[50books] Hoeveel tijd lees je gemiddeld per week?

Via Voetje kwam ik bij Petepel’s #50books vragen terecht, hét stokje voor de boekenwormen onder ons!

8. Hoeveel tijd lees je gemiddeld per week?

Eens even nadenken.

Dagelijks 1 uurtje op de trein naar en van het werk, dat maakt vijf uur.
(Hoewel, op weg naar huis kom ik tegenwoordig vaak een ex-collega van het Braggelhotel tegen, die ik indertijd De Stagiaire noemde omdat zij toen stage bij ons deed, en raak ik zo een half uur leestijd per dag kwijt.)

Vaak blijft het bij die vijf uur, maar meestal lukt het wel om een boek uit te lezen met een gemiddelde snelheid tussen vijftig en zeventig pagina’s per uur. Bij chicklits en detectives durft het sneller te gaan; kortom het hangt ervan af hoe moeilijk het boek geschreven is en hoe aandachtig ik zelf lees.

In de vrije tijd schiet lezen er al eens bij in, behalve wanneer er kan uitgeslapen worden. Ik ben een ochtendmens dus zelfs als er geen wekker staat word ik meestal nog een uur eerder wakker dan het lief, en dat uurtje nestel ik me in de kussens en lees ik wat.
Ik probeer de laatste tijd mijn tv-tijd in te korten naar één programma kijken per avond, en de overige tijd te besteden aan opruimen of andere leuke taakjes, en een half uur voor het slapengaan al in bed te kruipen met een boek. Maar lezen voor het slapengaan zorgt ervoor dat ik woeliger droom, heb ik al gemerkt.

Ik zou dus gerust méér kunnen lezen maar ik ben al tevreden met één boek per week om aan mijn challenge van 52 boeken in 2013 te komen 🙂

En u? Hoeveel tijd besteedt u aan lezen?

13 thoughts on “[50books] Hoeveel tijd lees je gemiddeld per week?

  1. Een hamvraagje LJ ; 52 boeken per jaar ; Lees je om te lezen of wil je iets aan over houden wat je leest . Als ik 52 boeken per jaar zou lezen weet ik begot op ’t eind van het jaar niks meer van de eerste. En mijn tweede probleem , denk,dat ik geen 52 boeken vindt per jaar die in mijn smaak vallen !

    1. Wel Ollie, of ik nu 10 of 52 boeken lees, 1 jaar later ben ik vergeten hoe het afliep, 2 jaar later hoe het verhaal ook alweer ging dus over 3 jaar kan ik alles opnieuw lezen… Ik heb een slecht geheugen, idem voor films.

      1. Ik lees evenveel als LJ en ik moet zeggen ik hou heel veel aan mijn boeken over hoor Ollie. Ik heb kennelijk een beter geheugen, want ik weet zelf nog hele verhalen van 10 jaar geleden. Het is niet omdat je veel leest dat je er niets van opsteekt he. Ik zat vorig jaar aan 60 boeken en ik kan je zo een korte inhoud geven van allemaal. 🙂

  2. ik lees nog geen tijdschrift in een week! Ik koop er trouwens alleen eens eentje als ik lang op de trein moet zitten of zo. Maar als ik eens een goed boek te pakken krijg, dan lees ik het in drie vier dagen tijd uit, maar k heb geen tips voor zo’n goed verhaal!

  3. Ik lees eigenlijk alleen op het werk, en dat is dus ongeveer 1 boek op twee weken dat ik dan lees. Maar een tijd in uur op plakken is moeilijk.. Ik schat een uur of zeven alles samen?

  4. Nou zoveel als jij leest red ik niet hoor hahaha 😉 Ik lees vooral als ik in bad lig of nog even kort voordat ik ga slapen, dus wat zal het zijn? Uurtje per week? En in de vakanties…. tja dan kan het makkelijk 2 a 3 uur per dag zijn 😉

  5. Dat is wel het voordeel van openbaar vervoer, gewoon tijd om dingen te doen, boekje lezen. Bij mij is het schandaaaalig. 1 boek per jaar, met vakantie.

Reacties zijn gesloten.