Thuis werken

Vorige week ‘mocht’ ik twee dagen thuis werken, de ene dag omdat de NMBS staakte en de andere dag omdat men de meterstanden van de chauffages en het warm water kwam opmeten in ons appartement.

Wel leuk dat mijn bazen zo flexibel zijn, trouwens.

Thuiswerken is geweldig omdat:

  • Je kan doorwerken zonder dat er 586 collega’s binnenvallen om dit of dat te vragen.
  • Je kan doorwerken zonder dat je praatzieke collega je te pas en vooral te onpas aanspreekt.
  • Je kan doorwerken zonder dat je collega die continu in tijdsnood is je met allerlei hargl taakjes opzadelt.
  • Je effectief middagpauze kan nemen achter je pc zonder dat je hoeft te doen alsof je keihard aan ’t werk bent omdat ze kunnen meekijken op je scherm.
  • Je kan “uitslapen” en in je pyjama achter je pc zitten.
  • Je geen trein hoeft te nemen of je in de kou moet wagen.

Thuiswerken is nefast omdat:

  • Ik na twee dagen tegen de muren opliep van enkel mijn eigen stem gehoord te hebben. Zelfs de asociale medemens heeft zo af en toe menselijk contact nodig, zo blijkt.
  • Je taakjes moet doorverwijzen naar andere collega’s die wél ter plaatse zijn, zodat je bij hen in de schuld staat. Ik sta niet graag bij mensen in de schuld.
  • Ik geen letter heb kunnen lezen wegens het ontbreken van mijn dagelijks treinuurtje.
  • Ik na twee dagen van ongehinderd aan één stuk door kunnen snoepen dringend wat meer controle nodig had.
    Een voorbeeld: als middagmaal at ik op één dag 15 negerinnentetten. Ik ben een vreetzak.

Helaas was dit een once in a lifetime thing, of beperkt tot treinstakingen en andere uitzonderingen alleszins, en pendel ik voor de rest braaf heen en weer.

En u? Werkt u wel eens thuis? Of pendelt u liever?

23 thoughts on “Thuis werken

  1. Wel, het is vandaag toch wel internationale thuiswerkdag zekers. Serieus !!
    Ik werk graag van thuis uit, ik doe het wanneer het eficiënter is. Ik merk wel dat ik langer werk, maar niet aan 1stuk door, want ik ga een met de Sam wandelen, ik fiets naar het Kruidvat, ik duik ook sneller in dat snoepvak (nondedju).
    En … bovendien, het meisje dat onze intussen ontzwangede tijdelijk vervangt en haar gekakel over hare kleine van een jaar en hare vent moet ik geen 8 uren aanhoren. Het meiske (ze is 25) heeft geen eigen karakter en mening. Horrible.
    Maar ik mis wel, mmmm ik ga toch vlug efkes tijdens mijn uren de H&M binnenspringen (ik moest daar passeren om naar de post te gaan, uhhumm), die schoenen passen, ne goede koffie gaan halen, …. snapt ge. Horor dat ik in het centrum van Antwerpen werk, maar toch zo fijn.

    1. Dat gekakel, heel herkenbaar! Mijn collega is 40 en sukkelt elke week met iets anders aan haar gezondheid, ofwel is hare kleine ziek/heeft ze slecht geslapen of gewoon een baaldag… Ik word daar zelf mottig van!

  2. Werk soms thuis als mijn papieren nog niet af zijn en op het werk iedereen naar huis is. Maar het liefst op het werk , anders stoort TV me heel veel !

    En hahahaha ! Noemen ze dat ook bij jullie negerinnetetten ?? Kan daar ook niet van afblijven , van de melo cakes natuurlijk hé !

  3. Ik zou heel graag soms thuis werken, maar dat zit er niet in: al onze documenten staan hier op één grote harde schijf op kantoor (en alles even op een usb-stick zetten, dan ontploft dat ding, denk ik), ik kan mijn mails ook niet van thuis uit checken en een groot deel van mijn job is ook mee de telefoon beantwoorden – lukt niet echt van thuis uit! Mijn baas krijgt ook elke keer een kleine hartstilstand als wij verlof durven vragen (echt onderhandelen hier om ’n verlofdag te mogen opnemen…) dus van thuis uit werken zou ie helemaal zot worden. Maar wel jammer, want ik vond het vroeger altijd heerlijk om thuis aan mijn thesissen voor de unief te werken: muziek op die je graag hoort (en niet heel de dag Radio 2), korte koffiepauze bij de mama, heel de dag de pyjama aan – zaaaalig!

