De gasverbruikgrafiek

Dus de meteropneemman kwam langs, of eerder -jongen want dat was hij, een jongen op tennissloefkes die van kamer naar kamer schoot, de meterstanden vliegensvlug neerkribbelde, mij het document met de uitslag in mijn handen duwde en alweer vertrokken was vooraleer ik de cijfers had kunnen bekijken.

En boy, sloeg dat tegen.

We gaan een gepeperde rekening mogen verwachten. Gelukkig komt die pas in mei, maar toch. Tot nu toe kregen we elk jaar een bedrag teruggestort, maar dat zal dit keer niet waar zijn. Nochtans gebruiken we enkel af en toe – als het buiten vriest – de chauffage van onze living, ook al vervliegt 50% van de warmte op weg van de verwarmingsketels naar boven door ongeïsoleerde buizen, en nog eens 25% door het enkelglas in het schuifraam van muur tot muur en vloer tot plafond.

Ik zou Mezelf niet zijn als ik meteropneemman zijn uitslag voor u en éénieder die interesse heeft, niet in een grafiekje had gegoten. Ziehier:

Verbruik elk jaar
2009 2010 2011 2012
Keuken 0 1 89 456
Living 0 832 944 1212
Badkamer 0 1173 1223 1366
Slaapkamer 0 1159 1159 1225
Water sanitair 1652 1744 1885 2111
Water keuken 634 651 674 685
Verschil verbruik met het vorige jaar
2009 2010 2011 2012
Keuken 0 1 88 367
Living 0 832 112 268
Badkamer 0 1173 50 143
Slaapkamer 0 1159 0 66
Water sanitair 0 92 141 226
Water keuken 0 17 23 11

Van de onderste tabel werden de gegevens gebruikt voor de volgende grafiek:

En daaruit valt het volgende af te leiden.

  • Zowel badkamer als slaapkamer maakten het eerste jaar een serieuze piek doordat deze chauffages stuk waren en eigenlijk continu opstonden. Dit werd dan gedurende onze eerste winter hersteld, waarna het verbruik terugviel naar (bijna) 0. Wij zetten deze chauffages namelijk nooit aan; in een slaapkamer is dat niet nodig en zelfs ongezond, in de badkamer is de vloer verwarmd doordat de chauffagebuizen van de buren eronder doorlopen.
  • Opmerkelijk is dat de keukenchauffage dit jaar ineens piekt door een verviervoudiging in verbruik. Nochtans wordt ook deze chauffage nooit aangezet. Een verklaring hiervoor kan gevonden worden in het feit dat wij het laatste jaar meer hebben gekookt en ook onze oven veel hebben gebruikt, die zich rechttegenover de chauffage bevindt, waardoor de meter waarschijnlijk de kookwarmte heeft opgenomen.
    Want die warmtemeters meten niet enkel de warmte van de chauffage, maar eigenlijk van de hele omgeving. Geweldig toch!
  • Ook de slaapkamer vertoont merkwaardig genoeg een lichte steiging; ik denk dat het metertje hier onze hete lichaamstemperaturen opving. Of zo.
  • (In de tabel staat ook ons waterverbruik vermeld, wat niet wordt weergegeven in de grafiek wegens van ondergeschikt belang, omdat het verhoogde verbruik hier te verklaren valt doordat ik véél meer wasmachines moet laten draaien dan vroeger en we allebei elke dag douchen, wat vorig jaar minder het geval was.)

Conclusie: er is niks geïsoleerd laat staan iets verbeterd aan dit appartement gedurende de laatste veertig jaar – ow wacht, het gebouw staat hier effectief al veertig jaar – en die warmtemeters sucken.

Daaruitvolgend besluit: wij moeten hier zo snel mogelijk weg. Laten we dit onze laatste huurwinter maken, zullen we dat afspreken?

