Vriesweekend – editie 2013

Vorig weekend kon u ons samen met een groep van in totaal 20 mensen terugvinden in mijn favorietste landsdeel Dardennen, meerbepaald in het dorp gehucht Petite-Langlire nabij Vielsalm en de Baraque Fraiture. De dag voordien en de dag zelf was er blijkbaar nog sneeuw gevallen en een flink pakje ook, zo om en bij de 20 cm die nog stevig op takken van bomen en wegomheiningen lag schattig te wezen waardoor het landschap eruit zag als een postkerstkaart.

Naar aloude gewoonte bestond het weekend uit twee hoofdactiviteiten: wandelen en eten.

Voor het eerst in 22 jaar werd de menu aangepast en dit niet zonder morren, maar seksistisch zoals de vriendengroep van mijn ouders blijkbaar is, zijn het de mannen die beslissen over de organisatorische aspecten als voedsel, drank en locatie en gelukkig ook activiteiten waardoor het idee om te gaan langlaufen al na vijf minuten werd begraven.

Want langlaufen is niet mijn favoriete sport. Om niet te zeggen dat ik er een bloedhekel aan heb.
Ten eerste omdat ik erin slaag me zo stijf als een plank voort te bewegen en er daardoor als een hark op latten uitzie, stijvere spieren heb dan ge normaal zoudt mogen hebben en ik bijlange zo snel niet vooruitkom als de gemiddelde snelheid voorschrijft. Ik huppel veel liever op mijn twee benen door het (bij voorkeur dan nog onbesneeuwde) land. Ten tweede omdat ik door voorgaande beschreven voortbewegingssnelheid altijd in mijn eentje op de piste achterblijf. Met niets dan wit, wit, wit om me heen… Very creepy, I tell you.

Om terug te komen op de menu:

  • Vrijdagavond: croque monsieurs. Dat er niet ver over nagedacht was, bleek algauw want bij dit soort eten, dat je maar moeilijk warm kan houden, is er altijd één iemand de dupe die in de keuken moet blijven staan bakken. Zero points voor gezelligheid dus. Qua voorbereiding eist het ook iets meer inspanning dan pensen, die je gewoon in een pan moet gooien en achteraf makkelijk weer kan opwarmen.
  • Zaterdagmiddag: verse erwtensoep met zelfgemaakte croutons. Ik had ervan kunnen blijven eten.
  • Zaterdagavond: gourmet met allerlei gemarineerde stukjes vlees en vis, en het overheerlijke aardappelslaatje waarvan ik dit keer wel het recept heb weten in te pikken.
  • Zondagmiddag: vol au vent, enfin de saus ervan met gegratineerde puree. Viel nogal zwaar op mijn maag waardoor ik de hele avond mijn misselijkheid heb moeten wegeten met onder andere chocolade. Tja…

De tweede belangrijkste activiteit was wandelen. Hieronder het overzicht van de drie toertjes die we maakten.

Zaterdagvoormiddag (groot deel asfalt, één pittige klim door losse sneeuw)

Vanuit Salmchateau.
Wandeling vanuit Salmchateau.

Zaterdagnamiddag (goede afwisseling tussen sneeuw en asfalt, prachtige uitzichten)

Wandeling vanuit Lierneux.
Wandeling vanuit Lierneux.

Zondagvoormiddag (grotendeels door losse sneeuw, erg vermoeiend, ijskoude wind)

Wandeling vanuit Petite Langlire.
Wandeling vanuit Petite Langlire.

Goed voor 24 extra kilometers op de teller. Het was dus niet zo vreselijk als ik had verwacht, want had elke kilometer door de sneeuw geploeterd moeten worden dan was ik net zo afschuwelijk kapot geweest als vorig jaar. Nu heb ik hoogstens een beetje spierpijn, ofte het gevoel dat ik lééf. Vrijdagavond was het huis niet warm te krijgen en hebben we met z’n allen onder dekentjes en met de jas nog aan in de living doorgebracht, en ’s nachts sliepen het lief en ik samen in een éénpersoonsbedje en het mag u misschien verbazen maar ondanks de beperkte ruimte ben ik er niet uitgevallen ook al werd ik wakker op het alleruiterste randje. Ik was hoedanook blij om zondagavond in mijn eigen bed te kunnen kruipen!

Home sweet home…

Nog een paar sfeerbeelden:

Lang leve winterbanden.
Lang leve winterbanden.

DSCN3167

DSCN3180

DSCN3193

DSCN3229

DSCN3235

16 thoughts on “Vriesweekend – editie 2013

  1. Leuk weekend, tof. Croque monsieurs voor een ganse bende is echt niet ideaal of je zou al meerdere crocquemachientjes moeten hebben. Schone foto’s LJ, sneeuw is het allermooist in de Ardennen…vanaf nu mag het daar blijven, ik heb er momenteel genoeg van 🙂

    1. Er waren 2 f 3 toestellen maar ja dat zijn dus 2 f 3 mensen die niet gezellig mee aan tafel kunnen zitten.
      Ik deel je mening: na 2 dagen had ik het er wel mee gehad en was ik blij met de Vlaamsche regen 😉

  2. Ja je hebt gelijk wij hebben echt heel andere weekendjes in de ardennen.
    Ik verkies de culturele uitstapjes en een grote wandeling, maar he thats me.
    Wij hebben het ons makkelijk gemaakt. De eerste dag gourmet. De tweede dag raclette en de derde dag lasagne 🙂 Iedereen aan tafel, heerlijk was.

  3. Je ziet het, je hoeft je niet echt ver te verplaatsen om een mooie omgeving te vinden.
    Hoewel ik graag wandel, zou ik toch van de situatie geprofiteerde willen hebben en dus gaan langlaufen. Niet dat ik zo sportief ben, de laatste keer dat ik gelanglauft heb, was begin 2011 en we kozen – enigszins overmoedig – voor 17 km. Dat was behoorlijk vermoeiend en ik heb het tot drie dagen nadien mogen voelen, ik had overal spierpijn …

  4. Oo wat mooi die sneeuw! Zelfs als je er niet van houdt is het alleszins een voordeel dat je meer calorieën hebt verbrand dan dat ding aangeeft!

    Ik heb één keer gelanglauft en ik vond dat wel lachen, met al die mensen die (gelukkig niet hard) vallen. Inclusief mijzelf uiteraard.

  5. brrrrrrrrr, die winterse beelden doen me rillen van de kou. Ik kan me al dagenlang niet verwarmen.
    Maar ik had met plezier die wandelingen mee gemaakt… 😉

  6. Mooie fotootjes, ardennen zijn inderdaad leuk, wij gaan er helaas niet zo vaak naartoe. ik wou er van’t jaar een dagje gaan skiën, maar mijn paps de skifreak is tegen skiën in de ardennen, begrijpen wie begrijpen kan… 🙂

    1. Wel dat heb ik nog gehoord van fervente skiërs! Je staat er trouwens langer aan te schuiven om boven te geraken dat je nodig hebt om beneden te geraken, tja de hellingen zijn ook kleiner en de pisten stellen niet veel voor.

    1. Pas op augustus in de Hoge Venen, dan is het daar ook prachtig, bosbessen plukken zoveel je wil… het staat op mijn to do lijstje deze zomer, we moeten er naartoe!

Reacties zijn gesloten.