[Gelezen] Januari 2013

DSC_0028

De eerste maand van het nieuwe jaar was meteen een vrij goede op leesvlak!

Het eerste boek

…van 2013 was The casual vacancy van J.K. Rowling die u zich vast nog herinnert van de verfilmde hitreeks Harry Potter. Dit boek was echter compleet anders: niets magisch, eerder de rauwe werkelijkheid van een doorsnee dorp in doorsnee Engeland. Twee weken lang heb ik in dat dorp rondgewaard en ik had er nog wel langer willen verblijven, maar dat zal wel aan mijn voyeuristische aard liggen want je keek echt binnen in de levens van de verschillende personages.

De blufboeken

Goede voornemens blijven meestal bij goede voornemens maar ik heb er alvast eentje gelezen deze maand, namelijk De pest van Albert Camus. Ik heb hem al twee keer eerder proberen te lezen maar was toen telkens na één of twee hoofdstukken gestrand. Dit keer heb ik op mijn tanden gebeten, tot op het eind. Als het ergens mee mag vergeleken worden, dan Stad der blinden, maar enkel qua thema want dát is veel beklijvender, beter verteld en beter inleefbaar dan De pest

Het beste boek van 2013

Dat staat nu al vast: Extremely Loud & Incredibly Close, over de zoektocht van een kleine jongen naar zijn vader die in de aanslag op de Twin Towers overleed.

De leesclubboeken

Tonio daarover zijn de meningen verdeeld maar veelal vindt u het een prachtig boek. Ik geloof dat vooral mensen met kinderen, of mensen die iemand verloren hebben, zich konden vinden in het boek, een band voelden met de schrijver, en hem effectief begrepen. Ik vond het bij momenten langdradig tot zelfs saai, maar toch moet je het gelezen hebben – ik kan het niet anders uitleggen.

Een kinderboek

Ik las Black Beauty, toegegeven: om mijn Goodreads challenge terug op peil te brengen na het zware Tonio. Sloeg nogal tegen omdat het in mijn ogen geen kindermateriaal is en eerder één grote rede is voor de rechten van het paard.

Totaal

In totaal las ik in januari 5 boeken, wat de Goodreads teller alvast op [5/52] ofte 10% brengt.

Great work, you’re on track!

De volledige boekverslagjes kan u zoals steeds op mijn boekenblogje terugvinden.

En u? Wat las u zoal de afgelopen weken?

25 thoughts on “[Gelezen] Januari 2013

  1. Het boek van Rowling spreekt me aan. De film over dat jongetje zag ik en vond ik prachtig. De rest spreekt me niet aan, maar ik zit echt in mijn Elizabeth George periode nu. Verslaafd ben ik aan Lynley & Havers.

  2. Hier liggen vier dikke boeken klaar om mee te nemen op reis! K ben eens benieuwd hoeveel ik er effectief van zal lezen! Door jullie ben ik wel terug blijven lezen! Fijn hé!

  3. Ik ben geklopt door u deze maand: bezig in boek 4. 😉 Blij dat je Extremely loud… mooi vind. Ik ben daar helemaal voor gesmolten. Tonio vond ik ook prachtig, hoewel ik geen kinderen heb en gelukkig dus ook geen verloren. Maar het is een boek dat je traag moet lezen omdat er veel herhaald wordt. Maar dat is ook logisch: dat verdriet is er elke dag weer.

    1. Och gij haalt mij nog wel in om mij dan met een vaart voorbij te steken 😉
      Tonio was voor mij echt een moeilijke, ik zat niet echt ‘in’ het verhaal, hoe traag of snel ik het ook las.

  4. Oh my god LJ, ik heb nog niks gelezen buiten de flair, shame on me,………probleem is dat ik niet in de living kan lezen, wanneer Big en Chattheo aanwezig zijn, dus wordt het slaapkamer en dat vinden mijn mannen echt niet leuk, dus wordt er weinig nog gelezen,………….buiten blogs, die blijf ik verslinden 🙂

    1. Ik kan ook niet lezen in de living terwijl het lief bv tv kijkt, gaat gewoon niet, maar in bed lezen doe ik ook niet graag… tenzij ’s morgens als ik niet wil opstaan. Trein is perfecte leesomgeving voor mij!