Maar het lief rondt pas in oktober 2013 zijn proefcontract af – laat ons hopen.
Maar we hebben nog niet genoeg gespaard – we willen na die Grote Aankoop graag nog een buffer hebben, een spaarpotje waarvan we kunnen leven als één van ons twee zonder werk valt, en we weten nog geeneens hoeveel zo’n spaarpotje moet bedragen om echt safe te zijn.
Maar we kennen niets van de huurwetgeving – mogen we nu opzeggen zonder extra te moeten betalen?
Maar ik wil graag op vakantie gaan volgend jaar, en kan dat dan wel nog, als we met Grote Kosten zitten zoals het kopen van een eigen stekje?

We zullen nog wel zien.

38 thoughts on “De gasverbruikgrafiek

  1. LOL, hete lijven 🙂
    als mijn lief in de buurt is moet ik achter zijn gat alles dicht gaan draaien. Ik geef toe ik ben een beetje cheap, maar ik moest toen ik 20 was in 2000, dan ook rondkomen met 835 euro, terwijl ik 2 leningen had lopen (mijn ex heeft die zetel en ijskast bijgehouden en ik nooit geen leningen meer genomen, een huishuur van 12000Bef en nog nog de nutsvoorzieningen. Ik rekende als volgt; Ik heb nog 2000bef voor 23 dagen, hoeveel heb ik per dag.
    Voor mij hoeft een verwarming dus absoluut niet in de slaapkamer (ik heb een heet lijf, hij mag er tegen kruipen).
    I see you where your coming from, het is economisch denken 😉
    Ik wil graag een hoeveke of boerderij, maar zal nog een hele tijd hier die megahoge huur meoten blijven betalen, want ik ben er ook nog (bijlange) niet.

    1. Niet makkelijk he rondkomen met weinig geld! En huren kost zoveel terwijl je achteraf met niets overblijft. Vandaar dat we zsm iets willen kopen maar het zal veel rekenen dn tellen en opnieuw rekenen en tellen worden…

  2. Wat betreft het opzeggen van je huurcontract zonder extra kosten: lees je contract eens na. Vaak staat daar wel een clausule in over opzegging. Wij gaan bijvoorbeeld twee maanden voor het verlopen van ons contract uit ons appartement en zouden dus of a/ extra kosten moeten betalen of b/ onze huur moeten betalen. Dus hebben we afgesproken met onze huisbaas dat als wij zelf een huurder kunnen aanbrengen, dat die kosten dan wegvallen.

    Wat betreft het kopen van een eigen stekje: zorg dat je minstens 10% van het aankoop bedrag al op je spaarboekje hebt staan. En ga zeker eerst even praten met je bank over wat je kan lenen. Dan ben je daar al op voorbereidt. Let ook op: een huis kopen, dat brengt extra kosten met zich mee bijvoorbeeld registratiekosten bij de notaris wat ook oploopt tot een paar duizend euro. Je hebt dus vaak een paar duizend euro extra nodig dan enkel de aankoopprijs van het huis.

    En vakantie moet niet altijd duur zijn, natuurlijk. Auto, tent en camping ergens in zonnigere oorden. 😉

    1. In het contract stond “zie bepalingen Belgische wetgeving”. We zijn er nu al uit dat we wsl 3 maanden op voorhand moeten opzeggen… Maar idd iets overeenkomen met de verhuurder is mss ook een optie.
      We zijn enkele maanden geleden bij de bank gaan horen en die hebben ook gewaarschuwd voor de vele extra kosten die erbij komen….

  3. Dat op vakantie gaan en kopen zou geen probleem mogen zijn.
    Wij hebben het allemaal op een jaar gedaan: kopen, trouwen en drie keer op reis dat jaar.
    Maar dat potje voor als je zonder werk valt….. dat moet een serieuze pot zijn gezien je totaal niet weet hoelang je zonder werk zal vallen.
    En dat huis kopen hou inderdaad rekening met heeeeeeeeeeeeel veel extra kosten. Je kijkt vaak alleen naar de lening, maar daar komt echt veel bij kijken en vooral ook in de jaren daarna. Je moet opeens grondlasten enz betalen. Dus goed meenemen in je planning.

