Koninginnedag

Ik heb schrik van het onbekende. Dat is altijd zo geweest en ik vermoed dat dat ook altijd zo zal blijven. Meestal kan ik die angst onderdrukken; ik bedoel, het is niet dat ik het hysterisch gillend op een lopen zet of zo. Ik vind die angst irrationeel en negeer dan ook doorgaans gewoon de alarmbellen die op zo’n moment loeiend afgaan.

Focus on the brain, ignore the feelings.

Dat laatste werkt alleen voor de volle 100% als ik me voldoende kan voorbereiden op geplande situaties. Helaas kan je je niet voorbereiden op onverwachte situaties want onverwacht impliceert dat je niet weet dat ze eraan komen. Ze komen eraan geslopen en overvallen je onverhoeds. Op die momenten kost het me iets méér moeite om Mezelf in het gareel te houden.
Maar zelfs geplande situaties kan je niet altijd tot in de puntjes voorbereiden, dat besef ik ook wel. Het risico op onverwachtheden moet je altijd incalculeren. Je moet je dus hoedanook voorbereiden op verrassingen, want daar zit het leven naar het schijnt vol van. Zolang ze leuk zijn, klaag ik niet, maar de minder leuke mogen ze gerust achterwege laten.

Een trein met vertraging die vol door elkaar babbelende mensen met bepaalde ochtendgeuren gepropt zit omdat de vorige trein zonder vermelde reden of verontschuldiging werd afgeschaft, dat is géén leuke verrassing. Bijvoorbeeld.

Hoedanook, één van de events in 2013 waarover al maanden wordt gesproken in het vriendengroepje van het lief, is Koninginnedag. Ik had daar nog nooit van gehoord maar blijkbaar is het voor de Antwerpse studenten heel normaal om op 30 april naar de noorderburen af te zakken voor een stevig feestje. (Wij Vlaams-Brabanders blijven het liefst zo ver mogelijk uit de buurt van Hollanders en alles wat ermee te maken heeft. Behalve Hollandse kaas tussen de pistolet, dat mocht nog nét in het Ouderlijk Huis. Gelukkig ben ik minder xenofoob dan mijn vader op dat gebied.) Het lief droomde daar ook van maar ’t was er nog niet van gekomen.

Odys en Penelope wonen zoals u misschien nog wel weet sinds kort in Amsterdam en naar het schijnt is het Koninginnedagfeest daar het grootste feest van overal. Alle hotels zijn al maanden op voorhand volgeboekt en de voorraden bier Heineken water worden alvast ingeslagen. De beslissing om in 2013 daar te gaan meevieren was dan ook snel gemaakt en iedereen is al enthousiast aan het plannen – verlofdag aangevraagd op het werk, we kunnen daar twee nachten blijven slapen, het lief rijdt… Met andere woorden, alles is geregeld.

U raadt ’t al: ik ben de enige die niet staat te springen.

Ik hou niet van drukte, lawaai en veel volk bij elkaar – dat ik ooit twee dagen Werchter achter elkaar heb overleefd is omdat ik volledig kon opgaan in de muziek en mijn geest daardoor hermetisch kon afsluiten voor alle ongemakken. Ik krijg claustrofobie bij op elkaar gepropte menigtes en zou iedereen van wie ik al dan niet per ongeluk een duw of elleboogstoot krijg, naar de keel willen vliegen. Ik heb een hekel aan overnachten op een matras op de grond – een matras die we dan nog speciaal moeten gaan kopen. Ik zal het helemaal geen leuke dag + 2 nachten vinden en het gillend op een lopen willen zetten.

Ik wil de pret voor het lief niet drukken, dus lijkt het mij beter dat ik thuis blijf in plaats van de hysterische bitch te zullen gaan uithangen ter plaatse.

Langs de andere kant: twee nachten alleen thuis – kan ik dat nog wel, alleen slapen? (klinkt belachelijk, I know)
Als ik een leuk plan heb voor 1 mei, wat in België een feestdag is, dan ga ik niet mee, maar als ik niets te doen heb, dan zal ik mezelf zitten opfretten tot het lief eindelijk thuis komt (want ik ken mezelf; zo neurotisch ben ik dan)…

Zo. Nu is het aan jullie…

Hoe wordt Koninginnedag in Nederland, en meer bepaald Amsterdam, écht gevierd? Waaraan kan ik me verwachten? Waarop moet ik me voorbereiden? Hoeveel dagen verlof heb ik achteraf nodig om te recupereren?

En als ik niet zou meegaan: wat voor leuke dingen zijn er allemaal te doen op 1 mei? 🙂

26 thoughts on “Koninginnedag

  1. Ik heb het een paar keer meegemaakt. En ja het is lawaaierig, erg lawaaierig. Met toeters en bellen, verklede dronken nederlanders aan alle kanten. Veel muziek, veel stoeten en heel veel volk. En dit jaar gaat het nog erger zijn want het is de laatste koninginnendag ever. Ik hoorde van mijn vrienden uit Amsterdam dat ze echt het grootste feest van de eeuw plannen.