  5. Ik ben er de afgelopen weken (als je ruim telt) er in geslaagd om zo maar eventjes twee boeken uit te lezen (en vermits mijn concentratievermogen – dat al niet groot was – er de laatste jaren op achteruit gegaan is, is dat een hele prestatie). Ik las “Het wonderbaarlijke leven van de thunderbolt kid” van Bill Bryson (over zijn jeugd en gelijk ook wel over de tijd waarin hij opgroeide in Des Moines, Iowa, USA) en “Taal is zeg maar echt mijn ding” van Paulien Cornelisse.

  6. ben er meestal met 3 bezig:
    in mijn leeszetelke: “de patriarch” van ronald kessler (over “pa” kennedy)
    op het toilet (tot mijn benen slapen): “zo sprak léon degrelle” van wim dannau (rex tijdens ww2)
    in bed: “de grote achtervolging” van tom sharpe (hilarische verhalen, hier over een ghost-writer)

    1. 2 tegelijk is mijn maximum, anders raak ik de draad kwijt! Op het toilet lees ik enkel tijdschriften om het benenslaapprobleem te vermijden 😉

  7. Het is dat het momenteel zo hectisch is in mijn leven, anders lees ik zo 3 boeken in een week uit. Toch maar weer wat rust creëren want ik zie toch leuke tips van boeken die ik ook nog wil lezen

    1. 3 per week da’s geleden van tijdens mijn examenperiodes! Zoveel tijd zou ik ook wel willen hebben, de to read lijst is werkelijk eindeloos…

  8. Volgens Goodreads lig ik al twee boeken voor op mijn ‘challenge’. Ik had me voorgenomen om de reeks van James Bond van Ian Fleming te lezen. Wat ik na die reeks (hij heeft 12 boeken geschreven) zal lezen heb ik eigenlijk nog geen flauw idee van…

  9. Ik lees gemiddeld zo’n 20 minuutjes per dag, ’s avonds voor ik mijn ogen dicht doe. Momenteel lopen die 20 minuten nogal uit doordat Post Mortem van Peter Terrin zo’n pageturner is….geweldig mooi, bijna uit…Ik las dit jaar ook al Kangoeroecorrespondentie en herlas Spoetnikliefde van Murakami.

  10. vorige week kon ik halfweg de nacht niet meer slapen, en heb toen voor het eerst in vele jaren weer een boek ter hand genomen: “De eenzaamheid van de priemgetallen”. Ik las er het eerste hoofdstuk uit, en ging toen weer slapen.
    Dat boek had ik als tip aan m’n vrouw doorgegeven, en had ik van jouw log, LJ
    Ik had er toen een logje willen aan wijden, maar is er (nog) niet van gekomen…
    Ik hoop dat ik de tijd vind om er verder in te lezen, want ik had (eventjes) te smaak weer te pakken

    Groetjes!

  11. Ik heb net de laatste van Carlos Ruiz Zafón uit: De gevangene van de hemel. Maar echt een tegenvaller als je zijn vorige 2 hebt gelezen 😦 (‘Schaduw van de wind’ was redelijk fantastisch…)
    Nu net begonnen in Post Mortem van Peter Terrin, maar ik weet nog niet goed wat ik er van vind.
    Alles van Jonathan Safran Foer is geweldig, geen wonder dus dat je Extreem luid & ongelooflijk dichtbij zo goed vindt! 🙂

  12. Ik twijfel door je blogje wel weer of ik de casual vacancy een andere kans zal gaan geven, ik heb echt gevochten om door dat boek heen te komen en heb het op pagina 120 opgegeven……

    De laatste weken ben ik in de ban van Clary en Jace geweest: de hoofdpersonen in de Kronieken van de Onderwereld. In 4 weken tijd ruim 1400 pagina’s gelezen wat een geniale serie vond ik het, alleen beetje jammer dat ik nu maanden moet wachten op het volgende deel 😦

    1. Als het je bij de eerste poging niet beviel, denk ik niet dat het bij een tweede poging wel zal lukken… Er zijn nog zoveel andere boeken om te lezen 🙂 Ik ga die serie toch eens in mijn achterhoofd houden…

Reacties zijn gesloten.