De veertigdagentijd, editie 2013

Ik doe niet meer mee met de goede voornemens aan het begin van het nieuwe jaar, want een jaar, of eigenlijk de oneindigheid want het is wel de bedoeling dat je langer volhoudt, dat lijkt me onoverkomelijk en angstaanjagend lang. Gezonder en motiverender is het om er een einddatum op te plakken waar je naartoe kan leven. Als die datum er eenmaal is, en je het effectief tot dan hebt volgehouden, kan je trots terugblikken en kan je dan nog altijd beslissen om de grens te verleggen naar een nieuwe datum.

Of wie weet kost het je daarna helemaal geen moeite meer om die nieuwe levensstijl voort te zetten.

Als kind deed ik, naar het voorbeeld van mijn grootoouders, wel eens mee aan de veertigdagentijd door 40 dagen niet meer te snoepen en ook mijn boterhammen-met-choco-verbruik drastisch te verminderen. (Alcohol of seks stond toen vanzelfsprekend nog niet op mijn programma.) Ik was toen al clever genoeg om uit te rekenen dat de “veertigdagentijd” helemaal geen 40 dagen duurt, want vanaf Aswoensdag tot en met Stille Zaterdag telt de kalender 46 dagen (of 47, als het een schrikkeljaar is). Met andere woorden: ik kon zonder schuldgevoelens of de schrik om neergebliksemd te worden 6 ‘zondedagen’ inlassen. Die waren nodig ook want bijvoorbeeld verjaart mijn zus altijd in die periode en om dan géén taart te mogen eten… Zelfs mijn grootvader maakt dan een uitzondering op zijn strenge dieet voor één stuk van Oma’s gateau.

Er zijn mensen die veertig dagen zonder vlees wensen te overbruggen. Of zonder suiker, dat was vorig jaar ook een hype.

Het zette mij zoals elk jaar aan het denken over mijn eigen levensstijl. De laatste weken gaat dat bergaf: we sporten niet meer, ik eet nu elke dag na ’t werk een zakje Maltesers uit de snoepautomaat op het perron in plaats van één of twee keer per week als beloning, ’s avonds moeten er chips of koekjes of cake gevreten worden… Niet moeilijk dat de weegschaal hardnekkig rond de 73 blijft zweven – en als we zo voortgaan, zal het waarschijnlijk niet lang duren eer we weer op ons gewicht van een half jaar geleden belanden.

Mag. Niet. Gebeuren.

Vorig jaar hield ik het nog geen 24u vol. Ik was al vergeten dat ik toen wilde meedoen, dus dat zegt genoeg. Misschien waren de regels toen te streng. Of was de verleiding van het snoepgoed dat nog in de kast lag, te groot. (Heb gisteren héél streng een halve cake de vuilbak ingekieperd, en een zak trouwens ranzige fruitsnoepjes. I am strong!!) Alleszins wil ik me deze keer niet beperken tot eten: bewegen is ook noodzakelijk.

De regeltjes voor een gezondere levensstijl, vanaf 13 februari tot en met 30 maart 2013:

