[vakantie2013] We gaan op reis. Per trein. In Europa.

Het lief weigerde eerst op vakantie te gaan, met als argument dat we al ons geld moesten sparen voor ons droomhuis. Ik bracht daar tegenin dat ik dan het behalen van mijn rijbewijs zou uitstellen aangezien die 1200 euro ook beter in een toekomstig huis wordt gestopt. Plus ik kan mij niet voorstellen om één jaar niet op reis te gaan. En aangezien vorig jaar zo’n goedkoop vakantiejaar is geweest…

Toen ik een budget voorstelde, waar ik me bij het plannen aan te houden zou hebben, stemde hij toe. Het is niet veel: mijn vakantiegeld maal twee. Omdat het lief niet veel vakantiegeld zal krijgen doordat hij pas drie maanden gewerkt heeft in 2012, wilde ik mij niet aan het correcte vakantiegeldbedrag houden want dan  zouden we niet verder geraakt zijn dan de Eifel of Noord-Frankrijk. (Waarmee ik niets slechts bedoel want de Eifel bijvoorbeeld vind ik een prachtige streek.) Nu komen we misschien nog de bekende bescherming van de BeNeLux uit.

Het tweede probleem dat ik moest overwinnen, is het vervoer. Een autoreis zit er niet in aangezien het lief tegen de zomer nog niet voldoende ervaring zal hebben én we graag allebei ons rijbewijs zouden willen hebben zodat we onderweg kunnen afwisselen en de ene nog kan rijden als de andere iets voor heeft. (Jaja we denken aan alles.)

Het meest logische is reizen per vliegtuig en/of per trein.

Dit bleek voor ons weekje rondreizen in Italië twee jaar geleden een succesformule en lijkt mij nog altijd de beste reismethode tussen grotere steden aangezien je dan geen last van, zorgen over en kosten aan je auto hebt. In totaal zal het allemaal wel duurder uitkomen dan alle tol-, benzine-, huur- en parkingkosten bij elkaar, of dat beweren diehard autoreizende mensen toch, maar dat kunnen we helaas niet vergelijken. Qua reistijden komt het meestal overeen en intussen kunnen we lekker een boekje lezen, filmpje kijken, dutje doen of simpelweg van het landschap genieten.

De derde hindernis die we moeten overwinnen, is het kiezen van de bestemming.

Het lief ligt nergens van wakker; zolang ik me aan het vooropgestelde budget houd en ik geen voettocht naar Compostella overweeg, is het voor hem allemaal goed. Er staat nog heel wat op mijn verlanglijstje en dan ben ik enkel nog maar op Europa gefocust – Amerika zegt me voorlopig niets hoewel ik ooit de Nationale Parken daar wil bezoeken – omdat we nu eenmaal enkel met ‘openbaar’ vervoer kunnen reizen en ons budget beperkt is. Citytripjes of twee weken vakantie? Een rondreis of één stad? Bergwandelen in Zwitserland? Siëstaën in Spanje? Zwemmen in Portugal? Aan het strand liggen in Zuid-Frankrijk? Rondslenteren in Italië?

Zo veel keus…

Via wat gegoogel kwam ik spoorwegkaarten van een aantal Europese landen tegen en zo ging de bal aan het rollen… Europa ligt aan onze voeten en als we de reistijden beperken en goedkope hotelletjes of B&B’s boeken, kan het wel eens lukken om De Enige Echte Reisroute te vinden.

Mochten we van alle 586 mogelijkheden binnen Europa niks vinden, dan kunnen we nog altijd een campingplaats huren aan zee. Of zo.

En u? Hebt u al vakantieplannen voor 2013? Per auto of per trein?

41 thoughts on “[vakantie2013] We gaan op reis. Per trein. In Europa.

