[tv] De man met 100 kinderen

Het begon als een simpele goede daad: de jongen Ed die zijn sperma doneerde aan een zaadbank. Het is niets om u over te schamen integendeel in onze moderne maatschappij is het algemeen aanvaard als je als vrouw kinderen wil krijgen zonder partner of kinderen die niet gelinkt zijn aan het DNA van je partner.

Over de aan allerlei privacywetten verbonden regels die errond verweefd zitten, zullen we op een ander moment eens discussiëren, ik ben alleszins van mening dat een kind het recht heeft te weten waar het vandaan komt, ik zou het alleszins leuk vinden mijn volledige stamboom tot aan mijn oerbedovergrootmoeder te kunnen doortrekken.

Jammer genoeg hielden de Neanderthalers hun administratie indertijd niet zo zorgvuldig bij maar ik blijf er alleszins van overtuigd dat ik een rechtstreekse afstammeling ben van koningin Cleopatra en Iulius Caesar.

Ik zal trouwens ook nooit de traditionele man-vrouwkoppels snappen die besluiten met een spermadonor te werken; welke man wil immers de kleine van een ander opvoeden, en welke vrouw wil dat nu van haar man verlangen? Als één van de twee onvruchtbaar blijkt, lijkt mij het eerlijkst voor beide partijen om te gaan adopteren. Ofwel 100% van allebei, ofwel 100% van géén van beiden. Maar dat is mijn mening.

De Nederlander Ed Houben werd door Koppen XL een tijdje gevolgd om hem dan achteraf te kunnen toevoegen aan het lijstje ’s Werelds Intrigerendste Mensen Waarvan Je Niet Weet Of Je Ze Zielig Of Gewoonweg Raar Moet Vinden, Of Allebei.

Toen hij bij de zaadbank het maximum van 25 succesvolle donaties had bereikt, wezen ze hem vriendelijk de deur en wist de man niet direct waarheen met zijn overtollige sperma. Omdat vijfentwintig nakomelingen hem niet genoeg leeg, startte hij als een rasechte zelfstandige een eigen spermazaak op, waarbij hij allerlei soorten koppels bij hun kinderwens helpt door hen gratis zijn zaad aan te bieden.

Daar begon voor mij het gefantaseer, en eer ze in de reportage zover waren om te laten zien hoe de bevruchting dan effectief in zijn werk ging, had ik me al voorgesteld dat de man zijn vriendin eventjes opwarmde, intussen deed Ed hetzelfde met zichzelf, waarna hij nog gewoon zijn penis moest inbrengen, spuiten en klaar.

Niks te overspel of triootje, op die manier.

Natuurlijk moet je dit een nobele daad van hem vinden; ik ken genoeg koppels voor wie het niet makkelijk is om kinderen te krijgen en dan komt deze bijna-heilige – die trouwens vlak bij de Nederlands-Hollandse grens woont en dus voor beide landen en ook Duitsland perfect bereikbaar is – als een godsgeschenk uit de lucht vallen.

Ik zat er toch niet ver naast met mijn perverse gedachten want even later blijkt het koppel altijd de keuze tussen twee manieren te krijgen. Bij optie 1 zondert Ed zich af van het koppel, loost zijn zaad in een potje, zuigt het vervolgens op met een plastic spuit en overhandigt dit aan het wachtende koppel. De partner moet dan de spuit inbrengen bij de te bezwangeren vrouw en klaar is kees.

Er werd terloops melding gemaakt van optie 2, wat vaagweg “de natuurlijke manier” werd genoemd maar helaas werd mijn nieuwsgierigheid niet bevredigd en gingen de programmamakers hier niet verder op in. 

En wat met soa’s? Een man die zijn zaad her en der condoomloos verspreidt, die moet toch regelmatig ongewenste ziektes, virussen en bacteriën oplopen, allerlei medische attesten uitgereikt aan alle betrokken partijen ten spijt?

