[50books] Van welke auteur lees je alles?

Via Voetje kwam ik bij Petepel’s #50books vragen terecht, hét stokje voor de boekenwormen onder ons!

4. Van welke auteur lees je alles, maar dan ook alles wat uitgebracht wordt?

Er is een tijd geweest dat ik kon zeggen dat ik alles van Isabel Allende had gelezen. (En van Kiekeboe, maar dit terzijde.) Na mijn eerste kennismaking met haar via Het huis met de geesten was ik verkocht door haar schrijfstijl en haar verhalen over sterke vrouwen. Na Het eiland onder de zee ben ik afgehaakt omdat er naar mijn gevoel minder vuur in haar verhalen zat. Ik weet eigenlijk niet wat ze sindsdien nog zoal heeft uitgebracht.

upload
Er ontbreekt 1 boek, dat ik heb uitgeleend aan iemand. Meer dan een jaar geleden. Hm.

Hetzelfde had ik met Amélie Nothomb, die ik tijdens de Franse les op school leerde kennen, maar ook haar spoor ben ik bijster geraakt. Ik heb zelfs maar vier van haar titels in mijn bibliotheek zitten. Ik zou de draad opnieuw moeten oppikken maar er is nog zoveel dat ik moet lezen.

upload

Van Niccolo Ammaniti ben ik van plan alles te lezen; de teller staat nu op 3 en hij heeft er nog maar 7 dus ik zit bijna in de helft van zijn oeuvre.

upload

En u? Wie is uw grootste idool?

13 thoughts on “[50books] Van welke auteur lees je alles?

  1. David Mitchell. Zeker en vast David Mitchell. Ik blijf zelfs op internet kijken of er misschien een nieuw boek uitkomt en ik “redde” de Nederlandstalige versie van een boek van hem uit de uitverkoop van de bib omdat ik vond dat het niet kon dat dat in de kringwinkel of bij het oud papier zou terecht komen. Normaalgezien lees ik alleen de Engelstalige versies van zijn boeken, ik wil maar zeggen…

    Ik heb ook alle boeken van David Vann, maar zijn laatste boek vond ik minder goed, dus ik denk dat ik daar mee ga stoppen.

    Van de Vlaamse schrijvers ben ik fan van Erik Vlaminck (Suikerspin is echt magistraal) en Erwin Mortier. Die volg ik ook beiden.

    Oh ja, ik bezit ook alle Harry Potters en herlees ze regelmatig.

    Maar niemand tipt aan David Mitchell.

    1. Ik ken hem totaal niet! Ben hem gaan opzoeken en zelfs dan herken ik hem nog niet. Schandalig precies 🙂 Ik zal eens wat van hem op mijn to read lijst zetten, als je een tip hebt waarmee te beginnen?

      1. Cloud Atlas (Wolkenatlas) is zijn bekendste boek en is sinds kort ook verfilmd. Daar kan je zeker mee beginnen. En anders The Thousand Autums of Jacob de Zoet (De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet). Allebei aanraders!

  2. eum shame on me, ik las toen ik jou leeftijd was, alle konsalik-boeken. Ik heb ook alle boeken van Marcella Baeten gelezen. Een sterke vrouw die heel wat heeft meegemaakt! Omdat ik bewondering heb voor haar doorzettingsvermogen. Als kind las ik alle Claudia boeken, maar vraag me niet wie dat schreef.

  3. Ik heb niet echt idolen, maar er zijn wel schrijvers van wie ik veel gelezen heb. Zo heb ik al (of bijna al?) het prozawerk van Tom Lanoye gelezen (niet gekocht, want het meeste wat ik lees komt uit de bibliotheek). En ook van Bill Bryson heb ik bijna alles dat in boekvorm verschenen is gelezen.

    1. “De opwindvogelkronieken” lezen! En “Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld”! En “De jacht op het verloren schaap”! En “Dans dans dans”! Sorry … enthousiast! 🙂

  4. Niccola Amminiti! Zeker weten! En Dimitri Verhulst. Van beide wil ik alles lezen, maar moet er nog 2 (of 3). Er komt telkens zo veel tussendoor.

  5. Jonathan Safran Foer! Behalve ‘Dieren Eten’, maar dat gaat over zielige dingen met dieren én is non-fictie (en ik lees eigenlijk nooit non-fictie).

Reacties zijn gesloten.