[veertigdagen] De eindbalans

U herinnert zich misschien nog dat ik op mijn eigen manier en op mijn eigen voorwaarden ging meedoen met de Vasten ofte Veertigdagentijd. Die ligt inmiddels alweer drie weken achter ons, dus hoog tijd om de balans op te maken.

1. Minstens 60km gaan wandelen ofte 10km per week. Dat is niet gelukt omdat we ook andere dingen te doen hebben in ’t weekend dan alleen maar wandelen. De teller voor die zes weken staat op zo’n 41km wat ik helemaal niet slecht vind. Voor 2013 hoop ik wel aan 250km in totaal te komen.

2. Minstens 20km joggen. Dat is gefaald. Ik gebruikte het koude weer als excuus. Kort na Pasen ben ik wel begonnen met ‘start to run’, dus het goede voornemen wordt alsnog waargemaakt.

3. Minstens 50km fietsen. Eveneens gefaald, en daarvoor haal ik eveneens het winterweer aan. Plus het feit dat het tot halverwege maart geduurd heeft voor het lief weer een fiets had, en dat mijn fiets er alles aan doet om het fietsen zwaar te maken voor me. (Moet nog steeds langs mijn vader-de-fietsenmaker hiervoor.)

4. Dagelijks minstens 2l water drinken. Dat is een makkie, zeker als ik op het werk ben. Thuis iets minder, maar de opkomende hoofdpijn waarschuwt me altijd voor uitdroging waardoor ik gauw een kan achterover sla. Met al die filmpjes over de hoeveelheid suiker in en de slechte effecten op je lichaam van frisdrank, drink ik nog zelden iets anders dan water. Zelfs op restaurant.

5. Dagelijks minstens 1 portie groenten en 1 portie fruit eten. Dat is niet altijd gelukt, want ik haat fruit, gelukkig komt het zomerfruit er nu aan en dat eet ik wél graag.

6. Maximum 50% van de warme maaltijden vlees eten. Ik ben geen vleeseter maar een vegetariër zal ik ook nooit worden. Ik vond het moeilijk om lekkere, vleesloze receptjes te vinden waar geen champignons, tofu of linzen in voorkwamen. Feta daarentegen heb ik nu wel genoeg gezien…

7. Niet snoepen. Hahahahaha. Goed geprobeerd. Het was nu eenmaal paaseiseizoen en I would kill for paaseitjes, ik kan ze echt niet weerstaan. Toch is het mij gelukt om mij in te houden en met mate te snoepen. Pas na Pasen liep dat helemaal mis.

8. Maximum 1 keer om de 2 weken fastfood. Oei, ik denk dat ik dit per ongeluk heb aangepast naar 1 keer per week. Alleszins een verbetering naar hoe het voordien was.

9. Geen alcohol. Ik ben geen alcoholieker maar ik kan mij geen alcoholloos leven voorstellen. Bij een lekker etentje hoort een glas wijn, op een feestje “moet” ik drinken omdat ik anders als een plank op de dansvloer sta te staan… Sowieso zijn er weken dat ik geen alcohol aanraak en het ook niet mis, hoor. Het hangt gewoon van de gelegenheid af.

10. Gezonder broodbeleg. Paschka, waar ik vroeger zo verslaafd aan was, komt zelden nog in huis. Ik heb vegetarische pasta’s geprobeerd maar die waren nogal smakeloos. Maar de variatie aan broodbeleg mét vlees, of kaas, is groot genoeg.

11. Geen lift maar de trap nemen bij minder dan zes verdiepingen. Dat lukt mij meestal, zeker omdat ik geen fan ben van liften. Op het werk zonder moeite, thuis huppel ik zelfs na het joggen vijf verdiepingen naar omhoog – wel in drie stukken want anders zou ik het niet overleven, vrees ik.

12. De fiets nemen ipv de bus. Zoals eerder vermeld heeft het lief pas sinds enkele weken terug een fiets waardoor we nog steeds makkelijk de bus namen om ergens naartoe te gaan. Nu is er geen excuus meer en trouwens, de fiets geeft je véél meer vrijheid.

13. De auto enkel gebruiken bij afstanden langer dan 10 km en om boodschappen te doen. Check!

14. Niet gaan shoppen. Behalve de veels te dure jurk voor het bal en het flesje kokosgeur heb ik niets gekocht. Ik ben trouwens sinds eind januari niet meer gaan shoppen… en dat begint héél veel pijn te doen!!

Ik was na die zes weken trouwens 1kg afgevallen… Da’s toch iets he. Daarnaast hebben bovenstaande ‘regeltjes’ een aantal goede gewoontes gecreëerd waar ik aan ga vasthouden. Vooral de combinatie minder snoepen & meer bewegen blijkt een succesformule: met minder suiker in mijn bloed en door dagelijks iets van beweging te doen, voel ik mij gewoon veel beter in mijn vel!

13 thoughts on “[veertigdagen] De eindbalans

  1. Die kilo minder is het bewijs dat je gevast (????) hebt, zelfs al is het niet al verlopen zoals gepland maar daar had je dan ook de juiste excuses voor 🙂

  2. Voor zo’n lange lijst met doelstellingen heb je toch nog een hoop gehaald! Ik vraag me alleen af of je nu wel of niet alcohol gedronken hebt, want je verhaaltje laat het zo lekker in het midden 😛

  3. de uitdaging is dan niet volledig geslaagd,
    je hebt er toch enkele positieve dingen aan overgehouden, LJ
    En dat weer was dan ook een terechte smoes… 😛

  4. Ik vind het een hele nette score hoor! Er zitten toch een aantal aspecten bij waarbij ik echt even een; mijn god dat zou ik echt niet overleven, gevoel kreeg hahaahha. En idd een kilo eraf, het is mooi begin toch? Met het rennen zal je er wel meer vanaf krijgen denk ik 😉

Reacties zijn gesloten.