Ik zou Ed graag mailen om hem om meer details te vragen dan er op de preutse prime time televisie getoond kunnen worden, maar ik heb zo’n voorgevoel dat hij mijn gecurieuzeneus niet zal appreciëren.

Hoedanook kunnen we stellen dat de hoogst vruchtbare Ed op die manier regelmatig aan zijn trekken komt – wat het is niet altijd van de eerste keer raak, natuurlijk – en geen vriendin nodig heeft. De laatste vriendin heeft hem trouwens gedumpt omdat hij maar kinderen bij andere vrouwen bleef kweken, en blijkbaar viel dat niet te rijmen met een normale, evenwichtige relatie.

Punt is, dat Ed intussen de trotse vader is van zo’n 100 kinderen, die hij één keer per jaar samenbrengt op zijn familiedag. De namen en gezichten probeert hij vanbuiten te leren met behulp van de foto’s die hij krijgt.

Ed heeft een prachtige website waar hij foto’s van zichzelf op verschillende leeftijden heeft gepubliceerd om zijn nakomelingen de uiterlijke overeenkomsten te laten zoeken. Pas op dat u zichzelf er straks niet in herkent!

18 thoughts on “[tv] De man met 100 kinderen

  1. Na het bekijken van de foto’s, smaken verschillen nu eenmaal, zou ik liever kinderloos blijven.
    Mensen moeten een vreselijk, wanhopige kinderwens hebben om het op die manier te doen…een kind van Ed…

  2. Hey Lj-ken! Ik ben direct eens naar die website gaan kijken, en k vind het een creep! Die ed ziet er eerder uit als een massamoordenaar dan een massamensenverwekker! K vind het ook niet kunnen dat iemand zo veel kinderen mogen verwekken, veel te gevaarlijk voor inteelt, of druk ik me niet goed uit?

  3. Gelukkig kijk ik nooit naar dit soort tv-programma’s, ik zou mij anders toch maar de hele tijd geërgerd hebben. Toch bedankt voor de leuke bespreking ervan … (Is TV-criticus worden niks voor jou?)

  4. Mijn kinderen zijn ‘in vitro’ gemaakt, maar met materiaal van ons beiden. Mocht 1 van beide onvruchtbaar gebleken zijn, dan hadden er geen kinderen geweest !
    Ik vind die Ed nogal creepy, die mens zie zichzelve een beetje te graag me dunkt, een eigenschap die ik niet bepaald in mijn nageslacht zou willen terugvinden …

  5. Ik heb de uitzending van Koppen ook gezien en ik wist eerlijk gezegd niet goed wat ik ervan moest denken. Ok, de kinderen moeten weten wie hun vader is maar ze dan ook nog eens samen brengen op een familiedag? En zoveel kinderen dan ook nog eens?

  6. Creepy… Maar vanuit evolutionair standpunt wel een slimme zet. Het zou toch niet mogen dat dat allemaal zonder doktersbegeleiding gaat…

    Ik vind spermadonatie wel een redelijke optie anders. Het is toch anders wanneer je een kind echt voelt groeien in de buik, weet geboren worden, dan wanneer je een kant-en-klaar kind krijgt. Als je dat zo’n negen maanden meevolgt, kan het je als man minder schelen dat het niet biologisch je kind is, denk ik… Ik heb daar ooit een boek over gelezen van Graham Swift, ik denk dat het “Tomorrow” was. Ik weet niet of ik het zelf zou kunnen, maar toch… Als ik nu over tien jaar nog vrijgezel ben, is dat toch wel het overwegen waard.

  7. ik weet niet wat ik er moet van denken, LJ
    Niemand kan zich in de plaats stellen van de koppels voor wie hij die “goeie daad” al gedaan heeft. Maar ik zou het wellicht niet doen, zoiets

  8. Die man is ziek in zijn hoofd, waarom wil je kinderen blijven kweken? De wettelijke beperkingen zijn er voor een reden. Enerzijds om inteelt te voorkomen, maar wat als die man een ernstige erfelijke ziekte blijkt te hebben die nog niet aan het licht is gekomen?

Reacties zijn gesloten.