  4. Als ik je een goede raad mag geven , koop iets ! Al wat je huurt werp je eigenlijk weg ! Natuurlijk is dat het eerste jaar moeilijk maar al het geld besteed ge aan jou zelf! Mijn kinderen hebben dat alle drie gedaan en ze hebben er geen spijt van gehad en vakantie ; die kan er wel nog af hoor !

  5. Een spaarpotje voor al iemand zonder wedde valt, houdt in 6 maanden loon opzij hebben staan…..en betreffende dat contract er valt altijd wel te praten met een huisbaas, om een regeling te treffen,…huren is duur, maar dat is kopen ook,..onderschat dat niet al de kosten die erbij komen,…….en onvoorziene omstandigheden,..en het leven blijft duurder worden,……en wat rest er dan om te besparen, juist vrije tijd,…….het zou zo fijn zijn om gewoon eens een maand niet te hoeven tellen,…….en eerlijk, bij ons valt het dan nog heel goed mee,…..

    1. Onvoorziene omstandigheden zijn het gevaarlijkste natuurlijk! Dermee dat wij aan 1 jaarloon dachten als buffer maar eer we daar zijn… Bon we hebben nog tijd, tegen dan zien we wel wat haalbaar is en wat niet…

  6. Huren én kopen (alles wat betreft huis eigenlijk) is kweenieoe duur. Ik woon in een kleine stad in de Kempen en toen mijn petit copain en ik wilden gaan huren, vielen wij bijna achterover toen wij de huurprijzen hier zagen.
    Goed informeren bij ouders, banken, etc. Iedereen die je goede informatie & tips kan geven over een eigen stekje kopen. (Dat is mijn tip, want zelf ken ik er niks van. :)) En op reis gaan: volgens mij moet dat nog lukken. Zoals hier boven wordt gezegd: vakantie moet niet duur zijn. Desnoods ga je couch surfen, met de tent op reis… Ook altijd welkom voor een minitrip in de Kempen 😉

      1. Oh seg, wat ik mij wel nog net bedacht: een paar maanden geleden was er een reportage op Volt, en daar ging het over kopen versus huren. Veel mensen denken dat kopen beter is dan huren (want huren is inderdaad een beetje ‘weggesmeten geld’) en kopen dan meteen een klein huisje, met het gedacht van “We verkopen dat dan binnen een paar jaar weer en kopen iets dan iets groters”. Blijkbaar doe je daar verlies mee, omdat iedereen verwacht dat de huizenmarkt zal instorten, en dan moet je dat kleine huis binnen een paar jaar verpatsen serieus onder de prijs waarvoor jij het betaald hebt. Dus blijkbaar is het momenteel voordeliger om te huren, en dan te sparen voor je (ietwat groter) droomhuis – en wanneer je kan, gewoon meteen dat droomhuis te kopen. Maar als je niet van plan bent om ooit te verhuizen of groter te gaan wonen, natuurlijk wel een strak plan. Enfin, is wat een expert daar in die reportage zei, maar misschien heeft die mens een immobiliënkantoor dat alleen villa’s verpatst. 😉

        1. Daar heb ik inderdaad ook al bij stilgestaan. Langs de andere kant: als de huizenmarkt crasht, dan crasht alles 😉 Maar stel dat de huizenprijzen idd drastisch dalen, dan moeten we idd ons appartement of kleine huis voor een appel en een ei verkopen, maar dan kunnen we ook een ander (groter) huis voor een appel en een ei kopen. Ik ga daar dus niet op zitten wachten. Ik sta te springen om mijn eigen stekje te hebben waar ik zelf mag kiezen wat voor vloer ik wil, waar ik zoveel gaatjes mag boren in de buur als ik wil, waar ik opnieuw mag behangen, waar ik dubbel glas kan steken, noem maar op… Verbeteringen die je aan een gehuurd stekje niet aanbrengt, want dat brengt enkel voor de eigenaar iets op…