  1. Ik vind je vakantiegeld maal twee eigenlijk een serieus bedrag. Dat geef ik nog niet uit voor de all inclusive hotels in het buitenland waar ik tot enkele jaren geleden verbleef. Nu voor de UK geven we net mijn vakantiegeld uit aan verblijf en vervoer. Maar we hebben dan ook een aantal kastelen geboekt dus dat tikte serieus door. Daar komt dan nog eten bij voor s avonds. Dus zelfs daar geraken we niet aan vakantiegeld maal 2. 🙂
    Vakantiegeld maal twee dan heb ik mijn droomreis naar amerika betaald verdorie. 🙂

    1. Ik geloof dat het met de auto een pak goedkoper wordt allemaal…. I know. Het is de trein en het vliegtuig die samen al voor 1 persoon rond 400 euro komen, en dan heb je dus nog geen verblijf wat in van die grotere steden volgens mij ook al rap oploopt (ik ben nog niet durven gaan kijken). Het is dat ik niet weet hoeveel diesel per kilometer kost (met onze auto, of met een huurauto)…. ik weet eigenlijk niet veel en ik twijfel elke dag of we niet beter gewoon thuis blijven en ik mijn rijbewijs haal zodat we volgend jaar wél een trip door Europa kunnen maken….

        1. 4000 euro??? Zeg maar de helft… dat is ons budget 🙂
          En de bedragen die ik heb gerekend voor vervoer waren in het laagseizoen, terwijl ik waarschijnlijk in juli-augustus verlof moet nemen 😦

  2. Je kan speciale reispassen kopen om door europa te reizen! Je kunt dat checken op de site van Nmbs!
    Wij reizen gratis, dus voor ons valt die kost al weg! Ik wil graag Berlijn, Praag en Budapest. Maar Alice heeft gelijk, daar heb je al een all-inn vliegreis voor, en dat is ook wat mijn ventje zegt! En dan is er nog mijn fysieke beperking. Maar ik ben altijd al een avonturier geweest en wil niet als een invalide op reis, dat vertik ik!

    1. Natuurlijk heb je een all in voor die prijs, citytrips zijn nu eenmaal duur… en om dan zoveel steden in één trip te willen proppen, maakt het allemaal nog erger. Die speciale reispassen gelden niet op de meeste internationale treinen, las ik, dus ik moet nog eens navragen wat er daarmee allemaal precies kan. Alleszins is die voor een volwassene ook al over de 300 euro; voor het lief (die nog geen 26 is) komt het wel veel goedkoper uit.

  3. Wel toen ik studeerde ben ik met de trein door Europa getrokken,……..en dat was GEWELDIG!!! Wat toen het budget was dat weet ik niet meer, maar veel kan dat nooit geweest zijn :-),….wij geven teveel geld uit aan vakanties, dat weet ik nu al :-), maar hé, ik steun de economie :-). Ik zou nog eens graag zo’n budgetreis maken, maar ik vrees dat ik Big niet overtuigd zal krijgen,…maar eerlijk ik ben stikjaloers op je reis,……..de mijne zal niet verder raken, dan de strandstoel 🙂

  4. Geen echte plannen hier. Wellicht maak ik van thuis uit enkele daguitstappen. Maar ik sluit niet uit dat ik “op het laatste moment” toch nog iets “plan”.

  5. strak plan!
    zelf ben ik niet zo’n voyageur.
    we zijn ooit eens naar LA gevlogen, daar een auto gehuurd en een paar weken rondgetrokken.
    was heel leuk, terug thuiskomen nog veel leuker 🙂

  6. Plannen genoeg, maar de praktijk is wat anders.
    Venetië nog eens, Cuba, Londen, Parijs, Amsterdam, hondenweekendjes en Tunesië. Die laatste is al geen aanrader volgens de laatste berichten.
    Maar schrijf je eens in op travelbird. daar kan je vakantiekoopjes vinden. Ik heb ze al getest en goedgekeurd. ( voor een piepklein deeltje)

    1. Ik volg het nieuws totaal niet dus heb geen idee wat er zich momenteel in Tunesië afspeelt… shame on me.
      Die travelbird had je inderdaad al eens eerder vermeld maar ik weet het zo nog niet hoor, lijkt me te veel op Groupon??

