[balkontuin] Lenteklaar

U weet, ik heb een balkon. Een schoon balkon dat langs alle kamers van ons appartement loopt, zij het wat smalletjes want je kan er niet met vier rond een tafeltje zitten bijvoorbeeld, maar met een zicht, een zicht, ik ga het verschrikkelijk missen.

Dat balkon heeft enkel ’s voormiddags zon aangezien het op het oosten ligt, dus behalve op vrije dagen kan ik zelden genieten van het zonnetje. We zitten er trouwens zelden op, nu ik er bij nadenk.

Dit balkon is in de eerste plaats mijn tuintje.

Vorig jaar stond het vol met zonnebloemen, een pompoenplant, een courgetteplant, geraniums, een paar tomatenplanten, kruiden en nog andere bloemen. Voor dit jaar had ik een vierkante moestuin gekocht, met het idee dat ik dan niet meer met 586 verschillende bloempotten moest staan klooien, neen alles gezellig bij elkaar in één vierkant. (Behalve de courgette. En de zonnebloemen. En de geraniums.) Ik keek enorm uit naar het plantseizoen, want ik wilde experimenteren met verschillende groenten en had alle zaadjes al gekocht. Tomaat, paprika, peper en kolen waren al gezaaid toen we halsoverkop beslisten om ons Droomappartement te kopen.

Met als gevolg dat de vierkante moestuin zal moeten wachten tot volgend jaar.

Wat niet wil zeggen dat ik mijn moestuindromen heb opgeborgen en het zaaigoed in de vuilbak heb gekieperd. Neen, ik krijg het niet over mijn hart om de snelgroeiende plantjes op die manier te vermoorden. Ziehier wat er momenteel zoal groeit en bloeit in de binnentuin:

DSC_0880 (1)

Ge ziet als we dat allemaal moeten verhuizen, dan hebben we een extra camion nodig. 

De kruiden zullen mijn zorgen waarschijnlijk niet overleven, they never do immers. De kolen zien er nu al zo armetierig uit dat ik ze bijna uit hun lijden zou willen verlossen als ik niet zo’n klein hartje had, dus hopelijk kan ik die over een tijdje zonder scrupules in de groenenbak gooien. De zonnebloemen zullen tegen de verhuis misschien uitgebloeid zijn, en anders worden ze wel opgevreten door bladluizen. Voor een paar paprika’s en tomaten heb ik een adoptiegezin gevonden, dus die ga ik met veel liefde verder grootbrengen. Het enige wat we dan moeten verhuizen, zijn de tomaten en de courgettes.

Buiten staat er ook al wat te verlangen naar het zonnetje:

DSC_0855 (1)

Ik had in januari een aantal bloembollen geplant in potten en ik had eerlijk gezegd niet verwacht daar ooit iets van te zien, maar wonder boven wonder komen er toch al een paar narcissen, tulpen en krokussen piepen. Of er effectief bloemen gaan komen, valt nog te bezien want als ik bloembollen plant, blijft het meestal bij zielige groene stengeltjes.

De hortensia van eind vorige zomer die de hele tijd buiten heeft gestaan en amper water heeft gekregen, is gesnoeid – trouwens op zéér professionele wijze met mijn keukenschaar – en hier en daar komen miniminiminiblaadjes piepen. Idem voor de Marokkaanse munt. Ongelooflijk wat een sterke plant dat is. Op de lavendel heb ik een minder goed oog.

Tot slot kocht ik in februari een paar bosaardbeiplantjes, die zouden kleine aardbeitjes moeten gaan geven, en die heb ik nu ook buiten gezet.

Het is fascinerend om alles zo snel te zien groeien!

En u? Wat staat er al lenteklaar in uwen hof?

29 thoughts on “[balkontuin] Lenteklaar

  1. Het enige wat hier binnen in potjes staat bij mij zijn sierpompoentjes, waarvan ik de zaden had gespaard. Van de vierentwintig pottekes zijn er nog maar een stuk of tien waar al effectief een plantje is uitgekomen. Mijn doel is die tussen de struiken te zetten om zo minder onkruid te hebben. Onze moestuin is in gras gezaaid omdat ik die vroeger deed en het nu niet meer kan. We hebben alleen nog een streepje kruiden staan tegen de afschutting. Wel handig als je een beetje peterselie nodig hebt of wat thijm of munt.Veel succes met je tuintje en vooral met de verhuis!

    1. Kruiden vind ik ook heel handig, gewoon plukken en de kookpot in, alleen jammer dat ik & kruidenplantjes echt geen goede combinatie is; de oregano die in de keuken in een pot staat ziet er al verslenst uit en hij staat er nog geen 2 weken…

  2. De foto’s met een woordje uitleg zijn geld waard 🙂
    Wat hier lenteklaar staat? Veel groen en weinig bloem 😦 De hortensia’s zien er nog zo dood uit als een pier, evenals de lavendel maar ik blijf hopen. Al wat in potten zat: lavendelboom, olijfboom etc….piepedood. Ik heb eind februari wortels gezaaid, direct in volle grond, en die komen nu uit….maar het kan ook onkruid zijn. Gelukkig staan de tulpen en hyacinten er fantastisch bij, dat is de reden dat ik nog geen depressie doe als ik naar buiten kijk.