    1. Er is één verwarmingsketel voor het hele gebouw. 1x per jaar berekenen ze hoeveel er in totaal is verbruikt. Bij alle bewoners hangt er op dr chauffage een warmtemeter die meet hoeveel warmte de chauffage afgeeft en daarmee kunnen ze dan zien wie wat heeft verbruikt. Geen fair systeem!!

        1. Als huurder heb ik niks te zeggen bij de syndicus, dat moeten de eigenaars doen… Ik ben wel van plan om de huisbaas nog eens aan te schrijven maar dat zal wel weer niks uithalen.

          1. Ah de syndicus… Ik vraag mij af wie dat is en waarom die zoveel geld kost. Mijn oudjes hebben ook een appartement en dat verhuren ze. De syndicus rekent hen steeds zotte kosten aan ( en misrekent zich regelmatig maar kan dan niet direct teruggeven). Ook hebben mijn ouders/ de huurders als problemen gehad met de syndicus omdat er niet officiële “tussentellers” zaten op de hoofdteller zoals nu bij jou het geval. Volgens mij hebben ze nu na 5 jaar iedereen zover gekregen om dat nu wel te installeren, zo een officiële tussenteller… Maar bon, het is wel jammer dat de huisbaas daar dan niet direct gehoor aan heeft :/

            Maar die syndicus, wie is dat toch en wat doet ie?

            1. Ik denk dat de syndicus het gebouw beheert? Die heb je dus enkel bij gebouwen waar meer dan 1 woningen in zitten. Ze stellen de huisregels op, en zorgen bv ook voor het langskomen van de warmtemeterman.

              1. De studio die ik koop is in een gebouw met een syndicus. Die doen idd het beheer, alle administratie, die organiseren de vergaderingen, moeten alle documenten bijhouden, zorgen idd voor het verdelen van de vaste kosten. Moeten de onderhoudswerken plannen en dat soort zaken :-). Het kost idd geld, maar aan de andere kant zorgt het er wel voor dat je zelf niets moet doen. Waar ik ga wonen is dat wel handig aangezien je daar tientallen eigenaren hebt. Een appartementsgebouwtje met maar 5 bewoners ofzo daar is een syndicus echt wel overtollige kost 🙂

  7. Óf de warmtemeters hebben de loeihete zomerdagen zitten meten. In dat geval zouden alle medebewoners dat moeten hebben en worden de kosten alsnog hetzelfde verdeeld. Zou dat kunnen?

  8. Ik begreep dat van die warmtemeter totaal niet, tot ik uw uitleg hierboven las. Wat een klotesystheem! Dat klopt toch van geen kanten volgens mij.
    Een mens moet tegenwoordig alles goed bekijken als het over financies gaat maar soms, heel soms, moet je niet te ver gaan nadenken en toch de sprong wagen. Een reserve is bijna verplicht, niets meer hebben is gevaarlijk. Maar om te denken: wat als ene zijn werk kwijt is….het is zoals Alice zegt, je weet niet hoelang dat zou duren. Ik begrijp heel goed uw angst, het kan iedereen overkomen, zeker nu. Maar laat dat jullie niet tegenhouden om iets te kopen als je het kan. Bestaat er daar geen verzekering voor als je een hypotheek hebt en werkloos wordt?
    Niet voorhet één of ander maar voor de jonge mensen is het nu echt geen lachertje.

  9. misschien ga je voorlopig beter eens alle ruimtes af, en kijk je bewuster naar het verbruik daar. Heb je wel overal (zovéél) verwarming nodig? Desnoods de (thermostatische?) kraan dicht draaien?