      1. mmmm neen echt niet. Ik begrijp wel waar de verwarring kan ontstaan, maar ik heb er al een paar keer gebruik van gemaakt zonder problemen. mytrip.be is ook zoiets, wel nog nooit mee gebeoekt. Waar ik ook al een hele goede ervaring mee heb gehad is holidayline.be.

  7. Mijn vriend heeft ook pas vorig jaar zijn rijbewijs gehaald, maar dat hield ons niet tegen om met de auto te gaan. Zo zijn we naar Bretagne, de Elzas en Zuid-Duitsland geweest terwijl ik heel de tijd reed, maar ik vond dat eigenlijk heel goed doenbaar. Die bestemmingen zijn ook maar ongeveer 5 à 6 uur rijden hé, en om de 2u eventjes stoppen om de benen te strekken. Dit jaar zijn we verder geweest, naar Hongarije, toen was ik wel blij dat we konden afwisselen. 🙂 Ik vind de auto zo fijn omdat je dan superveel dingen kan meesleuren (kleren! gezelschapspelletjes! boeken! de grote kampeertent!) en je dan met heel je hebben en houden kan gaan kamperen, wat ook weer heel goedkoop is. Ik mag ook enkel in augustus verlof nemen, maar als je na de 15de gaat, zijn de prijzen ook alweer serieus gedaald. (Dat is mijn ultieme tip, vertrek na de 15de; nergens overdreven veel toeristen, degelijke prijzen,… Doen!)

    1. Het lief ziet dat echt niet zitten en ik begrijp dat, als er dan iets voorvalt onderweg geraken we niet meer thuis tenzij via repatriëring en da’s dan meteen het einde van je vakantie. Ja met het vliegtuig dat gaat beknibbelen worden op de bagage, gelukkig is het dan zomer en hoef je niet te veel dikke kleren mee te sleuren :p Kamperen neen dank je, ik slaap echt niet graag op zo’n matje en dan die insecten brrrrr I’ve had my share 🙂
      Ik zal eens checken voor eind augustus, da’s misschien een goed compromis op ’t werk!!

  8. Ik weet niet wat je nu precies wil, maar met 2000 euro kan je toch zeker wel al een mooie reis maken! Wij zijn vorig jaar 5 dagen naar Budapest geweest en dat heeft ons welgeteld 266 euro gekost aan vliegtuig en overnachting, wat je daar betaalt hangt grotendeels van jezelf af natuurlijk.. Het was ook in hoogseizoen, want mijn liefje heeft bouwverlof dus kunnen we daar niet onderuit. Ik moet er misschien wel bij zeggen dat ik volgens familie en vrienden een krak ben in het vinden van goedkope reizen 😉
    Trouwens, goedkope overnachtingen kan je gemakkelijk vinden via airbnb.com of wimdu.com, hetzelfde principe en zelfs veel dezelfde woningen. Ik ben er zeker van dat jullie er wel wat van maken!

    1. Van die sites heb ik al eens eerder ergens wat gelezen, die moet ik precies eens gaan verkennen…. Merci voor de tip 🙂
      266 euro is belachelijk weinig voor een citytrip!! Well done.

  9. ik ga graag op reis, maar ook dit jaar is er geen budget vrij daarvoor. Ik zou wel ’s een alternatieve, budgetvriendelijke vakantie willen uitproberen (zoals huisruil of huisoppas), maar vrouwlief wil daar niet van weten helaas…
    Dat treinen lijkt me wel een hele hoop plannen hoor, LJ

    1. Huisruil zou ik precies ook niet graag doen, zo vreemde mensen in je huis die je van haar noch pluim kent. Een alternatief of variatie daarop is ‘couch surfing’, dus bij mensen thuis gaan overnachten en die geven je dan ook tips over de plaats waar je bent, maar hoe dat juist allemaal in elkaar zit weet ik niet precies. Misschien is dat meer iets voor je vrouw dan? Voor mij weer net iets te avontuurlijk :p
      En met de tent? (wat ook niks voor mij is… hate it!)
      Ik doe dat graag, zo plannen 🙂 dat maakt voor mij deel uit van de hele reis eigenlijk.

