, hoor. Hier zijn trouwens geen hellingen, dus ik vrees dat dat een extra moeilijkheidsgraad is voor jou.

    1. Ik zal blij zijn als we verhuisd zijn, enfin ik hoop toch dat ik daar een ‘plattere’ looproute kan vinden, ik heb nu al de platste uit mijn nabije omgeving gevonden want voordien (vorig jaar) liep ik nog steilere hellingen om dan halverwege halfdood neer te vallen :p Ik denk dat ik les 20 nog wel even ga blijven herhalen, tot het vlotjes gaat…

  3. Ik blijf sport ongezond vinden. Desalniettemin heb ik een tijdje terug 21 km. gekajakt met collega’s (regen, hagel, en maar net boven de 10°) en wandel ik nog steeds geregeld – en er zijn echt wel goede wandeldagen geweest de laatste weken – (http://wandelaar3680.skynetblogs.be/), dat zijn toch tochten van 15 tot 20 km. meestal, maar dat is ontspanning en geen sport (gemiddelde snelheid, pauzes om te fotograferen of rond te kijken inbegrepen, rond de 4 à 5 km./u). Nog veel sportplezier

    1. 21km gekajakt in zulke omstandigheden! Chapeau zulle 🙂 Ik hoop dat we dit weekend nog een keer kunnen gaan wandelen, ik zie dat ook meer als ontspanning dan als sport, al kan je je er achteraf wel (‘gezond’) moe van voelen.

  4. Ik heb ondertussen al 10 sessies bij Bodystyling er op zitten en dat blijf ik tot nu toe wel goed volhouden en ik merk dat ik het ook wel echt graag doe.

  5. Ik doe 5 km binnen het kwartier! (Op 8 wieltjes dan wel hè.) Lopen is niet zo mijn ding, maar toch is het zoals met skeeleren, conditie opbouwen gaat beetje bij beetje. Dus eerst die 4×8 minuten nog eens overdoen lijkt mij een puik plan!

  6. Mijn sportieve inspanningen hebben zich deze week beperkt tot het nog maar eens kopen van een sportkledingstuk.
    En dat was het.
    Voor de afgelopen maand.

  7. Voor see vakantie was ik er helemaal, 5km rennen in een half uur….. Maar na de fikse griep en 3 weken niets doen hou ik mijn hart vast….

Reacties zijn gesloten.