Gelezen in 2012

Aan het begin van vorig jaar was één van mijn goede voornemens om weer meer te gaan lezen. Daarom legde ik me, met de goede steun van Goodreads, een reading challenge op die 52 boeken bedroeg, ofte: ik zou gemiddeld één boek per week ‘moeten’ lezen. Ondanks of net dankzij die druk is het mij gelukt om vorige week mijn 53e boek van het jaar uit te lezen.

Ik kan mezelf met trots dus terug een Boekenworm noemen.

Op mijn boekenblogje vind je het volledige jaaroverzicht, maar de onderstaande grafiek wil ik u vanzelfsprekend niet onthouden.

Ik denk dat we het rechte pad teruggevonden hebben.
Ik denk dat we het rechte pad teruggevonden hebben.

Tot slot de Boeken Uit 2012 die Me Bij Zullen Blijven. (Het spreekt voor zich dat Fifty Shades of Grey er niet bij zit, ook al kan je zeggen dat het door zijn afschuwelijke schrijfstijl en door het stof opwerpende verhaal ongetwijfeld óók zal blijven hangen – helaas.)

  • Ik ben niet bang (Niccolò Ammaniti) waarin een kleine jongen een afschuwelijk geheim ontdekt en daarbij bijna het leven laat.
  • Ik haal je op, ik neem je mee (Niccolò Ammaniti) waarvan ik de afloop niet meer weet, maar ik herinner me wel nog hoezeer het verhaal me opslorpte, hoe Ammaniti me wist mee te slepen; hij is zonder twijfel mijn beste literaire ontdekking van 2012.
  • De stad der blinden (José Saramago) bracht me van mijn stuk door de geloofwaardigheid waarmee de slechtheid van de mens wordt beschreven. Niet voor gevoelige/naïeve zieltjes.
  • The Hunger Games (Suzanne Collins) wat iedereen kent, ik moet trouwens dringend de film zien.
  • Meisje met de parel (Tracy Chevalier) behoort sowieso tot mijn favorietsten-aller-tijden, door de eerlijke dagdagelijkse beschrijving van het leven van het dienstmeisje van de beroemde schilder Vermeer.

In 2013 doen we vooral zo voort. Met een iets grotere focus op de Blufboeken, die in 2012 wederom schandalig verwaarloosd werden.

Ik heb alvast voor 200 euro boeken besteld bij de Standaard Boekhandel, met dank aan de gulle boekenbongevers van 2012 🙂

27 thoughts on “Gelezen in 2012

  1. heerlijk als je zoveel kan lezen ! Ik heb deze vakantie mijn jaar National geografic en Quest kunnen uitlezen . olus enkele boeken waarvan de ‘Battle of de Somme’ me erg bijgebleven is !

  2. Gefeliciteerd boekenwurm! Ik ben als laatste belg waarschijnlijk aan vijftig tinten grijs begonnen.
    Ik ben 25 bladzijden ver, het boeit me totaal niet, ik vind het heel oppervlakkig geschreven, ik ga het nog een kans geven maar ik vrees dat ik het niet uit zal lezen. Het lijkt of ik een heel dikke stationroman aan het lezen ben. Anderzijds mag een boek ook niet te ingewikkeld zijn, zoals de milennium trilogie die mijne Wim heeft gelezen en waar we nadien de drie films hebben bekeken. Heel mooie films, maar ik vrees dat de boeken voor mij veel te ingewikkeld zouden zijn! Veel succes met het lezen in 2013!

  3. Amai, 53 boeken in een jaar, jij bent een echte boekenworm. Leuk je boekenblog, kan ik eens in gaan snuffelen om er de betere boeken uit te halen. (Ik wil daarvoor zelfs op mijn blote knietjes met mijn haar in een vlecht aan een bed vastgebonden gaan zitten smeken.) -> haha

  4. Ik denk niet dat ik verleden jaar 1 boek gelzen heb. Ja, shame on me !
    ik heb er 2 gekregen als kerstgeschenk en hoop ze in 2013 uit te krijgen. Ik zal aan je denken wanneer ik ze lees. 😉

      1. Truman Capote-In Cold Blood (in het engels) nav de film die we er over gezien hebben.
        Dawn French-Oh Dear Silvia (in het engels) omdat ik het zo leuk vond toen ze er over vertelde in een praatshow. 🙂

        1. Dat tweede ken ik niet, het eerste is één van de Blufboeken en las ik vorig jaar of het jaar daarvoor, de film zou ik ook eens moeten zien!

  5. Mag ik je een advies geven? Kijk de film van de hunger games niet: boeken zijn zoveel beter. Wel respect hoor zoveel boeken…. kom zelf tot 18 en dat vond ik al veel hahaha

    1. Ik kijk wel graag films van boeken (en tegenwoordig zijn er zoveel films gebaseerd op een boek, ze hebben zelf geen inspiratie meer denk ik dan) omdat je dan echt kunt zien hoe andere mensen het boek hebben gezien, en die visie hebben omgezet naar een film. Leuk om te zien hoe het dan verschilt of juist oveeenkomt met jouw eigen visie.

  6. Goei plan om dat in ’n excelleke te steken! Ik ben dit jaar niet aan zoveel boeken geraakt, maar heb er toch ook een aantal gelezen! En 50 shades is inderdaad niet bijster goed geschreven, maar mij slokte het wel op, ook omdat de collega’s vroegen hoe ver ik was, omdat ik de laatste van het bedrijf was die deze boeken aan dierf! ’t is weer ’n hype eh; ik zag bij de fnac al ’n 50 shades spel liggen… go figure!

    Liefs,
    Lotte

      1. Eigenlijk is ’t een beetje blackbox; moest je dit niet kennen?
        Iemand stelt een vraag, de rest schrijft ne naam op uit het gezelschap, van wie men denkt dat die persoon dit het meeste doet, of leuk vindt.

        Dan wordt dat in dit geval uiteraard met rode kaken voorgelezen en gaat men door naar de volgende vraag….

        Geen 30 euro-kes waard vond ik persoonlijk 😀

        Liefs,
        Lotte

  7. Vorig jaar heb ik denk ik maar een vijftal boeken gelezen, echt schandalig. Daarom dat ik het dit jaar op mijn goede voornemens gezet had. Ik heb ook Goodreads aangemaakt (blogpostje erover is in de maak) om die reading challenge te gebruiken. 52 Boeken zal ik waarschijnlijk niet halen, maar ik hoop toch op de helft… 50 shades heb ik ook een kans gegeven vorig jaar. Ben tot pagina 82 gekomen en ben dan gestopt. Wat een verschrikkelijk boek.

  8. Leuk dat je zoveel gelezen hebt het voorbije jaar! Ik blijf me afvragen hoe je dag doet 😉
    ‘Ik haal je op, ik neem je mee’ staat al een hele tijd in mijn kast maar heb het nog niet gelezen.

Reacties zijn gesloten.