    1. Zoals gezegd gebruiken we maar 1 chauffage en da’s die van de living, en dan maar héél zelden, enkel als het vriest. Daar zal het dus niet aan liggen…

  10. Ik heb hier maar twee verwarmingen: één grote in de woonkamer en een kleintje in de badkamer. Doordat de verwarmingsbuizen van de buren onder mijn vloer doorlopen heb ik die nog niet veel moeten aanzetten. Gelukkig maar 🙂

  11. Ik snap je punt helemaal dit soort rekeningen zijn gewoon niet grappig. Wij hadden hetzelfde toen we hier net kwamen wonen maar gelijk verhuizen was geen optie. Wij trekken nu gewoon wat vaker een dikke trui aan werkt ook prima 😉

  12. Ik heb enkele jaren als maatschappelijk assistente in een ocmw gewerkt, ik deed vooral huur/woningen/energie. Als ge vragen hebt, wil ik dus altijd wel helpen hoor. Niet dat ik een expert ben hé,.

  13. amai wat een raar systeem met zo’n warmtemeter. Bij mij is toch een voorwaarde dat ik aparte tellers heb. Ik ben een redelijk zuinige energie en watergebruiker (denk ik/geloof ik graag) dus heb geen goesting om op te draaien voor anderen hun uitspattingen.
    Kopen is inderdaad altijd beter, als ik het kon ik zou het ook doen, maar ik lees al die artikels over twintigers die hun lening niet meer kunnen afbetalen of die niets kunnen kopen zonder steun van de mama of papa, dat ik denk: even huren en als ik dan binnen een paar jaar promotie maak en wat meer kan sparen dan zien we na een paar jaar weer verder. Ik heb een mooie spaarpot , maar niet genoeg om echt een deftig appartement te kopen in Gent en ik heb ook geen zin om mijn grote droom van mijn “jonge jaren” in het centrum van Gent op te geven… Maar: jullie zijn met twee en alletwee hebben jullie werk, dus dat moet wel lukken denk ik? Het is natuurlijk zwaar, maar een lening van pakweg een 800 euro is toch draagbaar voor twee personen? En denk wel dat je daar al iets voor kan kopen…

    1. Daar let ik de volgende keer ook zeker op (heb het al op mijn checklist gezet ;)) want is echt geen eerlijk systeem; zoveel verbruiken wij ook niet (denk ik).
      Ik heb nog niet veel, enfin zelfs géén artikels gelezen over mensen die hun lening niet meer kunnen afbetalen, wél weet ik dat iederéén in mijn omgeving financiële steun heeft gekregen van familie. Ik heb zelf ook niet genoeg spaargeld om iets te kopen, het lief al helemaal niet maar die hoopt wél op een familiegewijze schenking, we zullen zien… 800 euro per maand daar gaan we er niet mee komen als we in Groot-Leuven willen blijven, dat heb ik ook al ingezien, maar again het zal ervan afhangen hoe hoog de rentes staan en hoeveel ons eigen kapitaal tegen dan bedraagt. Sparen, sparen, sparen is de boodschap…

  14. Ik zit hier liever met een dikke trui dan met de verwarming aan. Hier ook geen centrale verwarming maar 2 gaskachels waarvan ik de ene pas aanzet wanneer het echt vriest. Toch hebben we het niet koud. Boven wordt verwarmd door wat er van beneden komt.
    Ze mogen zeggen wat ze willen : kopen is altijd beter ! Na 20-30 jaar is het jouw eigendom en ben je van de huur/afbetaling af. Mijn moeder had een zeer laag pensioen en had ze nog moeten huren, hadden we moeten bijspringen … Het is nu het moment om te kopen : huizen goedkoop en leningen laag.

    1. Huizen goedkoop in sommige regio’s, maar niet in de onze. En ja ik houd mijn been stijf: NOOIT zal ik uit Leuven weggaan, tenzij het voor het buitenland is!

Reacties zijn gesloten.