Mijn droomhuis

Ik durf niet te ver weg dromen, omdat we nog een aantal jaren gaan mogen sparen voor we genoeg geld bij elkaar hebben om een heus huis te kopen, uweetwel vier muren, een verdieping, een dak, uw eigen afvalcontainer en een voordeur die ge niet moet delen met de buren. That is, als we in het Leuvense willen blijven. Maar dat is een ander verhaal.

Als we dan toch mogen dromen, dan is dit mijn lijstje met hoogstnoodzakelijkheden voor een huis.

  • Een degelijk uitgeruste keuken met inductiekookplaat en plaats voor een ruime frigo, een oven, een gigantische diepvries (die evengoed in een eventuele berging mag staan), liefst met een kookeiland dat de open keuken van de woonkamer scheidt.
  • Een woonkamer waar plek is voor een comfortabel salon met deze L-zetel en een grote, uittrekbare eettafel met genoeg plaats voor mijn familie dus minstens twaalf stoelen.
  • Er moet een houtkachel zijn, o heerlijk zo warm in de winter.
  • Een apart toilet.
  • Een badkamer met baddouche en twee lavabo’s (en eventueel een toilet).
  • Twee ruime slaapkamers en één kleinere slaapkamer.
  • Eén van die kamers zal onze gezamenlijke bureau & bibliotheek worden. Helaas verkoopt de Ikea geen rode Billy’s meer waardoor mijn droom om allemaal dezelfde boekenkasten te hebben een beetje in het water valt, maar daar verzinnen we nog wel wat op.

  • Als er een derde slaapkamer is, dan wordt dit onze logeerkamer. Kan van pas komen met vrienden die over Vlaanderen en zelfs Nederland verspreid zitten.
  • Een kleine zolder om wat rommel zoals kerstversiering op te bergen.
  • Een tuintje met een paar vierkante meter gras, minstens, en als het kan wat bloemenperkjes, een terras en een moestuin-met-mestput-en-tuinhuis. Maar anders is een terras met een bak geraniums en een tafel voor 4 personen ook perfect.

En als dit er nog bij komt, binnen ons budget weliswaar, dan koop ik het huis in kwestie direct:

  • Plek voor een dressing, al kant en klaar beschikbaar.
  • Een zwembad met wellnesscomplex.
  • Een boomgaard-met-tuinman.
  • Een eigen oprijlaan.
  • Een torentje. (I kid you not.)
  • Een eigen park met monumentale trap naar het huis, visvijvers, fonteinen, standbeelden, prieeltjes, zo schoon dat mensen het willen afhuren om er trouwfoto’s te laten nemen en feestjes te geven.
  • Een dakterras met openlucht jacuzzi.
  • Een terras speciaal voor tuinfeestjes, voorzien van bar en barbecue.
  • Grote, ruime slaapkamers met hoge plafonds en diepe vensterbanken, gemeubileerd met zachte sofa’s en sprookjesachtige hemelbedden.
  • En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan…

Ben ik veeleisend?

En u? Hebt u ’t huis van uw dromen gevonden en gekocht?

30 thoughts on “Mijn droomhuis

  1. Veeleisend? Dat valt nog mee 🙂 Wij hebben ons droomhuis gevonden en gekocht, het was wel niet in onze droomgemeente maar daar valt mee te leven, gelukkig anders was ik al voer voor de pieren 😉 Het was even aanpassen om op die plaats te wonen, nog steeds voel ik me er niet echt thuis maar ons huis is een thuis en dat is wat telt. Van z’n leven ga ik hier weg, alé, toch niet zolang ik mezelf kan behelpen.

  2. Klinkt niet slecht. Klinkt zelf helemaal als een droomhuis, alleen dat inductievuur zou ik dan vervangen door een aga vuur.
    M en ik hebben ons droomhuis al vijf jaar geleden gevonden, maar het komt maar niet te koop. (Ik geef ze geen ongelijk… als het mijn huis was dan verkocht ik het ook niet.) Elke maand rijden we er voorbij om te zien of het toch niet te koop staat. En als het ooit echt te koop staat dan weet ik niet zeker wat we gaan doen. Panikeren waarschijnlijk 🙂

    We zijn eigenlijk best tevreden van ons appartement met grote tuin. Het heeft zoveel dingen waar we compleet gek op zijn. Een grote tuin is natuurlijk een. Ons provencaalse tuinhuisje, waar we zoveel tijd hebben ingestoken. Een schouw met prachtige ornamenten waar we direct verliefd op werden. Het is niet perfect, maar het is onze thuis en daarom houden we er van.

    1. Van Aga heb ik nog nooit gehoord! Het is mij eender zolang het niet meer zo’n dom elektrisch vuur is dat uren duurt om op te warmen en ook uren om weer af te koelen, en massa’s verbruikt.

  3. Haha, vooral dat laatste ! Voor de rest ben ik volledig akkoord met je basic huis. Ik heb hier niets in de pap te brokken gehad. Wim woonde hier al jaren en betaalde het huis alleen af, sinds zijn scheiding. De keuken vind ik nogal klein, idem dite met badkamer, en ik wil graag een inloopdouche vanwege mijn fibrotoestand. Voor de rest is er nog heel veel schilderwerk en opknapwerk. Alleen, mijn groot salon staat hier en veel te veel kastjes in de gang, restjes uit mijn verleden. Moeilijk om van twee huishoudens één te maken.
    Droom jij maar lekker, ooit valt er wel iets uit de bus!

