[Droomappt] Droomboekenkast

Hoe het met ons appartementje staat, vraagt u zich misschien af. Het lief is al bij een aantal banken gaan horen, een lening zal geen probleem zijn, we hebben een uitleguurtje gehad bij de notaris, en hopelijk zal deze of volgende week eindelijk de compromis getekend kunnen worden.

Terwijl het lief zich bezighoudt met de cijfertjes, kan ik uren wakkerliggen over de inrichting.

Het grootste probleem want het meest gebruikt is de living. De kleurtinten zouden richting grijs, beige, ecru moeten gaan, dus heel relaxed. Onze oude zetel – nochtans pas drie jaar geleden gekocht – is een wrak doordat het lief zich er altijd met zijn volle gewicht in laat vallen. Op ‘zijn’ plek in de zetel zit er echt een zounk. Ook de kleur, zwart, zal niet in ons nieuwe interieur passen. We kunnen natuurlijk een nieuwe overtrek kopen, dus voorlopig houden we die optie open. De salontafel mag voor mijn part rechtstreeks naar het stort, het was drie jaar geleden een goedkoop prul en zit vol putjes, strepen en hier en daar komt de buitenste laag los. Een nieuwe staat dus op het verlanglijstje. Verder ook een fatsoenlijk tv-kastje want dat was al net zo goedkoop als de salontafel. En allemaal bij elkaar passend, uiteraard. Van Maa kunnen we een sofa krijgen in de juiste kleur, en van mijn ouders nog twee Ikea-leunstoelen, dus voilà ons salon staat vol.

Het eetkamergedeelte is al voor de helft ingvuld: van Maa krijgen we een bovendien uittrekbare tafel waar maximum tien personen aan kunnen zitten, met zes stoelen erbij. Alles moet nog geschuurd en opnieuw geschilderd worden maar dat lijkt me megaleuk om te doen! Wat we echter zeker nog nodig hebben is een livingkast. Daar moet een heel deel keukengerei (servies, glazen, bakgerief; alles wat niet in de minikeuken zelf past) in kunnen maar heel erg belangrijk mijn boeken.

De bomma trok een vies gezicht toen ik zei dat ik mijn boeken open en bloot wou showen.

Het zou natuurlijk properder zijn achter op zijn minst een glazen duur maar dan valt het mijns insziens niet genoeg op. Je bent een boekenwurm of je bent het niet hé. Mijn stiekeme droom pikte ik op uit de vele decoratieshows op tv, met op nummer één mijn grote heldin Michèle ‘De Huisdokter’ Van Sebrouck. In Grootse plannen van vorig jaar was er het megalomane plan van de beetje te relaxte Gwynn om één muur van zijn slaapkamer van links naar rechts en van onder tot boven met een asymmeterische, open boekenkast te vullen.

boekenkast

Ik was direct verliefd.

Omdat er in onze kast ook keukengerei moet, zou het optimaal zijn om een aantal met deurtjes te maken. deBomma had het idee om de hele kast met keukenkastjes van Ikea te creëren, zodat we open en gesloten kastjes kunnen combineren en dan zou het ons misschien duizend euro kosten voor de hele wand. Ik ben nog niet overtuigd van het concept ‘open keukenkastje’ want volgens mij ga je dan te duidelijk zien dat het een euhm open keukenkastje is. Maar als we de kast volledig zelf maken, met planken uit de doe-het-zelf-winkel, moeten we de kast laten staan en als we het met keukenkastjes doen, kunnen we die meenemen naar ons volgend huis en zijn er geen verloren kosten.

Dus, beste doe-het-zelvers en binnenhuisinrichters, hebt u nog tips voor mij om een schoon boeken-keukenkastcombinatie in elkaar te boksen die bij voorkeur mee kan verhuizen? 

