[balktontuin] Op hoop van zegen

Het was 20 mei, 1 maand voor het begin van de officiële zomer en in mijn living woekerde een heus oerwoud van tomaten-, paprika-, peperplanten en zonnebloemen. Het eerste wat je rook als je de voordeur binnenkwam, waren die planten, nog een beetje smeulend van de lekkere warmte achter zon-op-glas. Ze hadden een luilekkerleven: regelmatig water, minstens 20 graden, geen regen, geen wind. Zo zag het er hier toen uit:

DSC_0926

Je ziet, het was gezellig druk.

Sinds maandag staat alles buiten, een temperatuursverschil van vijftien graden, dat kán niet goed zijn, ik houd ze met argusogen in de gaten, als er eentje uitziet alsof hij het gaat begeven, gaat alles terug naar binnen!

2013-05-20 12.58.48

De tomaten zijn op enkele weken tijd de hoogte in geschoten en dragen al vrolijk gele bloemetjes; het is nu wachten op het eerste groene minitomaatje en dan nog langer wachten op de eerste rode tomaat die geoogst kan worden.
De pepers zijn ook omhoog geschoten, groter dan de paprika’s – toch hun grote broertje dacht ik? – en allemaal dragen ze piepkleine knopjes.
De bosaardbeitjes overleefden dankzij een intensieve gifcampagne een agressieve bladluizenplaag en hier en daar is er het begin van een bloemknopje te zien, maar ik heb de indruk dat het niet erg vlot; zullen er dit jaar wel aardbeien aan komen?
De zonnebloempjes lijken belemmerd in hun groei door de kleine potjes waar ze al die tijd hebben in moeten samenhokken, hopelijk hervinden ze hun levenslust en zie ik binnenkort de eerste prachtige gele kopjes!
Hoewel aan geel komt het me niet tekort dankzij de narcissen die begin mei eindelijk begonnen te bloeien. Het zijn de eerste bloembollen die effectief bloemen tonen; de krokussen, tulpen en vorig jaar enkele zomerbloeiers toonden enkel saaie groene bladeren.
De radijzen ga ik één dezer echt opgeven; de plantjes/bladeren groeiden wel maar het deel van de wortel dat een radijs moet vormen zat boven de grond en bleef lang en dun dus dat stuk heb ik nu onder de grond gestoken en dan zal ik nog wel eens gaan kijken binnenkort of dat helpt, zoniet kieper ik alles bij het groen afval, I’ve had it, zogezegd de makkelijkste groente om te kweken (na sla), laat me niet lachen, het lukt me niet!!
Dan is er het verhaal van de courgettes. Ik wilde ze per se zelf zaaien en dat lukte wonderwel, het plantje schoot na een week de hoogte in doordat het te warm werd met de zon op het raam, ik heb ze dan verpot naar een groter potje zodat ik de lange steel onder de grond kon stoppen tot aan de eerste blaadjes, tot zover alles oké, maar de bloemen groeien op een heel rare manier… Nog nooit gezien, zo’n dubbele stelen, en op de hele plant is er geen normale bloem te zien! Gemuteerd zaad? Hoedanook ik heb twee plantjes op de markt gekocht, dan gaan we het daarmee proberen.

2013-05-20 12.16.15
Gemuteerde courgette.

Mijn kruiden blijven in de keuken staan, heb ik besloten; dit vermijdt dat er beestjes op komen, of spinnen, die kom ik ook niet graag tegen bij het peterselie knippen!

2013-05-20 13.32.18

En u? Hoe ziet het er bij u uit in den hof?

18 thoughts on “[balktontuin] Op hoop van zegen

  1. Goed dank u 🙂
    Gisteren een eerste bloemkool geoogst uit de serre. Sla eten we al enkele weken (uit de kluiten gewassen kroppen van maar liefst 600gr). Voor de rest groeien er in de serre nog minikomkommers, bonen, wortelen, prei, tomaten (soep-tros-gele-bruine-olijftomaatjes) Er staan ook nog twee tomatenplanten in pot in de erker van mijn keuken, in de hoop dat me dat extra vroege exemplaren oplevert.
    Succes met de kweek !

  2. Behalve de aarbeien staat hier niets buiten. De paprika’s en tomaten staan in de keuken en ik vrees dat dit zo zal blijven tot in de eeuwigheid amen, met dank aan het belgische weer. Ze zouden eens moeten afkraken door de wind of verzuipen door de regen, die tegenslag wil ik niet riskeren. Het enige wat ik wil zijn tomaten en paprika van eigen kweek…en hopelijk is dat niet teveel gevraagd.

    1. Ja dat soort planten kan niet tegen regen. Gelukkig hebben wij (nu nog) een overdekt balkon. Bij het onweer vannacht had ik wel schrik mijn tomaten in ravage aan te treffen maar ’t zag er oké uit vanmorgen!

      1. Ik heb er dan speciale denk ik. Mijn paprika’s en tomaten staan al weken buiten. In de gieten de regen en ik heb gisteren weer kunnen oogsten. Het zijn superman-paprika’s I tell you!

        1. Ik heb de mijne in februari gezaaid, het vroegste dat ‘mocht’. En ik durfde ze niet buiten zetten, vond het zo zielig met al dat slecht weer!

  3. Hier gaat alles goed. Bij mij staat alles al een tijdje buiten en ik heb daar niet naar omgezien en alles doet het goed. (Lui wijf ikke… ik geef dat toe.) En onze radijzen die doen het goeD. Ik heb die zelf direct in de grond buiten gezaait en een dikke week later zijn ze al serieus aan het kiemen.

  4. Zoals ik mijn vader laatst hoorde zeggen: “Er staat nog niet veel.” En hij kan het weten. Hij is altijd wat laat maar met dit weer zeker.

  5. Ik ben ook nen echte tuinmens, vorig jaar nen tomattenplant gezet die groter is geworden dan mij. Khad er een beetje schrik van!
    Nu staat er om op te eten; freezen, bosbessen, appelboompie, paprika’s, salie, munt (kilo’s!), citroenmelisse, onkruid,…
    En ik ga nog wel dingen planten maar met dat regenweer heb ik geen goesting om in mijn hof te werken ;(
    Ik heb ook besloten dat ik dit jaar het onkruid ga laten staan! Nah!

    1. Het regenweer doet ook helemaal geen deugd voor de planten! Mijn tomaten zijn aan het afsterven door de koude … en er kwamen net bloemetjes aan 😦 Maar ik geef de hoop nog niet op. Voordeel van een balkon (of nadeel ’t is maar hoe lui ik op ’t moment ben) regen is geen excuus om niet in de tuin te moeten werken, want op het balkon is het toch droog, hehe.

Reacties zijn gesloten.