    1. Da’s wel ambetant, te veel meubels & spullen, kan je niet wat wegdoen of verkopen? Ik heb best wat ruimte nodig, maar dat komt meestal in aanvaring met nood aan bergruimte, zeker in zo’n klein appartement.

  4. nee, je bent niet veeleisend, al kan deze link misschien van pas komen: http://www.lotto.be/ 🙂
    zelf hebben wij een oud krot (+ – 200 jaar oud) gekocht dat op invallen stond (iedereen verklaarde ons gek) en er 3 jaar aan gewerkt, alles zelf gedaan tot het volledig ons gedacht was)

    1. Dat of Win for Life 🙂 Zou fijn zijn!
      Renoveren in die mate zie ik niet zitten, er mag een beetje werk aan zijn maar niet te veel want zelf zijn we niet erg handig en ik wil niet dat er dan te veel op de schouders van mijn vader terechtkomt…

      1. heel eerlijk: we zouden dat enorme renoveren (enkel de buitenmuren en het dak bleven staan, je zag hier tot in de nok) NOOIT meer doen! het is en blijft een oud huis, te stoffig (heel het huis binnen is in stuc en hout) en te donker (we hebben dezelfde afmetingen van de oorspronkelijke ramen genomen).

  5. Whoehahahahahahahaha,…….ik heb al op verschillende plekken gewoond,……maar eerlijk, mijn droomhuis is voorlopig buiten budget en nog eens eerlijk,……het is allemaal niet belangrijk, want geen enkel huis maakt je gelukkig als je zelf niet gelukkig bent, maar het helpt wel, net zoals met geld 🙂

  6. En personeel om het allemaal te onderhouden, hé. 😉
    Ik had mijn droomhuis maar heb het moeten verkopen toen die relatie stuk ging. Niet getreurd : ik heb opnieuw mijn eigen stekje waarin ik nu wel gelukkig ben. 😀

  7. Veeleisend? Een klein beetje maar … Ach ja, zolang je dromen en realiteit maar uit elkaar kan houden, is het geen probleem. Begin maar met vier muren (met hier en daar een venster en een deur), een dak, verwarming, elektriciteit en stromend warm en koud water, voeg daar nog wat meubilair en dergelijke bij. Als er dan nog geld over is, kan je nog wat extra’s doen. Zelf heb ik geen droomhuis, ik zit goed genoeg waar ik nu zit en het is groot genoeg voor mij alleen (meer ruimte = meer schoonmaken). Als er nu nog iemand in mijn leven zou zijn, dan zou iets (maar niet veel) ruimte wel mogen.

    1. Ik besef goed dat de realiteit nu nog geeneens in de buurt komt van de droom zoals hierboven beschreven… zullen we nog hard voor mogen werken & sparen. Daarom prefereer ik ook een appartement boven een huis eigenlijk: minder kuisen 😉

  8. je hebt wel hele grote dromen, LJ
    Maar enkele ervan lijken me helemaal niet moeilijk om te realiseren.

    Wij wonen al sinds ons 2e huwelijksjaar in een sociale huurwoning. Die konden wij in de beginjaren niet kopen. En toen ze dan wel te koop kwamen paste het niet in ons budget, zodat wij bleven huren. Huren heeft ook wel voordelen, zoals alle kosten (en die zijn hier al vaak geweest hoor!) die ten laste zijn van de huurmaatschappij. Maar de belastingsaftrek die kopers van een huis konden genieten heeft ons altijd benadeeld. Daarom spijt het me wel dat we niet wat meer moeite deden om ons huis te kopen, en nu is het daar te laat voor

    1. Mij lijkt het altijd zo normaal dat mensen een huis kopen, ook omdat het een investering of appeltje voor de dorst is voor later, als je het geld nodig hebt om de kosten van een rusthuis te kunnen betalen bijvoorbeeld. En ook omdat het dan van jou is, want huur – zo is mij ingepeperd – is “weggesmeten geld”. Maar voor ons is huren momenteel veeeeeel goedkoper dan kopen dus blijven we dat nog even doen…

  9. Ik vind niet dat je veeleisend kan zijn als het over dromen gaat. Mijn droomhuis specifiek weet ik nog niet hoe het er uit moet zien maar ik wil héél graag een huis met zwembad.

  10. Hmmmmm klinkt als een fijn huisje LJ 😀 Jer en ik zijn momenteel ook onze lijstjes aan het opstellen voor ons tweede, grotere koophuis. Dus nu al gekocht, nee…… over een jaar of 2 / 3 hopelijk ja!

    1. Ik weet het 😦 maar misschien zakken de huizenprijzen nog wat, al vermoed ik dat die trend in Leuven nauwelijks te voelen zal zijn…

  11. Ik moet ook nog serieus sparen. Als ik ga kijken naar de huizen die ik graag wil dan gaan die van de 270 000 euro tot de +400 000 euro. In ieder geval, als ik lang genoeg spaar en mijn studio later met winst kan verkopen, dan hoop ik dat ik toch iets van rond de 300 000 euro zal kunnen kopen 🙂

Reacties zijn gesloten.