24 thoughts on “[Droomappt] Droomboekenkast

  1. Wij zitten met hetzelfde probleem zie.
    Nu hebben we onze boekenkast in de kleine kamer staan, maar dat wordt dus de babykamer. En boeken in een slaapkamer is ongezond… dus ze moeten weg.
    Maar naar waar.
    M wil ze naar de kelder verhuizen, hoewel we daar echt pijn van in het hart hebben. Maar ergens anders zien we gewoon niet zitten.

    1. Oei is dat ongezond? Bij mij staan ze altijd al in dezelfde ruimte als het bed, omdat het niet anders kon. Maar in de kelder, neen!!!!

          1. Boeken zijn zo ongeveer de grootste stofverzamelaars in een woning. En hoewel ik weet dat jij ontzettend goed poets ga ik ervan uit dat jij niet elke week al je boeken opendoet en afstoft (zowel van binnen als van buiten.) Wat ervoor zorgt dat het stof zich vastzet en dat in dat stof ongelooflijk veel huisstofmeid en bacterieën opgestappelen die voor heel veel luchtwegeninfecties en ergere dingen zorgen. Dus neen, op de slaapkamer wil ik er zelf niet over denken.
            Wist je trouwens dat de boeken in de bib hiervoor speciaal behandelt worden? (deze professionele uitleg met dank aan het filmpje dat we te zijn kregen op de dag van de bib 🙂 )

            1. I see. Ik wist niet dat bibboeken een speciale behandeling kregen 🙂
              Misschien is het dan toch beter om voor een gesloten kast te gaan in de living, dan hebben ze al wat minder last van stof, maar ja helemaal stofvrij is iets nooit natuurlijk. (Weer zo’n uitvinding om de mens te pesten, trouwens, stof!)

  2. Zijn er niet van die kasten die vanonder gesloten en dieper zijn, ideaal voor borden enzo, en waar vanboven zo precies een boekenkast opstaat?

  3. Ik vind de boekenkast op de foto heel leuk! Maar ik zou zeggen, zoek nog eens verder, er is geen haast bij! Als eens naar Morresmeubel gaan zien of op de website gekeken??

  4. Een open boekenkast vind ik erg mooi 🙂 Het staat gezellig en geleerd bovendien! Met zo’n kast als hierboven is het ook nog eens modern.

    Maar van keukenkasten heb ik geen verstand, sorry…

  5. Ik heb zelf ook een grote open boekenkast waar ik nu woon en vind dat wel mooi. Ik ben niet echt goed in praktisch inrichten dus kan je moeilijk tips geven en het hangt ook helemaal af van hoe je appartement er uit ziet (vind ik)

  6. Ik ga ook voor een asymmetrische (volledig open) boekenkast, ontworpen door de mama (die binnenhuisarchitecte is). Maar ik blijf hier dan ook wonen. En bij mij moeten er alleen boeken in. Het idee vanboven open kastjes, vanonder deurtjes (van iemand anders) vind ik wel een goede oplossing. Misschien zelf ontwerpen en laten maken? Kost meer maar dan is het volledig wat je wilt.

  7. Ik zou toch de combinatie maken van de 2 : open vakken en andere met een deurtje ervoor. Zo assymetrisch als de legplanken. Kan je gemakkelijk zelf maken hoor.

  8. Toffe boekenkast! Ik wou altijd een boekenkast zo door middel van planken tegen een muur te timmeren aan weerszijden van een uitstulping in de muur bv. door een schoorsteen ofzo. as ge begrijpt wat ik bedoel want ik leg het weer zo goed uit 😀 De uitstulping heb ik, de boekenkast helaas niet.

  9. Te gaaf! Ik hou van alles open, vind altijd dat de titel van boeken maar ook van cd’s en dvd’s veel over de personen zeggen dat is leuk 😀 Zelf maken moet zeker te doen zijn maar je moet wel zorgen dat je alles goed vast zet, dat wil nog eens een uitdaging zijn 😉

    1. Ik heb nog nooit een boor vast gehad en een hamer of een zaag daar ben ik ook niet direct mee vertrouwd… dus ik weet niet of ik daaraan wel durf te beginnen :p

Reacties zijn gesloten.