  4. Ik werk soms s avonds en in het weekend wel eens thuis en ik vind het heerlijk.
    Heb natuurlijk wel menselijk contact, want de telefoon komt gewoon mee naar huis.
    En ik heb het voordeel dat ik geen taken moet doorgeven 🙂 Zelf vergaderen kan dankzij webcam van thuis uit.

  5. het gebeurt dat ik een opdracht thuis afwerk of verder nadenk over bepaalde zaken, maar ik tracht mijn knop altijd om te draaien als ik in mijn wagen naar huis rijd

  6. Ik kan niet van thuis uit werken door de aard van mijn werk (al zou dat voor een deel van het administratieve deel van mijn werk misschien wel technisch mogelijk zijn) en dat is wellicht beter zo. Ik weet immers niet of ik thuis voldoende zelfdiscipline zou hebben om mijn werk gedaan te krijgen. Bovendien is het – ondanks het feit dat ik ook niet al te sociaal ben – toch leuker om af en toe contact te hebben met collega’s, zeker als er dingen zijn die je niet weet of zo.
    En negerinnentetten zijn lekker – ik kan wel helaas alleen maar oordelen over de chocoladeversie 😉

  7. Ik probeer dat wel eens, maar het heeft totaal geen zin. Ik word hier door duizend dingen afgeleid… En dan werk ik effectief maar een uurtje of twee op een hele dag.

  8. Negerinnentetten vind ik heerlijk! De koekskes hé. 🙂 Maar 15 zou ik er niet op krijgen. Een vijftal is geen probleem. Eigenlijk wel raar, spekken lust ik niet, maar die dan weer wel?
    Ik heb er eigenlijk nog nooit over stil gestaan over thuiswerken want in mijn werk gaat dat totaal niet. Maar als je het kunt lijkt het me wel fantastisch leuk. Oh, wat ik wel kan is thuis mijn werkmails bekijken! Soms die ik dat wel eens dan kan ik bijvoorbeeld een verslag schrijven en mailen tijdens mijn week dat ik niet moet werken. Eigenlijk zou ik het niet mogen want dan doe ik het in mijn vrije tijd, maar dat is een puntje alvast op mijn “Goede voornemens voor 2013” lijstje: Minder tot geen werkmails meer bekijken thuis.

  9. ik zou thuis werken wel plezant vinden hoor, LJ!
    Wat dat lezen betreft, je had die “normale” leestijd ook kunnen inplannen in die 2 dagen hé…. 😉

  10. Bwa, aan het tempo dat de NMBS treinstakingen organiseert de laatste tijd, zult ge mss nog wel regelmatig thuis zitten 😉

    Toen ik werkte, ging ik met mijn fiets. Dat was geweldig, zeker in de lente en de zomer. Nu ik terug studeer en pendel zijn mijn leesuurtjes erop vooruit gegaan. En eigenlijk vind ik dat ook wel geweldig.

    1. Maandelijks, I wouldn’t mind at all 🙂
      Voor de fiets ben ik te lui! Zou bv met de fiets naar het station kunnen gaan, maar da’s te veel inspanning met laptop zeulen en vaak ook regenkledij… Bah!

  11. ’t zou ook niks voor mij zijn, kzou de muren oplopen van geen menselijk contact te hebben. Maar het is wel heel handig bv. bij stakingen of sneeuw zodat je geen congédag moet verspillen! Dus wel leuk van je werk dat ze het toelaten 🙂

    1. Aan de overheid krijgen de mensen een halve dag ‘gratis’ congé als er treinstakingen zijn, dus ik vind niet dat een mens er betaalde congé voor zou moeten opofferen. Of gaan de vakbonden daar ook voor betalen? Die hebben toch geld zat….. kan niet anders. Maar idd, The Company is best flexibel met die dingen!

  12. 15 negerzoenen??????????? Woot! 😀

    Ik werk af en toe een dagje thuis, maar ik merk dat ik dan juist nog harder werk omdat ik geen afleiding heb. Pauzes neem ik bijna niet, ik eet mijn broodje terwijl ik doorwerk. En ja, ik mis dan ook wel het babbelen en de contacten met klanten of collega’s.

  13. Ik zou zeer graag thuis werken maar kan dit (nog) niet, al is het perfect mogelijk mits enige aanpassingen. Al moet ik geen openbaar vervoer nemen, toch ben ik liever thuis. ik heb genoeg dicipline, denk ik, om genoeg afgewerkt te krijgen … lekker in mijn huiskleren met de poezen dicht bij me. Laat maar komen ! 🙂

Reacties zijn gesloten.