  3. Hier ben ik zelfs nog niet begonnen met de vierkante moestuin. Omdat ik hoop eigenlijk zwanger te zijn…. en dan moet alles bio zijn… en onze potgrond is niet bio… dus dan moet het ventje de vierkante moestuin onderhouden en dat wil hij niet. Hij staat dus nog in het tuinhuis niets te doen.
    Maar ben wel jaloers als ik dat van u zo zie.

      1. Voor de veiligheid van de baby. 🙂 Je wil niet weten wat voor schadelijke stoffen in gewone potgrond zitten. En bio potgrond vind ik pokkeduur en om heel eerlijk te zijn heb ik er op de moment gewoon de fut en de goesting niet voor. Ik loop van ziekenhuis, naar ziekenhuis en de tijd die ik heb wil ik gewoon genieten op dit moment. Ik ben lui… ik geef het toe. 🙂

        1. Ik heb precies al een pak minder zin om zelfgeoogste groentjes te eten! Maar zeg, dat is niet lui zijn he, dat is gewoon normaal! Jij bent nu met totaal andere dingen bezig en volgend jaar is er weer een jaar he, die vierkante bakken gaan niet lopen!

  4. De bloembollen moeten hier nog in de grond. Buiten zijn er al tulpen boven gekome De struiken komen ook eindelijk terug tot leven. 😉
    Jij doet zeer veel op zo’n kleine ruimte !

  5. Ik heb me al half kapot gewerkt in mijn tuin. Wat planten betreft : in de serre heb ik al het volgende : kropsla(vanaf volgende week kunnen we ervan eten) wortelen, bonen, bloemkolen. Binnen in de erker van de keuken (zeer zonnig) staan al tomatenplantjes (rood, geel, bruin) en komkommerplanten (van die mini’s) die gaan tegen volgende week waarschijnlijk ook naar de serre verhuizen.
    Deze week heb ik ook nog wat bloembollen geplant die bloemen zouden moeten geven die in vazen kunnen gezet worden. Mijn bessen/kleinfruittuintje heeft ondertussen ook vorm gekregen, zo heb ik kiwibessen, blauwbes, vijgen, gojibes, kleine gele besjes, bramen, …
    Mocht ik ooit (oud en versleten) gaan verhuizen, dan ga ik dat hele tuingebeuren toch erg missen denk ik !

  6. Ik heb geen terras, zelfs geen balkonnetje, maar ben toch ook begonnen met wat dingetjes te laten groeien. Uit dezelfde serie als uw witte, hema-tomatenplant trouwens: ik heb de chili’s en de aardbeien. Met de chili’s gaat het goed, bij de aardbeien zie je na een maand nog altijd niets… Alles staat wel binnen bij mij, maar vlak voor het raam… Vorige week heb ik ook wat kruidenzaadjes gekocht in de colruyt, basilicum, bieslook, peterselie, maar ook daar nog niets te bespeuren… En niet gepland, maar ik heb supermooie, goed riekende bloemetjes gekregen voor Secretaressedag, die samen met mijn oerwoud aan planten het hele appartementje opfleuren!

      1. ah dus het ligt uiteindelijk dan toch niet aan mij 😀 iedereen blijft me zeggen dat dat misschien nog komt… meer dan een maand later begin ik er toch aan te twijfelen :p

  7. Ik ben een beetje jaloers hoor! Ik heb niet echt groene vingers vrees ik, gelukkig doet mijn vader dit soort dingen en kan ik ervan meegenieten zolang ik nog thuis woon 🙂

  8. ik heb geen moestuin, en qua planten enkel een drietal potten die bij ons terras staan. En daar staan 3 vaste planten/heesters in die de winter zouden moeten overleven. Op bloei moet ik nog even wachten…

  9. Ik moest zo hard lachen om je bier, statiegeld en glas aanduiding. Is dat ook onderdeel van je balkon lente klaar maken? hahahahahaaha! Nee hoor gekheid, lijkt me heerlijk om zoveel eigen plantjes en dingetjes te hebben thuis. Ik ben er vooral te goed in die dingen te vermoorden dus ik laat het maar 😉

  10. Wat een prachtige plantjes heb je allemaal staan in huis. Ik ben er stiekem wel jaloers op. Ging je dat allemaal in je m²m zetten?
    De basilicum die ik meer dan een maand geleden gezaaid heb komen nog maar minieme blaadjes van boven en is volgens mij een flop. Ik zal me een plantje moeten kopen en dan nadat ik het bijna leeg geplukt heb in de bak buiten moeten planten.

    1. Nee ik denk dat ik sowieso nog potten naast de m² nodig had gehad 😀 De kruiden had ik sowieso apart gehouden en een deel van de tomaten- en paprikaplanten ook, en de courgettes sowieso in een aparte, grote pot. Dus ja had mijn terras sowieso nog volgestaan denk ik, nu ik erbij stilsta…

      1. Volgende week denk ik dat ik een update zal posten over ‘den bak’. je zal versteld staan hoe groen ie al is. De spinazie staat al bijna 10cm hoog!

Reacties zijn gesloten.