Zot van tv: Grootse plannen

Het concept

Elke week wordt er één soort kamer gerestyled, gerenoveerd en heringericht. Dit bij drie deelnemers die, zonder elkaar te zien, tegen elkaar strijden voor een bescheiden geldprijs in de vorm van een waardebon. De kamer moet op amper vier dagen tijd af zijn, je mag zoveel hulp inroepen als je wilt en je moet er een BV bijnemen. Elke avond toont een aflevering je een ander huis, bij andere mensen, met een andere BV. Op één avond tijd zie je dan de kamer veranderen van een lelijk eendje in een mooie zwaan.

De BV’s

Michèle, de Enige Echte Huisdokter, speelt een kleine doch cruciale rol want zij bepaalt wie van de deelnemers aan het einde van de week de prijs wint voor mooiste kamer. Zij “adviseert, inspireert en zorgt voor tips en tricks” (dat laatste uit te spreken met een zwaar Engels accent).

Het hoeft geen benadrukken dat ik haar grootste fan ben. In vorige programma’s bewees ze al dat ze smaak heeft en van aanpakken weet. De gemiddelde kijker had misschien een probleem met haar niks-geen-doekjes-om-winden commentaar waarmee ze zonder uitzondering doorrookte livings, met houten planchetten behangen gangen of de bakstenen keukenmuren figuurlijk maar soms ook letterlijk met de grond gelijk maakte, tot er ook van de smakeloze bewoner van het huis geen plasje eigenwaarde meer overbleef. Heerlijke televisie was dat.

De andere BV’s wisselen nogal. Ann Van Elsen en Veronique de Cock (de reden dat ook het lief kan meekijken zonder zijn mannelijkheid te hoeven opgeven) zijn de vaste cast en elke week komt daar een derde BV bij.
Wim ‘Goe gebakken’ Ballieu zou ik uit mijn huis gesjot hebben samen met de afschuwelijke grasmatten waarmee hij de helft van een tienerkamer wou bekleden. (Daar heeft Michèle me teleurgesteld; blijkbaar mag ze van Vijftv niet meer haar ongezouten mening geven tenzij die overloopt van positivisme.) Achter het knappe smoeltje van Roel Vanderstukken schuilt een irritant, arrogant kereltje dat alles beter weet maar wel met twee linkerhanden zit opgescheept. Coco Jr. kan ook geen heel erg grote aanwinst geweest zijn. Van alle BV’s vond ik Kelly Pfaff de opmerkelijkste, omdat zij de touwtjes in handen nam, wist waarvoor ze ging, haar handen uit de mouwen stak, initiatief nam en geen werkje haar te veel of te vuil was.

De klussenier

Ik zou het bijna vergeten omdat het nogal een onzichtbaar personage is, maar ook in deze serie spelen de klusjesmannen van “De Klusseniers” –als dit een bestaand bedrijf is, zijn die dankzij Vijftv wel binnen– een rol. Elke deelnemer krijgt één dag lang hulp van een professional voor op maat gemaakte meubels, het betere schilderwerk, het plaatsen van gyproc en het leggen van vloeren, om maar iets te noemen.

De waardebons

PP ofte productplacement is hot hot hot. Aangezien de meeste kijkbuiskindertjes dankzij de geweldige uitvinding van digitale tv de hoogst irritante en steeds langer wordende reclameblokken voor, tussen en na programma’s gewetenloos doorspoelen, moeten televisiezenders wel op een andere manier aan inkomsten zien te komen. Point taken.

Grootse plannen springt daar weinig creatief mee om. Er wordt daar met bonnen gezwaaid dat het niet meer schoon is; de Sint wordt het nakijken gegeven: veertig vierkante meter laminaat, liters verf, accessoires om uw kamer mee te decoreren – allemaal gratis ende voor niks. De bonnen in kwestie worden duidelijk bedrukt met het winkellogo en af en toe moet de kandidaat natuurlijk gevolgd worden naar deze winkel zodat ze ook daar alles mooi kunnen filmen. Ik noem dat subtiel: de naam wordt nooit genoemd, maar iedereen weet direct over welke winkel het gaat. Allen daarheen.