  1. Minstens 60 km wandelen, wat neerkomt op 1 kleine wandeling van 10km per week of op 1 grote wandeling van 20km per twee weken. (Eigenlijk zou ik graag een stappenteller hebben, omdat het mij leuk lijkt om in ’t oog te houden dat je effectief voldoende beweegt, maar zo’n ding kost algauw dertig euro en dat heb ik er nu ook weer niet voor over.)
  2. Minstens 20 km joggen, wat neerkomt op nog geen half uur per week aan 8km/uur. (Ik geef mezelf hier wat respijt omdat ik weet dat het er de eerstkomende dagen/weken niet van zal komen doordat ik niet in het donker wil lopen.)
  3. Minstens 50 km fietsen, wat neerkomt op twee keer heen-en-weer fietsen naar My Hometown. Moet lukken. Een kilometertellertje zou daarbij handig zijn maar dat is tijdens één van mijn twee verhuizen al zoek geraakt, vrees ik.
  4. Dagelijks minstens 2l water drinken. Op het werk is dit geen probleem maar thuis vergeet ik het al eens makkelijker.
  5. Dagelijks minstens 1 portie groenten en 1 portie fruit eten. Het zal u verbazen maar dat is voor veel mensen en ook voor mij geen evidentie. Ik eet niet graag fruit, tenzij aardbeien of meloenen (de typische zomerdingen). Groenten enkel bij het avondeten, en als we dan voor frieten gaan tja dan komen er helemaal geen vitamines binnen die dag… Door dagelijks een kom soep te eten en een banaan, zoals ik nu wel wat vaker doe, kom ik al aan die twee porties zonder dat het me té veel moeite kost. Ik ga het strikter proberen toepassen en erop letten dat ik het echt elke dag doe.
  6. Maximum 50% van de warme maaltijden vlees eten, iets waar ik nu ook al geen moeite mee heb want het gebeurt meestal toevallig dat ik een lekker receptje vind en er pas achteraf bij stilsta dat er geen vlees bij kwam kijken.
  7. Niet snoepen: geen koekjes, chocolade, snoepjes of chips. Zes uitzonderingen toegestaan aangezien het 46 dagen zijn ipv 40 en het draaglijk moet blijven. Er zijn bovendien genoeg feestjes de komende weken waar ik anders té hard op mijn tanden ga moeten bijten.
  8. Maximum 1 keer om de 2 weken fastfood. Nu gebeurt het al eens dat we twéé keer op één week tijd afhaaleten bestellen, want een vettige hap als kebab of frieten-van’t-frietkot kost nu eenmaal geen moeite. Moet gedaan zijn.
  9. Geen alcohol. Eveneens zes uitzonderingen toegestaan; zie puntje 7.
  10. Gezonder broodbeleg: geen paschka, choco of andere pasta meer. Voorlopig is charcuterie nog wel toegestaan al zou ik me willen verdiepen in het idee van gezondere (maar ook makkelijke en geen tijdrovende) lunchboxen waar het internet van overloopt.
  11. Geen lift maar de trap nemen bij minder dan zes verdiepingen. Dit getal is bewust gekozen want wij wonen op het vijfde en ik weet dat ik niet altijd goesting heb om na ’t werk nog 586 trappen te doen… Dit moet een extra motivatie worden om het wél te doen. Tenzij er gesleurd moeten worden met boodschappen, dat spreekt.
  12. De fiets nemen ipv de bus. Ja ook als het regent. Behalve als het pijpenstelen regent. Of sneeuwt. Of ijzelt. Enfin. (To do: fiets binnenbrengen voor controle bij fietsenmaker Deddie.)
  13. De auto enkel gebruiken bij afstanden langer dan 10 km en om boodschappen te doen. (To do: fiets fixen voor het lief.)
  14. Niet gaan shoppen: niet voor boeken, niet voor kleren, accessoires, schoenen, cd’s, enzovoorts. Enige uitzondering: het boekenfestijn (met een strikt budget en een tijdslimiet van 1uur) en uiteraard ons moestuintje.

Uiteraard zal ik u regelmatig, zo niet wekelijks, overladen met stavaza’s en misschien zelfs tips. Laat ons hopen dat ik het dit keer wél langer dan 24u volhoud.

En u? Doet u mee met de veertigdagentijd?

28 thoughts on “De veertigdagentijd, editie 2013

  1. ge zijt gij met een wiel weg zeker???
    en een lepe taarte dat jij bent met uw 6 dagen, niet te doen!! 🙂

    maar ik doe mee 🙂

    btw ivm water, mijn madam zet hier thuis een fles van 1 1/2L water met lijntjes op: tegen dit en dat uur moet ze tot daar leeg zijn…
    ik heb een glas (van Ikea) van een halve liter, en dat staat altijd naast me, je kan er niet naast kijken.

    en nu zoeken wat “stavaza’s” betekenen…

    veel succes!

    1. Doet ge mee met de 6 dagen of de 40 dagen??
      Ik werk met halve-literflesjes op ’t werk, ik moet dat dus 4x vullen en dan weet ik dat ik genoeg gedronken heb. Zou ik thuis beter ook doen maar daar hebben we een waterkan van 75cl dus als ik die 2x leeg krijg zal het ook al wel goed zijn!
      “stavaza” is stand van zaken 🙂

    1. Ik denk het niet. Ik hoop het niet, ik zal ’t zo zeggen 🙂 Tot nu toe lukt alles me goed, behalve dat vegetarisch, dat moet ik dringend eens inplannen en receptjes voor zoeken.

  2. Amaai jij liever dan ik. Een aantal van je zaken denk ik wow en een aantal anderen zou voor mij geen probleem zijn.
    Die stappenteller heb ik hier liggen, ooit gekregen van het werk. Zal eens kijken of er nog in de voorraadkast liggen en dan bezorg ik jou er eentje.

    2 liter water is wel erg veel he meis 🙂

    Die groenten en fruit, junk food maaltijden enz zijn bij ons standaardregeltjes waar we geen moeite mee hebben, dus ben zeker dat het jou gaat lukken!