    Niet dat ik u wil afschrikken he. Maar eerlijk, ik zou er niet bij willen zijn. Want ik kan daar totaal niet tegen.

  2. Nuancering.. mss niet de laatste koninginnendag ever, want ooit hebben ze wel weer terug een koningin. Maar deze keer valt het samen met de laatste voor Beatrix en de troonsbestijging van Alexander.

  3. Ik wens je veel succes LJ , Heb eens ‘Ollandse gekte meegemaakt en dat is niet zoals bij ons ! Ik wens je veel sterkte toe en hoop voor jou dat de tijd heel snel gaat !

  4. Oei, ik was een Antwerpse student, maar ik heb nooit geweten dat er afgezakt werd naar Nederland op Koninginnedag. Nu, het zegt mij ook absoluut niets – daarom misschien. 🙂
    (De meeste Antwerpenaars / Kempenaars zijn trouwens ook niet al te dol op Nederlanders, als ik zo mijn omgeving hoor. Ik doe meestal superenthousiast over Nederland en mensen bekijken mij dan altijd alsof ik gek ben… Enkel aan sommige Nederlandse artiesten heb ik een hekel, maar dat is puur werkgerelateerd. :))

  5. Pfft, dat gaat daar nogal heftig aan toe dan. Ik zou zeggen: wens uw lief oprecht een heel toffe tijd, maar kies voor uzelf en blijf thuis. Het gaat er hier veel minder groots aan toe, maar er is altijd wel iets te doen op zo’n feestdag, al is het maar iemand die een barbecue organiseert ofzo.

  6. Tja, onze noorderburen zijn veel chauvinistischer dan wij. Ik weet niet hoe het er op Koninginnendag aan toegaat, maar ik liep enkele jaren terug, een paar dagen voor de WK-finale, in de Efteling rond in een oranje t-shirt, en als Hollanders nu even enthousiast zijn als toen… Het zal afwegen worden he. Wat zegt uw lief er van?

    1. Die maakt het niet veel uit of ik meega of niet, nee hij zou het liefst hebben dat ik meeging maar hij beseft ook wel dat ’t hel zal zijn voor mij.

  7. Wel LJ die matras moet je niet kopen, we zullen ze je lenen,….:-) wij hebben hier een dubbele matras staan. En neen, nog nooit voor feestjes gebruikt enkel voor ons jongens :-), want ik hoor u denken tot hier. En ik ben gek van de Holland gekte en bekijk het positief, jij gaat de enige zijn die echt mooi zal zijn in de oranje kleur!!! G

    1. O da’s lief 🙂 Maar ik denk dat we er beter één kopen want dat het niet de laatste keer zal zijn dat we ze nodig hebben – dit jaar vieren we ook oudjaar in Amsterdam.
      Het valt te zien welk oranje he…

  8. Nou als ik je blog zo lees, dan is Koninginnedag niet de beste dag om af te reizen naar Amsterdam. Ik hou echt van Amsterdam, de stad, de mensen, de drukte. Maar op Koninginnedag vind ik persoonlijk Amsterdam een hel. Het is druk, meer dan druk zelfs. Het is vies, iedereen gooit al zijn drankbekers op de grond, dus op een gegeven moment loop je op bekers.

    En ik denk dat de meeste mensen die je tegenkomt, dronken is. Daarnaast is het dit jaar de kroningen (of hoe je het ook schrijft) dus het zal wel extra druk zijn.

    Op Koninginnendag zoek ik persoonlijk liever een andere stad dan Amsterdam uit. Een Den Haag of Rotterdam zijn ook druk, maar wel te overzien.

  9. Het zou ook niets voor mij zijn. Zou je lief het erg vinden als niet meeging? In geval van niet, als je geen zin hebt om te gaan, blijf dan gewoon gezellig thuis en geniet van je vrijheid voor twee daagjes hehe 🙂

  10. Ik vier nooit koninginnedag. Koninginnedag is het carnaval van het noorden, let op mijn woorden. Maar daar hoef ik dus niet heen, want ik heb al écht carnaval 😉

    Ik weet dus niet precies hoe het eraan toe gaat, maar aangezien we dit jaar een troonswisseling hebben zal het sowieso wel anders zijn dan anders… Houd daar maar rekening mee.

  11. met onze vriendenbende hebben we niet echt Nederlanders nodig voor een heftig feestje,
    maar ik denk dat Koninginnedag wel aardig kan tippen aan wat wij onder feesten verstaan… 🙂
    Gaan met die banaan!

  12. Tja wat kan ik zeggen, Koninginnedag is gewoon super leuk. Ik ben geen fan van grote drommen mensen, dat is iets wat wij zeker overeenkomstig hebben. Maar de sfeer is gewoon zo gezellig en uitgelaten, ja daar kan ik echt van genieten. Het is 1 van de weinige dagen waarop het lijkt dat iedereen tolerant is naar alles om zich heen, leuk en mooi om te ervaren.

    Ow en eh LJ….. wij Nederlanders zijn echt zo slecht nog niet hoor hahaha 😉

Reacties zijn gesloten.