To Amsterdam!

Dus Odys en Penelope geven een housewarming.

In Amsterdam, want ze zijn recent naar daar verhuisd voor Odys’ werk.

Dus wij moesten naar Amsterdam. Het lief en ik wilden daar een weekendje-weg van maken omdat we één, Amsterdam nog niet hadden bezocht en twee, omdat ik niet op de harde grond wilde slapen want zoals verwacht zou de hele vriendenbende na de housewarming blijven slapen.

(Het zal toch wreed handig zijn als het lief zijn rijbewijs heeft, dan kunnen we gaan en staan waar en wanneer we willen!)

Wekenlang heeft dat als een soort van dreigende onweerswolken boven mijn hoofd gehangen.
Teamo’s vrienden zijn zo verschrikkelijk laisser-faire, en dat terwijl ik alles zo snel mogelijk gepland wil hebben. Organiseren kunnen ze langs geen kanten, lastminute is hun codewoord.  (Verder niets dan lof over hun vriendschap die het al zo lang uithoudt.)
Ik wilde best afwachten op wat de anderen gingen doen, misschien dat we dan nog konden meerijden met Sigyn en Loki want de Thalys bleek enorm duur uit te vallen.

En de tickets werden enkel duurder naarmate de weken opschoven en de tijd inkortte.

Pas drie weken voor het geplande feest werd de knoop bij de anderen doorgehakt: ze zouden blijven slapen, met andere woorden LJ ging niet mee, ja dan vonden ze mij maar een snob omdat ik niet op de grond wou slapen!
Op mijn melding dat ik niet ging komen omdat ik van op de grond slapen een week zou moeten recupereren (I kid you not; de laatste keer dat ik op een kampeermatje op de grond sliep, heb ik dagenlang pijn gehad in rug-nek-schouders, en intussen ben ik tien jaar ouder en versletener) kwam geen reactie, wat voor mij genoeg zei: they don’t really care.

Jep ik heb het nu wel helemaal bij hen verkorven.

Exact één dag later kwam eindelijk de langverwachte dienstregeling online van de Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam. Met lage prijzen dus na wat gewik en geweeg besloten we het erop te wagen:

Wij gaan een weekendje naar Amsterdam!!!

Tips voor must see’s/must do’s/must eat’s, altijd welkom.

18 thoughts on “To Amsterdam!

  1. Nice, ik ben er ook eens geweest en toevallig was het dat weekend gay-parade. Super !!!!
    Eat me (http://www.eatme-amsterdam.nl/) is een supertof restaurantje, vlakbij ‘the red light district’. Als je een rokje draagt wel een mooi slipje, want er is een glazen vloer waardoor je de keuken kan inloeren.
    Ik zat toen in het Hotel Arena, maar dat is niet cheap. Ik wil terug gaan, maar met Sam en niet in een hotelketen overnachten? Hotel The Exchange lijkt me wel iets, en ik dacht ook budgetfriendly. 🙂

  2. Wel, Amsterdam,………het Anne Frank huis vind ik de moeite en het museum van Vincent Van Gogh daar was ik van onder de indruk, wat die mens allemaal gemaakt heeft in zijn leven en hoeveel verschillende stijlen, die mens moet dag en nacht bezig zijn geweest!!!
    En ik zou ook niet op de grond geslapen hebben, snob of gene snob 🙂

  3. Als je nog een goedkoop hotelletje nodig hebt: http://www.hotel-abba.nl/
    Daar heb ik met de petit copain ooit gelogeerd (was het goedkoopste wat wij toen konden vinden…) en was oké! (Wel absoluut geen idee waarom dat ding Abba heet, er hangen nergens Agneta’s ofzo.)

    Wat te doen: Anne Frank huis (en tickets op voorhand kopen via de website, dan heb je geen wachtrij) want echt de moeite, heel indrukwekkend, heel beangstigend ook. Het Tropenmuseum vond ik ook leuk en (zelf nog niet gedaan, want was toen nog niet geopend) de Hermitage zou ook zeer interessant zijn. En voor de rest nog wat klassiekers hé: Rijksmuseum, Van Gogh, het Koninklijk Paleis op de Dam, etc. En rondwandelen langs de Walletjes, de Grachten!
    (Ja, ik ben Amsterdam-fan!)

    1. We hebben al iets geboekt via Booking.com, vlak bij het station en hopelijk een beetje comfortabel want wat voor krotten je in Amsterdam tegenkomt voor de belachelijkste prijzen, brrr.
      Bedankt voor de Anne Frank tip! Die wil ik zeker doen. En als het weer tegenslaagt, zullen we nog wel meer musea doen denk ik :p

  4. Amsterdam is een prachtige stad. Ik heb er ooit een dagtrip naar gemaakt en ik wil zeker nog eens terug heen. Tips kan ik niet zo onmiddellijk geven (het is al verschillende jaren geleden en mijn geheugen …), maar ik zou zeggen: koop een stadsplan en wandel gewoon door het centrum, het is de moeite.

  5. Amsterdam is gewoon een leuke shop stad, vind ik echt. Uiteraard even naar de Wallen, dat hoort er gewoon bij. Leuke eet tentjes kan je vinden aan het Leidscheplein. Is best aan de prijs daar dat is dan weer even minder….. Ik zou ook zeker even naar de Jordaan gaan, om het authentieke Amsterdam te bezoeken… Goh ik moet echt weer eens een keer die kant op 😉

    1. Oei ik wilde juist mijn portefeuille dichthouden, gaat dus moeilijk worden als er veel winkeltjes zijn.
      Jij was niet zo’n fan van de stad he, dacht ik? Voor mij gaat het mijn eerste “echte” Nederlandse stad zijn (want Maastricht da’s nog te Vlaams).

  6. Ik weet niet of het nog te zien is, maar in de hermitage ben ik onlangs naar de expositie van Vincent Van Gogh gaan kijken, was eigenlijk best wel de moeite!!

  7. Al twee keer amsterdam gedaan maar nog nooit het Anne Frankhuis. We gaan rond pasen met een koppel vrienden en gaan dat dan zeker inplannen. Fijn om te horen dat je tickets online kan boeken, moet ik onthouden. Geniet er alvast van!

  8. Als je graag gezelschapsspelletjes speelt, in de 9 straatjes is er een heel toffe winkel, vol volwassen gezelschapspelen plus een verkoper die je over elk spel wel tips kan geven! We kwamen er €100 lichter buiten, maar hebben wel spelletjes die we totaal niet kenden, de maks zijn en gewoon niet verkocht worden in de standaard winkels…
    Als je het huis van Anne Franks wil zien, koop je je tickets misschien beter online… Wij gingen niet doordat de rij absurd lang was en we geen zin hadden te wachten in de regen.

    1. Ik heb er al van gehoord, van de files… Maar nu heb ik een beetje schrik dat we er niet of later gaan geraken, met al die Fyraproblemen, dus ik wacht nog even af…

Reacties zijn gesloten.