Wat voor mij niet hoeft

Het psychologische karakter dat sommige afleveringen hier en daar dreigen te krijgen wanneer de BV een gesprek op gang probeert te brengen met de bewoners, over hun relatie, hun kinderen, het huis in kwestie, noem maar op. Ik hoef dat allemaal niet te weten, ik kijk voor de indrukwekkende transformaties en de handige interieurtips.

Het opdirken van de BV’s. Enkel Kelly Pfaff, die natuurlijk haar halve leven camera’s om zich heen heeft gehad bij de dagdagelijkse beslommeringen van haar en haar familie, schaamt zich niet om te verschijnen in een echte werkbroek. Haarlokken tot in de puntjes gestyled, make up perfect, nagellak blinkend, elke dag een andere outfit aan die zo mogelijk nog modieuzer is dan de dag ervoor, en bij voorkeur hakken: een heel realistische weergave van hoe de doorsnee vrouw haar huis opknapt. Helaas heb ik nooit verfspatten op die designer stukken kunnen spotten, waardoor ik mij serieus afvraag of die BV’s alleen maar voor de vorm af en toe een verfborstel vastpakken, of zich stiekem omkleden in vodden eenmaal ze uit het zicht van de camera’s zijn.

De commentaar van de BV’s tussendoor. Sommigen waren daarin nogal grof, vond ik. Eerlijk zou zijn om iederéén dan aan het woord te laten. Helemaal nieuwsgierig ben ik naar wat de Klusseniers te zeggen hebben over al dat doe-het-zelfgeprul, maar zoals gezegd vertoeven zij nogal op de achtergrond.

Tips & tricks

Ik weet nu als geen ander:

  • in welke richting je parket/laminaat moet leggen
  • dat er eerst geprimed moet worden voor je mag beginnen schilderen
  • dat gras op de muur NIET cool is, ondanks alles wat Wim Ballieu beweert
  • hoe je een kamer groter kan doen lijken
  • dat één accentmuur of één muur met behangpapier en de rest in een neutrale kleur in is
  • dat creativiteit helemaal niet vergezocht of moeilijk hoeft te zijn
  • dat chauffages tegenwoordig best altijd omkast worden
  • dat retro hot hot hot is
  • dat die bepaalde accessoirewinkel die altijd in beeld komt, eigenlijk nogal ongezellig en rommelig is, geef mij dan maar Ikea
  • dat een televisieploeg op je hielen helpt om meubels snel geleverd en verkopers supervriendelijk te krijgen
  • dat ik sta te springen om er zelf aan te beginnen!!!

Te bekijken op Vijf, Vijtv, Wijftv, whatever, van maandag tot vrijdag om 19u50.
Edit: vorige week was blijkbaar de laatste aflevering. Maar niet getreurd, er komt een nieuw seizoen met Peter Van Asbroeck, verheugt u allen!

6 thoughts on “Zot van tv: Grootse plannen

  1. Is toch fijn dat je weet dat gras op de muur niet cool is whahahahahaha, ik vind dit soort programma’s altijd leuk om te kijken omdat je ineens aan hele andere dingen denkt met de inrichting van een huis 😀

  2. Ik kijk er ook al naar uit om mijn studio op te knappen! Ik zal er zeker voor en na blogjes over schrijven eens het zo ver is :D. Ik heb maar 1 aflevering gezien, die met Kelly Pfaff, was idd een toffe madam die goed haar best deed.

    In de studio ga ik ook met een accentmuur werken. En in welke richting leg je dan best laminaat?

  3. Haha, ik heb dat programma ook al eens een keer of 3 bekeken. Twee keer met Véronique De Cock (wat is die irritant en opgedirkt!) en Ann Van Elsen (die viel nog redelijk mee, dacht nog redelijk praktisch).

Reacties zijn gesloten.