  10. Als je geluk hebt kan je ook je rijbewijs halen voor €51, zoals mijn zoon deed. Hij betaalde €15 voor het theorie-examen en €36 voor het praktijkexamen. Wij oefenden 4 maanden op de weg en hij had het geluk om bij de eerste examenpoging al te slagen. Go for it!

    1. Da’s waar, maar ik weet niet direct iemand die mij zou kunnen leren rijden… Zelfs als ik maar 10 lessen neem, heb je daarna ook nog een begeleider nodig tot aan je rij-examen (en mag je zelfs niet alleen rijden).

  11. Kijk eens bij Deutsche Bahn voor een treinreis Keulen( 8u) –>München (12u)–> Bolzano (17u). De juiste prijs herinner ik me niet meer, maar dat viel heel goed mee.Vanuit Bolzano kan je een trein nemen naar Merano en daarna langs vele tussenstations zelfs tot in Mals (op de Reschenpass tussen Italië en Zwitserland). De omgeving zal je zeker bevallen met jouw liefde voor de bergen. Bovendien is het er meestal goed weer en kan je er heel lekker eten.

    1. Ik wil vermijden dat we te lang op de trein moeten zitten, vandaar dat we wsl eerst een stuk met het vliegtuig zullen gaan (als die prijzen wat meevallen toch, maar met Ryanair e.d. lukt dat wsl wel). Bedankt voor de tips van de stations naar de Alpen… ga ik zeker eens verder uitzoeken 🙂

  12. Nee, ik heb nog geen vakantieplannen en om eerlijk te zijn weet ik ook nog niet of ik op vakantie ga gaan. Ik ben een echte huismus en geniet meer van rustig thuis zijn dan van op vakantie gaan.

    1. Ik kom heel graag weer thuis, hecht ook nogal aan mijn heimat, maar tja dat reizen is toch ook een klein beetje nodig voor mij om een echt vakantiegevoel te krijgen…

  13. Echt geweldig dat je het gewoon gaat doen! Mijn plannen zijn bekend: met het vliegtuig naar en met de bus, boot en trein door Thailand reizen 😀 In het najaar waarschijnlijk Toscane met mijn vriendje 😀

  14. Trein lijkt me een leuk idee, ge hebt van de treinkaartjes he voor in heel Europa – weet compleet niet meer hoe het noemt, maar zo go pass gewijs, maar dan veel duurder natuurlijk :p Ik heb geen vakantiegeld van’t jaar, in tegendeel, er zal een schoon bedrag vàn mijn loon gaan in mei, en al het geld steekt in mijn meubeltjes… dus bij mij zal het een simpel weekendje in binnenland worden denk ik 🙂 Oeh hoewel, nu ik er aan denk, mijn ouders trakteren in de zomer op een weekendje Londen, da’s niet slecht he! 🙂

    1. Ik weet wat je bedoelt 🙂 De prijzen zijn voor -26 wel interessant, maar het probleem daarbij is dan weer dat dit ticket voor veel internationale treinen niet geldt… Ik moet het allemaal nog exact navragen want hun website zegt niet veel!
      Je vakantiegeld heb je dan toch al uitbetaald gekregen bij je ontslag, of niet?

      1. ah ja, maar dat geld zit nu dus mooi in mijn meubeltjes 🙂 maar kan geen kwaad he, daardoor heb ik van mijnspaargeld af kunnen blijven maar zal ik er in mei aan moeten zitten 🙂

Reacties zijn gesloten.