Herfstvakantie

Twee dagen voordien besliste ik halsoverkop de hele herfstvakantieweek vrij te nemen. Het werd een gevarieerde maar megadrukke week, die voorbijvloog…

  • We hebben bewogen.

Twee dagtochten, eentje door het Dijleland tot in Mechelen en eentje door het heuvelachtige Hageland dat mij zo lief is. Het heeft deugd gedaan, zo’n hele dag in de frisse buitenlucht van herfstige bossen en uitgestrekte velden. Was er elk weekend één dag mooi weer, we zouden het wandelknooppuntennetwerk in een mum van tijd hebben uitgelopen.

  • We hebben gegeten.

O boy, de hoeveelheid voedsel die wij hebben verstouwd, weegt niet op tegen het sportgedeelte van hierboven.

    • Het laatste Heuvelfeestje inclusief met pistachepoeder opgesmukt driegangenmenu en sloten alcohol.
    • Schoonfamiliedineetje met wildmenu in de plaatselijke brasserie.
    • Familiedineetje met de Flairbon waartijdens we een vol uur zijn zoet geweest met het ontgraten van Portugese sardines en waarna we het gepresteerde trio van zweet, bloed en tranen nog moesten doorspoelen met een coupe crème.
    • Driegangenmenu voor de vrienden van het lief die kwamen eten, waarbij we bijna twee kilo vlees oppeuzelden, de kervelsoep lekker beoordeeld werd en we nog net plek hadden voor ijs met aardbeiensaus.
    • Zelfgemaakte Limburgse appelvlaai bij Schoonoma op de thee, maar na drie stukken moesten we helaas stoppen.
    • Halloweenfeestje met heksensoep, magische groentenpuree, betoverde kaasschotel en als dessert monsterappeltaart.
    • Dineetje met de Ladies in het schone Mechelen met als afsluiter geweldig lekkere chocolademelk met een brownie waartegen de chocoladebar niets is.
    • Tot slot het driegangenwildmenu in het Ouderlijk Huis dat werd beëindigd met chocolademoelleux.
    • En stiekem bakte ik ook nog kokoscakejes.
  • Ik speelde van desperate housewife.

Het lief moest maandag en dinsdag wél gaan werken. Vanaf moment één wist ik: I could do this everyday. Strijken, opruimen, de ene was na de andere draaien en ophangen, koken, afwassen, stofzuigen, poetsen – een dag is héél snel om. Dinsdag ging ik “even” naar ’t stad en kwam pas vier uur later thuis, gelukkig zonder kleding- of schoenwinkels geplunderd te hebben. Zeeën van tijd voor mezelf, de tv, mijn haakwerk, mijn nagels… De hemel op aarde.

En om vijf uur Baywatch op tv, het twijfelachtige hoogtepunt van mijn huisvrouwendag.

  • Ik had een to do lijst.

    • Het terras winterklaar maken: tomatenplanten weggooien, hortensia afdekken tegen vorst, enfin de zaken die je normaal in oktober moet fixen omdat de termometer ’s nachts onder nul durft huppen. De tomatenplanten hangen er intussen halfverdord bij want uiteraard ben ik inmiddels te lui om de buitenplanten water te geven, die snijdende wind is dus wel koud hé. Ik wacht dus tevergeefs op een warme, zonnige dag om eraan te beginnen.
    • Een fotoalbum maken voor 2011. (En 2008 en 2009.) De foto’s liggen nog steeds te verstoffen op mijn laptop.
    • Een verjaardagskalender maken. Idem.
    • Onze harde schijven opruimen. Zijn nog steeds een onoverzichtelijke puinhoop, met als gevolg dat wij nooit een film kijken want er is geen beginnen aan.
    • De slaapkamer herorganiseren: bed van de muur halen, een tweede nachtkastje creëren, boekenkasten opruimen. Boekenkasten zijn opgeruimd, maar ik heb de moed nog niet gevonden om het bed van de muur weg te trekken en het twee jaar lang opgestapelde stof daaronder te trotseren. Eikes.
    • Strijken. De uitpuilende wasmand is weggewerkt maar intussen loert er natuurlijk een nieuwe stapel vuile was vanuit de schaduw van de slaapwaskamer naar ons. Zo gaat dat.
    • Naar mijn grootouders gaan. Het was immers alweer een maand geleden. Gelukkig zag ik ze tijdens het wildmenudiner bij mijn ouders, anders was het er niet van gekomen. Ik denk dat we de afgelopen week méér dan genoeg family time hebben gehad.
    • ‘Boeken die ik heb’ oplijsten. Of beter: de bestaande lijst updaten. Daarmee en met de boekenbonnen die ik voor m’n verjaardag kreeg, trok ik naar De Standaard, maar ik vond niet veel naar mijn goesting. De bons mogen dus nog even blijven liggen.

Zodus, ik kan wel een week extra gebruiken. Waar blijft die kerstvakantie?

18 thoughts on “Herfstvakantie

  1. Met de afgelasting van de reis een beetje in de tuin gewerkt , tien remorcen tuinafval en de coniferen ingekort . De tomatenplanten weggedaan ! bladeren opgeruimd ! De zolder opgeruimd , de boeken uitgehaald die ik nog moet lezen ! In de wintertijd heb ik het geluk meer te kunnen lezen !

  2. Klinkt als topdagen! Heerlijk, al die quality-time voor jezelf.
    Hier wordt er ook reikhalzend uitgekeken naar de kerstvakantie – een hele week vakantie, jihaa!

  3. Nou dat gevoel van die kerstvakantie deel ik wel met je. Ik verbaas me er ook altijd over hoeveel ik altijd te doen heb in mijn vakanties. Ben vaak drukker dan wanneer ik aan het werk ben hahahaha. Alleen ehm hoe kunnen foto’s verstoffen op je laptop? 😉

  4. hahaha, wat een plezant logje
    Zo’n weekje extra verlof is toch aangenaam. En al bij al heb je het toch goed besteed, LJ. Bij al dat lekker eten kwam het water me al in de mond. Vlamingen eten toch graag hé… 😉

    Groetjes!

  5. Nee, ik moet geen huisvrouw zijn, het is heerlijk om af en toe wat me-time te hebben maar een paar uurtjes per week is meer dan zat. Anders ga ik mijn sociale contacten missen.

    1. Nee 😀 ik heb zo’n lijst, maar hij moest geüpdatet worden omdat ik mijn verjaardagsbons wilde gebruiken. Maar das altijd weer zo’n opgave he…

  6. Ik ben al enkele weken thuis en volgende week ook nog. Ik heb me nog geen moment verveeld en moesten er geen rekeningen betaald worden, ik neem onmiddellijk Loopbaanonderbrekening ! Zeker weten ! 🙂

  7. Mijn week, voor mezelf is tussen kerst-en nieuwjaar,…….en dan staat er zo iets gelijkaardig op de planning, maar eerlijk, ik zou gerust de perfecte huisvrouw een heel jaar kunnen spelen,….en zo alleen thuis, ik vind dat zalig!!!! En wij vrouwen hebben zoveel te doen, dat we af en toe een week nodig hebben, mss eens een wetsvoorstel indienen, tegenwoordig kan dat allemaal zonder politieke ervaring 🙂

Reacties zijn gesloten.