Wintertijd

Onder het motto “keep thinking positive” blijven we positief denken.

Want ik bedacht me dat de winter niet enkel bestaat uit:

  • Duisternis
  • Een suf lichaam dat ’s avonds energieloos in de zetel ploft
  • Regen of erger sneeuw
  • Winterdepressies wegens gebrek aan licht
  • Geen direct zonlicht voelen of zien op werkdagen
  • Een bleek velleke
  • Snotneuzen
  • Door de wind roodgeschuurde wangen

Maar óók uit dingen waar je in de lentezomerperiode niet mee moet afkomen:

  • Kaarsjes. Wat voor mij gelijkstaat aan gezelligheid. Het perfecte excuus voor mij om vanaf het moment dat ik thuiskom overal in de living kaarsjes aan te steken. Ik heb ze even geteld: zestien theelichtjes, zes drijfkaarsjes en minstens acht ‘dikke’ kaarsen (hebben die een naam?). O ja, en de kerstboomlichtjes die ik bij gebrek aan kerstboom op het dressoir heb gelegd.
  • Lekker eten. De herfstwintergroenten zijn de lekkerste van het hele jaar (op witloof na): rode kool, witte kool, groene kool, pompoen… Er is wild, stoofvlees, koninginnenhapje, kaasfondue alle weken, glühwein op de kerstmarkt, jenever en warme wafels.
  • De kerstmarkten, met mijn persoonlijk hoogtepunt natuurlijk die van Leuven. Op de tien dagen dat ze er staat moet ik zeker drie keer zijn langsgeweest. Oorbellen, speciale chocolade, prullaria, de bovengenoemde warme of sterke dranken… Ik wou dat het elke winterdag kerstmarkt was.
  • De stadsversiering: overal lichtjes op straat en in etalages, met al dan niet pronkerig versierde kerstbomen.
  • Lange wandelingen bij vriesweer of in de sneeuw, met koude neus- en vingertoppen en witte wolkjes adem.
  • Liters warme chocomelk met speculaas en Bailey’s, zonder dat je je er schuldig om hoeft te voelen.
  • Zachte wollen truien en heerlijk lange sjaals.
  • Vele uren thuis in de zetel doorbrengen onder een dekentje omdat de chauffage het niet (goed) doet, samen met het lief die net zo’n huismus is als ik, zonder dat de uitnodigen voor festivals, barbecues, familiefeesten, weekendjes-weg en diners je rond de oren vliegen.

Winter is een klein beetje genieten… Voor u ook?

22 thoughts on “Wintertijd

  1. Dat is zo, winter = genieten. Ik moest hier wel de pro’s eerst gelezen hebben alvorens ik tot dat besef kwam….ne mens vind alles normaal op den duur 😦

  2. Op de donkere dagen en het hele kerstgedoe na, valt de winter wel mee. Op zonnige dagen is het zonlicht soms echt prachtig. En vermits de dagen zo kort zijn, is de kans dat je zonsopgang of zonsondergang kan meemaken veel groter en dat is wat mij betreft in de winter vaak veel mooier.

    1. Daarin heb je gelijk, Corvus! Ik wacht vol ongeduld op de eerste mooie vriesdag waarop ik vrij heb én niks gepland heb, want dan wil ik mijn wandelschoenen aantrekken en van de natuur gaan genieten!!

    1. Inderdaad, zaterdagavond was het over de koppen lopen, de Grote Markt was een mensenzee, gelukkig moesten we er gewoon langs, daar is niks gezelligs meer aan…

  3. Deze tijd van het jaar is super genieten, leuke feestjes, mooie lichtjes, af en toe een witte laag die de natuur zo mooi maakt of echte ijsdagen met een zonnetje. Ja ik kan oprecht genieten van de winter!

  4. Winter (december) is voor mij verlof dus gezelig en knus thuis : geen stress, veel tv, lekker warm, gezellige kaarsen (maar dat doen we heel het jaar door om onze sigarettenrook weg te nemen), straks de kerstboom en slingers, en foto’s maken van de poezen in de sneeuw, … 🙂

  5. Ik ben zaterdag ook even in Leuven geweest, wat gegeten in de Muntstraat en naar the Hobbit gaan kijken. De kerstmarkt heb ik echter niet gezien, of ja, we moesten door.

Reacties zijn gesloten.