    1. Ik weet het, misschien zijn het té grootse voornemens, we’ll see… Dag 1 is al goed verlopen, vandaag gaat zwaarder zijn omdat ik maar 1 tussendoortje heb, een banaan!
      Da’s lief, van de stappenteller 🙂
      Op het werk drink ik soms meer dan 2l… maar de lucht is hier ook zo droog!

  3. Ik weiger om mee te doen, ik eet elke dag 2 stukken fruit, eet ’s middags en ’s avonds groenten, ga 3 keer naar de sportschool en neem de fiets als het kan,……en ja ik snoep elke dag, so be it,…..ik ga dit jaar dwarsliggen en schandalig genieten 🙂

  4. Amai, dat zijn nogal een pak regels; jij liever dan ik! 🙂 Ik doe enkel weer mee met Dagen Zonder Vlees dit jaar, 3de keer op rij. Sowieso eet ik amper vlees (1 of 2 x per maand ofzo, enkel als ik bezoek ben bij mensen die, tja, iets met vlees hebben gemaakt) dus eigenlijk geen groot probleem voor mij. De petit copain gaat ook meedoen, maar die zat gistermiddag op ’t werk al een croque madam te verorberen (hij was het even vergeten…), dus voor hem zal het wel wat zwaarder worden. 🙂

    1. Ik vind het moeilijk om lekkere vegetarische gerechtjes te vinden waar ge geen speciale ingrediënten voor nodig hebt want tofu etc… ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen of waar ik dat moet gaan zoeken!

      1. Ik ben nogal lui wat eten maken betreft, maar toch is het voor mij totaal geen probleem geweest om vegetariër te worden. Vleesvervangers (quorn, tofu, enz., zowel in bereide gerechten als in “ruwe” vorm) vind je in zowat alle supermarkten. Over hoe je het klaarmaakt, daar kan ik je niet zo goed op antwoorden (ik doe nl. maar wat). Hier vind je misschien nog tips: http://www.evavzw.be/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=396.

        1. Ik ga vanavond in de Colruyt eens goed mijn ogen uitkijken. Als kind vond ik bv groenteburgers nog wel lekker 🙂 Quorn daarmee heb ik een trauma opgelopen. De EVA-site heb ik ook al een paar keer tegengekomen…

  5. amai, je stelt jezelf nogal doelen zeg!
    Enkele ervan zou ik totaal geen probleem vinden (zoals het drinken van 2l water per dag), maar met andere zou ik heel wat problemen hebben

    Succes ermee!

  6. Die 6 dagen dat klopt ook, want de zondagen tellen niet mee. Maar daar kun je ook andere dagen voor in de plaats nemen natuurlijk. Goede regels, zet hem op!

    Ik heb nog steeds eetregels ‘over’ van het vasten vorig jaar. Niet zo streng als het vasten zelf wat ik toen deed, maar wel iets wat ik dus het hele jaar door vol heb gehouden. Deze veertigdagentijd komen daar kleedregels bovenop. Ben benieuwd wat ik daar aan overhoud 😉

      1. Mijn kleedregels zijn dat ik in elke set kleren die ik draag tenminste één kledingstuk draag dat ofwel al minstens een jaar niet gedragen is, ofwel tweedehands is. Zo ben ik gisteren uit geweest in een topje dat ik kocht in 2006 😉 Of nee, trouwens, ik denk dat mijn moeder dat zelfs nog voor me betaald heeft!
        En verder is shoppen natuurlijk zwaar uit den boze.

        1. Oei, 2006… Geen idee hoeveel ik toen woog maar ik heb nog 1 broek uit die tijd en daar geraak ik met geen mogelijkheid meer in, denk dat ik ze zelfs niet tot voorbij mijn knieën krijg… Ik hoop er ooit terug in te passen want ze is mijn favorietste broek ever!

  7. Ik doe feitelijk nooit mee aan die vastendinges… Ook niet aan dagen zonder vlees, ik eet daar veel te graag vlees voor. Bovendien ken ik te weinig vegetarische alternatieven. Al vind ik er een termijn op zetten wel goed, dat lijkt mij veel beter om vol te houden. Succes met het uwe btw!

    1. Het is moeilijk om lekkere gerechten zonder vlees te vinden, vind ik… het is mij alleszins nog niet gelukt buiten risotto of vegetarische lasagne, van al die tofu- en quorndinges moet ik niets hebben!

  8. Oei dat is nogal een lijstje LJ, is wel een goede manier om weer helemaal in shape te komen denk ik zo. Maar eh geen fruit liefhebber? Verbaasd me, ik moet me juist inhouden te niet te veel fruit te eten, echt heerlijk!

Reacties zijn gesloten.